Gå til innhold

Finnmarksfrustrasjon


Martin

Anbefalte innlegg

Hoi hoi

Jeg og 4 kompiser har tenkt oss på laksefiske i Finnmark første uken i august. Vi vurderer å reise inn til Komagvær i 3 dager etterfulgt av 3 dager i vestre Jakobselv. Vi er ikke folkesky men ønsker oss nok litt lengre vekk en å stå som sild i tønne i de nederste sonene. Jeg har prøvd å finne ut litt info på egenhånd, sendt meldinger til respektive ansvarspersoner i de ulike elvene, men uten noe særlig respons. Jeg håper derfor at noen her inne kanskje kan gi meg et lite hint slik at jeg ikke tar med meg 4 stykker på en skikkelig bomtur. Av praktisk info vil: Hvor langt det er mulig å kjøre inn bilen mtp bommer, veistandard være til stor hjelp. Er det noen som har vært i de respektive elvene og kan gi et lite hint om hvordan fiske er høyt oppi de øverste sonene så seint på sesongen?

MVH

 

Martin

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin,

 

Ikke særlig overraskende at det er vanskelig å skaffe god etterretning om fiske i Finnmark over internett;)

Jeg har null peil på laksefiske selv, men tror kanskje det kan være lurt å prøve fiskeutvalget i den lokale NJFF-foreninga (Vadsø?). NJFF-folk pleier å være litt mer hjelpsomme. Også er det vel kanskje en sportsbutikk i Vadsø man kan ringe til? De vet sikkert også sånt. 

 

Tvi tvi -

 

 

Håvard

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første uka i august er ikke seint der oppe. Normalt grei oppgang sålenge det ikke blir tørkesommer.

I Vestre er det vel blitt begrensninger på kort så kanskje det viktigste er at dere har sikre kort før dere reiser. Bra bilvei inn til tredje fossen mener jeg.

 

Ellers er råd fra Håvard gull, ring folk. Folk forteller alltid mye mere på telefon enn på mail eller melding.

 

Og se på det som en erfaring, når dere først er der høster dere mye info til neste tur, for det blir en neste....

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hoi hoi

Jeg og 4 kompiser har tenkt oss på laksefiske i Finnmark første uken i august. Vi vurderer å reise inn til Komagvær i 3 dager etterfulgt av 3 dager i vestre Jakobselv. Vi er ikke folkesky men ønsker oss nok litt lengre vekk en å stå som sild i tønne i de nederste sonene. Jeg har prøvd å finne ut litt info på egenhånd, sendt meldinger til respektive ansvarspersoner i de ulike elvene, men uten noe særlig respons. Jeg håper derfor at noen her inne kanskje kan gi meg et lite hint slik at jeg ikke tar med meg 4 stykker på en skikkelig bomtur. Av praktisk info vil: Hvor langt det er mulig å kjøre inn bilen mtp bommer, veistandard være til stor hjelp. Er det noen som har vært i de respektive elvene og kan gi et lite hint om hvordan fiske er høyt oppi de øverste sonene så seint på sesongen?

MVH

 

Martin

 

Hei Martin,

Området dere skal dra til er veldig flott om en vet når, hvor og hvordan:) 

Send meg gjerne en PM så kan jeg fortelle deg litt mer om de forskjellige elvene. 

Adkomst er ikke det værste, men fiskekort...  Om du ikke er lokal bygdetulling så er du som utlendig å regne. Ergo vanskelig og dyre fiskekort.

Hører fra deg!

Endret av André F. Aubert
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Martin,

Området dere skal dra til er veldig flott om en vet når, hvor og hvordan:) 

Send meg gjerne en PM så kan jeg fortelle deg litt mer om de forskjellige elvene. 

Adkomst er ikke det værste, men fiskekort...  Om du ikke er lokal bygdetulling så er du som utlendig å regne. Ergo vanskelig og dyre fiskekort.

Hører fra deg!

takker, PM sendt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 7 måneder senere...

slenger meg på denna tråden for 2016 skal en oppover og tilbringe 2-3 uker i nord norge spesiellt med sikte på børselva-russelva-vestre jakobselv-kongsfjordelva-skallelva-komagelva og sandfjordelva, er ganske åpen for fiske i disse elvene og bevegelig med base på vestre jakobselv campingen , så enhver info en kan få blir sattt pris på, med hensyn til soner-fluer-og all opplysninger en vil dele 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du raske over alle de elvene der på to uker vil jeg hvertfall kjøpt meg veldige gode sko !

