Gå til innhold

Siphlonurus lacustris? Hjelp..


Anbefalte innlegg

Hurra og gratulerer med dagen. Jeg har tilbrakt 17.mai i vinduskarmen på soverommet mitt på Etterstad i lystig samtale med denne krabaten som kom på nasjonaldagsbesøk... Noen som er brennsikker på slik framandordbeskriving på denne? Jeg har synset meg frem til en konklusjon og går, basert på tidligere erfaringer og mangelfull kunskap, sporenstreks ut ifra at jeg tar feil.

post-5656-0-48716300-1431873192_thumb.jpg

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen til dere to også!

Er langtfra noen ekspert, og har ingen oppslagsverk å støtte meg til her jeg er nå, men jeg synes det ser ut som kameraten din mangler bakvinge? Eller har en svært liten sådann? I så fall kan det tyde på at han kommer fra Baetida-familien. Hvor stor er han? (Det ser ut som en hann på grunn av store øyne, og jeg synes jeg ser gripeklør bakerst på bakkroppen) Dessuten synes jeg det er litt tidlig for Siphlonurus - i spinnerstadiet - særlig på Etterstad!

Tør ikke prøve å tippe slekt eller art. (Kanskje jeg er helt på jordet.)

Kjekk kar, da!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med dagen til dere to også!

Er langtfra noen ekspert, og har ingen oppslagsverk å støtte meg til her jeg er nå, men jeg synes det ser ut som kameraten din mangler bakvinge? Eller har en svært liten sådann? I så fall kan det tyde på at han kommer fra Baetida-familien. Hvor stor er han? (Det ser ut som en hann på grunn av store øyne, og jeg synes jeg ser gripeklør bakerst på bakkroppen) Dessuten synes jeg det er litt tidlig for Siphlonurus - i spinnerstadiet - særlig på Etterstad!

Tør ikke prøve å tippe slekt eller art. (Kanskje jeg er helt på jordet.)

Kjekk kar, da!

Ifølge det jeg kan lese så skal den ikke dukke opp inne på mitt soverom før i juli/aug(strengt tatt ikke da heller).. Dermed er den neppe det jeg tipper.. Gripeklør kunne jeg ikke se. Heller ingen bakvinge.. Vi snakket lenge sammen før han fikk friheten tilbake. Kjekk var han, no doubt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men Olav(mann). Er ikke mangelen på årenett selve kjennetegnet på rhodani(igjen jeg hakke peiling, men prøver å tilegne meg lærdom). :-)

Årenettet på en imago rhodani er nok mye vanskeligere å tyde, kontra en subimago rhodani med sine blanke vinger. Men årenett har dem, uten at jeg prøver å late som jeg har en professorgrad i entomologi... ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...