Gå til innhold

Hmmm, skeptisk.


Anbefalte innlegg

Nei dette blir tullete. Å diskutere fisken til Ole Kristian er en avsporing. Skal denne debatten komme videre må elveeierlaget på banen og forklare hva de driver med. Det er i beste fall utydelig hva de mener om fiskepress, settefisk osv osv. Hvis man vil imøtegå kritikken som kommer fram i tråden må de gjøre noe annet enn å gå bananas på Facebook. Hadde de vært villige til å være åpne om forvaltningsfilosofi er jeg overbevist om at gemyttene her hadde roa seg, og enda bedre, vi kunne fått til en konstruktiv debatt om fiskeforvaltning.

PS: mongo-parallellen er feil. Tråden heter skeptisk og ikke Hemsila suger. En bedre sammenlikning er at en eller annen påpeker at ungen din kanskje begynner å bli forkjøla.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

haha der fikk du meg til å le... må innrømme at det henger langt inn å si det altså etter din generelt hoverende holding!

 

Jeg har ingen problem med å få tynn fisk ei heller å innrømme det,men når jeg vet hvilke kondisjon fisken er i og ikke blir trodd på det så hever jeg stemmen. Igjen du vet ingen ting om min erfaring eller mitt grunnalg for å uttale meg om fiskens kondisjon.(Eller vet du? Da må du gjerne informere meg om hvilke erfaring,kunnskaper jeg har osv... )  Da bør du faktisk holde deg for god til å hevde så hardnaket at du vet best også. Hadde jeg tatt feil så hadde jeg fått si beklager jeg tok vist feil,jeg har vist målt eller regnet feil. Det er ikke tilfelle i denne saken så da kan jeg desverre ikke gjøre det. Hadde jeg følt at her har jeg driti meg ut hadde jeg kanskje ikke reagert like krasst? Eller ville du heller valgt å reagere krasst om du ble tatt med buksa nede?

 

Der var du på person igjen ser jeg.

Går det virkelig ikke an å holde seg til sak??

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på bilder som er lagt opp på ørret i denne tråden så syns jeg at uttrykket "tynn" begynner å bli relativt og høyest objektivt. Jeg ville ikke klassifisert ørreten som du legger opp Ørreten som tynn. Den er heller ikke feit, men tynn, det syns jeg ikke. Hvert fall ikke utfra bildet. Det gjelder også flere av ørretene i tråden her. Det å bedømme en ørret og dess k-faktor utfra et bilde syns jeg er utrolig vanskelig og syns nesten at den diskusjonen er tull - utfra hvem som har rett og feil. Den kan være smalspist men ser man over nakken så kan den være vel så kraftig osv. Den du legger opp tror jeg får en annen fasong hvis vi fikk sett den over nakken. Man ser tydelig at den ikke er feitspist men det syns jeg ikke har et likhetstrekk med at den er tynn, men k-faktor minsker klart.

Det er i orden Swede, og det står du i din fulle rett til å mene, selv om jeg selvsagt ikke er enig respekter jeg din velbegrunnede mening. Men jeg syntes den fisken er tynn og ikke i så godt hold som den burde være i et sunt miljø.

 

haha der fikk du meg til å le... må innrømme at det henger langt inn å si det altså etter din generelt hoverende holding!

 

Jeg har ingen problem med å få tynn fisk ei heller å innrømme det,men når jeg vet hvilke kondisjon fisken er i og ikke blir trodd på det så hever jeg stemmen. Igjen du vet ingen ting om min erfaring eller mitt grunnalg for å uttale meg om fiskens kondisjon.(Eller vet du? Da må du gjerne informere meg om hvilke erfaring,kunnskaper jeg har osv... )  Da bør du faktisk holde deg for god til å hevde så hardnaket at du vet best også. Hadde jeg tatt feil så hadde jeg fått si beklager jeg tok vist feil,jeg har vist målt eller regnet feil. Det er ikke tilfelle i denne saken så da kan jeg desverre ikke gjøre det. Hadde jeg følt at her har jeg driti meg ut hadde jeg kanskje ikke reagert like krasst? Eller ville du heller valgt å reagere krasst om du ble tatt med buksa nede?

