Gå til innhold

Utsetting av stor merket ørret i Oslo og Akershus


Pål Hedenstad

Anbefalte innlegg

Og en ting til:

Til den som snakket nedlatende om å "Kjøpe seg en fisketur til Kola"

DET er i hvertfall villfisk, ikke settefisk.

Dessuten kan jeg og mane andre skrive under på at selv om fiskene der oppe er store, er det ikke enkelt å få dem.

Ta deg en bolle.

Denne er jeg veldig enig i, og slikt hører man stort sett fra folk som aldri har vært på kola.

Her sitter man å klager på raserte elver i hjemlandet, samtidig som man rakker ned på fiske på kola, der fisket er som det kunne ha vært flere steder her til lands også, om ikke menneskene hadde køddet det til.

Men slik vil man altså ikke ha det... Skjønn det den som vil.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Trondheim driver de også med denne praksisen. Det fikk jeg bittert erfare:

 

En nydelig maikveld for noen år siden dro jeg og en kompis ut i båt på et lite, overbefolket vann i Trondheimsmarka for å dorge etter småørret med oter. Dette er en plass vi hadde vært på mange ganger før og familien til kompisen min er grunneiere for vannet. Den største fisken som ettersigende er tatt der noen gang veide opp mot kiloet. Overraskelsen var derfor STOR da en skikkelig sværing plutselig tok i!

 

Et lite basketak etterpå lå det en veldig lang og tynn ørret på 3,1 kg og med digert hau i dørken. Den manglet den ene brøstfinna og fettfinna var avklipt ---> oppdrettsfisk. Fisken smakte også myr. Ingen var klar over at TOFA også hadde satt du storfisk i dette vatnet (og det hadde de ikke heller - ifølge deres "offisielle" forklaring). Vi trodde de kun satte ut pelletspurker i noen få andre vann. For meg var det selvfølgelig en gedigen nedtur å få denne malplasserte oppdrettsfisken....

 

Og hvordan det skal funke på å rekruttere barn fatter jeg heller ikke. Da jeg var liten var det iallefall ikke nødvendig med oppdrettsfisk for å rekruttere meg og jeg tror at dette funker mot sin hensikt. Barn som ikke skjønner sammenhengen fatter jo ikke at det plutselig er noe galt med fangsten deres og de blir sånn sett "ødelagt" tidlig når de stifter bekjentskap med pelletspurkene. Den naturlige utviklinga der de aller fleste barna får gradvis litt større fisk jo større de blir og jo flinkere de blir og jo lengre de klarer å gå til fjells på fisketur ja den forsvinner fort. Hvorfor i alle dager skal de gå til vatnet bak de syv blåner for å kanskje lure en sær 2-kilos når de kan få 5 kilos pelletspurker i div nærliggende skogsvann? Skummel utvikling!

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var på ingen måte ment at fiskene på Kola var lette å få, selv om det kanskje kunne tolkes slik. Det var pelletsfiskene jeg mente var lette å få. At det å reise på Kola allikevel er en heftig snarvei til å få stor ørret på flue er allikevel udiskutabelt pga tetthet av fisk og eksklusiv tilgang. Og det er helt i orden, men jeg mener at man ikke bør prakke slike snarveier nedover til de som er ferske fiskere ved å sette ut store fisker. Håper det rydder opp litt i min klønete formulering. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En heftig snarvei" er ikke helt tilfelle.

En Kola-reise starter fredag morgen, avsluttes neste søndag og involverer to flyturer (minst), fire tildels kjipe minibussturer, to hotellovernattinger, 5 helikopterløft og ikke minst visumbyråkratiet til Russland.

Legg til usikkerheten om man i det hele tatt får plass på rett tidspunkt og at man fremdeles kan risikere å bomme helt katrastrofalt med været UTEN mulighet for retrett før helikopteret kommer om tre dager, så er det alt annet enn en "snarvei". De som var inne før oss i fjor snødde helt bort og mange fikk ikke engang fiska flere dager i strekk.

 

Når det så koster ca 30 000.- for 6 dagers fiske og man må forsake ganske mange andre fisketurer og utstyrsinnkjøp for i det hele tatt å få råd til det, så vil jeg si, jo, det er svært diskutabelt om dette kan kalles en "heftig snarvei".

 

Jeg har gjort dette to ganger og fått tilsammen 8 fisk over kiloen. Jeg har sovet lite, fiska MYE og trasket LANGT på viddene på Kola og aldri opplevd den der myteomspunne teppeklekkinga med dertilhørende supervaking.

Bevares, fisken er der, og den er stor, sterk, vill og fantastisk, men det er ingen garantier og definitivt lite som serveres på sølvfat.

Det er jævla moro og en helt fantastisk tur og jeg sparer for harde livet til neste tur.

