Gå til innhold

Status Femundsmarka 2015?


Anbefalte innlegg

Jeg skal inn i Femundsmarka neste uke. Som mange steder i landet har det også her vært en uvanlig sein vår. Er det noen som har oppdatering hvordan dette har slått ut med tanke på klekkinger i Femundsmarka på denne tida? Hva kan jeg forvente å treffe på der inne nå?

 

Har vært der flere ganger før, mest vinterstid. Så er kjent med vannene, men ikke med innsektslivet og klekkingene.

 

Alt godt,

F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steinfluer kan du også finne noe av I de høyere strøk pga sen sommmer. Dette har jeg erfart enorme klekkinger av rundt 1. og 2. uke i juni, vi snakker tepper med steinfluer!(normal vår) Dette har jeg opplevd I en 6-800 Moh I femundsmarka.
Ellers så ville jeg nok fylt opp boksen godt med diverse mygg.. helt fra str 12-14 og helt ned til str 20.
Legg merke til Str 12-14!

Døgnflueimitasjoner som parachute str 12-16 er også greit å ha med seg :)
Men for glassklare dager med rolig være så kan det være lurt å ha med noen som er enda lettere dresset. No-hackle CDC imitasjoner fungerer også godt!

Du kan ha det mye morro med stenflue/døgnflue nymfe imitasjoner om det ikke klekker! ;)

Lykke til

Endret av femundtravler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var der inne en uke nå fra 6-13 juni. Sen vår!!  Vi hadde sludd,snø og regn,sammen med kald nord og vestavind.  Var i Roasten,Røa m/Grislehåen,Korstjørn og Storfisktjørn. Endel Marginata-klekkinger de gangene solen tittet frem eller vinden roet seg,med vaking ute på vannene,men lite vaking i Røa. Bør vel komme seg etterhvert nå. Endel mygg-klekkinger som røya gikk og mumset i  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips folkens. Stor mygg og steinfluer er notert. Spesielt sistnevnte hadde jeg ikke tatt høyde for i flueboksen, så det kommer godt med.

Blir nok 50/50 mellom å prøve seg i både elvene Røa og Grøtåa, og stillefiske på Røvollfjellet, Kratlland og noen av håene. 

Ikke all verdens værmelding kommende uke, men variert vær i det minste. Får håper det slår positivt ut og setter i gang noe spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linken som ble delt sist her er nok ikke noe man skal sette som en standar trur jeg mmmoose hehe

Det skal sies at denne mannen er veldig godt kjent I femundsmarka! det ligger mange års erfaring bak denne fisken ;)
selv om det er flere av disse ruggene  I selve femundsMARKA :)

Tar du turen innover Røa og Grøtåa så byr det nok på et godt Fiske Fredrik, spesielt om str på fisken ikke har så mye og si. Noe folk kan du møte på, men trekker du deg litt vekk fra kjente navn og vassdrag så blir fiskene større og folk blir en skjeldenhet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...