Gå til innhold

Tidlig åpning av Rena Elv - harrgyting


Finn Rampen

Anbefalte innlegg

Jeg ser Fishspot og Rena Fiskecamp promoterer tidligfiske i Rena denne sesongen. Det vises rognstinne harrer og digre ørreter. 

Er det ene og alene økonomisk motivert at de ikke kan la gyteharren få være i fred? Kunne ikke elva vært fredet en stund til slik at harren kan få gyte i fred? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er greit nok for min del, samle hele saueflokken i et par elver. Men syns uansett det er trist man ikke tar hensyn til gytende fisk. Skulle likt å se ramaskriket om noen hadde vist frem bilder av nyfanget ørret i Rena eller andre elver av gytemoden ørret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rampen

 

Jeg vet ikke hvor kjent du er med gytetid for harr i Rena. Normalt sett åpner elven fredagen før 17. mai. I år var åpningen 1. mai. Uansett om det er tidlig som i år eller vanlig tid er dette før harren gyter i Rena. Mao. man har fisket på gyteklar harr rimelig lenge. Tidlig åpning i år har mao ingen betyding kontra tidligere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det er greit nok for min del, samle hele saueflokken i et par elver. Men syns uansett det er trist man ikke tar hensyn til gytende fisk. Skulle likt å se ramaskriket om noen hadde vist frem bilder av nyfanget ørret i Rena eller andre elver av gytemoden ørret.

Ikke så greit for min del, og ganske sikkert ikke for en hel haug med lokale og gamle kjenninger sin del heller. Men så begynner det å bli ganske mange år sia jeg starta mitt Renafiske også, og er nok litt ekstra sår pga det... Kanskje jeg kan telle kajakk, pontong og båtrekord i år også, som i de forrige år? Med dagens promo - høyst sannsynlig... Og sammen med den totalt nedtrampa elvebredden, søpla og den blankslipte elvebunnen, så går tanken mer og mer imot begrensninger. 

Endret av Olav Haug
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke legge meg borti så mye av regler og hvem hva hvor.  Men utfra egne erfaringer og registreringer tror jeg at det er for tidlig med en åpning 1 mai.  At det blir åpnet 14 dager før enn tidligere er såvidt jeg kan skjønne ikke heldig.  Harren gyter normalt april-juni, men den har også en annen adferd enn for eksempel ørret ved gyting.  Harren vandrer gjerne langt over lang tid før den slår seg til ro for å hevde revir.  Det er registrert gjennom merkeprosjekter (riktignok ikke i Rena) at den kan vandre opptil 125 km før den slår seg til ro for å gyte på gitte steder.

 

Gjennom Glommaprosjektet på -80 tallet ble det forøvrig merket harr ved Strandfossen i Elverum før gyting som så ble fanget ovenfor Deset i Juni.  Denne hadde da vandret og forberedt seg på gytetiden. 

Jeg er på ingen måte ekspert på dette, men jeg vil jo tro at 14 dager tidligere fiske vil forstyrre harren sin forberedelse for gyting utfra dette.  

 

Det ble også gjort målinger med fisk som vandret i Renavassdraget den gang, både ørret og harr, og selv om dette ikke nødvendigvis har noe med gytingen å gjøre i seg selv, så avdekket dette prosjektet at ørreten kunne vandre opptil 4 km pr døgn og harren 2,5 km pr døgn.

 

Kjellemann

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en litt tosidig sak dette. Da "nye" regler m blant annet baglimit og størstmål kom er det ikke tvil om at snittvekten på både harr og ørret økte. Flere fiskere betyr mer penger til lokalsamfunnet som igjen kan gi grunnlag for bedre/jevnere vannutlipp fra demingen som igjen gir bedre insektsliv og da enda større fisk :rolleyes: Fluesonen med fiskeforbud fra kajakk/båt er jo forlenget i år. Rena Fiskecamp har dugnadshelg på våren hvor man samler søppel og det er alltid et sted man kan være alene hvis man busher litt. Siden jeg ikke har fisket Rena så lenge vet jeg ikke hvordan det var før, men alt var vel ikke bedre i gamle dager :rolleyes:

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, alt var ikke bedre før Jon-Erlend. Men innsektslivet var bedre før, både aurivilli klekkinger og vårfluer for å nevne noe.  Vi har fått større harr, men mer stedbunden harr.  De gamle vandringene med såkalt gråharr forekommer ikke lenger. Og mangfoldet med fordeling av ørret, harr og sik har fortrengt mye av siken. 

