Gå til innhold
  • 0

min første flueørret!


markus glasø

Spørsmål

dro på min første tur etter ørret med flue i dag! og fikk en på 270 gr på ei nymfe. rimelig fornøyd må jeg si, men et av mine problemer, er at jeg aldri fikk strekt ut fortommen , brukte tappert fortom i strl 5x, og skjøtet på så jeg hadde ca 4m fortomm til sammen. bør jeg gå opp i fortomm størrelse med nymfer? gå opp eller ned i lengde av fortom? antar jeg kaster relativ dårlig, så kan jo være bare det som er grunnen men....  mvh trønderfiskern. 

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Gøy å lese! Gratulerer med ørreten!

 

Når det gjelder å strekke ut fortommen så svares det godt i de forrige innleggene. Jeg tror det kommer av to faktorer: fortomsoppsett (at den ikke blir altfor lang og at den er jevnt tapert) og linehastighet (at energien i fluelina overføres til fortom og helt ut til flua).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Grattis med første ørret på flue! :)

Er den taperte fortommen din 9 fot? Hvis ja så bør du korte ned på skjøten (spissen) din. Og hvilken strl har skjøten du bruker, samme som fortommen (5x) ?

bruker 9 fot tapert fortom med , bruker samme størrelse på skjøten.

 

grattis :D

 

ang fortommen, kan du korte den inn litt eller så kan du kjøre en tjukkere bunndel, eller så kan du dra ut litt mindre fra snella sånn at det faktisk stopper der du vil det skal stoppe eller ta ett kastekurs :D

blir vell et kastekurs snart ja! :D 

 

takker alle for hyggelige tilbakemeldinger!  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Gode råd over vedrørende fortom og spiss. Fortyngede nymfer, om det var det du brukte, er uansett en utfordring å presentere med ønsket strekk.

 

Generelt vil jeg si at de fleste "strekk"-utfodringene jeg selv har vært borti (både meg selv, men også andre) handler om kasteteknikk. Det å sørge for at energi og "snert" kommer godt ut i lina og fortom er avgjørende for hvordan strekken blir. 

 

Hvis du er en litt uerfaren kaster, så kan du begynne med å konsentrere deg om kontate stopp i for/baksleng, samt god og jevn aksellereasjon mellom de punktene. Kasteplanet er selvsagt også en viktig issue, stopp/aksellerasjon er det viktigeste i så måte.

 

Men viktigest av alt - du får fisk, så da kan du være fornøyd med deg selv :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...