Gå til innhold

Kastestang, eller fiskestang?


Jørgen Smith

Anbefalte innlegg

Here we go again...huH?

 

Ok...

 

Nå er ikke jeg verdens mest drevne flyefisker, men det har ingenting med saken og gjøre.

 

Jeg vil til bunns i noe. Derfor vil jeg ha deres mening, ok?

 

Det er uendelige diskusjoner her på forumet om stenger. Hvem er best, og hvorfor?

Ok...ok... Jeg skjønner at vi må ha noe og krangle om. Men av og til

blir poenget helt borte i rent tullprat (gjelder også meg)

 

Så altså, hvorfor velger du og prioriterer nettopp den stanga /stengene du har?

 

Og har du sett for deg et annet dillemma?:

 

I mange diskusjoner rundt "hvilken stang som er best" er det ingen som 

snakker om "til hvilket bruk"....lissom...

 

Er det egentlig ikke slik at:  Vi har KASTESTENGER og vi har FISKESTENGER, eller?

 

De som bedriver fluekastesporten (med skjørt og blonder) kontra de som

kun bedriver fluefiske, har vel helt forskjellige behov?

 

En stang for å kaste med lengst mulig på ei brygge i en konkurranse må nødvendigvis

ha helt andre og langt dyrere egenskaper enn stanga for oss som bedriver

rent fiske? 

 

Do'ya Follow?

 

Jeg vil tro at det er slik at dersom du kun bedriver fluefiske for fluefisket sin skyld

så trenger du egentlig bare en enkel og rimelig stang til laaangt under den

summen vi egentlig betaler?

 

Vel... Jeg er også bitt av stang-basillen, så det er ikke det..

 

Men dersom du mener at jeg heller burde ta en "jurk off" i stedet for å skrive

dette rÆÆÆlet her, så er det heeelt i orden :-)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du kaste langt med en stang, kan du definnitivt kaste kort. Men ikke nødvendighvis omvendt.

I fiskesituasjoner, kommer de aller fleste opp i situasjoner, som krever lengde på kastene.

Tja, hva mener du selv?

Vi diskuterer stangpriser i forhold til hva vi trenger, fullstendig uavhengig av hvilken type bil vi kjører på tur.... ;-)

Tipper billånet gnager dypere på budsjettet enn ei trivelig stang :-)

 

UÆÆÆÆ...  ;-) 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan kaste langt med alt jeg Olav. Relativt langt uten stang også  <<l  Stanga`s aksjon har vel strengt tatt heller aldri sagt så mye om prisen?

Poenget var ment som et svar til trådstarter  ;)

Vi har alle forskjellige meninger om hva som er ei skikkelig fiskestang. Jeg liker de relativt kvikke. Har jeg forstått din lidenskap riktig, liker du de dypere. Tror du noen av oss fisker dårligere tross forskjellige valg av stenger?

Jeg tror faktisk ikke jeg skulle brent så mange sjansen under tørrfluefiske, selv med et godt rigget kosteskaft. Men det hadde blitt langt mindre trivelig  :D

Og til syvende og sist, er det dette som er essensen. Trivsel.... Og da kommer "kosteskaft" og "slaskerajer" til kort........(syntes jeg.)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke @1337 inne på noe her da? Dæljestenger kan da ikke være de beste

fiskestengene i forhold til finkasting, myk og deilig presentasjon, linekontroll osv?

 

Selv fikk jeg æren av å teste en sånn typisk kastestang på rena fiskecamp i fjor.

Det var en svenske der som var helt rååå på lange kast. Han var jo da også

konkurransekaster. Og han sa rett ut at jeg ikke måtte finne på å kjøpe

ei sånn stang for å fiske med. Til fisking brukte han en lang rimeligere

stang.

 

Tok han helt feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått inntrykk i noen tråder her at det er noe feil forståelse av stang aksjoner. En stang kan være både dyp å kvikk. Å en stang kan være dyp å treg. Å den kan være stiv å kvikk. At den er dyp betyr ikke at den er treg å kaste med. Personlig mener jeg at dype stenger er det suverent beste fiskeverktøyet til det meste av fiske. Kanskje utenom spesifikt sjøørret fiske i sjøen. Der en stivere toppaksjon favorisere mere overhodekasting å lange kast i vind. Men dyp må ikke missforståes med myk og treg. Den skal fortsatt være kvikk og stram i aksjonen. Å tuppen må være noe avstivet for å få til dette. En flat aksjon i øverste ledd Gjør at du får en stang som jobber dypt og en stiv tupp kontra en myk og slaskete tupp er natt og dag bedre til presentasjon fiske. Spessielt på lengre kast vil en slik aksjon føles mye mere presis. At stanga jobber dypt er også viktig for meg da dette favorisere vannkasting å nærfiske, en dyp stang med stiv tupp er også veldig skånsom mot fortommen da du får aktivert bunndelen mere enn de fleste myke stenger med myk tupp som under hard belastning vil gi seg i bunndelen. Å takket være utvikling på stenger blir det produsert noen slike stenger idag :D Skal ikke si hvilken stang men har solgt noen stenger i år som har gitt mange en ny opplevelse. Får å referere de høres det slik ut : "når jeg kastet med stanga kjentes den stiv å kjapp å kastet lengere enn jeg har gjort med noen annen stang, men når jeg fikk fisk ble den en myk å behagelig stang plutselig "

