Gå til innhold

Utsetting av stor merket ørret i Oslo og Akershus


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

Punkt nr. 2 i den møteagendaen skal bli spennende, jeg skal helt klart på det møtet.  Antallet fisk som skal settes ut skal da stå i forhold til næringsgrunnlaget.. Her vil mange som kultiverer vann få seg en aldri så liten overraskelse. Og jeg er meget spent på å høre på teoriene for hvordan dette evt. skal beregnes.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Det er nå markafiske prosjektet fra 2015 kan resultere i noe nyttig. De merkede fiskene har større verdi nå som det har gått et år. Jeg og Nilssen ønsker å fange noen av disse fiskene for å se hvordan de har utviklet seg.

 

I dag tråkket jeg meg derfor opp til Blankvann og gikk det siste stykket opp til Kobberhaugtjern. Et fint vann for fluefiske såfremt det ikke er arrangementer på Kobberhaughytta. Når et dusin halvfulle kvinner i overgangsalderen entrer kanoene som de leier ut på Kobberhaughytta, er det bare å sette nesa hjemover.

 

Isen gikk for en drøy uke siden og gårsdagens varme ga håp om brukbart Libelle fiske. 

 

Første fisk var en slunken mørk fisk på 34 cm og 290 gram. Det gir vel en k-faktor på 0,74. Fisken var ikke merket. Hvit i kjøttet. Stygg ryggfinne.

 

Deretter to merkede fisker, også mørke i fargen og hvite i kjøttet:

33 cm / 300 gram / k-faktor 0,83 / merket som 2136 / slitt hale

31 cm / 270 gram / k-faktor 0.90 / merket som 2084 / den ene brystfinnen hadde en 90 graders knekk.

 

Så fulgte tre fisker som også er tynne, men de var blanke med blåskjær og lyst røde i kjøttet. Disse tre fiskene hadde intakte finner og hale:

34 cm / 315 gram / k-faktor 0,80

33 cm / 290 gram / k-faktor 0,81

31 cm / 280 gram/ k-faktor 0,94

 

Mista i tillegg to under kjøring.

 

Jeg vil vel anta at de to merkede fiskene var tyngre da de ble satt ut. Som en kan se ut av bildet har fisken sett sine bedre dager.

 

 

 

post-2769-0-11609800-1462473219_thumb.jpg

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått oppgitt vekten på de to merkede fiskene (ved utsett tidlig i juni 2015)

 

33 cm / 300 gram / k-faktor 0,83 / merket som 2136 / slitt hale 

31 cm / 270 gram / k-faktor 0.90 / merket som 2084 / den ene brystfinnen hadde en 90 graders knekk.

 

2136 var 350 gr og 29 cm satt 04.06.2015

2084 var 350 gr 28 cm satt 03.06 2015

 

Disse to fiskene har altså en negativ utvikling etter utsetting. Det harmonerer med erfaringene mange har; stor settefisk er ikke egnet for utsetting i skogsvann. Men to eksempler er ikke nok.

 

Her er vannene som fikk merket fisk; http://markafiske.no/hvor-er-fiskene/

 

Husk at det er viktig at man er nøye med lengde og vekt. Bruk en nøyaktig vekt hvor det er mulig å fastslå nøyaktig vekt. Kontroller også vekten mot noe du kjenner vekten på. Selv små unøyaktigheter kan gi feil k-faktor. Ta også bilde av fisken

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en teori, eller synsing, på disse fiskene og den går i sin enkelthet ut på at fisk som har gått i karene og blitt foret gjør sitt til at fisken glemmer hvordan det er å jakte på føden. Derved vil den stå i nærheten av den standplassen den fant da den ble satt ut en tid og derved tape vekt før den begynner å jakte på mat. Derfor vil den ikke øke sin vekt, i hvertfall den første tiden etter utsettelse. 

 

Som jeg innledet denne synsingen med at det er en teori, men jeg tror den har noe for seg. Men det er min mening, jeg har aldri trodd noe på å sette ut fisk i større vann eller elver, der bør naturens harde lov gjelde. (Spesielt i disse tider hvor alt skal konkurranseutsettes).