 

Men en snarvei? Ta deg TO boller.

Endret av Larserikm
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sender bollene i retur og ber folk komme med litt mer matnyttig innlegg enn å hele tiden trolle tilbake fordi man føler seg truffet å kjører det gode gamle bollekortet. Står for det jeg skrev,og liker mine boller uten rosiner. Har sagt mitt for denne gang.

Endret av Ørreten
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He-he... La det være sagt; Får man gode forhold i elvene på kola så er det superenkelt å få stor ørret der, ingen tvil om det. Alle som greier å få flua 5 meter ut har god sjans til å få latterlig stor ørret under gode forhold.

Men det er altså fordi et par av disse elvene huser så enormt mye og stor ørret, helt uten menneskelige inngrep, og viser altså hvor bra det kan være enkelte steder.

Personlig syntes jeg det var fantastisk å få oppleve dette en gang, for det finnes neppe noe sted på kloden vår hvor man kan oppleve maken til fiske.

Men under vanskelige forhold så er det ikke bare å hente fisk der heller.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og hå

 

Jeg hopper rett inn i diskusjonen uten å ha lest så nøye da jeg sikkert har hørt alt før.  Som tidligere lagleder i OFA har jeg litt erfaring med utsett av fisk. Har noen kommentarer som kanskje ikke faller helt i god jord men her kommer de hvertfall.

utsett av 1som/årig i den tro at disse vokser seg store (kilos pluss) er litt utopi. De fleste ender opp som for for større fisk. Det tar desverre rimelig lang tid i de fleste vann i Oslomarka for at en 1årig skal bli kilos fisk hvis den noen gang blir der. 2 som/årig har helt klart større mulighet og 3 som/årig er jo noen kiloen. Jeg kan ikke helt skjønne bergepet pelletsgris da all fisk fra settefisk anlegget er foret på pellets.

 

Synes detbatten som har pågått rimelig lenge er veldig svart/hvit. Ser noen støtter seg på 1 forskningsrapport om at stor utsatt fisk ikke klarer seg men sakte men sikkert er på retur. Synes det er alt for tynt grunnlag til å si noeom dette. Har selv satt ut veldig stor fisk som jeg kan bekrefte har gått rett over på fiskediett og etter 3 år fortsatt har toppkondisjon.

 

Jeg ser også at enkelte som fronter debatten ikke ser forskjell på utgytt hunnfisk om våren og hannfisk. En hunnfisk i marka om våren skal være syltynn mao. det er ikke noe galt med et vann om man fanger mye tynn fisk på våren. Det er tross alt hunnfisken som er mest på hugget da. Enkelte glemmer også og nevne at de selv kjøper fisk fra anlegget og setter ut fisk så de har fisk å fiske på :-)

 

Kultivering er en vanskelig greie og skal man gjøre det riktig/ gi et bra tilbud, for det er faktisk det fiske i Oslomarka er. Må hvert enkelt vann vurderes hver for seg. OFA er til for alle fiskere, ikke bare oss garva fluefiskere og jeg møter faktisk ganske mange som har fått 3-årig og driter i at den kommer rett fra anlegget men er kjempeglad for å ha fått (stor) fisk. Det er tross alt ikke så lett å få fisk i marka hvis man ikke har endel kompetanse.

 

Det er også rimelig stor forskjell på kar fisk og fisk som kommer fra sedimenteringsdammen til OFA. Selv ikke Herr. Nilssen ser forskjell på damfisk og villfisk så da kan det vel være litt dumt å kritisere dette?

 

Hvis man trenger mer ved til bålet så er det bare å spørre :-) Debatt er bra men er det ikke bedre å bidra selv til god kultivering?

Endret av Jon-Erlend Sundnes
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jon Erlend. Når du setter ut store 3-åringer - og fisker som er ennå større fra sedimenteringsdammen - og etterpå fanger disse fiskene. Synes du ikke det setter en bismak på fangsten at det er en fisk som ikke har det samme adferdsmønsteret som en fisk som har vokst opp i vannet?

 

 

 

MVH

Pål Hedenstad

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig Pål har jeg ikke sett noe forskjell på adferdsmønsteret til de store jeg har satt. Nå snakker jeg fisk over 2 kilo. De er like sære/vare/lite vakvillig som annen stor fisk jeg prøver å fange. Mulig jeg burde se forskjell men jeg gjør faktisk ikke det. De som tror at disse fiskene er lettte å lure må gjerne bli med meg en tur å prøve :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å være ærlig Pål har jeg ikke sett noe forskjell på adferdsmønsteret til de store jeg har satt. Nå snakker jeg fisk over 2 kilo. De er like sære/vare/lite vakvillig som annen stor fisk jeg prøver å fange. Mulig jeg burde se forskjell men jeg gjør faktisk ikke det. De som tror at disse fiskene er lettte å lure må gjerne bli med meg en tur å prøve :-)

 Men verdsetter du en slik fisk like høyt som en som er satt ut som 1 eller 2 åring og vokst opp i vannet?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lang tid tar det før en settefisk vil opptre som en vill fisk.

