Gå til innhold
  • 0

fiske tørrfluer


Dag Anderssen

Spørsmål

jeg har prøvd å spørre utallige folk om hvordan en tørrflue bør fiskes uten at jeg har fått noe særlig til svar. Spørmålet mitt lyder : når den først lander på vannet ( etter å ha rensket 40 kubikkmeter med buskas bak meg ), er hovedregelen at flua skal få ligge mer eller mindre i ro? Er det kategorier innen tørrfluer som skal trekkes inn mer enn andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Hvis vi forutsetter at en tørrflue skal imitere ett eller annet innsekt, er det også naturlig at insektets bevegelser etterlignes. En levende maur som blåser på vannet vil ikke ligge i ro - trekk forsiktig i fluelina for å skape litt bevegelse. Vårfluer, døgnfluer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Er det snakk om stillevann, sikkert veldig avhengig på hvilken flue man bruker og hva situasjonen er. Er der stille og med lite/vaking, kan det lurt å provosere fisk med noe bevegelse. Vaker fisk i nærheten, eller du vet der er fisk i område, så kan du la flua ligge, evt trekk bare litt for å skaffe noe forstyrelse på vannflaten. Er det flua som flyter godt, for eksempel elk hair caddis, kan den ligge 10 minutter eller mer uten problem, hvis man tror den ligger på riktig sted. Er det fisk der så skal den finne flua. Hundre situasjoner som kunne beskrives på mange sider, sikkert noe bok, artikkel som handler om dette?

 

Jeg kan bare gi et eksempel fra helt når jeg begynte. Leste på mange steder at man burde kaste på nytt hvis fisk ikke tar om 20, 30 sekunder, 1 min osv... men jeg var helt fersking i kasting og hadde flere dårlige kast enn pene kast. Min første tur, på et liten myrtjern, så jeg en fisk som av og til vaket i en bukt mellom myra. Jeg gikk nesten til kanten, og ikke spesielt forsiktig. Kastet rund et par minutter og helt sikkert skremte fisk, men tenkte at hvis jeg sittet rolig burde den komme tilbake. Jeg knyttet på en stor goddard caddis og kastet 5 meter foran meg. Det var stille, vind blåste ikke og flua ligget på samme sted, så jeg bare ventet. Etter noe 10 minutter, når min fokus var ikke på toppen, kom en kjempevak hvor flua mi ligget. Når jeg kjente hva som skjedde, var stanga bøyd ned og jeg kjørte min første ørret på flue. Og ikke noe småtass men en fin fisk på 36cm og 650g. Fikk flere fine fisk på samme måte på starten. Ganske sikker på at fleste hadde jeg ikke fått uten den tålmodigheten.

 

Med der mener jeg at ofte mindre kan være mer.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...