Se der OleKrs, er det så vanskelig å være uenig? Gidder rett og slett ikke sitere deg mere, du brukte sjansen nå til enda et personangrep nå som jeg sa jeg skulle sette et lite punktum i denne diskusjonen for min del.. Det fjerner fortsatt ikke det faktum at det er mange som er bekymret for tingenes tilstand :-) Hoverende tone? Ja det er sikkert kjedelig å møte seg sjøl i døra. At jeg med flere mener at noen fisker er tynne som vist frem i tråden, må man nesten bare lære seg å leve med, og jeg syntes det var unødvendig av deg å på nytt ta opp dette og senke diskusjonen på nytt. For meg er de fortsatt svært tynne, og sånn vil det være :-)

 

Jon Erlend er inne på noe vesentlig her, men det vil jo ikke erkjennes. Men så får man velge da og betale flere tusen kroner for et slikt fiske eller ikke. :-)

 

Edit: Redigerte noen skriveleif og dårlige formuleringer igjen.

Endret av Ørreten
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tilbake til trivselfaktoren i hemsil... Det er helt avgjørende for meg at jeg trives der jeg fisker for at jeg skal gjenta besøket, og det har jeg hittil gjort i denne elva.

Vel har det vært ting jeg skulle gjerne skulle sett endret på, men ikke verre enn at jeg liker meg der.

Men følelsen av å bli hensatt til nyttig idiot kommer sigende hver gang Tor angriper de som ikke bare betaler for seg og takker.

Det har vært samme greia i diskusjoner om elva før, og hersketeknikken som tas ibruk for å få evt brysomme tvilere til å holde kjeft er så drøy at det nærmest er fascinerende.

Man blir umiddelbart satt i kategorien uvitende idiot, mens de som gir uttrykk for at alt er i skjønneste orden får tilsvarende ros. De som ikke innser at dette er en helt forkastelig oppførsel, de vil bare ikke se det.

En ting er om det var mot folk som offentlig rakker ned på elva uten å ha vært der, eller bare for å slenge dritt om elva, men alle som gir uttrykk for en annen oppfatning rundt noe som helst ang elva får det glatte lag.

Tor skal ha for at han har gjort denne elva til ei pengemaskin uten sidestykke hva ørretelver i norge angår, og jeg har aldri tvilt på at den er hans hjertebarn.

Han er kanskje den som sørget for å få på plass fornuftige fiskeregler i elva også, og han har bidratt til å gjøre elva berømt, på godt og vondt.

Dette har igjen ført til at fiskere besøker elva i hopetall. De har betalt dyre fiskekort for å få slippe til, og legger igjen betydelige summer til turistnæringa og handelsstanden i bygda gjennom sommerhalvåret.

Men, hvis han fortsetter å opptre på en måte som gjør at flere etterhvert føler seg som nyttige idioter, og kun det, så vil nok det på sikt slå uheldig ut for flere enn han og hans inntekt fra besøkende fluefiskere.

Han eier vel tross alt ikke elva, så å bestemme hvem som er velkommen til å fiske der og ikke, er ikke hans bord, selv om det kan høres slik ut.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i går oktobernummeret av Jakt & Fiske i postkassa.  Der er det en artikkel om Hemsila vs Rena som faktisk tar opp litt for og bakdeler, likheter og ulikheter ved de to elvene.  

 

Men jeg festet meg ved et sitat fra artikkelforfatteren. Sitat:  - Når et lite stankelbein forsvinner i et digert gap på første flyt, er det nesten for godt til å være sant.  Ørret på 1,7 kg er sjelden kost.  At den var lang og slank , får så være. 

 

Dette er bare et sitat hentet ut av hele artikkelen, men det er i vertfall en til utover trådstarter og kompis her som har opplevd det samme. Artikkelen ellers tar også opp problemer med mye folk, dårlig oppførsel osv.  Artikkelforfatteren konkluderer så med at han i Hemsila og Rena sitter igjen med en følelse av å være i en lekegrind for voksne. 

 

Hele artikkelen kan leses i Jakt & Fiske sitt oktobernummer. 

 

Kjellemann

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk i går oktobernummeret av Jakt & Fiske i postkassa.  Der er det en artikkel om Hemsila vs Rena som faktisk tar opp litt for og bakdeler, likheter og ulikheter ved de to elvene.  

 

Men jeg festet meg ved et sitat fra artikkelforfatteren. Sitat:  - Når et lite stankelbein forsvinner i et digert gap på første flyt, er det nesten for godt til å være sant.  Ørret på 1,7 kg er sjelden kost.  At den var lang og slank , får så være. 