Er det mulig å si noe om dette?

Eller sagt på en annen måte, hva er forskjellen i adferd mellom en vill om utsatt fisk etter f.eks et år?

Endret av THJ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Men verdsetter du en slik fisk like høyt som en som er satt ut som 1 eller 2 åring og vokst opp i vannet?

Jeg har ingen romantisk forestilling om at fisken må være vill. Det meste av fisket på Østlandet er kunstig på en eller annen måte og om fisken er klekket i kar spiller det ingen rolle for meg hvor lenge den har vært på anlegget så lenge den ikke er stygg.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utsatt storfisk kan lett oppfattes som vanskelig da den ofte oppfører seg helt dustete. Jeg har selv fisket i et vann nær meg hvor nesten all settefisken kun tok fluer som svevde over vannet, mens de originale vaket helt normalt på klekkere.

Hvis en 3-somrig fisk nærmer seg kiloen så vil jeg si den er rimelig feilfora. Den er da en forvokst sofagris. Er den 3 år så nærmer den seg kanskje å ha reist seg fra sofaen et par ganger. Slik fisk vil jeg ikke under noen omstentighet godta som fornuftig å putte i et vann. Hverken for meg eller pjokken.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen romantisk forestilling om at fisken må være vill. Det meste av fisket på Østlandet er kunstig på en eller annen måte og om fisken er klekket i kar spiller det ingen rolle for meg hvor lenge den har vært på anlegget så lenge den ikke er stygg.

 

Jeg synes det er veldig bra at det omsider er noen som tør å mene akkurat det du skriver her - under fult navn. De fleste skyver hensyn til barn og rekruttering foran seg. Men på side 10 så skjedde det altså  <<l . Det er det denne debatten behøver, og at man iallefall kan være enige i at det er brukt altfor lite penger på forskning rundt utsetting av ørret. Både størrelser og antall. Jeg håper alle som er medlemmer av NJFF kan jobbe målrettet utover høsten slik at dette blir en sak som NJFF på Hvalstad må prioritere. Det er ikke all verdens av midler som skal til, men administrajonen på Hvalstad er i stor grad styrt av landsmøtevedtak.

 

Personlig har jeg ingen problemer med at det settes stor fisk i vann hvor der er opplyst om dette på forhånd. Under forutsetning av at fiskene ikke krymper. Men for meg er fiskeopplevelsen ødelagt dersom jeg får en stor fisk og denne ikke har vokst opp i vannet. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg har selv fisket i et vann nær meg hvor nesten all settefisken kun tok fluer som svevde over vannet, mens de originale vaket helt normalt på klekkere.

 

Dette er også min erfaring. Det er da i vann som det offisielt ikke er satt 3 årig fisk. Men det ser man ganske fort at det er. De gyver på stripende fluer og har et vakmønster som ikke samsvarer med normalen i vannet. 

Så kan man sikkert hevde at jeg har vært der samme dagen som fisken er satt. Men jeg har opplevd dette i august og de fleste fiskene settes vel i god tid før august....

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er nok ikke så veldig uenige om hvordan ting bør gjøres Pål. Husker vi hadde en fin diskusjon på Skogsborg. Som du sikkert vet er jeg opptatt av å gi et allsidig tilbud hvor det er plass til alle. Også hodekakkende markfiskere pppunch Er helt enig i at det bør forskes mye, mye mer. Det lille grunnlaget som er nå blir i mine øyne også bare synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen romantisk forestilling om at fisken må være vill. Det meste av fisket på Østlandet er kunstig på en eller annen måte og om fisken er klekket i kar spiller det ingen rolle for meg hvor lenge den har vært på anlegget så lenge den ikke er stygg.

 

Jeg synes det er veldig bra at det omsider er noen som tør å mene akkurat det du skriver her - under fult navn. De fleste skyver hensyn til barn og rekruttering foran seg. Men på side 10 så skjedde det altså  <<l . Det er det denne debatten behøver

 

 

Ja det er det denne debatten behøver og her treffer vi virkelig i hjertet av problemstillinga!

 

Det er nemlig det at du Jon-Erlend faktisk mener det du mener som er det skumle (Ikke ta dette som noen personlig negativ kritikk!).

