Gå til innhold

Hvilke egenskaper ser du etter i en stang?


Truls

Anbefalte innlegg

Vill ha en stang som denger ut snøret på bakkingen etter to, max tre baksleng. Mens jeg sitter kvar i bilen og drikker solo. ;)

 

Ne, jeg har i alle fall kommet frem til at jeg vil ha veldig ulike stenger til forskjellig fiske. Det er stor forskjell fra den rolige myke 3er stanga jeg bruker i småelver etter ørret,  til 9ern som skal denge ut 30cm gjeddefluer eller store poppere.  Har litt vanskelig for å forklare hva jeg vil ha i en stang uten å forklare til hva og hvorfor.

Men du Trulls har vel nok av stenger til og ha prøvd deg frem til hva du vil ha. Og det vore mer intressant og hørt hva du vil ha i stanga en hva jeg vill ha :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forklar gjerne hva du vil ha til hva, og hvorfor. Jeg synes det er artig å høre.

Jeg fisker jo mest på kysten, og jeg foretrekker en sekser som ligger i den øvre enden av skalaen. Liker å kunne variere mellom snører i klasse seks og syv.

Vil gjerne ha en lett tupp som ikke bøyer seg for mye. Mest flex vil jeg ha ca en 1/3 ned fra spissen, eller litt lenger ned. De mest toppede stengene klarer jeg ikke.

Bøyningskurven skal være jevn. Jevnt dypere med økt press, og gjerne så dypt at man kan få flex helt ned i korken når man presser på, eller kjører en litt større fisk.

Stanga må ha en raskest mulig recovery uten og være stiv. Den skal være følsom og responsiv, og ha balansepunktet mellom pekefinger og langfinger.

Lettest mulig av vekt, men jeg synes riktig plassert vekt er viktigere.

Man skal kjenne mest mulig av det som skjer.

Følelsen jeg ønsker er en kombinasjon av dun/fjær og stål. Vanskelig å forklare, men skal være lett som en fjær og samtidig ha kraft som stål.

Myk men samtidig stiv om man kan si det sånn.

Mvh Truls

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelt og greit dette ;) 
Sjøørretfiske i sjøen : toppaksjon, stive stenger med jevn aksjon. 
Ørretfiske : dype stenger, men med flat aksjon i toppdeln, som gir lange kast og presisjon  
Laksefiske : dype stenger med stiv tupp som gjør synkelinefiske enklere og en klar fordel i oppspenningen av stanga. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisker mest sjøørret i sjø og elv, men det blir også ørretfiske i fjellvann og litt laksefiske.

 

På fjellet: 9' #4-5 mediumaksjon. (T&T Helix/Sage ZXL)

 

I sjøen (primært brakkvannstraum): blir det hovedsaklig 9' #6 mediumaksjon (T&T Horizon) slik at jeg får ut snøret langt nok og synes at også halvkilosfisker er morsomme kjøre på stanga.

 

I mindre/mellomstore elver: Har siste året forelsket meg i forholdsvis myke switchstenger 11' #6-7 (Sage Z-axis/T&T). Lette å kaste med og nydelige å kjøre fisk på. Har også et par kraftigere 2-håndsstenger til synkeklumper men de blir primært brukt når elva går stor.

 

Stive og ufølsomme stenger er jeg ferdig med. Videre så betyr ikke vekten målt i gram så mye. Ok balanse når jeg holder stanga er viktigere og dette kan tilpasses med bruk av passende snelle. Ellers så har jeg vel mer fokus på å fange fiske enn å vade langt ut og å kaste lengst mulig. Fisken står som regel mye nærmere enn man tror...

Endret av Berkan
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt ann på fisket da

Sjøørret/havabbor så vil jeg ha en med toppaksjon som setter nok fart i lina til at den skjærer gjennom vinden eller laaange kast, men som alikavel er dyp og myk nok til at den er god å kjøre fisk på

På brunørret liker jeg både dype og toppaksjon. Når det er fine presentasjoner eller vannkast så liker jeg en god og dyp stang, men når det blåser litt mer eller trenger lange kast så vil jeg ha en med toppaksjon

Til gjedde eller tropisk så vil jeg ha ett spett som slenger de 30cm fluene dit jeg vil ha de

Til laks liker jeg en ganske rask midt/topp aksjonsstang, men her bruker jeg også gjedde/tropisk utstyr. Seinest i går sto jeg i overhøla i sandøla med en 9ft #12 med en synk 6/7 klump og spaya på tvers av høla. Men sånn som lts slingshotten tar jeg gjerne fram på plasser der jeg ikke får fiska effektivt med enhånds (sjeeeeldent den rigges)

Edit: så det er viktigt med mye forskjelligt til enhver situasjon. I tilegg er det raskere å bytte stang enn flue :P

Edit2: men jeg føler at linevalget nesten er viktigere enn stangvalget, men det har kansje noe med utvalget mitt i stenger og line å gjøre. Det produseres nesten ikke dårligt stenger mer, men det er fortsatt mange ræva liner på markedet

Endret av JEika
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjø #6, #7 og #8- Lynraske stenger. Bruker TCX. S4s ble "alt" for pinglete.

