Gå til innhold

Splitcanestang, ukjent merke


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjøpte 2 splitcanestenger på auksjon i går. De er like, men virker å ha noe forskjellig vekt, det tolker jeg som at det er forskjellige klasser, uten at jeg vet det.

Snellefestet er foran håndtaket, så sånn sett ser det ut som haspelstenger. Lengden er 207 cm som blir snaue 7 fot. Det har vært et merke på de, som nesten er borte, ellers er det ingen merking. I enden er det en plastplugg som kan taes ut, og det er et hulrom i ca 4 cms dybde.

Er det noen som kan si noe om disse?

 

mvh Alexander

post-4648-0-81965200-1433070427_thumb.jpg

post-4648-0-13972700-1433070451_thumb.jpg

post-4648-0-24407100-1433070467_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far som reiste "til sjøs" på slutten av 60-tallet kjøpte flere fiskestenger (splitcane) rundt om i verden, bl a slike som du legger ut bilder av.  Lærte meg å kaste med slik stang på 70-tallet!  Kvaliteten tror jeg er "så dær", iallfall de som han brakte til gårds, og har nok ikke allverden verdi utenom affeksjonsverdien.  Tror faktisk merket er det samme som på noen av de vi hadde!

 

Håndtaket er festet i klingen med en holk, slik at du kan snu håndtaket og da får snellefestet bak for fluefiske.  var flere deler med forskjellig spenst i stangposen slik at du med samme stanga og håndtak kunne veksle på å bruke stanga som fluestang vs slukstang.

Slik jeg husker disse var de ikke spesielt gode til hverken flue eller sluk, men ok til begge deler.  De rene fluestengene var noe bedre, men rimelig "slaskede" etter dagens standard!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Arctic1827!

 

Ser det nå, at håndtaket kan snus ja. Det følger også med en stivere tupp, som da antagelig brukes om man skal bruke den som slukstang. Den blir også en del kortere da.

Nei, kvaliteten er sikkert så som så, og verdien også. Men som sagt er de kjøpt usett på auksjon for lite penger, det ble litt impuls når auksjonarius plutselig ropte opp " fluestenger", så det betyr ikke all verden. Men litt gøy å finne ut litt mer om de, siden det ikke sto noe på dem.

 

Har du noe formening om hvor gamle de kan være, eller hvor i verden de kommer fra? Du sier din far kjøpte dem da han seilte, sikkert noe slikt med disse også. Auksjonen var på Tromøy ved Arendal, plenty sjømenn derfra før i tida.

 

Takk for god hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...