Gå til innhold

Trysilelva - Danica


stb

Anbefalte innlegg

Var i Trysilelva og fisket fra fredag til mandag og var selvsagt spent på om vi skulle få se Danica.

Fisket ved Lutnes og under en sparsommelig klekking på fredag var det kun en pen fisk som fikk øya opp for disse godbitene. Jeg tør imidlertid ikke å si hva som skjedde med fortommen da fisken endelig gikk på etter at jeg hadde stått å kasta en god stund i den friske vinden med en stor Danica imitasjon. Hmmmf! Harmelig ettersom dette hadde vært en skikkelig pers på fluestanga men en god lærepenge var det.

Lørdag fikk vi med oss en stor klekking under et regnskyll på ettermiddagen. Har aldri sett dette før og det var stort å se alle seilbåtene nedover elva. Fisken var imidlertid ikke interessert i å trekke over mot den bredden hvor dette skjedde. Tydelig at det er i startfasen og fisken har mye annet å hente fra overflata. Elva var full av døgnfluer i forskjellige str, små vårfluer og selvsagt masse mygg.

Vi trakk etter over på vestsiden der vi fant fisken og et par av gutta som ble igjen til mandag fisket på pene fisker uten å få dem på land.

Forøvrig ble det en opplevelsesrik helg i terrenget rundt elva med besøk av 2 elger, 1 rådyrbukk, røy, ryper og en ulv foran bilen på mandag kveld.

 

Fluefiskehilsen fra Steffen

[/b]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på tur i Trysilelva i helga.

Det klekket bra med Danica, Aurivillii og vårfluer.

Vi fisket ganske langt opp i elva, engerdal kommune.

Det ble både harr og ørret på over kiloen på turdeltakerne.

Det var såpass mye døgnfluer at fisken virket mett!! Det begynte ganske bra tidlig på dagen, utover vaket fisken mer skjelden til tross for at det

var mye døgnfluer som kom over hodet på den.

 

Er du klar for en trysiltur er tiden nå!

 

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har seriøse planer om å reise oppover en av de nærmeste dagene (enten i onsdag eller torsdag) men sliter litt med å få tak i Danica fluer. Ingen av de 6 forretningene jeg har vært innom har! og da er gode råd dyre.

 

Var det forresten ovenfor Sennsjøen dere har vært på fiske? Tar gjerne i mot noen stalltips om gode plasser. :roll:

 

 

Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg vært der: Fremdeles klekking av Danica og vårfluer, men ikke den store "flåteinvasjonen" jeg hadde hørt så mye om.

 

Fisket var nokså bra tidlig på morgenen men stilnet mot lunsjtider. Noe klekkinger også på ettermiddagen, men forøvrig svært liten aktivitet i elva.

 

Om jeg fikk fisk? Joda, men ikke av den størrelsen jeg hadde drømt om. Harren på 600g var nok den største jeg landet (og returnerte) men hadde på to ørreter som var større enn dette (men som jeg i min iver surret bort) :oops:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...