 

Dette er bare et sitat hentet ut av hele artikkelen, men det er i vertfall en til utover trådstarter og kompis her som har opplevd det samme. Artikkelen ellers tar også opp problemer med mye folk, dårlig oppførsel osv.  Artikkelforfatteren konkluderer så med at han i Hemsila og Rena sitter igjen med en følelse av å være i en lekegrind for voksne. 

 

Hele artikkelen kan leses i Jakt & Fiske sitt oktobernummer. 

 

Kjellemann

Interessant det! Og det gjør at ting blir vanskeligere å feie under teppet, for det er jo en del som trekker frem det samme, og da bør man kanskje lytte.

Vi fluefiskere er jo i overkant interessert i det som kretser rundt hobbyen vår, og det er mye kunnskap på forskjellig plan blant mange.

Og kunnskap kan være lurt å lytte til. Om ikke annet så burde man i det minste sjekke ut det som tas opp, og heller komme frem til om det stemmer eller ikke. Da lytter man og sjekker om det er noe i det i hvert fall.

Det hadde vært et stort sprang i riktig retning.

Hva er det som sies om dårlig oppførsel?

Er ikke uventet, og opplever det langs diverse lakseelver også, hvor det er mye folk som har betalt en god sum for å fiske.

Mvh Truls

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med dårlig oppførsel var spesifikt en opplevelse artikkelforfatter hadde i Rena og ikke Hemsila Truls.  Han opplevde å sjøl å tilnærme seg en vanskelig fisk over lang tid for så å oppleve at både han og fisk ble skremt av en kar som stormet ut i elva og kastet vilt. Så akkurat den episoden hadde ikke noe spesifikt med Hemsila å gjøre.  Men fisken på 1,7 var fra Hemsila og ellers tar artikkelen opp generelle problemer og forskjeller med mye folk, næringsgrunnlag osv.  En ganske god artikkel i seg selv fra en som jeg opplever det vanlig bruker/fisker/kjøper. Ikke noen vitenskaplig avhandling, bare hans betraktninger og opplevelser.  

 

Kjellemann

Endret av Kjell Karlsen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med dårlig oppførsel var spesifikt en opplevelse artikkelforfatter hadde i Rena og ikke Hemsila Truls.  Han opplevde å sjøl å tilnærme seg en vanskelig fisk over lang tid for så å oppleve at både han og fisk ble skremt av en kar som stormet ut i elva og kastet vilt. Så akkurat den episoden hadde ikke noe spesifikt med Hemsila å gjøre.  Men fisken på 1,7 var fra Hemsila og ellers tar artikkelen opp generelle problemer og forskjeller med mye folk, næringsgrunnlag osv.  En ganske god artikkel i seg selv fra en som jeg opplever det vanlig bruker/fisker/kjøper. Ikke noen vitenskaplig avhandling, bare hans betraktninger og opplevelser.  

 

Kjellemann

Enig Kjell. Det fremsto som en ærlig og interessant artikkel, med både gode sider og dårlige sider vedrørende disse elvene.

Endret av Ørreten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

SwedeElvis: Basert på bilder som er lagt opp på ørret i denne tråden så syns jeg at uttrykket "tynn" begynner å bli relativt og høyest objektivt. Jeg ville ikke klassifisert ørreten som du legger opp Ørreten som tynn. Den er heller ikke feit, men tynn, det syns jeg ikke. Hvert fall ikke utfra bildet. Det gjelder også flere av ørretene i tråden her. Det å bedømme en ørret og dess k-faktor utfra et bilde syns jeg er utrolig vanskelig og syns nesten at den diskusjonen er tull - utfra hvem som har rett og feil. Den kan være smalspist men ser man over nakken så kan den være vel så kraftig osv. Den du legger opp tror jeg får en annen fasong hvis vi fikk sett den over nakken. Man ser tydelig at den ikke er feitspist men det syns jeg ikke har et likhetstrekk med at den er tynn, men k-faktor minsker klart.

 

Må si meg enig med deg her SwedeElvis :) Hva som er "slank", "normal" eller "feit" fisk, ser ut til å være ytterst subjektivt. Når jeg i tillegg får til svar på mitt spørsmål tidligere i tråden, og at det ved stor fisk så er  K-faktor mindre relevant. Så er det jo nok et tegn på at hva som er slank og fet fisk, er veldig opp til den enkelte å bedømme. Jeg synes det er få fisk det er blitt lagt ut bilder her, som har vært slanke! flere av de er ikke noen julegriser, det er klart, men absolutt ikke slanke!! 

