Gå til innhold

Sømåa ved Isteren


bjs

Anbefalte innlegg

Er det noen som har erfaringer med Sømåa? Mine erfaringer fra området ellers er i hovedsak harr og små ørret - så fremt du ikke bruker åtti stenger og dorger på Femunden eller noe. Bør jeg bli hjemme eller alternativt dra et annet sted hvis ønsket mitt er å få grei ørret på flue? Grunnen til at jeg spør er at jeg muligens skal være med på en organisert tur opp dit hvor hovedmålet for de fleste er å dorge etter ørret, men jeg vil helst fiske med flue.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sømåa er en perle av en elv, som heldigvis forkastes av de fleste. Jeg har fisket der i en årrekke, og har funnet noen av mine definitive favorittplasser for både ørret- og harr. Men som Mr. Bean antyder så krever det litt kunnskap om når du skal fiske, hvor du skal fiske og hvordan du skal fiske elva. Det som er ekstra fint med Sømåa er at den krever at du setter deg ned og prøver å forstå elva. Den er ikke enkel å lykkes i, men når du knekker koden gir den deg belønning i form av store fiskeopplevelser.

 

Spesielt storørreten krever timing og forkunnskaper.

 

Det beste rådet jeg kan gi er dermed at du bruker tid med elva, og lar turen i år være den første fact finding turen. Det finnes ingen organiserte guider eller fluefiskesoner i elva. Ikke alt skal være lett. Heldigvis.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal oppover 20. juni etter planen. Men da høres det kanskje ikke helt håpløst ut hvis jeg bruker tida i elva mens de andre dorger i Langesjøen. Takk for tips, tar gjerne imot ytterligere tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er du mitt i den beste perioden, jeg har aldri fått noe særlig annet enn harr i sømåa, men har vel ikke brukt så mye tid på fiske i den heller. Men er noen riktig fine strekker der, men har vært dårlig forhold de gangene jeg har vært der. STort sett bare småharr som har vaket rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Har også vært der 2-3 ganger. Sist i 2013 I 3 dager. Flott elv, fin natur, men man må nok være godt kjent dersom du skal få noe motstand i utrasene. Vi fikk kun småfisk mest harr på ca 100g. Hva med Isterfossen dersom du kun skal fiske noen dager.

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...