Gå til innhold

Utsetting av stor merket ørret i Oslo og Akershus


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

Er det Faunakrim å sette ut store ørret? Tja.

Men hva er alternativet? å la Nordmarkavannene vende tilbake til sin opprinnelige form?

Nordmarka er for alltid forandret siden det er mindre hogst, slutt på tommerfløting og ikke minst - masse mennesker der.

Etterhvert som ting på land forandrer seg, er det litt utopisk å tro at alt skal være status quo under vann.

Hvis utsetting av store fisker får flere til å bry seg bare litt mer om hva som skjer i vanna rundtomkring, så er det et gode.

 

Hva med å utse et par vann, Burud, Østern, Nøkle osv, som "put n' take" vann, der avogtil-fiskerne kan dra opp sotre merkede fisk for Instagram og så utse et par andre som "puristvann" der man tilfredsstiller behovene for fluehuene og andre særinger som oss?

 

Alternativet er jo rimelig enkelt, man setter ut mindre fisk som lar seg vokse seg større. Og da i riktig antall forhold til hva vannet har mulighet å produsere. 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativet er jo rimelig enkelt, man setter ut mindre fisk som lar seg vokse seg større. Og da i riktig antall forhold til hva vannet har mulighet å produsere.

Poenget med større fisk er jo at det har en mer umiddelbar lokkende virkning.

"Vi satt ut tusen nyklekkede ørreter, om 4 år har du sjansen til å få kilosfisk" har ikke helt den samme virkningen.

Når det er sagt, er det jo ganske naturlig at det er det vi fluefiskere heller ønsker oss, mest mulig naturlig fisk.

Men nå er det jo ikke sånn at det må være enten det ene eller det andre. Litt for enhver smak... Ja takk sier jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mjooo, sånn rent fiskefaglig og biologisk sett, er dette helt klart riktig.

Tilpasse utsettingen etter den reelle næringstilgangen i vannet, ta høyde for uttaket og naturlig dødsrate og helst sørge for at de beste fiskene blir igjen mens de minste og de gamle fiskene taes ut.

 

MEN: Dette er OSLOMARKA. Norges mest besøkte skogsområde, der det er grusveier over alt, sykler, barnevogner og et enormt fiskepress. I helgen så jeg en sluk eller dupp treffe vannet ca. hvert minutt så lenge solen skinte. Tre av de duppene var våre. Det er et enormt fiskepress og sikkert et ganske stort uttak.

 

Den mennesklige faktoren rundt disse vannene er uforutsigbar og skiftende. Neste år er det kanksje knallsommer, masse folk på alle teltplasser (Burudvann var FULLT denne solskinnshelgen) og det tas ut masse fisk.

Jeg har snakket med "gamle nordmarkstravere" som elsker kalde, våte somre fordi da er det færre som fisker gjennom sommeren og høstens harvefiske blir supert.

 

Så kommer det uomtvistelige faktum: OFA trenger kortomsetning.

Hvis de setter ut "riktig" antall fisk, vil det ta mange år før vi får en flott bærekraftig stamme med passe mange passe store ørret.

I mellomtiden får Nordmarka rykte på seg som et sted med lite fisk, man får ikke fisk, bare småfisk osv osv - og kortsalget går ned.

 

Den "riktige" forvaltningen og tilpassede utsettingen koster mer forskning, innsats og penger. For å få råd til å gjøre ting bedre, men ikke perfekt, for fiskerne, er OFA nødt til å balansere ønsket om perfekt forvaltning med behovet for en økonomisk forsvarlig drift.

Lykke til med det, OFA. Det kan ikke være lett.

 

Jeg tror vi som spesielt interesserte (og her håper jeg at Lars Nilssen og Georg Fredrik Rieber-Mohn tilgir at jeg nevner dem) fluefiskere og forumnisser må ta inn over oss at de aller aller fleste som potensielt kan bidra til omsetning hos fiskekortselgere ser etter noe annet enn vi gjør. Som det står i DN-artikkelen: Det er dette folk vil ha.

