Gå til innhold

fortomsproblem!


Bdale

Anbefalte innlegg

Har brukt den same fortomsoppskrifta i ei lang tid no, men har no komme fram til at den er for kort og det viktigaste at den ikkje slår godt noko over. Prøver å unngå alt for mange knutar sånn at fortomen er enklast muleg å laga. Bruker fortomen til lett aurefiske både tørr-, nymfe- og våtflugefiske.

 

Fortomsoppskrifta:

0,6m-0,50

1m-0,27

1m-0,20

1m-0,15

 

Driv også på å testa ut eit alternativ 2:

1m-0,50

2m-0,27

2m-0,20

1m-0,15

 

Er det nokon som har tips eller ser openbare forbetringar eg kan gjera? Set stor pris på tips!  :)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bdale.

Det THJ sier er jeg helt enig i.Hvis du vil dele opp fortommen din i fire deler så ville jeg for

min del tenkt ha tenkt meg følgende:

Hvis du vil ha en fortom som slår bedre over så la halvparten av fortommens lengde

være buttdel (i ditt tilfelle 0,50,men med fordel kan du bruker tykkere),neste del lar du

være halvparten av 0,50 lengden,prøv 0,40,neste del halvparten av denne igjen med 0,25 og spissen 0,15 hvis den passer fluene du fisker med.

Hvis du vil ha veldig lange fortommer (Noe du egenlig ikke trenger) så må buttdelens diameter

økes betraktelig og med fordel kunne da fortommen ha flere taperinger.

 

Tom.

Endret av Tom Syversen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par ting som kan gjøre at den slår bedre over er, lengre buttdel, tykkere buttdel, og kanskje del 2 med fordel kunne vært litt tykkere også.

 

Har ikkje funnet fortomsrullar(guideline) som er tjukkare enn 0,52, men skal sjå om eg finn nokon. Takk for tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bdale.

Det THJ sier er jeg helt enig i.Hvis du vil dele opp fortommen din i fire deler så ville jeg for

min del tenkt ha tenkt meg følgende:

Hvis du vil ha en fortom som slår bedre over så la halvparten av fortommens lengde

være buttdel (i ditt tilfelle 0,50,men med fordel kan du bruker tykkere),neste del lar du

være halvparten av 0,50 lengden,prøv 0,40,neste del halvparten av denne igjen med 0,25 og spissen 0,15 hvis den passer fluene du fisker med.

Hvis du vil ha veldig lange fortommer (Noe du egenlig ikke trenger) så må buttdelens diameter

økes betraktelig og med fordel kunne da fortommen ha flere taperinger.

 

Tom.

 

Har sett nokon fortomsoppskrifter som har 7-8ulike deler, som eg personleg syns blir litt tungvint og tidkrevjande.

 

Fyrer laus med nokon spørsmål til:

Kor lang treng fortommen eigentleg å vera? Den eg har brukt er på 3,60m.

Bør eg følgja den 60-20-20 "regelen"? Og kva slags tykkelsar fell inn under butt delen, avsmaling og spiss? 

Har pleidd å bruka ein spiss på 1m er det vanleg, eller blir det litt langt/kort?

 

Har liten erfaring med å laga fortommar utanom den gamle fortomsoppskrifta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt: butt 50 til 60% av lengden, overgang/nedtappering 20 til 25%, spiss 20 til 30% av lengden.

Til ørret (klasse 4 til 6) bruker jeg. Butt: 0.50mm, overgang: 0.35 og 0.25mm (til streamerfiske kan man forlenge og beholde 0.25 delen som spiss), spiss: 0.20mm kort skjøtespiss + spiss (typisk 0.16 til 0.12mm).

Så for å lage en forom på 4m med 0.14mm spiss kjører jeg: 2m 0.50mm, 0.5m 0.35mm, 0.5m 0.25mm, 0.2m 0.20mm og 0.8m 0.14mm. I butt og overgang foretrekker jeg myk mono (bruker Sufix XS eller noe sånnt).

Jeg er ikke veldig nøye med å måle opp dette, og det er lett å justere fortomen etter behov og fluetype).

Slår ikke fortomen skikkelig over? Klipp ned overgangen (og evt spissen). Slår fortomen for hardt over? Forleng overgang og spiss. Kortere fortom til streamerfiske? Klipp ned buttdel og overgang + spiss i 0.20mm eller 0.25mm...

Grunde

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med fortommer kommer alltid til å fremstå som en endeløs diskusjon.

Hva som slår over bra er veldig indviduellt.

Vi snakker om taperinger og formler,men ingen snakker om flua og måten vi kaster på.

60-20-20 formelen er et godt utgangspunkt den Bdale,og en spiss på en meter eller halvannen

funker i allfall for meg.

Har du prøvd noen ferdigtaperte fortommer da Bdale?

Jeg personlig liker Rio 15ft fortommer veldig godt som jeg klipper litt av spissen på,for så forlenge med

en tynnere diameter som spiss.

