Gå til innhold

Fortom, snører og kasting


Truls

Anbefalte innlegg

  • 8 måneder senere...

Jeg bruker ikke tapert fortom ved fiske med hurtige synkeliner, og maks en stanglengde fortom på hurtig synk.
Taperer ikke ved bruk av slike liner, de slår over hardt uansett, iallefall de jeg bruker. Dette oppsettet bruker jeg mest til streamerfiske i bellybåt etter ørret i ferskvann.

På intermediateliner bruker jeg intermediate polyfortom og ca. 1,5 stanglengde, gjerne litt lenger også om ikke flua er tung. Stort sett dette jeg bruker til sjøørretfiske.

Varierer litt med spiss, men oftest 0,25 eller 0,20. fluorcarbon.

En annen variabel er størrelse og vekt på flua.(Som f.eks. ved gjeddefiske). Om ei tung eller stor flue med mye luftmotstand blir lei å kaste gjør det underverker å korte ned litt på fortom. Spesialflueliner med kort fronttapering er mest egnet til slike gigantfluer. Evt. kan man kappe ned litt på fronttaperinga på fluelina ved bruk av vanlige liner.

Til gjeddefiske bruker jeg ikke tapert fortom, men 0.40 fluorkarbon med spiss av knytbart stålfortom. Bruker nesten bare flyteline ved gjeddefiske.

Til tørrfluefiske og nymfefiske i elv eller stillevann bruker jeg veldig mye forskjellig. Til tørrflue 2-2,5 stanglengde. Ved nymfefiske varierer det mye etter dybde, bunnforhold, spooky fisk osv. Innenfor fortom og liner til tørrfluefiske og nymfefiske kan man skrive en hel bok om forskjellig oppsett da det finnes så mange teknikker og fiskemåter.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom på en ting til. Ved bruk av synkeliner som ofte er litt vinglete og slengete er aksjonen i stanga viktig for meg for å dempe de verste nykkene i framsleng og baksleng. Jeg styrer unna de stengene som er veldig stive og toppaksjonerte ved bruk av slike liner.

Helt enig med deg der Marius. Tenkte selv over det her om dagen, at halvaksjonsstanga mi dempet slaget/ vinglinga i stanga mye bedre enn helios tipflex da jeg hadde mye overheng med et typisk korklumpsnøre...

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en del år tilbake kastet jeg på plenen med en sinktip uten fortom. Det var vanvittig hvor mye den slang, så jeg prøvde meg litt frem.

Først med en meter eller to med 0,40, så mer og mer. Fant ut at 0,60 - 0,45 - 0,35 og så spiss ble det beste til denne lina.

Totalt ca to stanglengder.

Det var et litt artig, og lærerikt forsøk.

Og etter å ha begynt å bruke flettede fortommer, så blir jeg mer og mer glad i disse.

Jeg visste fortom hadde mye å si, men at det var så store utslag visste jeg ikke før dette 'eksperimentet'

Jeg bruker forøvrig inntil 2 stanglengder fortom selv til synkeliner. Liker litt lang fortom for kastingens del.

Til sommeren blir det litt fisking i skogsvann, og jeg håper å få dratt noen turer ette gjedde.

Blir artig å lære seg det optimale for min del til disse typene fiske også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...