Gå til innhold

Hvor stor forskjell er det egentlig mellom pris og kvalitet?


Anbefalte innlegg

Var akkurat ute og prøvekastet to åttere jeg har hatt et et års tid. Den ene har jeg bygget selv og oppgradert komponentene. Litt forskjell var det mellom stang A og B. Nå er tåler nok stang B mer juling enn A, mens stang A har bedre garanti. Innerst inne, men her snakker vi ørsmå forskjeller, synes jeg stang B er marginalt bedre men så er den 600 dollar dyrere. Klarer jeg utnytte begge fult ut kastemessige? Neppe.

Og for de som er lurer på hvilke stenger vi snakker om: Stang A er TFO BVK og stang B Gloomis NRX. Begge kjempestenger og Gloomis kanskje den beste åtteren du kan få , men TFO er ikke langt unna. Så er det vært prisforskjellen? NEI, men jeg vil ikke selge noen av de. Grunnen til at jeg har to, som jeg har av klassene jeg bruker mest  er:  Opplevd det forsmedelig etter å reist land og strand rundt ( eller ut i verden) og hatt med en stang så har den knekt eller blitt borte. Ikke har jeg råd til å kjøpe to toppmodeller i samme klasse, så går jeg for den rimligere varianten heretter. Er stanga ødelagt får du ikke fisket om den koster 2000 eller 8000kr, men har du ei i reserve er dagen reddet.

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen er nok i de fleste tilfeller ikke større enn at de fleste av oss neppe ville registrere den, om det ikke var for det visuelle.

Dette er bare positivt, da inngangsbilletten til fluefiske er overkommelig for de aller fleste, uten at man må ut med mange tusen for ei god fluestang.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prisforskjellen vil jeg si at det er individuelt om man synes er verdt det eller ikke, men at det er ørsmå forskjeller i kvalitet og store sprang i pris synes jeg ikke er overraskende.

Skillet i pris kan være av helt andre grunner enn kvalitet.

Det som er helt sikkert er at man kan finne stenger i litt rimeligere klasser som er på eller nesten på høyden med de dyreste stengene, mange synes jeg til og med er bedre. Man kan finne perler til en rimelig penge, og BVK'en er en knallstang, og hadde vært det selv til en høyere pris.

Det meste man kan kjøpe av stenger i dag er stort sett bra, og leter man litt kan man finne premium prestasjon for langt under premium pris, og jeg tror det er andre ting enn faktisk kvalitet på stengene som utgjør mye av prisen. I enkelte tilfeller i hvert fall.

Jeg har flere ganger spurt meg selv, hva kunne man fått for en stang, om man stripper ned en sage one for å ta et eksempel, pusser den, lakker den i en annen farge, bygger den opp på nytt, men setter et annet merke på den. Kunne man fått 8500 for den, om det sto et mindre kjent merke på den.

Og hva ville kommentarene vært til de som prøvekastet den?

Eller hva med en blindetest hvor man skal sette riktig prislapp på stanga?

Jeg synes spørsmålet om det er verdt det er helt på sin plass å stille.

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er verdt det er jo også helt individuelt . . .

Har man veldig lyst på feks en Sage One, og ikke noe annet, så er det helt sikkert verdt det.

For min del finnes det en drøss av rimelige stenger jeg heller ville hatt enn Sage One, så for meg er den ikke verdt prisen.

Det som er attraktivt med de dyre usa-stengene er eiergleden, garantien og annenhåndsverdien ;-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt sagt fra begge. Nå kunne jeg sagt det samme om min Sage One i klasse 7 og TFO BVK i samme klasse. Trøsten er jeg betalte en helt annen pris enn 8500 kr da jeg bygde en, faktisk ca  2000kr brakt hjem i bagasjen . I dag hadde jeg definitivt ikke blitt Sage ,selvom den er rå. Det er så mye annet bra der ute og så kunne jeg kjøpt en flybillett til mitt favorittssted i Mexico istedet for prisdifferansen.  Lever lenger på en slik tur enn at jeg har to Sage One i hobbyrommet.

