Gå til innhold

Blodigler?


Øyvind S

Anbefalte innlegg

Har 2 enkele spørsmål

1: må blodigler opp til overflaten for å få oksygen ?

2: Svømmer blodigler oppi vannoverflaten (skjønner at det teoretisk kan skje, men lurer på om dette er noe som forekommer ofte) ? eller holde de seg nære bunnen ? 

 

Endret av Øyvind S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Bakgrunnen for dette spørsmålet var at jeg besøkte en sjø med stor ørret, nesten kun stor ørret, og flere av de var diger. Flere av de store fiskene (1.5 kg+++) kom i enorm fart og hoppet høyt. Det var en type atferd som jeg ser stor fisk bedriver utenfor gytebekkene om høsten. Om høsten tolker jeg dette som en litt dominant atferd for å vise seg frem. 

Men dette var jo tidlig på sommeren, var veldig usikker på om de spiste mat eller gjorde dette av andre grunner. Jeg tenkte umiddelbart vulgata, vårfluer, kanskje grandis? Det må jo være snakk om en solid matbit, da det koster mye energi å holde på slik fiskene gjorde. Men etter å studert overflaten i flere timer uten å se noe annet enn noen få små døgnfluer, forstod jeg lite. Er veldig klart vann i denne sjøen, så jeg begynte å se under overflaten. Hadde håp om å kanskje se libellenymfer eller vannnymfelarver, så ingen av delene. Men jeg fant derimot svære blodilger, jeg så flere av de. Jeg tenkte at det måtte være dette de spiste. Dermed kom tanken om disse svømmer i overflaten. Diskuterte dette med en venn, som foreslo at det kunne være at fisken prøvde å "slå av seg" blodigler, slik den kan gjøre med lus. For det er snakk om enorme plask fra stor fisk, dette koster uten tvil mye energi. 

Uansett spennende tema, som jeg sikkert ikke vil få svaret på, men det er gøy å spekulere.

Hvis dette var tidlig på sesongen og temperaturen lav så er min teori bare å se bort fra. Men når temperaturen i vann blir høy nok, så kommer det gjerne en oppblomstring av lus som fester seg på fisken. Da ser man gjerne at ørreten hopper høyt, legger seg på siden og "klasker" ned i vannfilmen - gjerne i områder med vannblomster. Har ofte sittet og sett på dette spetaklet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du Trondhjemmer, Øyvind? Om dette var i trøndelag er det veldig lite sannsynlig at det var blodigler. Muligens hesteigler som ofte blir tatt for å være blodigler, slik som på hestsjøen f eks. Ikke at det spiller så alt for stor rolle, men blodigler er veldig sjeldne i Norge og så og si ikke dokumentert nord for stadt og dovre.

Tror nesten du må ta meg med til denne sjøen en tur, slik at jeg får inspisert fisken og iglene ;)

Endret av Emil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ca 6 uker etter isløsning, en kald vår og sommer så tempen var ikke all verden i vannet. var kaldt å vade. Lus er også en mulighet. Men de beitet også innimellom disse plaskene 

Lus utelukket da ja - for den herjinga begynner vel ikke før det er en god badetemp i vannet, noe jeg antar det ikke var etter 6 uker isfritt (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke du Trondhjemmer, Øyvind? Om dette var i trøndelag er det veldig lite sannsynlig at det var blodigler. Muligens hesteigler som ofte blir tatt for å være blodigler, slik som på hestsjøen f eks. Ikke at det spiller så alt for stor rolle, men blodigler er veldig sjeldne i Norge og så og si ikke dokumentert nord for stadt og dovre.

Tror nesten du må ta meg med til denne sjøen en tur, slik at jeg får inspisert fisken og iglene ;)

Fult mulig at det var hesteigler ja. De var ganske store, og svømte langs bunnen (ihvertfall de jeg så). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...