Gå til innhold

Midjevadere - erfaringer?


Anbefalte innlegg

Må ha nye vadere i en fei før neste freda, og har ikke satt av penger til å kjøpe ny "hovedvadebukse" som helt sikkert blir en Simms G3 eller G4 igjen.

 

Så jeg vurderer to fluer i en smekk; endelig gå til innkjøp av en lettvektsvader for turer i marka og der jeg ikke vil bære de gigantiske G4-ene.

 

Da er jo midjevadere tingen, så jeg spør:

Har noen erfaringer med Simms Freestone kontra Patagonia Gunnison?

 

Og har noen midjevaderbrukere angret på at de ikke tok høye bukser på tur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en "litt eldre" SIMMS midjevader. Angrer ikke på det kjøpet. Ypperlig til marka bruk. De 2 produkter du nevner er bra. Jeg ville sett på pris og passform. Selv har jeg på buksa jeg kommer syklende/gående i, inni vaderne.

 

Min bukse ligner Freestone, men er i GORE TEX. SIMMS er antagelig høyere i livet enn Gunnison. Med kort vadejakke er det en fordel, da du slipper å bli våt i glippa på korsryggen da du bøyer deg!

Endret av hansjr
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulle freestone og midje gunnison vadere. Ang. midjevadere hadde jeg gått for Patagonia her. De er klart lettere, føles mer luftige og tar mindre plass i sekken, akkurat det som gjelder på en marka tur. Overalt ser gunisson tynnere ut, begge bukser og neopren sokker, føles mer som vanlig bukser. For at det er sagt, jeg liker freestone mye, men der jeg må ikke gå langt.

EDIT: Vet at jeg sammenligner mine fulle kontra midjebukser, men estimerer vekt og følelse av freestone midjebukser basert på material og sokker jeg kjenner godt fra fulle...

Endret av Ondrej
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble lettvekts helvadere: Simms Freestone.

Jeg prøvde på Convertible, jeg prøvde Patagonia Azul og jeg vurderte sterkt midje.

Men ved ettertanke har dypvading vært nødvendig på alle de fem siste turene i elv (for å krysse) så midjevadere ble for korte.

Blir sikkert bra dette og. Nå har jeg to vadebukser.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Det ble lettvekts helvadere: Simms Freestone.

Jeg prøvde på Convertible, jeg prøvde Patagonia Azul og jeg vurderte sterkt midje.

Men ved ettertanke har dypvading vært nødvendig på alle de fem siste turene i elv (for å krysse) så midjevadere ble for korte.

Blir sikkert bra dette og. Nå har jeg to vadebukser.

 

 

Fornøyd med buksa?

Klarer ikke velge mellom Headwaterts og G3. Har vurdert Freestone også:)

Endret av Jiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde for veldig mange år siden Simms Guide Pants. De var veldig gode "buksevadere. Husker jeg traska såre fornøyd rundt i Finnmark med dem først på 2000-tallet. Litt anna prisgruppe en du foreslår nå kanskje. Og det samme gjelder Patagonia Rio Gallegos- vaderne. De jeg bruker nå, og som man kan konvertere til midjevadere med et genialt sele-system foran og bak. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også labbet noen mil i Rio Gallegos vaderene i sommer og er veldig fornøyd med sele systemet som gjør de om til midjevadere, men til fjell og skogsbruk tar de alt for mye plass i sekken. 

 

Er det samme materiale de har brukt i disse Gunnison vaderene eller har de brukt noe tynnere der?

 

Kjenner meg igjen i nøyaktig det samme. Gallegos er skikkelige "panservader". Mange ganger er det bra. Noen ganger ikke.

 

Om det er færre lag, eller tynnere lag, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg fatter ikke at det er så lite marked for midjevadere, kan nesten aldri huske å ha vadet høyere enn midjen.

 

Jeg prøvde meg på Scierra CC3 XP i størrelse small, men de var ekstremt posete. Virket som de var designet for overvektige amerikanere.

 

Ser at Guideline i 2016 har lansert Diver Sonic i midjevader med sokker, og venter til disse kommer i butikken. Som slank mann, har jeg mest troen på et skandinavisk snitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har Cloudveil midjevadere og er veldig fornøyd med disse. Eneste jeg synes mangler er vanntett glidelås i gylfen og lommene. Det hender seg jo at jeg må vade litt dypere når jeg bruker disse også, og da er det veldig fort gjørt å vade ihvertfall litt over hvor glidelåsen starter. Om Cloudveil er å få tak i lengre er jeg dog noe usikker på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har Cloudveil midjevadere og er veldig fornøyd med disse. Eneste jeg synes mangler er vanntett glidelås i gylfen og lommene. Det hender seg jo at jeg må vade litt dypere når jeg bruker disse også, og da er det veldig fort gjørt å vade ihvertfall litt over hvor glidelåsen starter. Om Cloudveil er å få tak i lengre er jeg dog noe usikker på.

Cloudveil er det vel knapt noen som har igjen i butikk, vil jeg tro.

Begynner å bli noen år siden de ga seg med fiskebekledning.

Har Simms G3 Convertible selv, og de er gode de, men de kunne valgt noe annet enn denne borrelås-løsningen for å holde øvre del av buksa oppe.

Det er ingen god løsning, og noe billig, på ei så dyr bukse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Gunnison midjevadere som nå er lekk i skrittet. Har også hatt en del SIMMS vadere, riktignok ikke midjevadere, men jeg mener SIMMS har bedre passform enn Patagonia.

En annen utfordring med lekkasje i Patagonia vadere, er at lekkasjesøk er mer problematisk. GoreTex vadere sprayer du innsiden med alkohol og finner enkelt lekkasjen. Vet ikke om dette funker på andre membraner.

Midjevadere er å foretrekke om vår og sommer, hvis du ikke MÅ krysse på steder som er veldig dype. Jeg vader nesten aldri dypere enn til knærne likevel. Har nå kjøpt meg SIMMS Headwaters for 2.gang og har ei eldre Guide bukse som fremdeles funker bra.

Jeg valgte bort G3 og G4 fordi jeg ikke har behov for panzervadere. Jeg har behov for tykkere lag på knær, legg og lår. Vasser mye i lyng og hei med vadebukser på. Da får fronten litt juling og trenger litt mer beskyttelse. Jeg kryper ofte på kne for smygfiske. Da trenger jeg litt mer beskyttelse foran. Når jeg går mye har jeg behov for vadere som puster best mulig. Derfor litt tynnere GoreTex på baksiden av beina.

Så valget mitt hadde vært enkelt i dag om jeg skulle valgt midjevadere nå: SIMMS Headwaters - for ørretfiske.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fornøyd med buksa?

Klarer ikke velge mellom Headwaterts og G3. Har vurdert Freestone også:)

Enkelt: Headwaters. De er vel 2000,- billigere også. Tror neppe du får noe lengre levetid på G3 bukser enn Headwaters. Og hvis du MÅ bruke opp pengene dine kjøper du deg ei Lamson snelle, så blir FFE like happy ;-) Endret av FlyBandit
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...