Gå til innhold

Å se rødt


Espen A

Anbefalte innlegg

I dag så jeg rødt, eller mer korrekt orange.

I et (privat)vann jeg vet om har jeg sett stor fisk vake ustanselig. Vannet er 99% ufiskbart fra land pga gjørmebunn og et forholdsvis bredt sivbelte som går rundt hele vannet. Men jeg har funnet ett sted der jeg kan komme meg såpass langt ut at jeg kan få lagt ut flua. Her snakker vi et område akkurat stort nok til to vadesko.. Forbanna mye kratt bak også så pr 5 kast så er det bare å hente flua ned fra buskaset 3 ganger.

Jeg klarer heller ikke å se hva fisken tar. Det er for det meste rolige vak, men plutselig kommer det et skikkelig plaskvak, og ene kubben var vel halvmeteren over vannet.

Men, jeg bestemte meg til slutt for å sette på ei rødbrun døgnflue. Denne var faktisk i busken bare en gang før jeg fikk lagt ut flua 10-12 meter. Var ikke lenge den lå på vannet før den ble borte..

Jeg har tatt en del, for meg ihvertfall, stor fisk før, persen er 1,8 kg i elv og 1,5 i stillevann, men aldri har noe dratt av gårde som dette!! Jeg hadde nok bremsen litt for løs, men prøvde som best jeg kunne å bremse med den ene hånda, mens jeg febrilsk forsøkte å stramme bremsen med den andre uten å brekke fingrene på sveiva, og lyktes til slutt med dette uten at fisken brydde seg nevneverdig om det. Var helt sprøtt å se framenden på fluelina forsvinne utover i en rasende fart. Fasinerende var det faktisk. Og faktisk like fasinerende å se slutten på fluelina dra avgårde, og jeg skjønte nesten ikke hva som skjedde når lina ut fra snella pluttselig var orange og ikke hvit som den bruker å være..

Skulle ønske jeg kunne si at jeg landet en kubbe, persa og levde lykkelig ever after, men det ville seg ikke slik, dessverre.. Fisken forsvant, og jeg stod ganske tom tilbake. Når jeg hadde fått rulla inn igjen rekordmange meter snøre så jeg at flua fortsatt satt på fortomen, noe som er smått utrolig, for knuten var gått, og jeg dro flua rett av uten særlig motstand..

Men jeg har ihvertfall fått se backingen for første gang, og så har jeg funnet ut at dersom jeg skulle oppleve dette igjen så er det faktisk plass til litt for lite backing på ei Midge snelle med et evotec 100 #3 snøre.

Gleder meg allerede til jeg skal dit igjen. Må bare få snakket rundt grunneiern til å la meg få fiske der. Ufattelig hvor vanskelige noen skal være. Har ikke vært fisket der på ihvertfall 15 år, fisken er ikke til å spise fordi den ifølge svigers smaker myr, og hele vannet gror sakte men sikkert igjen. Men å få fiske der, nei nei, det går ikke..

Sikkert noen som reagerer på at jeg har fisket i et vann jeg ikke har lov til, men jeg klarer rett og slett ikke styre meg. Men det ble med dette ene kastet i dag. Gikk tilbake til elva som ligger et lite steinkast unna rett etterpå..

Espen

Endret av EAMD
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rå, men frustrerende fiskesituasjon.

Du kan i allefall trøste deg med at grunneiern ikke har begynt å mase om masse cash. Har møtt grunneiere med dollartegn i øyene når de har hørt snakk om ørret. "Er det ikke ørret og laks folk er villige til å betale mange tusen kroner for å fiske a?" Da er det bare å riste på hue og gå andre veien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En rå, men frustrerende fiskesituasjon.

Du kan i allefall trøste deg med at grunneiern ikke har begynt å mase om masse cash. Har møtt grunneiere med dollartegn i øyene når de har hørt snakk om ørret. "Er det ikke ørret og laks folk er villige til å betale mange tusen kroner for å fiske a?" Da er det bare å riste på hue og gå andre veien

Nei, jeg er egentlig ikke redd for at det er snakk om penger. Men er veldig redd for att det rett og slett er særhet og trasighet som det ikke går ann å snakke fornuftig til. At det skal være:

"Nei, detta æ mitt, så her bestemme e. Ikkje att e fiska der sjøl, kjøm e sikkert alder te å gjøra, men i og med att e kan si NEI, så velg e å gjøra dæ!"

Finnes dessverre slike folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtes ut som en utrolig kul episode! Takk for at du deler, bra skrevet!

Det er slike episoder som setter seg i hodet og gjør at man får ny energi!

 

Du tar den neste gang!

Oh, jess, tar den neste gang. Nesten litt godt å ha unfinished business der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok..

 

Da har jeg ringt grunneier, men han må selvfølgelig høre med de to brødrene sine siden de eier 1/3 hver, så det skal nok mye til for at det skal gå i orden. Han sa at det ble fisket der sporadisk, og at det faktisk går ann å spise fisken der til vise årstider. Fikk selvfølgelig ettertrykkelig forklart at jeg ikke vil være noe belastning for fisken der da alt skal ut igjen.

 

Fingers crossed!!!

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke fått noe svar enda, men måtte ta en tur bort til vannet for å se nå når det for en gangs skyld var helt vindstille. Og jeg mener det, jeg kommet til å være gråten nær om jeg får nei! Sykt hvor mye pen fisk som vaket. Den ene som vaket midt på vannet, føltes som det tok et kvarter mellom ryggfinnen og halefinnen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...