 

Magne Fjellstad.

Endret av Magne Fjellstad
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utsetting av stor fisk fungerer ikke så ofte. Da skal det være rimelig gode vann med nok av næring og gjerne endel byttefisk i kurant størrelse.
Jeg har endel eksempler på at det funker, men flere på det motsatte. De vannene som jeg vet at det har fungert ganske brukbart i er forholdsvis store. Og de har en grei bestand av abbor, kyte eller mort i mindre str. Vann med stor mort har vært de dårligste å sette i, mulig den store morten er så god på insektsspisinga at den konkurrerer ut ørreten.
I mindre myr/skogsvann så har jeg nesten bare dårlig erfaringer. Som mange vet så er jeg med å driver settefiskanlegg og jeg snakker mye med kundene om dette her. Og jeg får endel interessante opplysninger. Den 3-åringe ørreten vi har levert har vært kjønnsmoden og mange har rapportert om gyting samme høst. Og at de gasser seg på småfisk og fortsetter å vokse.
Vann er komplekse saker og det er ikke lett å forutse hva som skjer når man setter ut stor fisk. Setter man liten fisk så blir det svært ofte bra ;-)

Kultivering er ikke enkelt når det er hardt fiske og stort uttak, da blir det fort noen snarveier som må tas. Men man kan fint kombinere litt. Setter man ut 1-år gamle ørreter så vil man få fisk som er ville og fine som noen. Selv om jeg driver med settefisk så er jeg ikke noen fan av at ørret skal settes ut som stor, det ødelegger hele moroa for meg. Og jeg fisker helst ikke på den type fisk. Har heldigvis nok av steder hvor de har fått vokse seg store..

De som ikke var merket.. Var de også satt ut som store Pål? Hvis ikke så er det kanskje litt vel offensivt med utsettinger der.
 

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med settefisk som er lite foret og har derfor hatt dårlig vekst? Vi satt to-åringer sist gang som hadde samme størrelse som ett-åringer.

Grunnen til dette var at vi var for sene når vi bestilte. Det var det vi fikk.

Det jeg tenker/lurer på er at problemet her bla er at fisken blir tidlig kjønnsmoden. Blir denne da kjønsmoden i endra mindre str?

Jeg følte dette kullet produserte rogn veldig tidlig.

Om det gjøres noen "stunt" i bestemte vann en skjelden gang er vel ikke så farlig? Tenker da på utsetting av stor fisk.

Husker det ble gjort her en gang for mange milliarder år siden i et vann. Det var noe overskudds fisk i fra et klekkeri på Vestlandet. Det var ikke krav til stedegen fisk på den tiden. Det ble jo da reklamert om at dette hadde funnet sted. Dette ble gjort på høsten og vannet ble stengt til våren.

Hehe tror de fleste fiskene ble fisket opp i løpet av få uker. Fisken tok jo alt som ble servert. Samtidig skapte det jo en "boost" da.

Dette er vel kanskje ikke noe for meg men jeg registrerer jo at andre liker slikt veldig godt. Det skaper jo tross alt storfiskbilder og det er veldig viktig om man skal bli en stjerne i miljøet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ørreten blir kjønnsmoden er ganske sammensatt trur jeg. Det kommer av stamme, levesett og størrelse. I vann med dårlig næringstilgang og overbefolkning blir de gjerne tidligere kjønnsmodne. Mens hos storørretstammer som bla. mjøsørret lever de mer som sjøørret/laks og gyter først etter 5-7 år. Disse er gjerne i elva i 2-3 år før de slipper seg ned i innsjøen og feter seg opp i et par år før de er kjønnsmodne. I sunne bestander så tror jeg det er ganske naturlig med 5-7 år. Når jeg sier at fisk fra oss er kjønnsmodne etter 3 år så er ikke det regelen men det skjer ganske ofte. Fisken er stor i fht. alderen nesten 1kg. Fisk jeg setter ut som 1-åring bruker gjerne 4 år under normale gunstige forhold på å bli samme størrelse. Da er de 5 år gamle.

