Gå til innhold

Hvordan får man mer laks?


Anbefalte innlegg

Jeg er så heldig at jeg har fått fiskekort i Lærdalselva i sommer 2-3 juli. Men jeg er ikke sånn alt for god laksefisker, jeg er mer en tørrflue ørretfisker. Når du betaler så mye som du må i lærdal, er det lurt å ha en del triks i ermet. Jeg har fått laks før, men det var nok bare lakseflaks. Når jeg fisket laks i fjor med en fiskekompis, fikk han alltid mye mer fisk enn meg. Jeg synes vi fisket ganske likt, og rulerte på fiskeplassene. Vi brukte samme flue, og vi hadde mer eller mindre like mange kast. Hva er grunnen til at noen får mer laks enn andre? Har det med fluen å gjøre? snøret? 

Takker får alle svar! La det gjerne bli en komplisert debatt folkens mmmoose  mmmoose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg fisket laks i fjor med en fiskekompis, fikk han alltid mye mer fisk enn meg. Jeg synes vi fisket ganske likt, og rulerte på fiskeplassene...

 

Min erfaring er at det er lett å se seg blind på repetisjoner av det samme. Les elven, fisk av de forskjellige vannlagene og varier fluevalget. Det er ikke altid som mye som skal til, men flaks hjelper også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Det er ikke til å komme fra; i elva har man alltid visse "takeplasser" dvs.enkelte steder hvor laksen av en eller annen grunn tar redskap bedre enn andre steder som tilsynelatende ser likedan ut..viktig å kjenne sin elvestrekke ;) Kanskje kompisen din har fisket samme strekket før og har merket seg disse stedene? De trenger ofte ikke være større enn en kvm.Steinformasjoner under vann,små glattstrømpartier i ett ellers "rifla"parti osv.Når man er kjent med disse stedene vil man gjerne la flua "henge"litt ekstra akkurat der,rett vinkling kan også være alfa omega..altså små detaljer som kan utgjøre den lille forskjellen som kan gi fisk. Ikke vær redd for å sette fart på flua,særlig i Juli.Men igjen;mange kaller det flaksefiske,ikke laksefiske :) Har fisket laks siden begynnelsen på 90-tallet,kan skrive under på at det ikke er bare flaksen som avgjør :) Skitt fiske i Lærdal,nydelig elv med stor laks! Ps:ikke glem sjøørreten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sett på en stygg sunray shadow og bare dra de :D

I mine øyne er en godt/ pent bundet Sunray Shadow noe av det vakreste og mest geniale som er skapt på tubefluefronten. På den andre siden har jeg sett mye rart/ stygt som er kalt Sunray Shadow, men som nok ikke er navnet verdig... 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått mange fine tips her. Jeg kan prøve å tilføye noen av mine erfaringer. Man kan jo skrive en bok, men jeg nøyer med å skrive kort om noe av hva jeg syns er viktigst:

 

- Prioriter å fiske tidlig på mårran (vær helst førstemann i elva;), og ved solnedgang. Det er ofte da laksen forflytter seg.

 

- Hør med kjentfolk eller kortselger hvor på valdet laksen står på den aktuelle vannstand elva har for øyeblikket.

 

- Majoriteten av laksefiskere foretrekker laksefluer med en dominans av sort i seg. Ofte store fluer tidlig på sesong, og gradvis mindre utover. Ovennevnte Sunray Shadow i forskjellige varianter er ofte et godt valg.

 

- Er elva kald er laksen treg, og står ofte dypt. Bruk synkeline og presenter flua i lav hastighet.

 

- Ikke mist trua!

 

Skitt fiske! Er så herlig at laksesesongen snart starter igjen aaapplaus

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt på bakvent fiske i blant jeg da, fisker alle med digre Sunrays så prøv små dobbelkroker. Fisker folk dypt så strip over noen tørrfluer

Men alt med måte , fisker folk bra med sunrays så sett på en sjøl også :)

Ellers er tips over her om tidspunkter bra , fiske ferske høler er alltid lurt. Drikke brennevin langt utover natta ikke lurt

 

 

Når det kommer til flaks og ikke flaks så er folk med på å skape sin egen flaks også, drevne fiskere ved blanke elver har ikke orange jakker og capse. De går stille langs elva, vader minst mulig osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...