Litt fleip, men også viktig. Stort sett alle elvene her krever endel gåing hvis du skal til de gode plassene. I flere av de mindre er det en tanke å droppe vadere og gå lett innover fjellet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode sko har en 8) , og har bil tilgjengligt tenker 1-2 dager i hver elv,evt lenger om en finner en fin plass med godt fiske.

Sitter og ser på fefo sin side og fler elver som dukker opp som en skull sjekka ut ,andre sin erfaringer på fiske 20 juli til rundt 10 august ? På varanger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kommer regn er det også flere fine småelver på Sværholt- og Nordkinnhalvøya.Det blir mye gåing for å gjøre seg kjent så du må antagelig sette av litt mer tid på de mellomstore elvene. Viktig å komme seg vekk fra veien ;)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar meg friheten av å dele en film som ble sluttresultatet av tråden som ble startet for en stund tilbake. Etter å ha hentet og fått tilsendt mye etterretning om fiske i Finnmark falt valget på, komagvær. Vi hadde et meget innbydende fiske med mye laks og sjørøye, som vi stort sett tok på lett utsyr (#5). Vi fikk laks på tørt, små hitch tuber, små sunray shadow, nymfer og francis (generelt små fluer for laks å være). Liten tvil om at vi setter nesen Nordover til sommeren igjen, men trolig da til en annen elv. Har et lite inntrykk av at mange av elvene har et sinnsykt fiske som mange av oss søringer ikke er vant med. Utfordringen er som tidligere nevnt å få tak i kort, da mange av elvene har kortbegrensninger! skitt fiske!  

Endret av Martin
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe fy, skulle vært ulovlig og linke slike ting imellom sept-mai :P , og sakte men sikkert krysser en ut elver , så lista blir vel 5 elver 2-3 uker og bare gå mye-ta med gapahuk, og base på en campingplass

 

Også så litt prisøkning på noen av elvene en vil til , ikke mye men begynner og bli litt når det er 500+ for døgnkort (om en ikke bor der oppe) , men da igjen skitt au peng tar en ikke med seg i grava 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

slenger meg på denna tråden for 2016 skal en oppover og tilbringe 2-3 uker i nord norge spesiellt med sikte på børselva-russelva-vestre jakobselv-kongsfjordelva-skallelva-komagelva og sandfjordelva, er ganske åpen for fiske i disse elvene og bevegelig med base på vestre jakobselv campingen , så enhver info en kan få blir sattt pris på, med hensyn til soner-fluer-og all opplysninger en vil dele 

 

Hei! Du skriver lite om tidspunkt du reiser opp samt hva dere skal fiske hovedsakelig etter. Om det er laks dere fisker så kan dere alltids rekke over en del elver da det ikke krever at du går så fryktelig  mye i hver elv, men er det ørret etc. så hadde jeg nok med fordel valgt meg en-to elver og satset på å gå langt avgårde.

PÅ VJE camping så er det mye ekspertise på laks, men få ørrettfiskere. Og som beboer der så mener jeg du har hytte med fiskerett i elva også.

 

Mange flotte elver du nevner og det er fisk i de alle:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel for meg er det mest troligt 20 juli-10 august som er aktuelt og fisker mest etter laks, røye har en aldri fisket men det må en jo også prøve, tar med meg par fluestenger fra lett flue til noe tyngre, må bare få satt meg inni regler og restriksjoner  (noen bare ren flyt-andre plasser er intermediate greit) , et stort minus at en har en lav bil (peugot 407 sw) når en var i kvænangselva og kjørte opp der for 2 år sia gikk noe av bilen av :P

 

Så skal blir nok mye gåing men investert i den nye gapahuken som magasinet kommer med i mai så skal en nok ta det roligt og sove attmed elva om det blir for langt og gå dagsturer , også det er for det meste døgnkort som selges i disse elvene om jeg har lest rett ? + finner ikke så mye sone kart for komagvær-skallelv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...