Å sette stor settefisk er ikke bare et onde, det kan være en flott måte å skape økt interesse og mye moro for barn og de som ikke er så hardcore som oss.
Beste måten å gjøre dette på synes jeg er å konsentrere virksomheten til noen få utvalgte vann som ikke har de beste forutsetningene til å bli gode fiskevann.
Og la vann som har bra forutsetninger være så ville som mulig.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som ikke var merket.. Var de også satt ut som store Pål? Hvis ikke så er det kanskje litt vel offensivt med utsettinger der.

 

Hei

 

Vanskelig å si. Den ene kanskje. Men det betinger at den har stått på stedet hvil i 2 år. De tre andre var av en annen karakter. De var blankere, tynne, men ikke slimete og brune. De hadde et fint blåskjær og svak rød farge på kjøttet. Som matfisk var de topp. Finner og hale var også intakt. Disse har nok ikke gått like lenge i oppdrettsanlegget.

 

Hvor offensive utsettingene har vært blir bare spekulasjoner ettersom OFA har hemmeligholdt utsettingene de siste årene. Men fisken under fikk jeg på søndag kveld. 30 cm og 220 gram. Det gir en k-faktor på 0,76. Sammen med forrige fangst, så er det vel ingen grunn til å slå seg på brystet for de som er ansvarlige for vannet.

post-2769-0-61495000-1463121753_thumb.jpg

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den fisken der mangler bare lompe og ketchup.

Nå skal det vel i rettferdighetens navn sies at alle vann har noen slike individer rett etter isløsningen. Og en sånn fisk - eller flere for den saks skyld - er ikke nok for å konkludere. Problemet er bare at de opptrer veldig ofte i OFA vannene og ikke bare rett etter isløsningen. Jeg mener jo at det skyldes at man setter ut for mye fisk - og for ofte. Det er bare tull å sette fisk hvert år. Da skal man kjenne et vann uvanlig godt. Fisk bør settes annet hvert eller hvert tredje år. 

 

Vinteren 2015 holdt Andreas Lium et foredrag om fluefiske i Nordmarka hos Oslo Sportsfiskere. Når foredraget var ferdig var det anledning å stille spørsmål. Et ivrig medlem av Oslo Sportsfiskere spurte hvorfor all fisken i Nordmarka var så tynn / all den fisken han fikk var tynn. Lium svarte ikke (det er heller ikke noe han kan stå til ansvar for). Det som er mer besynderlig var at ingen av de andre medlemmene svarte. I salen satt det ganske mange som er dypt involvert i fiskeutsettingene i Nordmarka. 

 

Men nå handler jo ikke denne tråden om OFA. Men det er jo av betydning hvilke levevilkår fiskene i Kobberhaugtjern har. Er de satt ut i et vann som egentlig ikke tåler mer settefisk?Man burde iallefall sjekke / sammenlikne veksten på store fisker fra vann hvor det er utvist litt mer varsomhet mht settefisk. Da er vi tilbake der jeg har vært mange ganger tidligere: Det må forskes på utsetting av brunørret i vann og elver...

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å sette stor settefisk er ikke bare et onde, det kan være en flott måte å skape økt interesse og mye moro for barn og de som ikke er så hardcore som oss.

Beste måten å gjøre dette på synes jeg er å konsentrere virksomheten til noen få utvalgte vann som ikke har de beste forutsetningene til å bli gode fiskevann.

Og la vann som har bra forutsetninger være så ville som mulig.

Jeg er uenig Rune. Å la fisk gå på et settefiskanlegg i 3 år for at noen skal fiske de opp er jo perverst. Det er greit at de blir født på et oppdrettsanlegg, men 3 år....

 

Barn bryr seg ikke om en fisk har fettfinne eller ikke. Abbor, harr og flyndrer skaper like mye sportsfiskeglede og rekruttering. Sannsynligvis mer. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn bryr seg ikke men for nyefrelste voksne fluefiskere så er det gromt med litt lettfanget fin fisk. Det som er synd er at det har blitt litt vel vanlig å få stor fisk mange steder.

Jo, vi setter årlig i mange vann. I noen vann annenhvert år og i andre enda mer skjelden. I vann som beskattes hardt så blir det satt årlig. I vann som det settes 3-åringer så bir det også satt 1-åringer. Aldri bare 3-åringer. Vi regner med at 3-åringene blir ganske raskt fisket opp og småtassene er "investeringen".

