Gå til innhold
  • 0

Fluefiske med tørt i ferskvann!


Randolken

Spørsmål

Noen erfarne fluefiskere som fisker med tørrfluer som vil dele ett tips eller to med erfaring som dere selv har funnet veldig nyttig.

 

Trenger ikke masse detaljer da det er gøy å lære litt på egen hånd, men noen tips er greit å ha med seg når en tar en tur til vannet en vil prøve lykken i.

 

Feks: Hvilken knute bruker dere mest til å knytte fluen på fortommen?

          Må en impregnere fluene?

 

Håper på ett par gode tips og skitt fiske alle sammen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Kjøp deg ei flaske med impregneringsmiddelet DryDip, først som sist ;-) Denne er helt suveren på de fleste tørrfluer, og de fleste butikker som selger fluefiskeutstyr har den på lager.

Når det gjelder knuter så anbefaler jeg deg å søke på nett, så finner du beskrivelse av flere varianter. Prøv deg på ei som du syntes er overkommelig, samtidig som den er sterk. Feks Davy's knot, som du finner beskrivelse av på nett.

Ellers er det bare å legge merke til hva slags insekter som befinner seg på overflata når fisken vaker, og forsøke å se hvilke av de fisken tar, før du velger flue . . . Du kommer til å lære det meste fra egne erfaringer ute ved elva/vannet.

Ikke bry deg om fiskere som forteller deg at du MÅ gjøre sånn/MÅ ikke gjøre sånn . . . De vet helst ikke hva de snakker om ;-)

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Noen erfarne fluefiskere som fisker med tørrfluer som vil dele ett tips eller to med erfaring som dere selv har funnet veldig nyttig.

 

Trenger ikke masse detaljer da det er gøy å lære litt på egen hånd, men noen tips er greit å ha med seg når en tar en tur til vannet en vil prøve lykken i.

 

Feks: Hvilken knute bruker dere mest til å knytte fluen på fortommen?

          Må en impregnere fluene?

 

Håper på ett par gode tips og skitt fiske alle sammen!

og husk det, om du virkelig knoter det til, så skjer det oss alle regelmessig. Selvom vi har fisket i mange mange år, og selvom få skriver om sine bomturer, så er det også noe veldig mange av oss har regelmessig. Sier de noe annet på begge punkter tror jeg de juger :)

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Det der er den mest geniale styrende knuta jeg har sett Knut!. Jeg som har sliti med klumpete slukknuter på mygg i #22...

Tom Aage

Uansett greit å benytte den forsterkede varianten, om det finnes mulighet for fisk over halvkiloen der du fisker.

Den er vesentlig sterkere enn enkel Davy knot ;-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Tror det beste tipset jeg kan gi deg er at du tar det med ro når du kommer dit du skal fiske. Ser du en vakende fisk så begynn ikke å denge å kaste med en gang. Hold en lav profil, prøv å observere hva fisken vaker etter (det å kunne lese et vak er viktig), kom deg i best mulig posisjon samtidig som du ikke skal skremme fisken. Mange kaster på vak 20 - 25 meter unna når de glatt kunne komme på 15 meters hold. Vad ikke mer enn høyst nødvendig (alltid like morsomt å se folk vade gjennom harrstimer i Glomma for å kunne komme mest mulig midt ut i elva). Prøv å ikke kaste skygge over den vakende fisken (lav sol rett bak deg kaster lang skygge)..........., ja, du skjønner hva jeg mener, ta det med ro.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Husk også at fisken som regel går helt inntil land. Spesielt under døgnflueklekkinger + vind så står fisken helt inntil land i den en enden av vannet vinden blåser. Har tatt stor fiske mange ganger hvor kun kun fortommen er vippet utenom myrkanten.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hadde det ikke vært lurt å prøve maur først da?

 

Jo, nå i etterkant er det lett å si det. Men det var mye mygg på vannet og i lufta, og fisken vaket overalt. Var sikker på at det var mygg den tok, men jeg fikk den altså ikke til å ta før jeg prøvde maur.

