Gå til innhold
  • 0

Nymfefiske


bekkeslusken

Spørsmål

Nymfefiske er noe jeg har svært lite greie på. Har fått noen pinner i småbekker ved å slippe nymfa i "lommer" i bekken, men i ærlighetens navn: Jeg aner ikke hvilke nymfer som bør brukes når,eller hvordan de bør fiskes for å være mest mulig effektive i forskjellige situasjoner. Er det noen nymfer som kan fiskes hele året eller må jeg lese meg til doktorgrad i insektlære før jeg prøver meg? Og er det noen gode bøker som anbefales om nymfefiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Skaff deg noen standard nymfer som Fasanhale- og Hareøre-nymfer, både i den vanlige "typen", og gull - eller kopper-hode utgaven, i str. 12 - 18(20 etter sær røye), og noen "buzzere" i div. farger. Dette er fluer som fungerer over hele landet, og til alle årstider(hvis det er is-fritt :rolleyes:). 

Jeg har også hatt godt fiske med nymfer i div. nyanser av oliven farge, og en svart nymfe med gull eller kopper hode, etter både ørret, sjøørret og røye, i elv og vann.

Tunge "Tsjekkiske" nymfer  er også gode, hvis det er rask strøm og/eller ekstra dypt der du fisker, og du trenger å få nymfa hurtig ned mot bunnen.

Jeg har også brukt  et par nymfer i svart/gult, svart/grønn og svart/rød(Orange), som har gitt resultat, opptil flere ganger ssscared.

 

Det finnes flere bra bøker om nymfe-fiske. Tom Skyrud har skrevet en god og lettlest bok som heter "NYMFEFISKE", som omhandler det meste du trenger å vite om dette emnet. Her er både nymfer, nymfe-teknikker og hvordan man fisker nymfene, beskrevet på en grundig og lett forståelig måte.

Han har også gitt ut en bok som heter "FAVORITTFLUER - illusjoner som fisker" , som beskriver både nymfer og andre fluer, og hvordan de fiskes.

Meget gode bøker(synes jeg), begge to, som har lært meg mye om nymfefiske <<l.

 

Pål Krogvold sin bok "FLUEFISKE - fra A til X"(nyeste utgave), er også en god bok for både "ferske" og mer erfarne fluefiskere, som omhandler det meste av fluefiske, også nymfefiske <<l.

 

Lykke til med ditt nymfefiske, Bekkeslusken!!! Det er både artig og spennende, og KAN også  være "jæskla" vanskelig,til tider, og ofte er det de "store" fiskene som tar nymfa aaapplaus.

Og de som sier noe anna, er full av B...S..T ttongue, og dermed basta!!!!!!! iiinnocent

 

Klinkert.

Endret av Klinkert
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Takk for greit og utfyllende svar Klinkert . <<l  Nå har jeg i hvertfall en ide om hvilke nymfer jeg kan starte med.Har fisket med tørt og klassiske våtfluer i noen år, men nymfer er helt ukjent landskap for meg. Gleder meg til å prøve meg frem . Og at det er både krevende og spennende er det ikke tvil om. Boka til Tom Skyrud skal skaffes.  :rolleyes: Egentlig litt rart, men det ser ut som om det er mange tørrfluefiskere som ikke har særlig kunnskap om nymfer.  :rolleyes:

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg anbefaler også youtubevideoen med George Daniel. Han har også skrevet bogen 'Dynamic Nymphing', som er den bedste bog, jeg har læst om nymfefiskeri. Der er virkelig mange gode tips i bogen.

Når det kommer til fluer, prøver jeg i mit nymfefiskeri at holde det så enkelt som muligt, men jeg bruger primært nymfer med tungstenshoveder.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Nymfefiske er veldig mykje forskjellig og det vil vera eit veldig langt innlegg som skal dekka alle dei ulike fiskemetodane.

Grovt sett kan du dela det inn i stille vatn og elv.

Stillevatn er relativt enkelt, kast ut nymfe og dra inn, inndraging kan vera små nykk, raske nykk og vent og alt anna, prøv og feil. Eg brukar alt frå 1 til 3 stanglengder med fortom, alt etter kor stille det er på vatnet og kor djupt eg vil gå.

 

Rennande vatn er eit stort kapittel. Her kan du fiske aktivt, som med nedstraums våtflogefiske eller dødrift, som kort fortalt er med indikator (New Zealand stil), kortline (tjekkisk nymfefiske) eller langline (fransk eller spansk nymfeteknikk). Det er skrive veldig mykje lurt andre stader om desse ulike teknikkane så eg skal ikkje ta det her. I tillegg er det andre her på forumet som er adskillig betre til å forklare dette enn meg. Søk på nettet for dei ulike og les og sjå videoar til auga vert firkanta. Ligg ein tråd på forumet her (Ørretfiske) som heiter kortline, ein altfor lang tråd men det står ein del bra i starten der.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jeg bruker 9' Stroft tapert fortom, knyter på en 0,14 mono spiss. Lengden er variabel. Fra ca 40-250 cm. Kommer an på dybden på vannet. 

Som indikator bruker jeg New Zealand Strike Indicator tool. Denne flyttes opp og ned på fortommen etter hvor dypt det er og hvor rask strømmen er.

Jeg prøver å lese elva og tenke meg frem til mulige standplasser. Dette er vanskelig i starten, men anbefaler The Orvis Guide to Prospecting for Trout. Når jeg finner en mulig standplass presenterer jeg nymfa ovenfor slik at den synker ned til bunnen der jeg "tenker" at fisken står. Rykker det i indikatoren gjør jeg mothugg.

 

Det er veldig gøy når man først tenker "Akkurat der må det stå fisk" også får man fisk når nymfa presenteres der :-)

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...