Gå til innhold

Feriepenger og ny stang...


Anbefalte innlegg

Venter på feriepenger og skatteoppgjør som blant annet skal brukes på ny stang. Har prøvekasta Scott Radian og Sage One, begge femere på ni fot. Det var en ny opplevelse, kasta plutselig både langt og relativt presist. Tenker i utgangspunktet at det står mellom en av disse to, men er også litt nysgjerrig på Sage Method. Fisket mitt er for det meste markafiske (Nordmarka) samt en del turer på fjell og vidde. Noen turer i små og mellomstore elver kan det også bli. Greit at stanga utover tradisjonelt tørrfluefiske også kan takle nymfer og lettere streamere.

Methoden er kanskje i utgangspunktet tiltenkt saltvann, eller tar jeg feil? Blir Method for stiv og kraftig til lettere ørretfiske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv sage One i femmer. Blir ikke helt enig med meg selvom den. Den er kjempefin på endel typer kast. Fungerer fint for meg med gpx, skal prøve guideline 4 cast på den, Wulff ambush til rullekast. Mitt beste tips prøv begge  stengene og ta valget. Vi er alle så forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har TCX i klasse 5. Dette er forgjengeren til METHOD. Begge er "stive kjepper", og i klasse fem blir dette IMO spurv med kanon til ordinært markafiske. Radian og ONE er hakket roligere, men fortsatt raske stenger. Om du primært bedriver markafiske hadde jeg gått for en rask firer i stedet for en rask femmer, men det er en annen sak. En firer håndterer også små streamere og tunge nymfer uten problem.

 

Jeg har en mistanke om at teknikken din kanskje ikke er allverden om du plutselig kaster vesetnlig bedre med en annen stang. Du nevner ikke noe om hva du bruker i dag da. Generelt bør man normalt unngå de aller raskeste stengene om teknikken ikke er helt hundre.

 

For de summene du vurdere å handle for hadde jeg personlig heller kjøpt to brukte eller generelt billigerer stenger i flere klasser. Da kan du fiske mer. Gjerne en sjøørretstang i klasse 7 i tillegg.

 

Men - om du vil ha en ONE, ja så kjøper du en ONE. Disse holder seg uansett såpass bra i pris sammenlignet med alt annet, så risikoen er ikke så stor. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går også an å kjøpe en litt stiv stang i klasse fire, og bruke femmersnøre på den.

Har kommet over mange gode kombinasjoner på den måten.

Går også an å lete blandt de stengene som ikke er aller høyest i pris. De er ikke alltid bedre til ens bruk og kasteteknikk.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har en sage one i klasse 5. den er stiv. såpass stiv at jeg ordnet meg en g.loomis streamdance glx hls, i klasse 5. den er så mye smoothere å kaste med. one stanga blir enten solgt eller back up stang til å ha med på fjellet e.l.

en kamerat av meg har en scott radian i klasse 4. prøvde den idag med et guideline experience snøre. det var en fin opplevelse.

har ikke prøvd radian i klasse 5, men det virker som det er mer følelse i den kontra sage one, ihvertfall i klasse 4.

method burde du holde deg unna. det er seriøst en kjepp. du kan ikke fiske med noe sånt, bare kaste langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Methoden har jeg nå valgt bort, redd den blir for stiv og røff som flere av dere også antyder. Kanskje jeg også skal revurdere klasse 5 og teste radian og one i klasse 4...

En kompis av meg har en Helios klasse 4 som erstatta hans gamle slate light weight 5, han er godt fornøyd med det valget, skal teste helios`en hans også. 

Knut RS, du har delvis rett i at teknikken min nok ikke er i toppsjiktet, men ikke så dårlig heller at jeg tror det alene er grunnen til den plutselige "suksessen", stanga mi i dag er en loop blueline klasse 4 som er slapp som en syltestrikk så den har begrensa meg en del, det var ganske tydelig når jeg fikk testa sage og scott stengene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Sage Method #5 da den kom, og så langt har dette vært min oftest foretrukne stang - også til markafiske.  Det å karakterisere dette som en "stiv kjepp" yter den ikke rettferdighet.  Det er en rask, presis og kraftfull stang som etter min oppfatning funker ypperlig til mange ulike forhold.  Den krever nok en viss kasteerfaring skal man ha fullt utbytte av den, da den er rask og krever litt timing.  Et alternativ du ikke nevner er Orvis Helios 2 midflex,  Det er et særdeles bra, og noe roligere alternativ.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag hade nog gjort så här. Satt upp en lista på intressanta spön och satt upp lite för och imot. Och tycker absolut att Method skall vara med på listan. Till att börja med kan du sätta upp One 490, 590 Method 490 och 590 sammt Radian 905 och kanske 906. Method 590 har jag dessvärre ingen erfarenhet med men 691 har jag haft. Och Method är absolut ingen käpp så som gamla TCX osv. Method 691 är mer "delikat" än One 691. Men väldigt snabb. One kan man lina lite som man vill. Lätta linor och den blir snabb. Tyngre linor och den blir lugnare och mer laid back. Method 690 blev vel mer designad som ett ultrasnabbt torrflugespö och fungerar inte så bra alls med tyngre linor enligt min mening. Det känns i vart fall så för mig. Sage har dock ett "problem" med sina 5or som jag förstått det. Eftersom #5 är en distansklass i tävlingar gör dom 5orna styvare än dom andra i serierna. Kan hända att det inte stämmer men läste det i ett skriv från Sage.

