Gå til innhold

kvikksølvinnholdet stiger


Bånngjedda

Anbefalte innlegg

Har man vært med på å gjennomføre eller godkjenne den, etter deres mening perfekte mudringen av havnebassenget og spredningen av massene skjønner jeg godt at man mener dette ikke har noe med saken å gjøre. Dokumentaren Lillebror ser deg skulle alle sett. Har det blitt mere oksygen i Indre Oslofjord?

Friluftsfjorden!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir vel litt som å si at man brukte opp alle pengene sine, men det er ikke ens egen skyld at man er blakk.

Heller man gift i vann, så sprer det seg, og det påvirker.

Nesten rart at de gidder argumentere i mot, det er vel ikke akkurat vanskelig å se sammenhenger.

Men noen lar seg kanskje lure..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det som er under vannflate ikke synlig.

Derfor vet ingen hva som foregår der, forurensning, lidelse osv.

 

Politikere snakker om miljø og tiltak, men er medvirkende pga penger i å ødelegge Norges fineste; fjorder og elver, for alt evighet.

 

Penger går utover miljø, og det er staten som er versting ....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare i torsken i indre fjord kvikksølvinnholdet stiger, men også i abbor i ferskvann. De totale kvikksølv atmosfæriske kvikksølvtilførslene har gått ned, mens det fortsetter å stige i abbor. Nå er jo torsken og abboren to vidt forskjellige tilfeller, da innholdet i torsk mest sannsynlig stammer fra lokale utaslipp mens i abbor langtransportert forurensing. I traktene jeg bor, midttelemark, kan abboren fort nå over kostholdsrådet på 0.5 mg metyllkvikksølv/ kg når den kun veier 150 gram.... Gjedda er over grensa så fort den er ferdig som plommesekkyngel... 

 

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynets tall viser at kvikksølvverdiene i ytre Oslofjord (utenfor Drøbakssund) har gått markert ned i samme periode.

"Sjødeponi". Ha ha.

Ordet betyr egentlig: "Kast skiten på havet, så slepp vi å se den. Også e det jo gratis!"

Ligger mange "sjødeponier" langs kysten, dessverre.

Det er klart det må få konsekvenser når du frøser ut skrekkelige miljøgifter i stor skala inne i en stillestående pold som indre Oslofjord.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les:

http://www.nrk.no/ostlandssendingen/mener-kvikksolv-i-torsk-kan-skyldes-giftdeponi-1.12395493

Miljødirektoratet (som er de som tillot galskapen) mener selvsagt at deponiet ikke ligger bak den drastiske økningen i kvikksølv. De har dog ingen annen forklaring å komme med.

Minner om at det er nettopp Miljødirektoratet som tillot sjødeponier i den nasjonale laksefjorden Førdefjorden, etter først å ha frarådet dette på det sterkeste. En liten telefon fra Erna og co, og vips, så var det ikke så farlig likevel.

Siste i rekka er tillatelsen til å hugge opp gamle oljeplattformer ute i selve Vatsfjorden. Alt dette andre blir bare jordbæris i forhold til de giftmengdene som kommer til å gå rett i havet der.

Høyre og FrP er veldig konsekvente, det skal de ha. Finns det minste mulighet for å skvise ut noen ekstra kroner, så får det bare være med miljø og sånt.

Markedet bestemmer. Det er en religion.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i det meste Håvard skriver, men det er nok ikke bare H og Frp som er lite opptatt av miljøet i havet hvor vi ikke ser resultatene av forurensingen like godt som vi gjør på land. De rødgrønne kunne stanset arbeidet for klagene og fakta om hva som skjedde var mange og veldokumenterte. 

Ta dere tid til å se denne, den vil gjøre dere sinna ikke minst uttalelsene fra havnesjefen men viser også hvor umulig det er å påvirke vedtatte "sannheter"..

Friluftsfjorden!

Lite film så jeg legger til http://www.noblad.no/nyheter-nordstrands-blad/deponifilm-ble-stjalet-vises-pa-nrk-i-morgen-1.8292875

Endret av sarepta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har dessverre helt rett i at det ikke bare er H og FrP som fortjener kritikk, sarepta.

Det er noen ytterst få partier som fremstår som reelle, troverdige alternativer for oss som er opptatt av miljø- og naturvern.

Mitt poeng er at det var H og FrP som satt med makta i Oslo da disse beslutningene ble tatt.

Og politikken til vår nåværende regjering er dessverre veldig lik, forskjellen er bare at konsekvensene er mye større. I H og FrPs Norge ofres vår felles natur for ensidige næringsinteresser, gjerne utenlandske. Hver eneste gang.

Endret av Håvard Stubø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et reelt og troverdig alternativ å stemme på for oss som er opptatt av naturen samtidig som man skal tenke på et godt helsevesen, skole, gode velferdsordninger og samtidig beholde en god levestandard? Spør fordi jeg lurer.. Sorry OT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et reelt og troverdig alternativ å stemme på for oss som er opptatt av naturen samtidig som man skal tenke på et godt helsevesen, skole, gode velferdsordninger og samtidig beholde en god levestandard? Spør fordi jeg lurer.. Sorry OT

Jeg har kommet til at det egentlig ikke finnes noen gode alternativer.

Dessverre.

Mvh Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et reelt og troverdig alternativ å stemme på for oss som er opptatt av naturen samtidig som man skal tenke på et godt helsevesen, skole, gode velferdsordninger og samtidig beholde en god levestandard? Spør fordi jeg lurer.. Sorry OT

 

Tja, si det, du. 

Venstre og KrF har tydeligvis solgt sjela si for makt. SP er ikke naturvernere. AP er vel omtrent delt på midten mellom "kraftsosialister", som vil legge alle elver i rør, og folk som er mer naturvernorientert.

Så da står vi vel igjen med MDG (selv om deres politikk er ganske drastisk) og SV?

 

Ikke enkelt. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare de grønne som bryr seg om miljøet. Dagens regjering er kanskje verstingen i klassen, men den forrige regjeringen var ikke stort bedre, de bare påsto det. Miljøet taper nok uansett hvem som har makten dessverre, politikerne bryr seg nok mest om seg selv og gjenvalg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i noe av det du sier, Brumund. Forrige regjering kunne og burde helt klart gjort mye mer.

Men denne regjeringen er langt, langt verre. De er iferd med å gjøre helt ubotelig skade på vår felles natur. Jeg blir mørkeredd av H og FrPs totale knefall for kapitalinteressene.

PS! Vil vel dog hevde at SV fikk gjennom et par viktige ting i forrige periode inni mellom all kamelslukinga, bla varig vern av Vefsna og opprettelsen av store, viktige nasjonalparker som Rohkunborri og Lahku (I henholdsvis Troms og Nordland).

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...