 

Var ute en tur i går, og da tok den endelig på mygg...fikk også to på maur :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Jo, nå i etterkant er det lett å si det. Men det var mye mygg på vannet og i lufta, og fisken vaket overalt. Var sikker på at det var mygg den tok, men jeg fikk den altså ikke til å ta før jeg prøvde maur.

 

Var ute en tur i går, og da tok den endelig på mygg...fikk også to på maur :)

Hvilken størrelse på fortommen bruker du/dere på disse små fluene? Tenker på fortommen og på spissen, selve oppbyggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bruker som regel en standard kjøpefortom på 10 fot (Eikre, Hends, Akeon m.fl.) som ender i en spiss på ca. 0,20. På den skjøter jeg (med hjelp av vanlig blodknute: grei side for knuter her: www.animatedknots.com) på i underkant av en meter 0.18 og deretter en drøy halvmeter med 0,16 (det jeg kaller knytedel)og som jeg skjøter på ca. 1 meter med spiss på ca. 0,14 til 0,12. Sjelden jeg går under 0,12 på spissen. Et ganske så tradisjonelt opplegg som ender i en fortom på ca. 2x stangas lengde.

Før knøt jeg fortommen hele veien sjøl. Brukte da brun Maxima innerst mot snøret og avsluttet med Stroft til spiss. Bruker fortsatt Stroft til spiss og har ikke sett noen grunn, sett bort fra enkelte nymfeteknikker, å gå over til noe annet spissmateriale. Problemet med å knyte sjøl var alle stripene, ettersom det ble veldig mange knuter, som jeg syntes var forstyrrende om jeg skulle stripe vårfluer. Fordelen var at jeg fikk fortommene mine akkurat slik jeg ville ha dem og det var morsomt å eksperimentere med forskjellige taperinger.

Endret av Hermann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Bruker som regel en standard kjøpefortom på 10 fot (Eikre, Hends, Akeon m.fl.) som ender i en spiss på ca. 0,20. På den skjøter jeg (med hjelp av vanlig blodknute: grei side for knuter her: www.animatedknots.com) på i underkant av en meter 0.18 og deretter en drøy halvmeter med 0,16 (det jeg kaller knytedel)og som jeg skjøter på ca. 1 meter med spiss på ca. 0,14 til 0,12. Sjelden jeg går under 0,12 på spissen. Et ganske så tradisjonelt opplegg som ender i en fortom på ca. 2x stangas lengde.

Før knøt jeg fortommen hele veien sjøl. Brukte da brun Maxima innerst mot snøret og avsluttet med Stroft til spiss. Bruker fortsatt Stroft til spiss og har ikke sett noen grunn, sett bort fra enkelte nymfeteknikker, å gå over til noe annet spissmateriale. Problemet med å knyte sjøl var alle stripene, ettersom det ble veldig mange knuter, som jeg syntes var forstyrrende om jeg skulle stripe vårfluer. Fordelen var at jeg fikk fortommene mine akkurat slik jeg ville ha dem og det var morsomt å eksperimentere med forskjellige taperinger.

Takk for svar. Må være flytende fortom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Neida, men vanlig mono trenger ofte ikke gjennom vannfilmen. I tillegg blir fortomsspissen innfettet av fingrene dine. Det er ofte en ufordel at fortomsspissen flyter, særlig ved tørrflue (kan skremme) så jeg drar den mellom litt mose før jeg fisker slik at den synker. Eller du kan kjøpe noe "mud" men mose funker bra nok og er fortsatt ikke kommet inn under Fishspot sitt regime så den er gratis.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Allerede sagt mye bra her så skal ikke supplere så mye mer om fluevalg etc, men dette med at den fremste delen av fortomen i visse situasjoner heller bør ligge under enn over vannfilmen kan være greit og tenke på.

Ellers er mitt beste tips at du bare fisker og så vil du sakte, men sikkert gjøre deg erfaringer og gradvis bli bedre til og kaste, lese vannet og  vaka osv.

En ting jeg husker fra min egen start som fluefisker var at jeg på ett tidspunkt sa til meg selv at nå slutter jeg og ta med haspelstanga, frem til da ble det til at jeg lente meg på haspelfiske når jeg møtte på problemer med flua og det var jo ganske ofte!

Læringskurven etter dette ble naturlig nok brattere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...