Annenhåndsverdien på Sage er bra spesielt i utlandet. Jeg har solgt brukte selvbygde Sage, til Texas, Canada, Tyskland bl.a, til en helt annen pris en den jeg ville fått i Norge. I dag er mye av det fiske jeg driver såpass røft at det setter sine spor, så jeg lar disse stengene  bli backup etter endt tjeneste, Det blir rimligst i lengden.

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror Lars er inne på noen av de tingene som utgjør at folk synes det er verdt det å kjøpe de dyreste stengene.

Der har flere vært flinke til å bygge merkevare og alt det fører med seg.

Andre ting er at mange liker å vise at de har det 'feteste' utstyret, identitet, osv, andre igjen kan ha andre grunner.

Hadde det kun vært 'best bang for the buck' som gjaldt for alle, så måtte nok premiummerkene tilpasset seg til dette, og markedet hadde sett annerledes ut.

Selv liker jeg å finne frem til noe annet enn det mange har, og finne topp stenger blandt mindre kjente merker.

Altså å ha noe ikke alle andre har. Derfor bygger jeg selv med litt andre løsninger enn vanlig, det skiller seg litt ut, men det skal være ypperste kvalitet, og være i topp klasse prestasjonsmessig. Det er viktigere enn pris, men det er spesielt gøy å finne 'gull til gråsteinspris'

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde dere vist hvor mange stenger av toppmodeller jeg har sett knekke i Mexico. Men det verste er at mange har lagt titusener i en slik tur, og kjøpt kun ei (topp) stang . Det er det. Så knekker den. Da er det lite nyte i navn på klinga og livstidsgaranti , men bedre hjelp i at noen kan låne bort en av sine stenger. Så får jeg heller irritere meg at jeg ikke har lov å ha med meg mer enn  fire stenger inn i landet og flere stenger vil bli avslørt ved den obligatoriske tollkontrollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he . . . En ting er ihvertfall helt sikkert, og det er at de dyreste stengene er minst like utsatt for brekkasje som de rimeligste stengene :-)

Det lurer jeg jaggu på om stemmer Lars. Hadde vært gøy å høre hva hardcore tarpon-jeger sier om det utsagnet.........eller laksefiskere som belaster utstyret sitt maks....

 

Har knekt 1 fluestang i mitt liv, og det var en ABU.....toppmodell i IM8-grafitt ppcrazyeyes

Endret av Andreas L
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vil jeg ta Lars i forsvar . Jeg fisker på vestkysten av Mexico. Mye roosterfish (personlig  opptil 25 kg)  som kan gå dypt ofte 40-50 m og sirkler rundt båten når den blir sliten, slik at fiskeren også må ta seg noen turen rundt båten med snøret under bauen. .Over 90 grader bend på stanga og den kan knekke. Tunfisk,  stor dorado eller da jeg etter 2 timer måtte pumpe opp 55 kgs blue Marlin fra  rundt 75meters dyp. Stengene knekker i de fleste tilfeller  av brukerfeil uansett merke. det er ikke så lenge siden det var en norsk film fra Belize på NRK hvor jeg satt bare og ventet på stangbrudd . Eller da kompis av meg ikke hørte etter hva jeg sa, da en stor roosterfish tok sitt første utras

: Ikke rør sveiv og prøv å holde den. Selvføgelig gjorde han det og sveiva knakk, forslåtte fingre og 0,40 fluorcarbon  røyk  tvert, stanga overlevde og fisken forsvant. Hans første opplevelse med blue water fiske. 

Endret av bendik58
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være gigantfisk for å ta knekken på stanga heller . . . En fulltreffer av ei lita kulehodenymfe er mer enn nok til stangbrudd, enten kjeppen koster 1000 eller 10.000kr ;-)

Sørger alltid for å ha minst ei god backup-stang i de klassene jeg bruker mest, da det ikke er noe tema å vente på ny stangdel fra produsent om uhellet skulle være ute.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta en titt på high sticking klippet som Tom Syvertsen la ut for noen dager siden.

