Gå til innhold
  • 0

Nybegynner som trenger litt generelle tips.


RH1

Spørsmål

Hei.

Jeg har idag gått til innkjøp av en ny fluestang(med alt) av typen Lawson Xstream North #4. 9".

Regner med at dette blir en fin stang til ørret,harr og abbor. Har også en del tørrfluer.

Har fra før en 7/8 to håndsstang. Så fluefiske er ikke helt nytt for meg.

Men det som er nytt er ferskvannsfiske fra land. Her trenger jeg masse tips. Er det noen vesentlige forskjeller mellom SØ og laks fra båt til ferskvann? Hva slags knuter bruker dere på type 16-20 kroker. Flue størrelser? Har alt fra 12-20.. Generelt tips? Mange år siden sist jeg var ute med fluestanga..

Hilsen håpefull fisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 svar til spørsmålet

Anbefalte innlegg

  • 0

Ikke ras ned til vannkanten, tenk på sol og skygger fra både line og kropp, ikke lag store bølger ut fra myra, hold en generell lav profil, stor fisk står ofte nærme land, ta deg tida til å studere hva fisken gjør og hvor den beveger seg, se på insektslivet, planlegg posisjon og presentasjon - osv osv osv... ;)

Endret av Olav Haug
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Skal fiske i liten elv / små vann. Holder til i Ringerike med masse muligheter for fiske. Har ikke vadere per d.d men skal kjøpe inn det siden.. Håper jeg. Har kun tørrføuer og noe få nymfer.. Mangler rett og slett erfaring fra slikt fiske.. Noen som vet om billige vadere.(>500) som er ok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Vadere kan være utrolig dyrt, og slites ganske fort avhengig av bruken. Du kan prøve å legge inn en post på "Ønskes kjøpt" her på forumet! Da kommer du unna litt billigere og kan være heldig å få kjøpt noen brukte som er i fin stand. Nye, skikkelige vadere til 500,- er ikke så lett å finne tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Hei jeg heter Sven og Fiske i Trondheim Fjorden.

vet dere hvilken tid er best til å fiske?

Fiske nå mest etter kl 22.

Er årstid greit til å fiske?

Her er det sterk vind og regn når jeg fiske.

Ha dere da spesielle tipps?

Hilsen Sven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Neopren er godt og varmt, men tungt og drasse på. I tursekken vil neopren vadere ta like mye plass som en sovepose, kanskje til og med mer plass. Nye "moderne" vadere derimot kan en fint gå i hele dagen og de tar ikke mye plass og veier nesten ingen ting.

Endret av Bård B
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Ja, hadde nok lett sett forbi neoprenvadere og heller gått for noe som dette..

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/FISKEUTSTYR/Vadebekledning/Vadebukser/Kinetic/Kinetic-2Elements-O2-Vadebukse-126037-p0000112121

Eller sjekket ut Skittfiske sine rimelige vadepakker..

http://www.skittfiske.no/Avdelinger/Supertilbud/Komplett-vadepakke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 0

Må nok meddele at det ble ennslik abu i pvc gitt. Var 25% på den så den får holde for nå. Vil ikke investere alt for mye i vadetøy før jeg er ordentlig i gamet.

Fungerer det med vanlig "fiskeknute"? Til tørrfluer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • -1

Vel, noen vesentlige forskjeller er det jo, spesiellt om du tenker å fiske med tørrfluer, som i liten grad blir benyttet til laks/SØ fiske.

Men hovedprinsippet er det samme; Man forsøker så godt man kan å imitere det man vet/tror fisken spiser der og da.

Dette gjelder enten du fisker på eller under overflaten.

Selv bruker jeg vanlig slukknute på fluer fra str 12-20, men det benyttes et utall forskjellige knuter blant folk.

Et generelt tips må være å finne et vann/elv som ikke er utsatt for betydelig fiskepress, og prøve seg frem med streamer, nymfer eller tørrfluer, alt ettersom hva du tror vil fungere best.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...