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig å se at det begynner å skje ting :-)

Dette blir nok et godt møte med mange erfaringer og synspunkter.

Se linken under:

http://www.larsoglars.no/?p=9802

Dette møtet endte opp i stort sett ingenting. Eksemplene som ble fremlagt var med feil fisk - laks. Man så på verdien av sportsfiske folkehelsa osv. (det er jo laks det er forsket på og finnes statistikk for). Det føltes ganske underlig å sitte i Oslo i et møte som handler om fiskeforvaltning av innlandsfisk, og så få presentert den ene power point siden etter den andre som ikke vedrørte fiskeutsettinger i Oslo i det hele tatt. 

 

Vanndirektivet fikk litt spalteplass, men ikke noe konkret mht om eller hvordan det skal følges.

 

En representant for Grenland Sportsfiskere hadde sågar tatt turen til Oslo. Han var ikke særlig fornøyd med møtet. Godt forståelig når han hadde reist så langt.

 

Rune og Robert var også tilstede. Komenter gjerne om dere fikk med dere noe nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No offense, men Rune har vel det mest sosialt kloke svaret her, om vi ikke bare skal se ting fra vårt eget lille perfekte ståsted og utgangspunkt. Enig?  <<l

Men er det sosialt akseptert at sportsfiskere holder fisk på et oppdrettsanlegg i 3 år, slipper den ut og fanger den i løpet av de påfølgende ukene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at om man skal rekruttere nye sportsfiskere er makrell og torsk i sjøen, abbor, gjedde, brasme og mort i ferskvann et mye mer fornuftig utgangspunkt enn å sette stor ørret. En del av sportsfiske for min egen del er også lære om naturen, insekter, vannkvalitet, næringskjede osv. Det som opptok meg mest når jeg begynte å fiske var å kikke i vannet etter rumpetroll, insekter, øyenstikkere mens andersduppen lå å venta. Plutselig nappa det en abbor, og for meg var den abboren like gjev som hva som helst annet fiskeslag. Jeg er glad for at jeg lærte dette fra starten av, og at det ikke handler om å få fisk som ikke har tilhørlighet i naturen i det hele tatt. Mulig jeg er litt "hippie" men det er iallefall dette jeg ønsker å bringe videre til nye generasjoner. Jeg synes ikke noe om at settefiskanlegg skal utvides og utvides og produsere mer og mer fisk likt man har sett i OFA anlegget. Alt med måte og så naturlig som mulig. Tenk om man heller hadde brukt dugnadstimer i Oslomarka på utfisking av overbefolkede vann? De er det jo så utrolig mange av. For veldig mange av vanna ville det antakeligvis ikke vært nødvendig med utsettinger i det hele tatt. De har jo flotte gytebekker.

Om man skal sette ut ørret i ferskvann bør det være grunnlag for at fisken får en naturlig vekst i næringskjeden likt andre fisker. Er det ikke grunnlag for det, får det heller bli abborvann eller et vann med de fiskearter som opprettholder bestand av seg selv. Ser ikke hvorfor ørret skal være så mye gjevere å få på kroken en andre fiskeslag. (Snakker selvfølgelig ikke om å sette ut fremmede fiskerarter i vann de ikke hører hjemme i, bare for å ha sagt det).

Vil man at nybegynnere skal få fisk med litt størrelse på så det napper litt i løken - fisk i et gjeddevann. :)

Fluefiske etter kilosørret kan komme litt senere, og da helst på en litt mer bærekraftig måte :) Finnes nok av andre flotte fiskeslag.

Hvorfor er ørret så gjevt?

Jeg synes dette var ganske kult i Nitelva også jeg for nærmere 15 år siden, og fersk fluefisker med neopren og abu snelle :) Nappa godt i stanga de gjeddene her, og føltes som å ha på en hvithai den gang. :)

post-2504-0-24987100-1463163955_thumb.jpg

EDIT: Rettet opp noen grove skriveleifer. Hau, hau.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes at om man skal rekruttere nye sportsfiskere er makrell og torsk i sjøen, abbor, gjedde, brasme og mort i ferskvann et mye mer fornuftig utgangspunkt enn å sette stor ørret. En del av sportsfiske for min egen del er også lære om naturen, insekter, vannkvalitet, næringskjede osv.