 

 

 

De som vil "stryke til fjells med en fluestang og en kaffikjele og oppleve uberørt natur" må kanskje dra litt andre steder enn et skogområde innrammet på tre sider av henholdsvis Oslo S, Gardemoen og Hønefoss.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi reinspikkede fluefiskere er nok den minste gruppa ofa har å ta hensyn til, så vi kan nok ikke regne med at alle skal danse etter vår pipe overalt.

Vi må nok innse at vi er en liten gruppe med særinteresser og tildels sterke meninger.

Å sitte bak et tastatur og kritisere er den enkleste ting. Å drifte dette på en bedre måte skulle jeg gjerne sett noen klare, alle brukere og potensielle brukernes interesser og økonomi hensyntatt.

Det er en utakknemlig oppgave, og jeg synes det er på plass med litt honnør for det de gjør også.

Tross alt, hva hadde fisket i oslomarka vært uten den innsatsen som gjøres?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker i dag som at man hele tiden leter etter snarveier til suksess og snarveier til lykke. Det gjenspeiler seg overalt. Nå må man ha garanti om å få stor fisk for å "fenge" nye sportsfiskere sies det. Dette er etter min mening så totalt misforstått, og typisk mentalitet fra cafe latte drikkene normenn som kjøper seg en tur til Kola eller kjøper seg fiskekort i hemsil. Det er lett å dra referanser til verdens eldste yrke.

Etter min mening er dette så totalt misforstått. Hvis man ikke må jobbe litt å trene opp tålmodigheten ved å få en stor og flott fisk på kroken, men heller at fisken skal dette rett i fanget, ja da mister også sportsfiske sin verdi etter min mening. Da kan man heller holde på med noe annet. Dra på tusenfryd å få bamsepremie istedet. At voksne mennesker mener det er bra for barns fiskeinteresse å fiske disse pelletspurkene sier mye om disse voksne og hva de står for. Hva er galt med å fiske småabbor og mort som fersk fisker som før i tia? Da var det jo mange flere som fløy på skauen også, uten at de fikk kilosørreten kasta i fanget.

Hva er det med sportsfiske som er så verdifullt at vi ønsker at flere skal holde på med dette? Tygg litt på den.

  • Lik 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen misforståelse som til stadighet går igjen er at mange tror kritikken går på foreningsarbeid generellt. Hvor i all verden står det hen? Det er kritikk rettet mot den litt grisete kultiveringsformen som har blusset opp de siste årene. Foreningsarbeid er kjempebra, men det må jo fortsatt være lov å diskutere noe av måten dette gjøres på når dette igjen går utover natur og holdninger til naturen?

Endret av Ørreten
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som bør hylles og få honnør er trådstarter, Lars Nilssen med flere som tar opp denne viktige saken. Dette handler ikke om fluefiskere kontra familiefedre som tar med unga sine ut i skauen.  Og det handler ikke bare om OFA, ser trådstarter skriver Oslo og Akershus, men dette er jaggu meg problemer i flere fylker. Det skjer i elver og vann, og problemet er ikke at det settes ut fisk, men hvilken fisk som settes ut. 

 

Dette handler iallfall for min del hvordan vi mennesker skal behandle naturen og hvordan de neste generasjoner skal oppleve naturen. Det er ingen menneskerett og kunne fiske ørret på kiloen i hver eneste myrpytt i dette landet. 

 

Og om kultiveringsarbeid skal gå ut på å fore opp stor ørret i en tank og lempe de ut i noen vann, ja da håper jeg heller de slutter med kultivering. 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan mener dere ofa kan styre kultiveringen på en bedre måte, alle hensyn tatt i betraktning?

Og på hvilken måte engasjerer dere som er mest negative dere i foreningsarbeidet for å forsøke å opplyse om deres ønskede måte, og å endre dagens praksis?

