Gå til innhold

Vannkast og fluedrukning


OB

Anbefalte innlegg

Om ikke det klippet viser deg hva det handler om er du bare vrang og egen Tom.  Det er vel så enkelt som at du utfører den samme bevegelsen som ved en snakeroll med eneste forskjell at du skifter retning med snøret i luften og ikke fra vannet. 

 

Et kast som forøvrig funker veldig godt og som Geir sier er det lurt å beherske.  Om du legger deg i trening får du det nok til Tom  ttongue

(Sorry, klarte ikke la vær)

 

Kjellemann

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom, det handler vel om å kunne presentere eksempelvis rett ut fra land når bakslengmulighetene glimrer med sitt fravær, uten at flua er særlig mye i vannet på vei ut.. Jeg har som viden kjent ikke peiling på stort annet enn isfiske(trivelig lite bakslengsbehov), men jeg så videoen to ganger til tross for at jeg skjønte det på første visning.. Da bør vel du også knekke koden du som er stormester..hvis jeg som ydmyk hoffnarr greier det, mener jeg..?

Dette er en interessant tråd.. Nyttig, med sedvanlig lettbeint vissvass for fredagsunderholdningens skyld..

Endret av Elisabeth
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt at det øyeblikket som fukter flua mest ikke er ankringa, men når man skal starte kastebevegelsen. Har gjerne tatt et par luftkast og legger lina strekt på vannet, når man da starter kastet så trekkes flua under et øyeblikk. Kanskje en fordel med litt slakk i lina når jeg tenker meg om.

 

Hva gjelder airsnake så har jeg faktisk testet dette såvidt. Kjentes ut som et overkommelig kast så skal prøves ut litt mer.

 

Kanskje ikke verdens største problem, men irriterende kan det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det er kanskje lettere å se bevegelsen, men det kastet der er det mye å hente på. Se på retningen på forankringa hans. Med flue på fortommen, er det dømt til å hekte og bli tull. Ankringa bør ligge i den retningen du skal ha nedlegget.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å kaste double snakeroll backhand speyorama da kan jeg sitte inni en busk uten at flua blir våt.skal filme det på søndag.selføkgelig i sakte film så jeg kan studere det i timesvis.

Seriøst dere burde tar dere en tur til vannet isteden for å stå på plenen

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier å kaste double snakeroll backhand speyorama da kan jeg sitte inni en busk uten at flua blir våt.skal filme det på søndag.selføkgelig i sakte film så jeg kan studere det i timesvis.

Seriøst dere burde tar dere en tur til vannet isteden for å stå på plenen

Unnskyld, men denne skjønner jeg ikke? Hvor er linken? Nå må du sette på vekkerklokka... ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, helt klart as! Eller en RL Thompson Travel Force, rammere vannkasteutsyr kan jeg faktisk ikke tenke meg finnes  partyparty

Enig eller Syversen? 

Jeg har ikke selv kastet med akkurat den stanga Olav,men jeg har sett data på TFII #6. :)

Oversatt så sier data at det er en stang med moderat aksjon og ikke stiv for sin annbefalte klasse.

Så jeg er nok enig med deg at det kan være glimrende vannkastestang. partyparty

Det viktigste er at du har plukket ut stanga.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som fersk innen fluefiske greiene så lurer på dette med vannkast. Kaster man vann? Så et klipp der en med navnet Staffan kasta vann. Var det vannkast?

He,he...

Det er en pedagogisk øvelse.Som han selv sier,tullete greier,går ut å kaster vann på asfalten.

Men,allikevel litt nyttig.

Helt enig med Staffan i det,det er litt nyttig.

Det får oss til å tenke over hvordan vi beveger hånd og arm.

Mathias Lilleheim har også brukt dette på instruktørkursene,og man lager bukter med vann.

En annen fin analogi er å dyppe en pensel i vann,og prøve å kaste vannet rett fram.

(Ikke slik at det spruter i alle retninger.)

Da får du et forhold til akselerasjon.

Ellers er et vannkast der vi legger fortommen,eller deler av den,eller både fortom og snøre ned i vannet

slik at det fester,limer,forankrer,og vi kan snu lina ut i den retningen vi vil.

 

Tom.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kastet vinkles i retning rett opp også? Hva er i så fall høyderekord for vannkast?

Jeg har sluttet med dette i praktisk fiske da det ga veldig lite fisk. Slik jeg oppfatter det er dette mest nyttig i de konkurransesammenhengene hvor det konkurreres i høyde.

Jeg vil anta at jeg lå på et snitt på ca 14 meter da jeg drev mye med det, men vil anta dette er et stykke bak rekorden

Endret av Espen Ørud
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...