 

At folk reagerer på å at "hjertebarnet" sitt blir kritisert er vel ikke så rart folkens?

Folk reagerer forskjellig, noen legger ingenting imellom, og sier ting rett ut.. (alt for kraftig)  ( Andre tørr ikke si noe. Se bare på hvordan folk reagerer her inne, når det blir rettet kritikk mot det de har skrevet. At folk mener noe forskjellig, har forskjellig oppfatning av ting er helt naturlig. Det er synd at når man går til motmæle mot kritikken som kommer, så blir man stemplet som løpegutter for sjefen. Er ikke dette også et godt eksempel på hersketeknikk? "Er du ikke enig i tråden, så er du løpegutt". Dette vil jo ihvertfall få folk til å tenke seg både en og to ganger, før de skriver noe.. Er man i tillegg fra "dalen" og har kanskje flere fiskedøgn i elva enn de aller fleste, kan man jo bare glemme å uttale seg. For er det en ting som er sikkert, så blir man satt i en egen bås. Sikkert mange fra dalen, som gjerne skulle uttalt seg i saken, men som er "redd" for hva og hvordan det blir tatt opp, dersom man kommer på banen. 

 

Jeg synes også det er synd at man blir oppfordret til å beklage seg fordi at man er uenig her inne.

 

Som det er nevnt tidligere i tråden, gjøres det tydeligvis mye i elva. Jeg har aldri opplevd settefisk, at fisken er for lett å ta (snarere det motsatte), heller ikke har jeg fått fisk jeg anser for å være slank. Men dersom jeg tar feil, og at dette er et problem, har jeg tro på at de som er ansvarlige for elva, tar de nødvendige grepa som må gjøres. 

 

Ingen blir profet i sitt eget land. Det vil alltid være de som mener ting kan gjøres annerledes, og at de kunne gjort ting bedre selv. 

Endret av Norumen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dersom jeg tar feil, og at dette er et problem, har jeg tro på at de som er ansvarlige for elva, tar de nødvendige grepa som må gjøres.

Enig i mye av det du sier, men hvorfor kan ikke de som forvalter elva uttale seg? Hvorfor skal vi måtte nøye oss med å "ha tro på" at det gjøres grep?

Det er ikke fordi forvalterne ikke bryr seg om denne tråden eller det Lars Nilssen har skrevet på sin blogg (det så vi jo på Facebook at de i høyeste grad gjør). Jeg tror som deg at de tar grep, men syntes samtidig det er rart at det er så vagt hvilke grep som tas.

Nå er det stilt betimelige spørsmål både på Lars og Lars og her. Er det ikke på tide at noen svarer? Er slank fisk en bekymring eller ikke? Hvorfor/hvorfor ikke? Diskuterer man fiskepress? Kortbegrensninger? Hva er settefiskpolicyen?

Endret av josteinh
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med unormalt slank fisk er ikke det som bekymrer meg mest i hemsila.

Dels fordi det bør være en smal sak å få gjort noe med, og dels fordi jeg selv ikke har opplevd at fisk jeg får i elva generelt er slankere enn fisk jeg får i andre elver.

Da er det langt mer bekymringsfullt at det fortsatt ikke er å få kjøpt seg en iskald halvliter og nystekte vafler, gjerne med Simms logo, nede ved benken i høysesongen ;-)

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette med unormalt slank fisk er ikke det som bekymrer meg mest i hemsila.

Dels fordi det bør være en smal sak å få gjort noe med, og dels fordi jeg selv ikke har opplevd at fisk jeg får i elva generelt er slankere enn fisk jeg får i andre elver.

Da er det langt mer bekymringsfullt at det fortsatt ikke er å få kjøpt seg en iskald halvliter og nystekte vafler, gjerne med Simms logo, nede ved benken i høysesongen ;-)

Burde vel egentlig vært en servitrise som gikk langs elva med forfriskninger...

Beklager OT.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortbegrensninger var ifølge " konsulenten " helt uaktuelt. Det  skrev han  på facebook. 

Han sa at de prøvde og få flere utlendinger hit. Flere og guide og mere cash i kassa.

 

Det taler vel heller ikke til fordel for fisken, det blir jo stikk imot... . Flere folk i elva,

ennå mindre tid til og få i seg nok næring, og restitusjon.

Resultatet av det sier seg vel selv...