 

Når du ikke lengre må ha noen "romantisk forestilling om at fisken må være vill." så beviser det at du (og garantert mange flere) har blitt overurbanisert og mistet kontakten med naturen. Naturen forvaltes da som Lars Nilssen sa: "som ei lekegring for mennesker" og ikke etter naturetiske prinsipper. Det er dette som er det skumle med det hele. 

 

Jeg vil anta at dersom du hadde vokst opp med tilgang på den typen fiskeområder som jeg er vant med å fiske i, der vi har mange vatn der ørret og røye helt uten hjelp lett når både 1, 2, 3 og 4 kg + så hadde du neppe satt pris på å få fisk som var foret opp til nærmere kiloen før de ble satt ut i naturen. Da måtte settefisken enten vært yngel eller maks 1 åring for at den skulle telle i fangststatistiskken. Når man mister kontakten med naturen så trenger det altså ikke fisken å være naturlig lengre og hvis hele neste generasjon skal vokse opp med den typen holdninger så gjør det meg bekymret. Dette er ikke ment som noen personlig kritikk mot deg som person Jon-Erlend, men som ei konstatering av hvordan oppvekst og miljø påvirker folk sine holdninger til naturen. 

 

 

Jeg kan også legge til at den tynne, utsatte ørreten på 3,1 kg som jeg skrev om i et tidligere innlegg i denne tråden slettes ikke var noen utgytt hofisk, men en hannfisk med tom magesekk som såvidt hadde klart å stå han av over vinteren. Den hadde ikke klart å tilpasse seg og fått i seg næring på naturlig vis. Denne var også den mest bitevillige fisken i vatnet. Det var den eneste fisken vi fikk den dagen, til og med tusenbrødrene ville ikke bite.

Endret av Øuar
  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med å fiske i tusenbrødrevann, og helt frem til jeg begynte å dedikere livet mitt til å fiske ørret hadde jeg kun fisket små ørreter opptil 200 gram. Til tross for det, så har jeg aldri blitt motivert til å dra til grisedammene til TOFA i trondheim og fiske enkel, stor settefisk.  

Selv, i motsetning til Jon-Erlend så er ikke en pen fisk alt jeg krever. Hadde jeg tatt min livs ørret på tørrflue for å så senere høre at dette er en fisk som hadde vokst seg så stor i en tank hadde jeg blitt dypt skuffet, nærmere forbanna. Hadde ikke følt noe form for stolthet eller glede over dette, og vært rimelig flau da jeg trolig hadde gått rundt en stund å skrytt over hvor stor fisk jeg hadde tatt. Nei dette hadde vært pinlig, og jeg anerkjenner ikke noen som helst fangst av størrelse som har oppnådd den størrelsen i tank. Dette gjelder både fisk fanget av meg selv, og andre.

Fisk som er født i en tank, men vokst seg stor i naturen fra den var ungfisk kan jeg derimot anerkjenne som en god fangst.

Tydelig at man har forskjellige preferanser på dette området. 

 

Da er vi helt enige! Ja det var vel ei dum formulering at jeg skrev at man måtte være oppvokst med å fiske i områder med storfisk for å ha den typen holdninger som jeg og du har. 

 

Mente bare at mulighetene for å få stor og samtidig vill og naturlig fisk for de som er interessert er store, bare man gjør som Thorbjørn Tufte skriver: Legger inn en solid og tålmodig innsats og svetter noen liter på veien. Det kan oppnås uten noen "Romantisk forestilling om at fisken må være vill."

 

En stor oppdrettsfisk gir ihvertfall ikke meg noen glede. Og jeg er bekymret hvis den oppvoksende generasjon opplever glede over disse fiskene da det vil føre til mer tukling med naturen og fler malplasserte "pelletspurker" i framtida, da jeg anser det som både forsøpling av naturen og dyreplageri på en gang. 

Endret av Øuar
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel greit å klargjøre litt i forhold til begrepene synes jeg, en toårig fisk er vel ikke det samme som en tosomrig. Ørretyngelen klekker på våren, og en tosomrig fisk er altså ikke to år, men litt over ett. I vår forening setter vi ut tosomrige ørreter, i antall som etter beste evne er matchet opp mot hva vannet kan tilby av mat. For min del har jeg få betenkeligheter med det, og synes ikke det er sammenlignbart med å sette ut store fisker i ett vann. Ser at det på bl.a på Facebook har blitt dratt sammenligninger mellom disse tingene, og sågar også kalt utsett av yngel for put'n take. Det blir helt gæli for meg, og ikke i nærheten av det samme. Får man en fisk som er satt ut som en tosomrig, altså en seks syv cm, som har blitt stor så teller det i aller høyeste grad for meg. Har fisket i både put'n take vann og elv, og det er noe annet enn å fiske på fisk som har vokst seg stor på plassen. Liker det siste best om noen skulle lure, eller være i tvil.

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...