Gå til innhold

Kunsten å lese ett vak


Anbefalte innlegg

Man hører ofte at det ligger mye informasjon i ett vak. Vistnok skal vaket kunne fortelle noe om både størrelsen på ørreten og hva den beiter på. Den siste tiden har det blitt en del myggfiske etter jobb i ett vann hvor det er en del abbor. Ofte kan det man tror er en abbor vise seg å være en stor fisk som sippvaker og motsatt.

 

Har dere noen generelle tips når det gjelder å lese vak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese vak synes jeg er vanskelig. Når deler av fisken er over vannflata ser man jo fort hva det dreier seg om. Utover det liker jeg å tro at større fisk flytter en del vann selv om den ikke gjør noe særlig utav vaket. Men også her klarer jeg å ta alvorlig feil.

Jeg har funnet ut at om situasjonen ikke er veldig avhengig av at du fisker på "riktig" fisk er det bare å fange den som vaker. Da finner du raskt ut hvor stor den er ;) Går an å bli overrasket begge veier gitt!

Endret av Emil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over noen stooore fisker som vaket i går. De kveilet seg nesten i vannflata, så du tydelig kunne se hele fisken. At de var 2-3-4 kg er ikke tull...

Klarte å lure en av de på, med ei klassisk mygg-flue. Men tror det var tilfeldig, for de ville ikke ta på nytt. Denne fisken gjorde som den ville i 4-5 minutter. Svmøte vel rundt i 5-10 sekunder før den oppfatta at den var på, men da eksploderte den. Svømte fram og tilbake, inn og ut.. Hadde ikke sjangs å gjøre annet... Da den plutselig gjorde ett utras på vel 50 meter, hoppet den, og flua glapp ut av kjeften... Var den 2-3-4kg? Ja, kanskje større. Sykeste jeg noen sinne har vært med på. Prøvde å stoppe den, bremse den.. Nope... Synd jeg ikke fikk veid og målt den :/

Men det var vakinga jeg lurte på. Den som tok, gikk også i stim!!?? Gjør virkelig ørreten dette? Eller kan det hende at når fisken var så langt ute, og jeg bare så den i 0,5 sekund, at det kan ha vært røye?

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er etter min erfaring ikke uvanlig at ørreten går i stim/mindre grupper på stille vann, særlig under tunge fjærmyggklekkinger. Men det skjer også under andre store klekkinger. Dette gjelder også stor ørret.

Har opplevd dette mange ganger, både i Finnmark og i fjellvann litt lengre sør. 

Så det kan vel fint ha vært en svær ørret. Kjipt at du mista den!

 

h. 

Endret av Håvard Stubø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det var bøttevis med fjærmygg som surra over vannflata. Fisken bare gikk rundt og tapte, og kveilet seg i overflata. Tips til en sclager av ei flue som funker på dette???

Og ja, dette var i Finnmark, 500meter over havet. Ett fantastisk skue å se storørreten gå å spise på denne måten. Ergerlig å miste den storingen... Tror aldri jeg kommer til å få noe slikt på flua igjen :/ så jeg gråter inni meg... :(

Prøvde små cdc mygg, cdc-klekker(?, voksem mygg (ørreten tok jo denne, men jeg tror den tapte etter noe annet hehe. Det syke var at den ikke merka at den var fast med en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når du skriver det 2 ganger olav så virker du litt cocky mmmoose

Men må si meg enig. Erfaring kommer godt med her. Selv om jeg aldri slutter å bli overrasket over hvor lite vak en stor ørret kan lage!
Hadde et slikt tilfelle forrige lørdag. det var kaldt I elva skjedde pent lite I vannfilmen. ei lita siderenne så spennende ut. Og der kom det et bittelite vak. små fisk som har blitt pressa inn I siderenna fra hovedelva? jeg gikk videre.. nymphet meg et godt stykke nedstrøms til håven lukta skikkelig harr ;) gikk opp igjen til siderenna. lyset var helt anderledes nå. ja sola lyste rett ned på elva og jeg så plutselig alt I den lille siderenna. Og der sto det jaggu en ørret. den var ikke kjempe stor, men så ut som en riktig så pen fisk.. var det den jeg så vaket tidligere? og der vaket den igjen. og joda! den lagde så små vakringer at den kunne spart seg! 17 fluebytter senere så var også den I haven. 1,4 kg. ikke noen megafisk, men har sett langt større ørret som har vaket like forsiktig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...