 

Han legger jo frem dette som at det er han som styrer det, og bestemmer hva som 

kommer til og skje videre.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kortbegrensninger var ifølge " konsulenten " helt uaktuelt. Det  skrev han  på facebook. 

Han sa at de prøvde og få flere utlendinger hit. Flere og guide og mere cash i kassa.

 

Det taler vel heller ikke til fordel for fisken, det blir jo stikk imot... . Flere folk i elva,

ennå mindre tid til og få i seg nok næring, og restitusjon.

Resultatet av det sier seg vel selv...

 

Han legger jo frem dette som at det er han som styrer det, og bestemmer hva som 

kommer til og skje videre.

Ser man blindt på økonomi, så ville det nok vært gunstig å satse på utlendinger, som tyskere, franskmenn, italienere osv . . .

De har ikke det negative forholdet til settefisk som vi bortskjemte nordmenn har, og bryr seg filla om bagateller som tullefisk med manglende finner og gjellelokk ;-)

Slik sett kunne man bare pumpet ut feite pelletsfisker i hele elva, og klientellet ville jublet hele veien hjem :-)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke den siste fisken ørreten la ut her kan karakteriseres som slank/tynn, kan jeg jo skjønne at man aldri får slank fisk. Riktignok ikke veldig slank, men slank er den.

Jeg er bare nysgjerrig her. La oss si at fisken er, som Brumund sier: Ikke veldig slank, men slank. Betyr det nødvendigvis noe negativt? Er den fisken syk?

Klart at man vil helst få en sterk og feit ørret men holder det ikke at fisken et sunn? Hvis den overlever flere år i den slanke formen og vokser så kan den ikke ha det så dårlig, eller?

I litt sammenligning, jeg kunne bli kallet en slank person, ikke veldig slank, men ikke feit heller. Jeg spiser normalt, er sunn og trives bra... Er ikke det som er viktigst?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir en fisk som er slank, men ikke veldig slank, større? Trenger ikke en fisk litt ekstra å gå på før vinteren om den vil klare både gyting og noen næringsfattige måneder?

Slik jeg har forstått det så er det hovedsaklig gamle hanner som har passert høyden som er de såkalte slipsene og som bør fjernes. Men betyr det at tynne hunner ikke finnes, bortsett fra om våren, eller dør de fordi gyting og vinter blir for strabasiøst for dem? Hvis det siste, er det blitt overvekt av hanner? Er ikke det i så fall et dårlig tegn?

Beklager at det ble såpass mange spørsmål, men jeg forsøker å se en rød tråd som kan nøstes opp.

Endret av 1337
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindels med innledende artikkel i denne tråden, har motargumentene, blitt mange, basert på mer eller mindre saklig bakgrunn.

Personfokuset har blitt relativt mer viktig for enkelte enn saken. Og i den forbindelse, kan man jo undres om grunnlag og kunnskap, er godt nok, til å i det hele tatt, gjøre seg selv til talsmann for både elva og elveeierlag OleKrs.

 

Det virker jo som om grunnlaget for bekymring, er helt uten grunn, og at de eneste som virkelig kan noe om dette, er de som hevder at tilstanden i elva, er for frisk å regne.....

 

Dersom man ikke evner å se at noe er fundamentalt galt med utviklingen i elva, samt enda galere med hvordan bekymringer blir møtt, syntes jeg det i seg selv, gir grunnlag for ytterligere bekymringer!

 

Du står selvfølgelig i din fulle rett til å mene som du gjør, men du må innse, at det gjør vi andre, fra "hylekoret" også!

 

Noe du derimot ikke forstår,og nok ikke kommer til å klare å forstå, ei heller er nok reflektert til å kunne ta innover deg, er at om du har rett, kan det i værste fall innebære at situasjonen for fisken i elva er slik den skal være. 

 

Men om det skulle være et snev av fakta i det som "hylekoret" her inne belyser og er enige om. Samt det som belyses i bloggen til Lars&Lars, og i tillegg, beskrives senest i en artikkel i siste utgave av jakt & fiske, har det minste snev av fakta og realisme over seg. Ja,da kan det virke som om noe er galt.

 

Jeg hevder da, at det er vesentlig viktig, på bakgrunn av signalene som nå  begynner å bli mange, at man skyver egen stolthet til side, for sunn fornuft, og kanskje velger å akseptere, at ting ikke er på langt nær i den balansen man påstår det er!

