Gå til innhold

Stang til belly


Espen A

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har vært på utkikk etter en 10' stang til fiske fra belly. Her egentlig sett for meg en Fario i #4, men dette var ikke lett å oppdrive, ihvertfall ikke brukt. Spørsmålet er egentlig om jeg trenger en stang på 10 fot? Har jo fisket en del fra belly allerede, da med en 8'6'' #3, men jeg føler at det hadde vært greit å kommet litt lengre opp da lina litt for ofte slår nedi vannet. Skorter nok litt på kasteteknikk, men vil det hjelpe meg med en stang som er litt lengre? Hva er deres erfaringer? Hvilken lengde på stang bruker dere fra belly?

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette er nok en litt personlig greie, men for min egen del så bruker jeg 9 fot og har vært fornøyd med. Det å kaste fra belly for min del er alltid mer krevende enn å stå oppreist. Når lengdene på kastene blir lenger en 20 m så blir det veldig udelikate kast og en del pisking I vannet. Det jeg har gjort for å gjøre det noe enklere for min del er å benytte stivere stenger(kastemaskiner og ikke fiskestenger) når det er sporadisk vaking. da spiller ikke nedleget så mye rolle da jeg bare ligger der å sløver med en kald pils og venter på at en fisk skal vake seg mot flua som ligger der.. og ligger der.. og ligger der.. og så pang! Men foretrekker selvfølgelig fiskestenger fremfor kastestenger. skjeldent jeg har direkte behov for å kaste så langt at pisking I vannet må til :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Dette er nok en litt personlig greie, men for min egen del så bruker jeg 9 fot og har vært fornøyd med. Det å kaste fra belly for min del er alltid mer krevende enn å stå oppreist. Når lengdene på kastene blir lenger en 20 m så blir det veldig udelikate kast og en del pisking I vannet. Det jeg har gjort for å gjøre det noe enklere for min del er å benytte stivere stenger(kastemaskiner og ikke fiskestenger) når det er sporadisk vaking. da spiller ikke nedleget så mye rolle da jeg bare ligger der å sløver med en kald pils og venter på at en fisk skal vake seg mot flua som ligger der.. og ligger der.. og ligger der.. og så pang! Men foretrekker selvfølgelig fiskestenger fremfor kastestenger. skjeldent jeg har direkte behov for å kaste så langt at pisking I vannet må til :)

Ja man kommer jo faktisk utrolig nærme fisken når man sitter og dupper i belly, men hender jo at det kunne vært greit å fått flua litt lengre. Men det har nok sikkert mest med det å gjøre at jeg ikke har hatt med meg øl..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok mye mer å tjene på å trene, og terpe på teknikken, enn å kjøpe nytt utstyr.

Ja teknikken er jo egentlig ganske rævva, men det er så godt å ha et påskudd til å se etter nytt utstyr som jeg egentlig ikke har råd til.. Og så er det det å få tid til å trene og terpe.. Når ungene omsider er i seng er det veldig ofte kolaps på sofaen..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner meg igjen i den...

Er gøy med nytt utstyr. Veldig gøy!

Så om det er et påskudd til nytt utstyr, så støtter jeg den. Vi burde nesten ha en egen tråd om akkurat det, så vi får litt inspirasjon til nye påskudd. Om det skulle bli behov for det.

For egen del så liker jeg ikke så lange stenger, blir en del ekstra å sette i sving, og jeg føler kastingen går mye lettere med en kortere stang.

Spesielt om man kaster mye i løpet av dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det blir vel litt mer masse å sette i sving. Ikke at det å gå å kaste hele dagen er noe jeg gjør så ofte, blir som regel mest jakting på vak.

Andre som har tanker rundt belly og stanglengde?? Del gjerne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bruker helst stenger på 9' #4 & 5 i flytering, pga problemet du belyser. 8'6" #3 høres jo ut som et lite sjølpåført mareritt i en djuptsittende belly, spør du meg ;)

Fisket på starten en del med min Redington Classic Trout 7'6 2wt fra bellyen og alltid manglet 1-2 m til hvor fisk vaket. Så flyttet jeg, fisken flyttet... Brukte 3 timer på å følge fisken rund hele skogvann uten å komme nærme nok, så frustrerende :D Men forbedret kastinga og det ble fisk også...

 

Evotec 9 fot 5wt medium er helt kanon på bellyen. Stiv nok til å kalles "kastemaskin" som femundtravler sier med fortsatt "ok" følelse.

8'8 4wt går helt fint også, hvis det ikke blåser helt jævlig.

Endret av Ondrej
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bellybåt har du ? 

Jeg hadde en slik håpløs en der man satt veldig lavt, og da ble det problemer med 9 fot. Har nå kjøpt meg en guideline drifter, i den sitter jeg mye høyere, og klarer meg fint med en 8,5 fot #4. Må anstrenge meg litt, men dette er nok en vanesak. 

Når det er sagt, hadde jeg hatt ei stang på 10 fot hadde jeg nok tatt med denne på tur når jeg skulle ut i belly. 

forresten gøy og se deg igjen, lenge siden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg bruker helst stenger på 9' #4 & 5 i flytering, pga problemet du belyser. 8'6" #3 høres jo ut som et lite sjølpåført mareritt i en djuptsittende belly, spør du meg ;)

 

Min belly er av gammel type, så jeg sitter nok også en del dypere enn de nyere utgavene. Trøsten får være at jeg nok sitter mer behagelig. 8'6'' #3 er den eneste stanga jeg har for øyeblikket så kan dessverre ikke velge den bort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken bellybåt har du ? 

Jeg hadde en slik håpløs en der man satt veldig lavt, og da ble det problemer med 9 fot. Har nå kjøpt meg en guideline drifter, i den sitter jeg mye høyere, og klarer meg fint med en 8,5 fot #4. Må anstrenge meg litt, men dette er nok en vanesak. 

Når det er sagt, hadde jeg hatt ei stang på 10 fot hadde jeg nok tatt med denne på tur når jeg skulle ut i belly. 

forresten gøy og se deg igjen, lenge siden!

 

Husker ikke hvilket merke det er, men den er gammel. Har formet en isoporplate som jeg legger i setet for å komme litt høyere.

 

Og artig å høre fra deg igjen også, har sett etter deg i kabelpytten i sommer, men ikke sett deg der. Så bilen din der et par ganger ifjor, men fant deg aldri, gikk vel om hverandre sikkert. Har vært oppe og sett om det har vært noe action der flere ganger i år også, men har stort sett ikke skjedd en dritt der. Alex hadde sett et par vulgata for en stund siden, men jeg her ikke sett snurten av dem.. Har også prøvd å sende deg PM et par ganger, men de har ikke gått igjennom..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...