Nå har det jo kommet for dagen at det har vært en del slike utsettinger med begrunnelse av at man skal rekruttere sportsfiskere. Det hadde jo vært interessant å høre litt om disse resultatene. Blant annet; hva koster denne rekrutteringen?

 

Ellers gjentar jeg oppfordringen om å fiske etter disse merkede fiskene, måle, veie og ta bilde. For det kan vi iallefall være enige om; det er interessant å se hvordan stor settefisk takler et liv i det fri. Spesielt nå som de har fått et år på seg - en mulighet som kanskje ikke byr seg igjen med det første. Kobberhaugtjern er et ypperlig skogsvann for fluefiske. Marginata'en er sikkert i gang også. Den kalde vinden kan kanskje føre til at den blir sittende litt på vannet de neste par dagene - om den ikke synes det er for tørt.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det jo kommet for dagen at det har vært en del slike utsettinger med begrunnelse av at man skal rekruttere sportsfiskere. Det hadde jo vært interessant å høre litt om disse resultatene. Blant annet; hva koster denne rekrutteringen?

 

Ellers gjentar jeg oppfordringen om å fiske etter disse merkede fiskene, måle, veie og ta bilde. For det kan vi iallefall være enige om; det er interessant å se hvordan stor settefisk takler et liv i det fri. Spesielt nå som de har fått et år på seg - en mulighet som kanskje ikke byr seg igjen med det første. Kobberhaugtjern er et ypperlig skogsvann for fluefiske. Marginata'en er sikkert i gang også. Den kalde vinden kan kanskje føre til at den blir sittende litt på vannet de neste par dagene - om den ikke synes det er for tørt.

Liten digresjon, men hva er "kald vind" hos dere? Her har hadde vi "varmt vær" ei ukes tid (15-20 grader), dette ga sparsommelige klekkinger marginata i en uke, siste dagene har vi hatt 4-8 grader, regn og vind. Ikke sett en eneste marginata. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når ørreten blir kjønnsmoden er ganske sammensatt trur jeg. Det kommer av stamme, levesett og størrelse. I vann med dårlig næringstilgang og overbefolkning blir de gjerne tidligere kjønnsmodne. Mens hos storørretstammer som bla. mjøsørret lever de mer som sjøørret/laks og gyter først etter 5-7 år. Disse er gjerne i elva i 2-3 år før de slipper seg ned i innsjøen og feter seg opp i et par år før de er kjønnsmodne. I sunne bestander så tror jeg det er ganske naturlig med 5-7 år. Når jeg sier at fisk fra oss er kjønnsmodne etter 3 år så er ikke det regelen men det skjer ganske ofte. Fisken er stor i fht. alderen nesten 1kg. Fisk jeg setter ut som 1-åring bruker gjerne 4 år under normale gunstige forhold på å bli samme størrelse. Da er de 5 år gamle.

Å sette stor settefisk er ikke bare et onde, det kan være en flott måte å skape økt interesse og mye moro for barn og de som ikke er så hardcore som oss.

Beste måten å gjøre dette på synes jeg er å konsentrere virksomheten til noen få utvalgte vann som ikke har de beste forutsetningene til å bli gode fiskevann.

Og la vann som har bra forutsetninger være så ville som mulig.

Ser fisken som kommer i fra Setesdal blir tidlig kjønsmoden selv om det ikke er overbefolket. Må være mest stammen tror jeg. Det er ikke dermed sagt den ikke kan bli stor.

Jeg kom til å tenke på en kar i Rena for noen år siden. Han fikk sin livs fisk og var helt i himmelen. Fisken veide 1,3 kg og så akkurat ut som en frysefisk fra butikken. Jeg trodde ærlig talt ikke mine egne øyne.

I Valdres vet jeg må sette ut tre åringer for at de skal kunne klare seg pga ørekjyte som kom her. Det var litt av en tragedie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...