 

Når de som (igjen begynner å bli mange) på bakgrunn, av at man som bekymrede "kunder", opplever den ekstremt elendige behandlingen man får av selvutnevnte talsmenn for elveeierlaget(for det er vel strengt tatt i allefall slik det oppfattes). Kan man saktens undres om  det foreligger ydmykhet og selvinnsikt nok, til at dette problemet blir tatt på alvor!!

 

Det nevnes til stadighet, at alle disse bekymringene burde vert tatt opp med elveeierlaget, og ikke i diverse tråder i forskjellige plenum. Men for å være helt ærlig med deg OleKrS. På den måten, hadde man ikke fått over 700 innleg i en tråd på FB på under 14 dager. 

På den måten, hadde man heller ikke fått langt over 500 innlegg i en debatt vedrørende temaet her på FFS. 

Jeg velger å se på det som svært opplysende det som skjer, og andre alternativ, hadde aldrig skapt tilsvarende fokus.

 

Likevel, vil jeg i denne forbindelsen, bare til innformasjon, få nevne, at ikke alle du har kontakt med OleKrS, gir deg riktig innformasjon i forbindelse med hvem som har kontaktet hvem o.s.v.... Det kan nok fort komme både den ene og andre belysningen fremover i dette kjølevannet....

 

Det som likevel, fremstår som usedvanlig irriterende i denne sammenhengen, er at du til enhver tid evner å se på disse bekymringene/belysningene som noe negativt. Og som følge av det, fyker ut på galeien i et regelrett korstog mot alt og alle som ikke er enig med deg. Forøvrig, samme retorikken som tilsvarende diskusjoner har blitt møtt med i flere sammenhenger av din "stjærne på himmelen" i form av Tor Grøthe.

 

Og ved å fjærne debatter bort fra sakene som omtales, føre rettede personanngrep opp mot de som har egne meninger, så fjærner man også fokuset på det som er viktig i denne saken.

 

Noe som forteller meg, at man enten ikke evner, eller vil forstå, at ting faktisk kan gå virkelig galt på sikt. 

For meg, kan det faktisk virke som om du er mer opptatt av å ha rett, enn å klare å forstå hva dette handler om OleKrS!

 

Ingen her, har noen gang svertet Hemsil! Men har stilt kritiske spørsmål om utviklingen i forhold til om det som har skjedd og skjer, virkelig er til det beste for fisken i elva og elva i seg selv.

 

Det er måten man blir møtt med slike spørsmål på, som skaper alle disse idiotiske sidesprangene, som ender opp i ufinheter.

Og som gjør at det viktige temaet, forsvinner i mengden av talentløse kromspring for å unngå ytterligere belysning.

 

Hva beklagelser anngår, så er definnitivt du en av de jeg siktet til ja, da jeg personlig mener, at du nærmest til enhver tid, går på enkeltpersoner og ikke sak.

 

Og igjen vil jeg få påpeke at sakens kjærne ikke er å sværte Hemsila på noen måte. Derimot, vil jeg påstå at det å IKKE ta slike saker på alvor, nærmest er for sværting av elva å regne.

For det å forsvare at alt er på stell, er å regne som å like det slik det er....

Og det handler i beste fall, om ren uvitenhet!

Endret av Ronny Bjørklund Pettersen
  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lyst til å kommentere et par ting jeg har lest i denne tråden. Dette er fra perspektivet til en som kun har fluefisket i 2 år og derfor har liten til ingen erfaring. Er ikke alt man trenger 20 års erfaring for å se.
 
Jeg mener som noen andre har skrevet at man burde tatt kontakt med elveeierlaget først, ikke legge det ut på et åpent forum som dette. Det er her jeg vil påstå at det ble gjort en liten blemme fra trådstarters side. Hensikten er god, men fremgangsmåten kunne vært bedre.
Dersom laget hadde blitt kontaktet og fått denne bekymringmeldingen før det ble lagt ut her så hadde nok saken stilt seg annerledes. Hvem vet, kanskje de tilogme hadde blitt glad for at de ble kontaktet og ikke sure slik det virker som de er nå? Også satt pris på at det ble lagt ut her for å få forslag til tiltak i etterkant? Ikke minst undersøke bekymringen, kanskje invitere til møte for å diskutere tiltak og lignende ville jo vært alle til gode.
 
Nei ikke vet jeg, det eneste jeg vet er at jeg syntes denne saken har blitt tatt opp feil. Noe jeg ikke er alene om å mene virker det som. 
Når det er sagt så er ikke måten dette ble håndtert på uansett saksgang holdbart på noen måte.
De har alt å vinne på å møte slike bekymringer med åpne armer. Så at de har valgt å reagere slik de gjør er rart fra alle ståsteder. Det tror jeg alle kan være enige om. 
 