Er ikke mye motstand som trengs hvis stanga belastes på feil måte. Stanga rett opp og belastning rett ned, så knekker stanga fort.

Belaster man den på 'riktig måte' så tåler de nesten utrolig mye.

Materialfeil/defekter merker man som regel veldig raskt, har man fisket med den et par turer er det etter det stort sett kun brukerfeil eller påførte skader som fører til stangbrudd.

Heldigvis så har de fleste gode garantiordninger.

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er attraktivt med de dyre usa-stengene er eiergleden, garantien og annenhåndsverdien ;-)

Dette er jeg veldig enig i! Tror man også må definere "kvalitet" her! Er ikke mange stenger på markedet i dag som er så dårlige at du kan kjenne det på en blindtest! Men så hadde du heller ikke kjent forskjell om du tok en blindtest midtfjords i et par Rapala-vadere eller Simms G4! Eller kasta med ei Okuma eller Hardy-snelle?

Hadde disse blindtestene vart sammenhengende i 5 år derimot! Da tror jeg man kunne ha merket en forskjell! Og om du etter testen vil selge disse varene vil du i hvertfall se forskjellen! Det er en sammenheng mellom pris og kvalitet i dette som i alt annet, og om man trenger high-end modeller for å dra på 200 gr ørretter er noe helt annet!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

De dyreste fluestengene har som regel bedre finish og holkene er mer nøyaktig tilpasset. Angående kasteegenskaper så hadde vi en uhøytidelig test inne i en idrettshall, en 8.6 fots splitcanestang mot en 9 fots konkurransestang. Lengste kast med splitcanestanga var 33 meter, og lengste kast med konkurransestanga var 36 meter. Når det handler om dette med å kjøre fisk, så er det vel ingenting som slår en velbygget splitcane?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ennå ikke klart å knekke noen stenger i Mexico. Men både på Lamson waterworks og Nautilus nv (toppmodellene på begge) har sveiva løsnet. dvs skruen har ikke klart presset over tid og skrudd seg løs eller at at snøre tvinner seg rundt den aluminiumskanten på toppen av snella. Mistet nesten en 300 dollars spole da måtte ha den av og ordne den i høy sjø.  dro av backing i høy fart slik at den spant som en propell og kom til overflaten og vi fikk tak i den. Eneste  snella som jeg ikke har hatt noe tull med er Daniellson ( som jeg også tok blue Marlin på, ultimate testen) og de koster godt under halvparten av de andre. Ikke så sexy, men arbeidshest. Kjøper du ei slik snelle og ei god stang, har du en kombinasjon med snøre til under 5000-6000 kr. Mindre enn toppstang av de berømte merkene  eller en av de to  andre snellene koster. 

Endret av bendik58
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke helt enig med det med finish og tilpassede holker. Ta CTS for eksempel så skal det mye til å få noen bedre tilpasninger og finish enn på disse, til tross for at de koster nær halvparten av en Sage.

Sier ikke at Sage er dårlig, absolutt ikke, men pris trenger ikke være avgjørende for slike ting.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg minnes en historie fra 2008.

Vi hadde et kastetreff på Holmendammen,og Tom Larsen ba meg teste en stang uten å

få vite hvilken stang jeg kastet med.

(Jeg lovte på tro og ære å ikke se etter,men bare kaste og gjette,noe jeg også gjorde.)

Stanga og snøret passet veldig bra sammen,og det var absolutt behagelig å kaste med.

Da han fortalte at han kjøpte stang,snøre og snelle,pluss et lite skrin med 10 fluer hos LIdl for

200-300 kroner så skvatt jeg litt.

Selv om dette var i 2008,så var den prisen latterlig lav.

Egentlig angrer jeg på at jeg ikke kjøpte noen sett selv.

