Gå til innhold

Scott Meridian


Olof Lilja

Anbefalte innlegg

Pen stang. Leste innlegget. Etter 11 dager, 1 - 11. juli, på fjellet var det ikke Meridian NZ jeg følte behov for. Får banne i "kjerka": Da det blåste og regnet som verst savnet jeg slukstanga. Foruten #5 stanga hadde jeg #6 med SA SBT #7. Den combi klarte det meste men....

Har Radian 8`6", tror jeg hadde vært mer nøyd med G2 8`8" :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Förstår vad du menar. Inte helt samma förhållanden och storlek på fisken "på fjellet" som i NZ.

Jag har ju R 8,6" #4 och tycker den är superfin till harr och öring. NZ Special kommer jag inte köpa men vanliga Meridian 9" #6 till SØ och streamer efter regnbåge är nog inte fel. Men Radian 855 som du har är ju ett fantastiskt spö det med! G serien är ju riktiga mys-spön och absolut inte fel dom heller. :)

Jag har alltid med ett Shimano teleskop till dom värsta dagarna. Det är vel att "banna i kirka" det!! ;)

 

Radian i #4 och #5 är ju det Scott reklamerar för. Snabba moderna spön som tål allt möjligt av linor. Radian 906 därimot är mer "pudding". Efter det jag förstår från dom som testat Meridian (NZ Special) är Meridian 906 mer så som Radian 906 borde vart (enligt mig). Och passar in mitt mellan Radian 905 och 907. Radian 906 känns inte som ett Radian för mig. Kanonfint spö. Men alldeles för delikat för att vara en 6a i min smak. Det samma menar många av guiderna på NZ. Därför dom fick Scott att bygga en egen NZ Special. :)

Endret av Lilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, interessant. Har du prøvd Orvis Hydros på Radian stengene?

Blir nok å beholde Radian, bli bedre kjent med den.....G2 8`8" #5 som jeg viftet med sist jeg var hos J&B gir ikke slipp, huff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar, interessant. Har du prøvd Orvis Hydros på Radian stengene?

Blir nok å beholde Radian, bli bedre kjent med den.....G2 8`8" #5 som jeg viftet med sist jeg var hos J&B gir ikke slipp, huff!

 

Du tänker på Hydros rullen går jag ut från? Nej jag kör bara Danielsson F3W på Radian.

Till R 855 gillar jag Airflo Bandit bäst men Elite är bra den med. Problemet med Bandit är att man måste beställa den från NZ. Och den är dyr. Både R 855 och 905 tycker jag är riktigt fina. Och man kan ändra karaktär på dom med olika linor. Speciellt 905 tycker jag uppför sig fint både med #5 och #6 linor. Dom säger ju att man inte skall överlina Radian. Men med undantag av 906 tycker jag dom fixar det mästa. Så får det var upp till var och en vad man gillar bäst. :)

Endret av Lilja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
  • 5 uker senere...

Jag är rädd att det här kommer låta som ren reklam för Scott Meridian 906. Men jag har absolut ingen som hälst koppling till Scott eller FFE och betalar fullt pris för det jag köper. Även om jag prutar så gott jag kan då jag är en ganska god kund. J

Jag har letat länge efter en 6a som haft tryck nog och är känslig och delikat nog till att uppfylla mina krav till en bra 6a efter mina önskemål.  Jag har vart igenom Scott Radian 906, Sage Method, One och diverse andra.

 

Scott Radian 906 FB skiljer sig en hel del från hur jag upplever dom andra spöna i Radian serien. Radian 906 är veldigt delikat och saknar det trycket långt ned i klingan som man upplever på dom andra Radian spöna jag har och har testat (R854, 855, 905,957). Radian är fantastiska spön till mitt fiske och mina önskemål, men inte i #6. Jag känner några guider på NZ och dom menar det samma som mig. Det var anledningen till att Meridian NZ special kom på marknaden där.

 

Jag har haft Sage Method 691. Lite samma sak där. Om man läser lite på nätet menar många att det är ett perfekt spö till ”Drift boat dryflyfishing”. Det är jag helt övertygad om att det är! Men med stora streamers och sjunklinor. Nej! Method vill ha hög linhastighet och med stora flugor med stort luftmotstånd så blir det bara fel. Method 691 har inte kraft nog att att upprätthålla linhastigheten med stora flugor enligt min mening.

 

Sage One 691 är inte dum alls. Min klara favorit fram till Meridian 906. Fixar stora flugor fint men lite lugnare tempo och bra ryggrad. Men saknar lite finess på kort håll. Och lite krafter på riktigt långt håll med tunga linor.

 

Scott Meridian 906 känns som ett lätt delikat spö på kort håll. Presenterar fint med relativt lätta linor på kort håll. Det känns bara ”rätt”. Till att börja med var jag rädd att det låg en del begrensningar i spöt i förhållande till kraftresurser. Men det var fullständigt fel. Meridian är väldigt lätt för att vara en saltvattens 6a. Gissar på ca samma vikt som One 691. Och den kastar lätt och delikat. Men med till exempel Airflo 40+ fast int eller Guideline Costal med 20m lina i luflen och ett bra dubbeldrag är det ett helt otroligt tryck i spöt helt utan att förlora kontroll! Det skjuter lina av en annan värld och i en annan liga en det jag upplevt med andra ”high end” spön. Allt som allt Meridian uppfyller alla mina önskemål. Delikat och precist på kort håll, massa tryck och ryggrad till att kasta riktigt långt, lätt och delikat att fiska med och fantastiskt fin finish. Och inte minst fantastisk att drilla fisk på!

 

Meridian 906 är förhållandevis ny för mig och jag hara bara fiskat den med Airflo 40+ WF6 Fast int, S3, S5, Guideline Costal Fast int WF6, Wulff TT flyt WF7 och SA SBT WF7F. Alla dom linorna fungerar helt topp. Airflo Elite WF6F blir lite för lätt, men Bandit skall fungera bra har jag hört och skall testas på NZ i vinter. J

Vet inte om någon blev så  mycket klokare men det är min uppfatting av spöt.

 

Mvh

O

Endret av Lilja
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilja

Hvordan skiller denne seg ut fra  SAGE Method 691-4 som du i sin tid la ut for salg?  Vil også gjerne vite hvilke liner du har brukt på begge.

 

Fick inte sagt så mycket om vilka linor jag använde på Method. 

Guideline Costal WF6 fast in, SA Hover WF6, Rio Outbound short F/I WF6 och diverse andra 6or jag hade då men inte Airflo 40+.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...