I förhållande till olika kast och olika distans tycker jag att Radian är en klar vinnare. I förhållande till att fiska lite sjunklina gillar jag One bättre. One 490 har jag mycket erfarenhet med och det är ett fantastiskt spö. Hade jämfört det med Radian 905 på många sätt då dom liknar varandra mer än R905 och One 590. 

När du kommit ned till dom mest intressanta försök få till en ordentlig testkastning. Det är trots allt en del pengar det är snack om.

Om man ser på "best buy" så har ju Scott Radian bra pris i Norge i förhållande till Sage. Och dom kostar ca det samma i USA.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare tull, og dårlig veiledning.

hahaha, du får si hva du vil, lillevann, men det er min mening. du kan ikke kalle det dårlig veiledning.

karen er ute en fiskestang, ikke en kastestang. method er stiv, og vil garantert skaffe bård mer problemer og frustrasjon enn lykke.

det skal tross alt være gøy å fiske, og gøy å kjøre fisk på stanga.

som det sies så trenger man å være veldig presis på kastinga med en slik stang, og da skal du ha ganske peil på hva du driver med.

det virker som han er ute etter en mellomting, og da vil radian eller evt one være bedre alternativer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

karen er ute en fiskestang, ikke en kastestang. method er stiv, og vil garantert skaffe bård mer problemer og frustrasjon enn lykke.

det skal tross alt være gøy å fiske, og gøy å kjøre fisk på stanga.

 

 

 

Det er utsagn som får stå for din regning.  Min erfaring er ganske annerledes.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par innspill.

 

Har kastet litt med Method. Jeg opplever at denne stanga bør ha et snøre som er relativt tungt i klassen. Stanga kaster meget langt. Den er kanskje den mest langtkastende stanga i #5. Må påpeke at jeg da snakker om overhodekast. Den er egentlig litt lik Glommis MAX GLX synes jeg. 

 

Den stanga som jeg synes er best er min #4 NRX. Denne kaster meget bra. I tillegg er det en god fiskestang. Jeg synes ikke Methoden er like bra på det feltet. I tillegg skal det være gøy å kjøre alle størrelser av fisk. Her synes jeg Methoden må ha fisk på 7 hg og oppover.

 

Skjønner at du skal ha en stang i klasse 5. Ville prøvd NRX i denne klassen. Den trenger nødvendigvis ikke å være like bra der som i #4.

 

Synes stenger som Method fungerer yppelig som en av to (eller flere :) )stenger i en klasse. Da kan man ha en som drar på skikkelig og en som er til mer "finfiske" og vannkast.

 

Det siste er kanskje det viktigste: jeg opplever ofte at snøret er viktigere enn stanga. Pass på å få et godt snøre som passer godt til stanga di!

 

Lykke til

 

Arnt

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått masse bra innspill her, jeg har vel landa på at jeg går for en 4èr. Men er fortsatt usikker på om det blir one eller radian, den beslutningen blir nok heller ikke tatt før jeg er i butikken og tester begge stengene. Jeg har også begynt og tenke i de baner at jeg kjøper en firer nå og så prøver og sette av noen kroner frem mot vintern til en Method sekser som ren sjøørret stang, i dag bruker jeg en G loomis cross current åtter som ikke er veldig behagelig til det fisket. Men så har jeg også ett spare prosjekt for ett nytt speilrefleks kamera og rik er jeg ikke så her må det prioriteres...

Som du sier Arnt, så er snøret viktig ja, det har jeg bomma på før og det kan bli riktig krise!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snøretilpassing har blitt en dyr affære:)

 

Jeg har kjøpt, solgt og byttet mange snører. Det som gjør det ekstra vanskelig er at snører som er gode til en stang, ikke trenger å passe til en annen stang.

 

Jeg har kommet fram til at snørene til guideline er de som er jevnt over best til de fleste stenger - men ikke alle!

 

Guideline 4cast har blitt en favoritt hos meg. Har forøvrig en kompis som har radian i #4. Han synes Zpey Crossover er fin på den. Disse er ikke i salg lenger, men sikkert mulig å få tak i brukt om du ønsker å prøve på den stanga (hvis det blir den).

 

Ellers må jeg si at Radian passer perfekt med Lamsom Speedster i svart med rød bremseskrue :)

 

(og se på NRX hvis du skal ha #4)

 

Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...