 

Tom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra er nevnt, og jeg ser ingen mulighet, til å tilføre innformasjonen vesentlige forskjeller, bare personlige meninger.

I sammenheng med dyrt/billig kontra bra/enda bedre, så tror jeg dette handler like mye om hva man liker. 

Jeg harkastet med mye stenger, som er mer verdt prisen de koster, enn andre. Og da gjerne gode rimelige stenger, opp mot dyre og ikke fullt så gode(i forhold til pris). Noen ganger hender det, at man finner noe man virkelig liker og da betaler man det det koster, om mulig. Jeg personlig, hadde kjøpt det jeg likte og hverken valgt på bakgrunn av status eller billigst mulig, men rett og slett på bakgrunn av hva jeg liker.

Det er også vesentlig forskjell, på å trenge to ørret stenger, kontra et behov for stenger i langt flere klasser og innenfor behovsområder.

Og det er klart, at dersom man har vidt og stort behov, så flyr det fort på, med "high end" priser.

Men for meg personlig, så kan jeg absolutt klare å forsvare ei "high end" stang i året. Det er faktisk ikke værre enn avdraget på billånet mitt... Og den bilen er fanken ikke mye til innvestering..

Jeg skal vitterlig ikke forsvare prisene på dyrt utstyr, da jeg som de fleste andre, stadig ønskermeg noe nytt. Men til ettertanke, er detneimen ikke mange fornuftige valg mange av oss trenger å ta gjennom et år, for å supplere stangparken en gang hver vår...

Så jeg tillater meg å koste på meg litt trivelig motivasjon en gang i blandt jeg.... Og det med god samvittighet.

Samtidig, er det gull å vite, at omman skulle finne på å ta opp stangbygginga igjen, så finnes det svært gode alternative blanks å få tak i, som ikke nødvendighvis, ligger tilbake for noe, snarere tvert i mot. Og finnishen, blir definnitivt, ikke liggende tilbake for noe. <<l

Endret av Itte hackel
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke stort på priser.

Når jeg skal ha nye stenger. Plukker jeg ut 6-10 stenger på butikken å drar å prøver dem. Det jeg ender på, Ender jeg på.

 

Når det kommer til priser. havnet jeg på stenger midt på treet sist.

Jeg personlig tror ikke en gjennomsittlig fluekaster utnytter mer enn 60-70% av stangen. Trenger man da det dyreste med den nyeste teknologien? Når man ikke utnytter det noe serlig?

 

Mitt råd er å prøve stenger før man kjøper noe. Jeg ville aldri betalt over 1000kr for en komplett stang om jeg ikke prøvekaster den først.

Med prøvekasting kan jeg betalen svært mye for noe jeg liker og som føles bra.

 

 

Jeg ser også at dyrere stenger har bedre garanti/reklamasjon enn billigere stenger. Dette er noe jeg ser på ganske nøye.

Fint å vite at om man knekker favoritt stanga til 3-12'000. Får man ny del/får den reparert ganske billig.

Endret av aanes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg først finner det jeg liker, så har ikke prisen så mye og si. Idag har jeg stenger fra 1200kr til 9990kr, her for en stund siden bytta jeg vekk en lts across 13 mot en gammal lts slingshot 14 siden jeg hata acrossen men syns slingshotten passa meg bra

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er i hvert fall sånn at jeg kan fatte kjempestor interesse for et produkt, eller en spesiell egenskap man får i en type produkt.

Når jeg først har 'låst' meg på en ting, for eksempel stang, så er det jo ikke noe vits i å kjøpe noe annet som ligner, for da vil det ikke være den stangen/tingen som jeg virkelig vil ha.

Men kjøper jeg meg nettopp den, så er jeg fornøyd med kjøpet, uavhengig av pris.

Nå har ikke det noen ting med faktisk kvalitet å gjøre, men den opplevde kvaliteten er definitivt der.

Så kan man jo heller tenke på hva som gjør at man ender opp med å bli trigget av et bestemt produkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...