Gå til innhold

Å spenne opp en stang i et kast.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Tabber meg vel ut, har i grunn aldri tenkt i disse baner, men har du lagt ned snøret på vannflata sier mine små grå at det er motstanden snøret har på grunn av addhesjonseffekten fra vannet gjør at stanga blir såpass spent at den tar snøret til første baksleng. Deretter blir det vel kombinasjonen av snørets vekt og hastighet, samt teknikken kasteren har.

 

Magne Fjellstad.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bukta vil vel begynne å forme seg i det øyeblikket stangtoppen ikke lenger trekker i snøret? Enten fordi man reduserer hastigheten på toppen til under hastigheten til snøret eller slipper snøret. Ved det siste kan vel stanga ha like stor hastighet som før slippet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye betyr stangaksjonen for oss egentlig?

Hvor stiv stang vil du ha?

Tom.

D varierer veldig ut i fra situasjonen, når jeg fisker er d vell mykest mulig. Akkurat stiv nok til at jeg behersker

snøret jeg anser som best der og da. Vi snakker da ørretfiske. Som regel stenger som er målt til +-5 på 5er snøre. Når jeg kaster med gt125 #5 som regel stenger som er målt til 7-8.

Endret av Andreas Myrvang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

apropos avspenning og bukt som det var inne på tidligere i tråden. så vil også den retningsforandringen du gjør med stanga i den "supersoniske " stilen gjøre at stanga avspennes lenge før stoppen. I det du slår stanga over vil avspenningen starte og kaste settes. 
Linker til et klipp der man ser veldig greit hvor bukta settes lenge før stoppen :) 

https://www.facebook.com/bluecharmfiskeopplevelser/videos/vb.501672479959067/709235942536052/?type=2&theater

Endret av ØrjanK
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

apropos avspenning og bukt som det var inne på tidligere i tråden. så vil også den retningsforandringen du gjør med stanga i den "supersoniske " stilen gjøre at stanga avspennes lenge før stoppen. I det du slår stanga over vil avspenningen starte og kaste settes. 

Linker til et klipp der man ser veldig greit hvor bukta settes lenge før stoppen :) 

https://www.facebook.com/bluecharmfiskeopplevelser/videos/vb.501672479959067/709235942536052/?type=2&theater

Avhengig av hvordan vi definerer det "å stoppe".

Det tar tid å stoppe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...