 

Tom.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Generelt: butt 50 til 60% av lengden, overgang/nedtappering 20 til 25%, spiss 20 til 30% av lengden.

Til ørret (klasse 4 til 6) bruker jeg. Butt: 0.50mm, overgang: 0.35 og 0.25mm (til streamerfiske kan man forlenge og beholde 0.25 delen som spiss), spiss: 0.20mm kort skjøtespiss + spiss (typisk 0.16 til 0.12mm).

Så for å lage en forom på 4m med 0.14mm spiss kjører jeg: 2m 0.50mm, 0.5m 0.35mm, 0.5m 0.25mm, 0.2m 0.20mm og 0.8m 0.14mm. I butt og overgang foretrekker jeg myk mono (bruker Sufix XS eller noe sånnt).

Jeg er ikke veldig nøye med å måle opp dette, og det er lett å justere fortomen etter behov og fluetype).

Slår ikke fortomen skikkelig over? Klipp ned overgangen (og evt spissen). Slår fortomen for hardt over? Forleng overgang og spiss. Kortere fortom til streamerfiske? Klipp ned buttdel og overgang + spiss i 0.20mm eller 0.25mm...

Grunde

 

Skal prøva meg med den oppskrifta. Har prøvd noko liknande med skøytedel før spissen, men då har eg laga løkke på den nest siste delen, og festa spissen med løkke-løkke eller vanlig slukknute. Påverka presentasjonen litt, so brukte den mest til våtflugefiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med fortommer kommer alltid til å fremstå som en endeløs diskusjon.

Hva som slår over bra er veldig indviduellt.

Vi snakker om taperinger og formler,men ingen snakker om flua og måten vi kaster på.

60-20-20 formelen er et godt utgangspunkt den Bdale,og en spiss på en meter eller halvannen

funker i allfall for meg.

Har du prøvd noen ferdigtaperte fortommer da Bdale?

Jeg personlig liker Rio 15ft fortommer veldig godt som jeg klipper litt av spissen på,for så forlenge med

en tynnere diameter som spiss.

 

Tom.

Viss eg har kjøpt ferdigtaperte fortommar har eg pleidd å kjøpa Guideline med 0,18 eller 0,15spiss. Usikker på lengda, men eg trur den er på 9ft. Er kjempelettvint, men er litt lysten på å laga ein god fortom heilt frå botnen av <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen,

Jeg bruker gjerne en "fortomsring" i enden av "skjøtespissen". Gjør skifte av spiss enklere.

Grunde

Har aldri brukt fortomsring, men ser klart fordelen med det. Eg har brukt løkke til same formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

F. eks Hends ferdig-fortom og ring i enden. Da varer fortommen hele sesongen,og du bytter bare spissen etter behov. Slår over som en drøm :-)

Ja. Kva slags tykkelse er det du kjøper den ferdig-fortommen? Har tenkt å ha 0,15 som spiss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet lite tips er,at hvis du vil være sikker på å få skikkelig strekk så benytt muligheten du har for

kunne påvirke overrullingen av fortommen på tross av oppbygningen av fortommen i seg selv.

Du kan heve stanga tilbake i det fortommen er i ferd med å rulle ut,og slipp heller ikke lina med

vensterhånden,men trekk lina tilbake for å få en atskillig bedre overrulling og strekk i det den ruller ut.

Endret av Tom Syversen
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo bruke den som har 0,18 i spissen.......kappe den litt og sette på ringen. Da kan du variere tykkelsen etter ringen med hva du trenger der og da <<l

Ok, takk for tipset <<l Det skal bli testa ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet lite tips er,at hvis du vil være sikker på å få skikkelig strekk så benytt muligheten du har for

kunne påvirke overrullingen av fortommen på tross av oppbygningen av fortommen i seg selv.

Du kan heve stanga tilbake i det fortommen er i ferd med å rulle ut,og slipp heller ikke lina med

vensterhånden,men trekk lina tilbake for å få en atskillig bedre overrulling og strekk i det den ruller ut.

Eg har pleidd å trekka i lina som ein løysing på problemet, men er først når ein skal kasta langt(20-25m+) at det har vore eit problem. Grusamt irriterande med eit godt kast, og so landar fortommen i ein krøll.

Eg har ikkje tenkt på å heve stanga tilbake, men skal testa det ut. Gir vel same verking som å trekka i snøret, antar eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har pleidd å trekka i lina som ein løysing på problemet, men er først når ein skal kasta langt(20-25m+) at det har vore eit problem. Grusamt irriterande med eit godt kast, og so landar fortommen i ein krøll.

Eg har ikkje tenkt på å heve stanga tilbake, men skal testa det ut. Gir vel same verking som å trekka i snøret, antar eg.

Ja,det er litt den samme greia,det handler om å stramme opp,eller bremse underlina slik

at overlina får større fart.

Kombinerer du begge to har du ennå mer å gå på,og det er jo ikke det dummeste å ha i bakhånd.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...