Gå til innhold

Comparaduns være eller ikke være


Gjest Unknown User

Anbefalte innlegg

Gjest Unknown User

Hva er deres mening om vingen på en comparadun?

 

Vinge rett opp (lånt bilde fra internettet)

Mahogany-Dun-Comparadun-side.jpg

 

Vinge retning forover.

18246652391_46483963e7.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

FIkk svar om det jeg trodde var Petitjean, som det ikke var, uten Gary Lafontaine. Tydeligvis så var en av hans ankerpunkter på fluer at man skulle ta et av hovedelementene i en flue og overdrive denne litt. Vinkel på vingen til en dyptliggende flue gir et annet og kanskje bedre synbarhet for fisk som står høyt.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rett opp, dvs 90grader - og helst i 180grader, med cdc som førstevalg. Men, jeg er ikke det minste overraska hvis godt framoverbøyd og langt fram fungerer! Kanskje fisken da tar den som en klekker? Føkk it, så lenge den tar... ;) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Det første fisken ser av en døgnflue er vingen. Dette på grunn av lysbrytningen i vannet. En imitasjon med vingen pekende litt fremover (også plassert langt fremme på imitasjonen), vil bli oppdaget, som sagt på grunn av lysbrytningen, enda raskere av fisken. Om det gir en bedre imitasjon? Tja, i raskt strømmende vann hvor fisken uansett ikke har så god tid på seg vil den nok det. På ei rolig vannflate gir den fisken bedre tid til å avsløre at det er noe lureri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Hvordan forsvarer man argumentet med at framoverbøyd vinge gjør flua tidligere synlig for fisken når det helt klart går an å spekulere i om noen dyktige nok til å sørge for at flua kommer flytende med hodet først til en hver tid?

Selv har jeg nok med å få flua til å flyte rett. Skal man i tillegg begynne å ta hensyn til hvilken himmelretning den skal presenteres i snakker vi virkelig om finfiske!

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes en godt bundet Comparadun style slår no-hackle hver dag i uka. Men her har vi ulike erfaringer, og det er morsomt, og ikke minst interessant. Jeg er fryktelig forelsket i Compara-typen CdC & Sparkle, uten at det er noe mal for noe. Tror det kommer av hva vi fisker mest med kanskje. 

 

Vingen framover eller rett opp må ses i sammenheng til hvordan resten av flua er bundet, synes jeg. Jeg binder den rett opp. Her er en morsom tanke: Tenk at du presenterer flua 45 grader opp- eller nedstrøms. Hvordan ser vingen ut? Vil du forsake det motsatte av hva du har tenkt med henhold til vingehøyde med å binde vingen framoverbøyd i en nedstrøms presentasjon? Slike småting synes jeg er fryktelig moro å "forske" på langs elva. Det er langt fra forskning da, for i en forskningsriktig sammenheng vil vi i forskning hele tiden prøve å avkrefte teorien vår, og det er jo selve essensen i 'forskning'  iiinnocent

 

Et screenshot nå  partyparty

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

post-2545-0-22655400-1445087688_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt mulig det. 

Jeg kom til å tenke på noe angående fluer som er bra bundet. Jeg ga bort ei comparradun til en trivelig kar jeg traff langs ei elv i sommer. Så pratet jeg med han etter et par dager hvor han påpekte hvor fin den flua var. Hmm det var da rart tenkte jeg. Jeg binder da ikke så fine fluer. Titta litt i boksen og da slo det meg. Den flua hadde jeg fått av robban. Og det er jo svært lite som ikke er perfekt som kommer ut av de hendene der.

 

hehe du snakker om å få gratis credd. Jeg sa ikke noe......

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er den beste jeg vet om. Jeg har noen fluer på prompen som jeg titter på av og til som han har bundet. Om flua er ti cm lang eller om det er krok 22 så er alle detaljer perfekte. Og i tillegg har han ti stk av hver i boksen og alle ser dønn like ut og alle er like perfekte. 

Mannen er gal!

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han er veldig flink. Der vi binder ulikt, er at han foretrekker å binde korte sider på Comparaduns, mens jeg og noen til, foretrekker å binde like lange sider som høyde på Comparadun-vingen, for å dobbelt-dekke for spinnere også. Og jøss, det betaler seg så fryktelig av og til  <<l Jeg binder alltid Compara duns/ CdC & Sparkle med like lange sider som høyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...