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter ut småfisk i passe mengde i de vann de ønsker å ha ørret i. Vann med mulighet for naturlig ørret, må kultiveres på en annen måte. Løsningen er ikke å sette ut fisk, men muligens bedrive tynningsfiske om gyteforholdene er for gode, men ørretstammen er for liten (antall fisk forhold til mattilgang). Er det dårlig gytemuligheter kan man bedrive kultivering/rydding av bekker og elver. Så kan man få en normal fin ørretstamme rundtomkring i dette landet. 

 

Jeg personlig er tilhenger av det siste, men helt greit at det settes ut litt fisk her og der, men da småfisk som har mulighet til å vokse seg store. Det er ikke noe problem for noen av oss. 

 

Hva jeg har gjort vedrørende kultivering oppigjennom har vel lite i denne tråden å gjøre. Men jeg har trasket noen mil med fisk i sekken, fanget stamfisk, ryddet gytebekker og det som hører med. 

 

Nå fortiden driver jeg ikke med noen ting, det er ingen ørretvann i min nærhet, og håper ikke vannene her blir til ørretvann heller. Og sjøørretbekkene ser ut til å klare seg rimelig greit selv uten menneskelig innvirkning. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man setter ut småfisk i passe mengde i de vann de ønsker å ha ørret i. Vann med mulighet for naturlig ørret, må kultiveres på en annen måte. Løsningen er ikke å sette ut fisk, men muligens bedrive tynningsfiske om gyteforholdene er for gode, men ørretstammen er for liten (antall fisk forhold til mattilgang). Er det dårlig gytemuligheter kan man bedrive kultivering/rydding av bekker og elver. Så kan man få en normal fin ørretstamme rundtomkring i dette landet. 

 

Jeg personlig er tilhenger av det siste, men helt greit at det settes ut litt fisk her og der, men da småfisk som har mulighet til å vokse seg store. Det er ikke noe problem for noen av oss. 

 

Hva jeg har gjort vedrørende kultivering oppigjennom har vel lite i denne tråden å gjøre. Men jeg har trasket noen mil med fisk i sekken, fanget stamfisk, ryddet gytebekker og det som hører med. 

 

Nå fortiden driver jeg ikke med noen ting, det er ingen ørretvann i min nærhet, og håper ikke vannene her blir til ørretvann heller. Og sjøørretbekkene ser ut til å klare seg rimelig greit selv uten menneskelig innvirkning.

Hvordan gjennomføre dette økonomisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det jobbes fortsatt på dugnad, men det er klart at å drifte et settefiskanlegg og det meste av slike ting koster penger enten man vil eller ei.

Hvordan få dette til å gå rundt?

Og gjøre flest mulig til lags samtidig.

Så spørsmålet er om det kan gjøres på en bedre måte, og hvordan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil da uansett ha inntekter fra fiskekortsalg, krepsekort og støtte fra Oslo kommune selvom de ikke bedriver å sette ut pelletspurker i fiskevannene sine? Men det er kanskje ikke så enkelt å forstå for enkelte?

Nærmer vi oss punktet hvor diskusjonen går på person?

Vil regnskapet gå opp på kun dette? Både på kort og lang sikt?

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om OFA eller for den saks skyld andre foreninger som bedriver med kultivering ikke klarer det økonomisk uten å gå utover etikk, moral og biologisk forsøppling av naturen så får de rett og slett slutte. 

Om din teori at det selges særdeles færre fiskekort løpet av et år om folk ikke får fiske fjøsfisk, så kan de jo bedrive dette med god gammeldags dugnadsånd, det vil da trolig være særdeles lite kultivering som må til. Trolig bør de ikke sette fisk hvert år engang. 

 

Om du tar ting jeg skriver personlig, får det være ditt problem. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg setter strek der for min del i denne diskusjonen. Blir ikke veldig matnyttig.

Poenget mitt var at det er så lett å sitte bak et tastatur og kritisere.

Men når ting skal omsettes i praksis så er det kanskje en del andre ting å ta hensyn til for at ting skal fungere.

Og så vidt jeg kan se har det ikke kommet noen voldsomt gode løsninger til hvordan dette kan gjøres bedre.