 

#5 - Bruker også her en TCX. Den er i grenseland stiv. Men jeg bruker ikke #5 som allroundklasse etter ørret. #5 brukes i kraftig vind, jeg trenger å kaste laaangt eller når jeg vet det er stoooor fisk i området. Mao blir den ikke så mye brukt. Hadde tidligere en Scott S4 905-4. Den likte jeg ikke. Den var alt for myk i tuppen. Den kraften jeg la i stanga "forsvant" i den siste fjerdedelen av stanga.

 

#4 - Standardklasse til ørretfiske. Orvis Helios 490 tip flex. Fortsatt rask slik jeg liker det, men litt mer allround enn TCXene. Veldig fornøyd med denne.

 

#3 - Dette er en ren "koseklasse". Her vil jeg ha det rolig og gjerne litt kortere. Scott G2 883-4.

 

Så oppsummeringsvis - 8-5 Lynraks, 4 raks og 3 kort og rolig.

 

Så skal den selvfølgelig være laget i USA mmmoose

Endret av Knut R. S.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du beskrive en stangs positive holdning?

Ja, det skal være en stang som responderer positivt på mine forslag til kast og presentasjoner - og som ikke er av typen "nei, dette vil jeg ikke være med på, da hekter jeg meg like godt fast her".  Slitt med nok av den typen stenger! 

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen bestemt aksjon du foretrekker?

Ja, jeg foretrekker litt rolige stenger som f.eks orvis superfine ff, TT WL, Sweetgrass. Dette har nok forandret seg med årene, jeg brukte nok en del raskere stenger før i tiden. Har vel en Vogg first liggende som jeg faktisk brukte en del for ti-tolv år siden.

Endret av Brumund
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid likt stenger som er faste, men følsomme. Egenskapene forøvrig er basert på hvilket type fiske jeg bedriver. Skal gjøre en kort oppsummering:

*  9"#6 stang - Sjø ørret stang med mye krefter. Så javn i aksjonen som mulig men samtidig så stram at vind er levlig. ( Hardy Proaxis)

* 9"#5 stang - Streamer / vind stang til innlands ørret. Store elver og vann. Samme kritteriene som den over. (Sage SP)

* 9"#4 stang - Generelt ørretfiske. Større elver og vann. Mye tørrflue, men må takle tyngre skyts. (Hardy Zenith)

*9"#3 stang - Kosefiske med tørrflue i større elver og vann.. (Mangler,men Hardy Zenith, ulmer... :-))

*7`9"#3 stang - Mindre elver samt smygfiske med tørrflue på skauen. (Sage Circa)

* 8`6"#2 stang - Fullstendig unødvendig, men knallgod og herlig underholdningsevner... (Sage RPL+)

 

Gjennomgående, stenger med svært javne aksjoner, men som uten ekstreme kasteegenskaper, er mulig å kunne spenne opp relativt dypt, tross at de er relativt "stramme". Trenger jeg dypere stenger, grunnet tynne fortommer, eller av andre årsaker, går jeg heller ned på klasse, enn å tukle med dypere stenger. 

Hva gjør Sage Circa i denne stangparken? Jo, som følge av at den er såvidt kort, har den tilnærmet samme egenskapene. Den er dyp, ja, men langt fra slik den ville vært som f.eks 9"... Og stram nok til å takle både lange kast og noe vind.

 

Stenger med litt flate topper og dybde i bunndelen, er ikke min greie i det hele tatt. Derimot stramme stenger, med så javn aksjon som mulig, gir meg det jeg er begeistret for... :-) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt som Lars.. Jeg ser helst at det går an å feste fluesnella på stanga uten for mye mikk... For min del SKAL stanga være 9 fot lang, og sånn ca #5

 

For å "virkelig" gjøre et dypdykk er jeg også enig med Ronny her... jevn aksjon er noe jeg liker :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Sikkert veldig delte meninger og personlige preferanser inne i bildet og her blir det jo ingen ting som er rett eller galt.

Hvilke egenskaper vil du helst at en stang skal ha?

 

Til sjørøye vil jeg ha en dyp og rolig femmerstang, men ikke så rolig at den kollapser hvis man gir linen litt hastighet. Aksjon fra 3/4 og nedover.

 

Til ørretfiske på fjellet vil jeg ha en rask femmerstang med toppaksjon, samt en stang i klasse 3 med rask aksjon.

 

Til brunørret i elv vil jeg ha en femmerstang med dyp aksjon og kort slaglengde.

 

Til sjøørret i elv vil jeg ha en stang i klasse 8, dyp aksjon med flat topp.

 

Til laks vil jeg ha en 15 fots stang med parabolsk aksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Den skal føles behagelig. Ikke stiv som et bræt (kosteskaft). Jeg skal kunne mærke stangen. Det er lidt svært at forklare, men jeg skal kunne mærke at den loader og unloader ☺

Jeg skal helst ikke kæmpe for meget med håndtaget. Det skal passe så godt som muligt til min hånd.

Jeg vil gerne have fightbut på stænger der skal bruges i saltvand. Kan vare godt lide lokket, men til ferskvand der ser det bedst ud uden.

Den skal være ordentligt monteret. Tråden der holder øjerne skal ligge pænt. Øjerne skal kunne tåle saltvand. De skal selvfølgelig skylles efter af have været i saltvand, men de skal kunne klare at blive brugt i saltvand. Hjulholder skal ligeledes kunne tåle saltvand.

Hvis materialerne ser spinkle og billige ud, så vil jeg helst gå udenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...