Gå til innhold

Stang til streamer


arnetob

Anbefalte innlegg

Sikkert spurt om før, men....

 

På utkikk etter en #6 stang jeg kan bruke til å starte med streamerfiske etter ørret, samt sjøørret i havet og litt andre arter for fun :) Må være enkel å kaste med for noen som ikke er helt veteran i gamet! Har en Hardy Zenith #4 som jeg bruker til ørretfiske, så ønsker kanskje å prøve noe som har en litt "annerledes" feeling til denne stangen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale å prøve Scott Radian 906 til streamerfiske. Skikkelig smooth og klarer fint ganske tunge liner. Jeg har brukt Rio Gold mest på min. Om den er så veldig annerledes enn Zenit? Det vet jeg ikke. Denne kan bestilles med fighting butt.

 

Scott A4 906 er litt rimeligere, litt roligere enn Radian, og ei veldig god stang.

 

Et litt billigere alternativ kan være den hvite Guideline LPXe RS V2 som er ei skikkelig god stang å kaste langt med. Denne er ganske stiv.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skall du ha ett bra spö till streamer fiske med sjunklina är det två spön jag inte kan rekomendera så är det Sage Method 691 och Scott Radian 906. Min personliga mening och kan utdjupa mer om någon önskar det. 

 

Sage One 691 därimot är desiderat bästa streamerspöt jag någonsin testat. Men himla dyrt nu för tiden. Inte testat men hört att Redington "Vapon red" skall vara bra saker till streamerfiske med till en billigare peng. Har du möjligheten att testa ett tror jag att det kan vara värt besväret.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke anbefale radian 906 til streamer? Rart..for jeg mater lett ut mellomstore streamere med min 8'6 #4. Kanskje det er kastinga di og ikke stanga som er problemet? ;)

Se fleste stenger egner seg til streamer, stort sett, alt avhenger av hva man er komfortabel med ift aksjon etc. Selv bruker jeg en medium aksjonert fullflexer i klasse fem når jeg fisker med streamere, og det funker fint for meg.

Hvis du er fornøyd med den stanga du har kan det jo være en idè og skaffe en høyere klassifisert stang som jobber nogenlunde likt som den du har, den kjenner du jo allerede og vet da sånn cirka hva du får.

Endret av waffern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasttekniken sitter fint tack! :)

Men definitionen av streamerfiske är nog inte samma för oss alla. För mig är det med S3 till S7 med stora flugor. Radian 906 är ganska klen och gillar inte för tunga linor. Att hantera sjunklinor och stora flugor med den är inte optimalt. Men visst funkar det på ett vis. Att kasta ut stora flugor är ju bara en liten del av streamerfiske. Att hantera linorna i vattnet en helt annan. Jag har ett och gillar spöt bara så det är sagt. Men till den typen fiske kör jag One. Så länge man fiskar flyt är det inga problem med Radian 906. Men det är inte streamerfiske för mig. Varför plaska runt med en flytlina när flugan oavsätt skall ned? ;)

 

Alla får fiska som dom vill och man behöver inte vara enig i hur olika prioritera. Vill bara förmedla min uppfattning. :)

 

Och jodå jag fiskar streamer med mitt Radian 906 med. Men då kör jag sinktip och inte dom allra största flugorna. Men optimalt allsidigt streamerspö är det inte för mig.

Endret av Lilja
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv bruker jeg en winston b3x 907 til sjø og streamerfiske og er særs godt fornøyd med den stanga. Stenger blir som alt annet sports eller jaktutstyr, alt kan ikke passe alle og det blir gjerne litt fomling i stangjungelen før man finner noe som føles bra. Vanskelig å anbefale noe konkret da vi alle har en mening om alt, enten det går den ene aller andre veien. Har du mulighet til å prøve litt forskjellig i en butikk er det å anbefale.

Skal jeg nevne ett par som ikke koster skjorta er Loop Evotec og Vision 3-zone to gode stenger i mine øyne, sistenevnte går ofte på bruktmarkedet for 500,- spenn. Latterlig billig med tanke på hvor digg den stanga er. En ønskes kjøpt annonse her på ffs og/eller facebook kan fort bli en smart løsning på tilbud. ;)

Endret av waffern
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er favoritt SØ/streamer stang en Sage TCX 691... Har også hatt Sage TCR 691 som var nesten like god.

 

Hvis det er allround SØ/Streamer stang du er på jakt etter er min anbefaling en stiv kjapp 9 for 6er (som stengene over) eller å gå opp en klasse til 9' #7... Og som waffern sier; det finnes også mye bra som ikke er så dyrt som "premium merkene".

 

Grunde

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...