Mvh Truls

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

 

bra tråd Pål!

 

Enig med Pål, Håvard, Rampen, Ørreten og andre som finner denne praksisen problematisk. Selv har jeg ikke fisket mye i marka de siste årene så at denne utviklingen hadde gått så langt hadde jeg ikke fått med meg... Men den DN artikkelen var dypt sjokkerende. Rekrutere fiskere og friluftsfolk med pelletsgriser i næringsfattige skogsvann? Det er i beste fall en dårlig vits; men faunakriminalitet er ikke morsomt... Og en del av uttalelsene fra OFA og Tyrifjord fisk i den artikkelen er skremmende på flere nivåer sssick

 

For meg er det Georg Fredrik Rieber-Mohn som oppsummerer dette best når han sier at

... ut- setting av fangbar ørret er et symptom på et stort kulturelt problem"

 

Og
 

– Det er noe med hele vår tids mentalitet. Mennesker søker behovstilfredsstillelse til enhver tid og i enhver situasjon. Selv innenfor fiske skal det gjøres så enkelt for oss, fortsetter han.

– Det skal være overmåte vanskelig å få en ørret på denne størrelsen.

 

Det underliggende problemet er nemlig at vi og den oppvoksende generasjonen er i ferd med å miste kontakten med naturen og gleden med frilutslivet. Å sette ut mengder av feite oppdrettsfisk i små skogsvann er ikke i nærheten av å bøte på problemet, heller tvert i mot...

 

For meg er Put&Take fullstendig uinteressant...

 

Grunde

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DN artikkelen har noen gode poenger, men har også tilsvarende dårlig sider. Spørsmålet er vel hvor mye kultivering bør vi tillate?

 

Det må det bringes klarhet i at utsagnet ”Grov faunakriminalitet” på forsiden ikke er en påstand om OFA sitt arbeide. Utsagnet stammer fra biolog Pettersen som påpeker at utsetting av fisk, stor eller liten, med andre gener enn de lokale, kan være grov faunakriminalitet. Dette er vel alle enige i, bortsett fra oppdrettsnæringen.

 

For øvrig er det oppsiktsvekkende at journalisten hevder, i en setning mellom sitater fra Tore Quenhild og Tore Hageland, at Mattilsynet har slått fast at det er et soleklart brudd på dyrevelferdsloven å sette ut ørret som mest sannsynlig dør. Det er ikke vist til noe kilde i Matilsynet, så her står artikkelen til stryk. Journalisten burde ha spurt Rieber-Mohn når han var på hjemmebesøk…  men nok om det, la oss tro det ikke ble tid til det. 

 

Hvis det er slik ”kilden” i Mattilsynet hever så vil all utsetting av laks og sjøørret smolt landet over, bli rammet av dyrevelferdsloven. I disse utsettingene er det vitenskaplig bevist at nesten all smolten dør. Den returnerer ikke til elva. Den blir spist levende, dør av sult eller sykdom. Denne delen av debatten kan umulig føre frem for de som ikke ønsker at stor ørret skal bli satt ut. Det er rett og slett ikke forbudt. Ferdig snakka.

 

På den positive siden så synes jeg at artikkelen er bra på dette med genetisk forurensning. Hvis det er sånn at grunneiere handler 3 åringer hos Bjørkelangen Settefisk, og setter de ut der det passer, så er jeg sterkt kritisk til dette. Det er genetisk forurensing.

 

Videre er artikkelen utmerket når det påpekes at utsettingen av stor ørret begynner å få et for stort omfang og at det skjer uten kontroll. Hvis det er særlig grunner til å sette ut stor fisk, som det for eksempel er i bynære vann i Oslomarka med stort fiskepress eller i elva Nea som kraftverket ødelegger hver vinter, så synes jeg det er greit med utsetting av stor fisk. Forutsatt at alle tillatelser er i orden. Det kan ikke være nok at grunneier eller andre ønsker stor fisk. Det kan forstyrre den naturlige biologiske balansen i vannet, og det skal vi ikke gjøre, med mindre balansen allerede er ødelagt av menneskelig aktivitet.