 

Mye av dette bryr ikke alle fluefiskere seg så mye om da de bare besøker elva for å få størst mulig ørret og reise derfra igjen.  Men for meg med flere har mange ting endret seg de siste år og for meg er det mye spennende fiske som blir borte og også glemt. 

 

Att flere fiskere som legger igjen penger til lokalsamfunnet skal gi jamnere vanntilførsel og klare å påvirke kraftselskapene har jeg derimot liten tro på.  De styres av egen profitt og strømpris, de  bryr seg fint lite om hva fiskerne vil så lenge de selv ikke tjener penger på det. 

 

Reguleringa var forøvrig også mye bedre før da den var manuelt styrt av damvokter bosatt på Deset.  Da viste vi når på formiddagen reguleringa kom. Og så sto vannstand i ro i vertfall det kommende døgnet.  Etter automatiseringa reguleres det kontinuerlig uansett når tid på døgnet og gjerne med større variasjon.

 

Kjellemann

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,mange av våre kjente elver var bedre før! Særlig med hensyn til fiskepress og insektliv...fisket var spredd på flere elver,man traff flere originaler med markstanga og langbambusen,nå er det kjedelige Simmsuniformert wannabees nesten overalt....;) Mangfoldet har desverre forsvunnet med årene,samt de spennende turene i damregulerte elver som plutselig steg....hjertet i halsen når man febrilsk så etter en vei inn til land.Når det kommer til vannkjøring støtter jeg Kjell her 110%,inget kraftselskap med respekt for seg selv tar hensyn til fiskerne,heller tvert om mange steder....Øivind

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rampen

 

Jeg vet ikke hvor kjent du er med gytetid for harr i Rena. Normalt sett åpner elven fredagen før 17. mai. I år var åpningen 1. mai. Uansett om det er tidlig som i år eller vanlig tid er dette før harren gyter i Rena. Mao. man har fisket på gyteklar harr rimelig lenge. Tidlig åpning i år har mao ingen betyding kontra tidligere år.

 

Harren i Rena gyter normalt sett i Mai - Juni. Veldig avhengig av vanntemperatur. Vil tro jo nærmere gyting den er jo mindre spiser den. Så skal ikke se bortifra at om man åpner fiske mye seinere mens den feks gyter så får fisken fred.

Ikke så greit for min del, og ganske sikkert ikke for en hel haug med lokale og gamle kjenninger sin del heller. Men så begynner det å bli ganske mange år sia jeg starta mitt Renafiske også, og er nok litt ekstra sår pga det... Kanskje jeg kan telle kajakk, pontong og båtrekord i år også, som i de forrige år? Med dagens promo - høyst sannsynlig... Og sammen med den totalt nedtrampa elvebredden, søpla og den blankslipte elvebunnen, så går tanken mer og mer imot begrensninger. 

Jeg forstår deg veldig godt, det er dessverre slik det blir i alle våre litt større elver uten all for lang kjøretur fra de større byene på Østlandet. Heldigvis for min del er Rena et tilbakelagt kapitell, det er rett og slett ikke hyggelig å fiske der noe mer. Men heldigvis, finnes jaggu meg mange andre bra elver i Norge, ikke i Rena ligaen med så mye STOR ørret, men heldigvis kan jeg fint kose meg glugg ihjel med ørreter fra 500 og opp til rundt kiloen. Og man får en vesentlig større naturopplevelse istedet for å vase rundt i menneskemøkk og søppel. SKulle tro fluefiskere var friluftsinteresserte, ville ta vare på naturen, vise hensyn til medfiskere etc, men det er nok bare noen av oss :)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn midt på 90-tallet tok jeg en telefon til G L F (mener jeg det var) angående jo-jo kjøring av vannstand, med variasjoner på opp til en meter opp og ned igjen i løpet av en time. Fortalte også om titusener av døde yngel som ble innestengt i små forsenkninger og mistet livet da det ble tomt for vann.

 

Jeg fortalte om et tilfelle hvor vannstanden begynte å stige faretruende fort utenfor Hanestad vokterbolig, som jeg leide og senere kjøpte av N.S.B, da jeg gikk inn for å se nyhetene på TV-en. Da disse var ferdigevar vannstanden under det den var da jeg gikk ut av elva. De var såpass ærlige at den jeg snakket med innrømte at det var noe de ikke var klar over, og lovte bedring. Noe det også ble i noen få år, men så sklei det ut igjen. Regnet vel med at de ville slippe unna i noen år igjen.

 

Magne Fjellstad

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...