Gå til innhold

Lyngbladbiller


GeirD

Anbefalte innlegg

For et par år siden kom jeg borti bra vaking på Lyngbladbiller i Tysvær i Rogaland. Så da måtte jeg lage noen imitasjoner. Jeg brukte celleplast, UV-lim, gullfarge vannfast tusj og antenner av gummibein. Svart under. Lagde de i størrelse 16 på TMC2488, som blir et hakk større enn originalen. Billene er så små at man sikkert kunne brukt kun en liten svart ulldott som imitasjon istedet.

Fluene satt fint i billeboksen min, ubrukt, inntil forrige uke da jeg på nytt ramla over denne billa på vestlandskysten. Fisken vaka i perioder aktivt på biller som blåste ut på vannet. I krusningene var det vanskelig å se når den tok min flue, men med litt flaks lyktes jeg å kroke fisk.

Lyngbladbilla finner man gjerne der det er mye røsslyng. Den er, som de fleste biller, elendig flyver. Det går knapt fremover! Når det var overskya og temperaturen var under 8-10 grader, satt den mest i ro. Men når sola kom fram, kviknet den til og tok til vingene. Da fløy den stort sett rett opp, og lot vinden stå for transporten. Som da førte til at et stort antall havna utpå vannet. Så sol og litt vindkast er ideelle forhold.

Lyngbladbillene kunne være en pest og en plage for folk langs kysten for et par år siden. De opptrådte i så enorme mengder at det ikke gikk an å sitte ute på verandaen og spise. De var over alt. Folk måtte skalke alle luker i husene for å holde de ute.

Er det andre som har vært borti fiske på Lyngbladbiller?





post-3659-0-31870300-1432570934_thumb.jpgpost-3659-0-19682600-1432570961_thumb.jpgpost-3659-0-38774900-1432570988_thumb.jpg

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, har opplevd det ved to anledninger, begge gangene på et og samme brekk i ei Finnmarkselv, i tida rundt St. Hans. Forholdene var akkurat som du beskriver her, sol og litt vindkast. Vinden gjorde også at det var umulig å se hva fisken vaket på. 

Fisken var temmelig selektiv, såpass at jeg var ganske langt ned i flueboksen første gangen. På tross av intens vaking ville fisken overhodet ikke ha fluene mine, hverken tørt eller vått. 

Til slutt fikk jeg en 6-7 hgs fisk på en liten Cock-y-Bonddhu. Kakket den, og det viste seg at den var full av akkurat sånne biller. 

Hadde ikke noe som lignet noe særlig, men fant etterhvert ut at en skamklipt foam-Bibio funket tålelig bra. 

 

Flotte imitasjoner du har laget her, GeirD, de funker helt sikkert veldig bra!

Endret av Håvard Stubø
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...