Gå til innhold

Flytevest på bellybåt? Svømming i vadere...


Ondrej

Anbefalte innlegg

Lurer på hva folk bruker/ikke bruker når de fisker fra bellyen.

En ting er at man måtte prøve ganske hardt å senke den, i hvertfall min snowbee type. Men skulle noe uhell skje, har dere prøvd å svømme med fulle vadere på stillevann? 100+ meter? Når man da i tillegg har feks noe underbukser, genser/jakke osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt pinlig kanskje, men jeg bruker aldrig redningsvest i bellyboat. Alltid i kano, kajak og båt. I belly er jeg stort sett aldrig mer enn 15m i fra land uansett der jeg fisker og risikoen for at alle kammer i bellyn sprekker på en gang er lik null. Men det er kanskje på tide å skaffe en sånn oppblåsbar redningsvest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg Jarle. liten risiko for at en belly synker til bunns. Men jeg tenker litt sånn at om du mister lufta i en side blir den nok ikke særlig medgjørlig. faren er da stor for at mann må i vannet, og med vadere, krampe i beina osv kan flytevesten være til god hjelp uansett. Har også tenkt tanken på at mann kan få et illebefinnende ute på vannet, da hjelper det jo fint lite med både lille og store havhesten på hylla. 

Har aldri opplevd at en slik vest har vært til bry heller, så jeg ser ingen grunn til å la den ligge igjen på land ;-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra tema! Jeg bruker ikke redningsvest I belly og har heller aldri tenkt tanken.
Lærte en gang når jeg var liten å svømme, men med klær og vadebekledning så blir jo dette en stor utfordring hvis man skulle være så uheldig.. sikkerhet er jo veldig viktig! så dette må jeg nok ta meg selv I nakken på. billig livsforsikring ja!

Jeg var med på et kurs når det gjeller vading I elv (skumle greier) Og når uhellet er ute I elva og du driver nedover så var det veldig viktig å holde bena så høyt opp man klarte, men samtidig klare å holde hodet over vann. da holder vadere på luften istedenfor at den fyller seg med vann.
hvordan dette er I stille vann vet jeg ikke, men ser det som en større utfordring da du ikke kan få hjelp av rennende vann som kan føre deg nærmere land.

Endret av femundtravler
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk om at dama lar meg stikke ut i belly uten den selvfyllende redningsvesten min. Og med tanke på at bellyen min er old school og har bare ett kammer så kan jeg jo godt forst det.. Føler meg faktisk ikke helt trygg uten heller.

Ondrej: sikker på at du fikk posta denne nok ganger?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke snakk om at dama lar meg stikke ut i belly uten den selvfyllende redningsvesten min. Og med tanke på at bellyen min er old school og har bare ett kammer så kan jeg jo godt forst det.. Føler meg faktisk ikke helt trygg uten heller.

Ondrej: sikker på at du fikk posta denne nok ganger?

ooj, ser nå hva dom skjedde. var på fly, klikket på Post flere ganger men den treige wigi aldri lastet neste side... Må prøve å få de andre slettet. Beklager

Edit: Ellers jeg er enig i at det er ganske billig ting som kan gjøre den ultimate forskjellen. Har sett en selvfyllende vest på Nordisk for noe 2000nok og tenkte først jeg var ikke villig å bruke så mye på vest, men nå jeg vurderer det nå, så bruker man mye mer på stenger osv....

Har dere noe tips om en fin selvoppblåsende vest?

Endret av Ondrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EAMD: Jeg synnes ikke i det heletatt du er en chicken, fakten er sånn, tror jeg, at måtte man svømme full beklednet med vadere på stillevann 50m, de fleste hadde ikke klaret det selv om de ellers svømmer bra.

Olav: Og det er jo også en stor forskjell i elva, hvor det er relativ enkelt å holde seg oppe og styre lenge nok til man kommer til plassen hvor man kan stå opp, og på stillevann hvor man bare synker og må jobbe helt til land.
 

Jarle: Jeg kjenner poenget ditt, sjansen at det skulle skje er veldig liten. 15m er ikke mye. Men jeg bare tenker, når man snur bellyen, for eksempel pga feil på en side. Ideelt burde man være rolig, holde resten av bellyen og "paddle" til land. Men i realitet kan skje, at man faller inn i iskalt vann, første par sekunder får man ikke puste, går under vann med engang, får panikk - og da kan selv 15m bli en helvete.

      

Jeg pleier å fiske noen ganger langt ut på vannet når mygg klekker og i går fisket jeg 100m fra land uten noe vest og vurderte mine sjanser...

Endret av Ondrej
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Fin gammel tråd! Sikkerhet på vannet er viktig.

Fikk en baltic flyfisher av kona sist jul. Jeg brukte denne på alle bellyturer i sommer, og det er ikke noe jeg kommer til å endre på. Den gir en god følelse av trygghet skulle jeg vælve ut av bellyen 15m fra land, og viktigst, selvsagt, den er ikke i veien under fiske.

Jeg svømte litt aktivt i tidlig ungdom, og har svømt 25 med klær i basseng - med den erfaringen i bakhodet er å svømme femten, med vadere, i kaldt vann, ikke akkurat noe å anbefale. Bruk vest i bellyen. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...