Uttrykksikonet wink

hehe. Er morsomt med fluestenger vil jeg si ;)

Uttrykksikonet smile

Endret av ØrjanK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva fisking anngår, tar ikke 1337 feil så ofte Fredrik3... ;-) Men vesentlig viktigere enn at man stiller sin lit til stengenes egenskaper, er vel først og fremst å være sikker på det en er i stand til sjøl. Jeg har null problem, med å pressentere ei tørrflue silkemykt på 10,15 og 20 meter med ei kvikk stang. Skal jaggu legge til 25 meter også, om nødvendig. 

Det ser ut til at du er farlig opphengt i at stive stenger er "dælje" utstyr, og at alt du mener tilhører "dælje kategorien" må være dyrt...

Bare tull!!

Det finnes dype men raske stenger. Dype og moderate,samt dype og rolige. På samme måte som det finnes stive men rolige...o.s.v.

Dette forteller noe om stengene og ingen ting om prislappene...

 

Med tanke på at du stiller mange spørsmål om stenger, regner jeg med at du også har noen meninger vedrørende egne erfaringer. Hva mener/syntes du selv Fredrik3?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeika du kaster aldri 35 meter i praktisk fiske :D . Jeg har sjøl kastet 40 meter + i praktisk fiske i vår å fanget sjøøret, men da med kuling i ryggen. Det er ikke stanga som kaster da, men vinden ;)  

Et normalt wf snøre er fra 27 til 30 meter langt. Om man kaster hele wf snøret som egentlig ikke er så vanskelig idag, kaster man ikke 30 meter fordeom. Du kan garantert trekke av 3-5 meter på minne i lina

Endret av ØrjanK
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEika.

Om du er i stand til å kaste 35 meter under praktisk fiske, skal du i allefall ikke prøve å fortelle meg at du trenger spesielle stenger for å prestere myke presentasjoner. Da klarer du det uansett <<l

35meter med en kastemaskin som ikke er god til praktisk fiske, 25m med en som er god fiskestang :)

blei vel kanske litt feilformulert oppu der. Det jeg mente er at det ikke er noe vits med en kastemaskin som leverer 35m kast sålenge jeg har en kosestang som makser på 25m og gir meg en good feeling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Itte

 

Jeg har ikke peiling jeg. Er derfor jeg spør og graver. Men jeg ser at når mange

snakker om testing av stang så er det ofte ut i fra hvor langt den kaster.

Ingen snakker om åssen stanga er unde trange og vanskelige situasjoner

 

Men selv er jeg nesten overbevist om en ting.

 

Dersom du skal bli virkelig god på kasteteknikker under vanskelige fiskeforhold

så kan man ikke forholde seg til mange forskjellige typer stenger. Det er ikke

muskelminne gitt å klare det. Du kan nok tro det selv, men placebo gjør mye

rart med folk :-)

 

Jeg selv har kun to stenger jeg fisker med, og jeg bestreba meg på å finne

en som var temmelig lik min første. 2 stenger har jeg kun pga backup.

Den andre bruker jeg aldri. Jeg veit at jeg er blitt god teknisk nettopp

fordi jeg holder meg til den ene stanga i stedet for å surre rundt

med forskjellige som bare ville forvirre muskelminne i arm og håndledd.

 

Og mine stenger er rimelige. Ligger i 4-5 tusen kroners klassen. Den ene 

er helaksjon og den andre halv. Men begge er like slappe og myke

fra midten til topp så de er relativt like å fiske med

 

Finnes det dårlige stenger? Nei, ikke i dag tror jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det muskelminnet du prater om... Når man først har fått de bevegelsene inn i systemet, så er det samma hvilken stang man bruker, teknikken sitter uansett. Det blir som å sykle, så jeg er ikke enig med deg når det kommer til prøving av forskjellige stenger. Det gir deg bare mer erfaring med å takle utstyr - samtidig som man virkelig finner ut hva man foretrekker av aksjoner og egenskaper :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

0.25mm passer bedre sammen med et spett enn det 0.12mm gjør. Det spørs egentlig bare hva man må prioritere. Lengde, kraft til å slå over eller ei stang som passer til lette snører og fjærer nok til at man har kontroll med tynn spiss. Jeg prioriterer i alle fall fiskbarhet fremfor lengde. Med enkelte unntak når jeg fiske i sjøen. Jeg får nesten alltid kroket mer fisk på korte kast enn på lange likevel. Selv om langt for meg er normalt for de fleste andre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Olav

 

Det er nok riktig som du skriver. Men jeg tror bare ikke at det holder som argument

under kirurgisk fiske der du står ekstremt trangt og må kjenne stanga di godt.

Altså, jo verre forholdene er, desto mer kommer muskelminne inn i bildet.

 

Catcher du?

 

Men seff under normale forhold spiller det ingen rolle.

 

Mine egne erfaringer... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...