Så var det alle «personangrepene» det blir snakket om her. Den ene siden er ikke bedre enn den andre spør du meg. Det er hvert fall ingen her inne som skylder noen en beklagelse. Hvis det skulle vært tilfelle så måtte den i så fall komme fra han «Tor eller ørrettens rike» jeg har hørt så mye snakk om.
Og det er da ingen enkeltpersoner som skal ha den beklagelsen, det er alle som noensinne har fisket i denne elva vil jeg si. For det er ikke slik man behandler kundene sine!

Man kommer ingen vei med å måle penis over Internett.
 
Blir spennende å følge med på hvordan elveeierlaget velger å imøtekomme denne bekymringen fremover. For det er hos de ballen ligger nå, jeg personlig håper på hjemmeseier slik at kanskje også jeg kan få oppleve denne elva i all sin prakt i fremtiden. 
 
Må bare bygge litt rivercred før jeg tør å vise meg….
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronny at Tor er min stjerne på himmelen bør du holde deg for god til å mene. Hvem jeg omgås med, snakker med langs elva eller på fritiden her oppe vet du meget lite om. JA jeg som mange andre er imponert over det han har fått til i forhold til fovaltning osv, vi vet han er en av landets desidert beste fluefiskere som har MYE å lære oss alle! Det er ikke det samme som at jeg er enig i alt han sier og gjør eller måten han har svart en del folk på.

 

For å holde dette på sak. Du skrev jo tidlig at du allerede i fjor ble gjort klar over situasjonen og ble spurt om du kunne ta ut tynn fisk om du fikk det? Du syntes det var en dårlig måte å løse dette på og ville ikke bruke din egen fisketid på dette. Etter årets tur kom denne bekymringsmeldingen...

 

Jeg med flere har også skrevet det samme. Vi har aldri nektet for at det var tynn fisk? Derimot har vi kanskje ikke delt din bekymring hva angår utbredelsen av det. Det ble gjort grep allerede i fjor både i form at uttak av fisk under fiske og etter sesongen. Det har hjulpet betraktelig på fisken i elva og det har vært utrolig mye fin fisk ute å svømt denne sommeren. En av dine kompiser "kjefta" litt på meg siden det framsto som at problemet var løst iløpet av en høst. Som også skrevet tidligere kan ikke jeg feie for annet en egen dør og jeg har ikke opplevd å få tynn, gammel og utslitt fisk. Jeg har personlig opplevd det motsatte denne sommeren. Er dette å feie det under teppet? Kanskje vi har hevet stemmen forde vi mener det er langt i fra så ille som noen skal ha det til? Mye av det samme ble vel nevnt i tråden på Facebook?

Det har også i denne diskusjonen dukket opp en del fiskere med mye mere erfaring en meg og kanskje de fleste som ikke har hatt sånne opplevelser som du beskriver,men som også skriver " de opplever ikke noe mere tynn fisk her en i andre elver de har fisket" Er ikke det noe å ta med videre? Andre har prøvd å dra paraleller til andre elver, men det blir ikke tatt godt i mot for det er " normalen" i den elva og kan ikke sammenlignes.

 

Du har klart å få til en debatt det skal du ha for, men har den debatten gått på de rette premissene? Desverre har mange av de som har udelt positive opplevelser i elva fallt fra pga at det er umulig å stille kritiske spørsmål eller være uenige med en del folk her inne.

 

For å sitere deg selv "Vi er nok mere enige en du tror" men forde jeg vet det blir tatt grep, forde jeg vet de som kan dette gjør jobben sin og forde jeg ikke deler din ekstreme bekymring gidder jeg ikke sitte å hevde noe annet heller.

 

Nok en gang forblir spørsmål ubesvarte så da kan jeg ikke annet en å tolke det dit hen at det her HELT ok å slenge dritt,stille kritiske spørsmpål hva angår erfaring, kunnskap osv om man sitter på rett side av elva. Vi som sitter på andre siden har desverre ikke lov til å stille kritiske spørsmål uten å få kappet hodet av.

 

FlyFish:

 

Du trenger ikke bygge noe rivercred for å komme hit! Her er det bare å møte opp og fiske med oss! Selv om vi bjeffer på nettet så er vi trivlige typer..... Tror vi! :)

 

Edit: Sjekk ut Instagram og #Hemsil kan se ut som at det var noen som var ute å gjorde noe i elva i går....

