Gå til innhold

Hvordan lage fluestang??


Vision

Anbefalte innlegg

Jeg og en kamerat har en drøm om å lage vårs egen fluestang. Fra grunnen til ferdig produkt. I denne forbindelse så har jeg lyst at noen kommer med innspill til eventuelle løsninger.

 

Hva slags materiale er tilegnet dette, hva funker best i forhold til en enkel og grei brukerløsning osv.

 

Kom gjerne med innspill for dette vil jeg lære.. laugh.png' alt=':lol:'>

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Skal du lage deg en fluestang fra bunnen av selv så må det vel bli splitcane som er tingen. Er vel rimelig vanskelig uten masse proft utstyr å fixe no annet.

 

Hvis du tenker på montering så er det å bestemme seg for ei stang du vil ha og plukke ut de forskjellige Man kan lage ganske mye selv der også, kork, snellefeste ol om du har lyst til dette.

 

Man får også kjøpt ferdig byggesett med alt tilbehør du trenger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oki..

 

Men jeg er møbelsnekker, og kjenner til diverse materialer som kan være egnet til bruk i denne sammenheng, og "profft" utstyr, det har jeg, eller jeg vet hva det som skal brukes for å si det sånn.

 

Er det da muligheter for meg, noe jeg vil anta?? 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermansen

Når jeg mente dette med proft utstyr, tenkte jeg på andre materialer enn tre, trur ikke det er så lett å bygge ei grafitt stang som også fungerer.

 

Men ser du bor på Gjøvik, jeg trur det bor en som bygger splitcane rett over tjernet der. Du treffer han nok på vilmarksmessa om den ikke har vært. Jeg traff han iallefall der ett år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bygge en grafitt stang maa du foerst lage en kjerner i aluminium som skal vaere like lange som delene paa stangen. F.eks en 2 delt stang vil ha en topp del og en bunn del.

 

Neste du maa gjoere er aa kjoepe forskjellige graphite matter med forskjellige egenskaper. Disse mattene maa du rulle rundt kjernene i forskjellige vinkler. Vinkelen du ruller og materialet du velger til de forskjellige delene paa stanga vil vaere med aa paavirke aksjonen.

 

Etter du har rullet ferdig, maa du henge kjernene med graphite mattene i en ovn i noen timer. Jeg husker ikke hvor mange grader ovnen maa ha.

 

Jeg tror man maa kjoepe ganske store kvanta av mattene for aa faa prisen pr emne lav. Hvis man skal bare lage en stang, blir nok dette for dyrt og komplisert.

 

Ta saa ut det ferdige emnet fra ovnen, lim paa kork haandtak, lim paa snelle feste, surr stang ringer og lakk surringene.

 

Du kan evt besoeke noen fabrikker som lager stang emner og spoerre de om de kan lage for deg. F.eks om du finner fabrikken til Loop, kan du jo spoerre fabrikken om de kan lage et Loop Greyline emne til deg som du setter navnet ditt paa istedet for Loop logoen. Tipper et Loop Greyline emne ligger paa ca 300 kroner paa fabrikken, og du maa nok ut med en femti lapp for aa faa ditt eget trykk.

 

Hvis du ikke finner fabrikken kan du evt laere deg aa bygge splitcane stang.

 

 

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg forstår deg er det ikke aktuelt å kjøpe selvbyggersett, men du ønsker å lage alt selv fra grunnen av?

 

For å være ærlig tror jeg det kan bli svært vanskelig å komme i mål uten først å ha erfaring med stangbygging. Materialvalg til selve stanga er en ting, men sammensetningen for å få de ønskede egenskaper samt montering av ringer, blanks og lakkering er noe annet.

 

Skulle jeg selv ha vurdert å bygge stang (og jeg har vært inne på tanken) så ville jeg først og fremst ha kjøpt meg litteratur om emnet og dernest kjøpt emner for selvbyggere i en spesialforretning som f.eks Jarle&Bjørnar fluefiske i Lillestrøm. Jeg kjenner også til at Lasse Vangen hos Fast Fisk i Sandvika har meget god erfaring fra stangbygging, så jeg ville nok kanskje ha begynnt der!

 

Det hadde forresten vært spennende å følge deg i prosessen, hva med å legge ut løpende rapporter og bilder i forumet?!

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal du lage en stang fra grunnen av, må det bli splitcane.

Jeg har ikke laget slike stenger selv, men i en artikkel i AOF nr 3 2001 påstår Danny Twang at med fingerferdighet nok til å få G i sløyd og litt tålmodighet går det veldig greit.

 

Se også: http://www.canerod.com

 

og Kenneth Bostrøms bok Stangbygging der det står om cane bygging og arbeidstegninger til høvlemaler og limeapparat.

( Bokklubben villmarksliv )

 

:P Hilsen Helge :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begynner å bli interressant!

 

Takk for mange kjempegode forslag til ideer jeg kan ta fatt på. Når jeg tenker meg om, så var kanskje ideen til stangbygging fra grunnen av litt i det ekstreme laget, og jeg erkjenner at jeg ikke har hatt nok holdepunkter til å skrive det jeg har skrevet.

 

Men som en av dere nevnte, jeg er veldig motivert for komme med ideer, og evt legge ut bilder via denne sida, for at dere kan følge utviklingen. Jeg har 1 år og litt til erfaring med lakkering, og da jeg skal ut i jobb igjen til sommeren så kan dette få en meget interressant utvikling.

 

Jeg ser for en link hvor jeg kan legge ut bilder på denne sida, en eller annen plass, selvfølgelig med godkjenning fra Rune, som jeg gjerne kunne tenkt meg og hørt fra.

 

Hva sier dere til en sånn ide? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for en link hvor jeg kan legge ut bilder på denne sida, en eller annen plass, selvfølgelig med godkjenning fra Rune, som jeg gjerne kunne tenkt meg og hørt fra.

 

Å du kan da skjønne at du skal få dine egne sider.

Lett match!!

 

Gi meg tekst og bilder så skal jeg sette det opp under sidene som heter fluefiske (Jeg kan godt lage en artikkel). Eller du kan legge det ut i en egen tråd i forumet som brukerne kan kommentere. Trenger du hjelp til å komprimere bildene til utlegging i forumet så står jeg til tjeneste.

 

Du velger selv!

Bare send meg mail om det er noe...

 

mvh

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men ser du bor på Gjøvik, jeg trur det bor en som bygger splitcane rett over tjernet der. Du treffer han nok på vilmarksmessa om den ikke har vært. Jeg traff han iallefall der ett år :)

 

Har forøvrig tenkt meg en tur på villmarksmessa som skal være til helga, og skal prøve å oppsøke de rette til dette temaet.

 

Bor forsåvidt ikke på Gjøvik.. laugh.png' alt=':lol:'> Kommer opprinnelig fra Vestlandet og der er det fantastiske fiskmuligheter for både unge og voksne.

 

Ser frem til fortsettelsen.. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...