 

 

 

  :) :)

 

 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt skrevet, Brage!

 

Utsetting av fisk i ferskvann bør definitivt reguleres mer og det bør begrenses slik at det ikke blir skadelig. Jeg er overhodet ikke tilhenger av massiv pelletsgrisutsetting (det har jeg sett nok av på Hökensås, takk).

 

 

Artikkelen og diskusjonen her i etterkant viser samtidig noe annet jeg ikke er tilhenger av: setninger og argumenter av typen "Det burde ikke være slik at ..." "Har verden blitt slik at...." eller "Det er noe galt med hele samfunnet når..."

 

Så kan man sette inn ting som mange mener er "for gæli":

- folk søker enkle løsninger

- hvermansen vil ha fiskeopplevelser uten å dra timevis innover i marka (fordi "det SKAL være vanskelig")

- folk poserer med fangsten sin på sosiale medier

- penger styrer så mange beslutninger

 

Disse halve setningene kan kombineres fritt.

 

Jeg skulle virkelig ønske at all fisk var 100% naturlig, det var folketomt ved alle fiskevann utenom meg og at alle som drev med noe som helst som hadde med sportsfiske gjorde det KUN ut av dugnadsånd og kjærlighet, som en opphøyet skare av Patagoniagrunnleggere og ekte ørretboms.

Jeg skulle ønske at det var noe mystisk og mytisk over sportsfiske, at man automatisk ble en Mikkjel Fønhus med furet værbitt panne og tindrende blå øyne straks noen sa "Nordmarka".

 

Og jeg skulle ønske at mange flere brukte mye mere av sitt (særnorske) overflod av penger til å hjelpe andre som VIRKELIG trenger det istedet for å kjøpe seg karbonsykkel til Birken. (OK, det siste der har ingenting her å gjøre men er et sterkt personlig ønske)

 

Men nei. Dette ER Norge og Nordmarka og Nea anno 2015, folk ER veldig oppatte av Facebook og Instagram og fluefiske, sportsfiske og frluftsliv ER trendy, statusfyllt (blant mange) og både kortsalg og oppdrett for kultiviering er Big Business.

Er ikke dette Friluftslivets År, 2015???

Setter ikke nordmenn rekord på rekord på XXL og G-Sport hver påske, vår, sommer, høst, vinter og jul?

Vi har gått fra å være født med ski på beina til å ha GoreTex i hue, ræva og tre nummer for lite i boden.

Vi flyr til Thailand på vinterferie, skal ha 4G på hytta (og i Odda, i følge Telenorreklamen) og skal definitivt ha lett tilgjengelige opplevelser.

 

Ærlig talt har vel omtrent alle her inne på et eller annet tidspunkt ønsket at det var litt enklere å få stor fisk, at det var litt flere store fisker sør for Dovre og at det var kanskje litt lettere å stikke ut et par timer på kvelden med sjans for å få en kilosfisk. 

 

Å ønske seg tilbake til 50-tallet og den uberørte natur er som å prøve å holde tilbake tidevannet, eller ønske at Beatles aldri overdøvde Bach.

 

Jeg vet ikke helt hvordan vi eller jeg kan forandre det DN beskriver som en dyster virkelighet for ørreten og folkesjela.

Men jeg er ganske sikker på at det ikke innebærer å starte setningen med "Det er for gæli at...".

 

Min neste setning i denne sammenhengen vil være "Hei, jeg heter Lars Erik og vil være frivillig i nærmeste OFA-lag!"

Det skal jeg skrive i en mal til OFA slik at jeg kan være med og representere oss sære fluefiskere som vil at det skal være mer naturlig fisk i Nordmarka.

Jeg leste her atnoen har bært mye fisk og ryddet mye gytebekk. You sir, are my hero,

 

Jeg håper det er mange andre med sterke meninger som omsetter det til sterke handlinger.

 

Skitt fiske!

Endret av Larserikm
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...