Endret av OleKrS
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at man burde tatt kontakt med elveeierlaget først er jeg ikke enig.  Selvfølgelig helt ok om så hadde skjedd, men også helt ok at trådstarter legger ut sin bekymringsmelding her.  Det er tross alt et fagforum.  Man skal huske på at 99% av rapportene fra Hemsila tross alt har handlet om gode forhold og fine fisker i et sunt miljø.  Det har vært svært mye god reklame, og så lenge det ikke har vært noen som har ment at slik omtale er problematisk må man også akseptere at det kommer en bekymringsmelding.

 

Jeg tar for gitt at trådstarter presenterer et noenlunde riktig bilde av den virkelighet trådstarter har opplevd.  Jeg tar også for gitt at elveeierlaget er 100% oppdatert på hvordan forholdene i elva er. Dette er ikke noe som bør komme som "julekvelden på kjerringa" - forutsatt et noenlunde engasjert elveeierlag som søker å være oppdatert.  At elveeierlaget ikke liker negativ oppmerksomhet er naturlig, og det er lett å forstå at trådstarters problemstilling møtes med forsvar, konfrontasjon og bagatellisering.  Slik er verden.  Når det er sagt vil jeg anta at det å løfte problemstillingen slik som her er gjort innebærer at elveeierlaget uansett vil søke å utbedre forholdene.  Brukere av Hemsila som leser dette forumet vil være mer oppmerksomme på problemstillingen, og det vil sannsynligvis komme nye rapporter - positive og negative.  Dette vil dels representere informasjon om forholdene som vil være nyttige for elveeierlaget, og dels et pressmiddel for å få elveierlaget til å aktivt søke utbedring av eventuelle problemforhold.

 

Vinn-vinn.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med Lillevann, ståa i hemsil, og andre elver for den del, er helt naturlig å diskutere på et forum som dette.

Og så tror jeg man først som sist kan enes om at alle involverte her ønsker det beste for elva.

Det blir gjerne slik at man får et forhold til ei elv man har brukt mye tid i, og jeg for min del har vært betatt av hemsil omtrent fra første besøk.

Ikke at de første turene var særlig innbringende hva fangst angår, men det er ei usannsynlig vakker elv, omgivelsene er utrolige, og jeg har, med få unntak, ikke opplevd det jeg anser som køfiske. Elva har fortsatt balletak på meg, så det blir vanskelig å holde seg unna ;-)

Men jeg reiser ikke dit for enhver pris, så jeg har bestemt meg for å se an utviklingen.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Liker ikke ordet produkt om ei elv, men det er det det omtales som her. La meg dra en parallell til et utstyrsprodukt. Jeg har kjøpt en dyr snelle. I alle fall dyrere enn den forrige jeg kjøpte selv om det er akkurat samme snelle. Likte jo så godt den første. Så viser det seg at den er litt i ulage og går ujevnt. Jeg kontakter selger eller produsent og får beskjed om at slik kan det være fra tid til annen og det er det ikke noe å gjøre med. De jobber derimot med å utvikle produktet til det bedre. Ok. Ikke noe bedre å få og ingen penger tilbake. Senere kjøper jeg en ny en. Den virket jo delvis den andre også og var fortsatt bedre enn de fleste andre. Dessuten tiltalte den meg utseendemessig og på andre måter. Og nå skulle det jo være utbedret. Kjøper altså en ny. Denne knirker i tillegg til å gå ujevnt. Og jaggu var den enda dyrere også. Nå er jeg ikke fornøyd i det hele tatt og spør her om det er noen andre som har samme opplevelse med dette produktet. Ikke uvanlig at noen spør om slikt her på siden er det vel? I alle fall ikke når det gjentar seg og er verre enn forrige gang. Og med forrige gangs kontakt med selger i minne så tar jeg det her. En del har samme opplevelse og andre ikke. Så kommer selgeren på banen og da får jeg passet mitt påskrevet hvor det ikke er måte hvor arrogant jeg er som kan påstå at jeg står her med ei snelle som jeg ikke er forøyd med. Noe så frekt! Jeg må jo ha en agenda siden jeg slenger dritt om ei snelle jeg knapt har prøvd og gjør alt jeg kan for å få med meg andre på bølgen. For nære venner har aldri opplevd noe lignende og sånn er det med den saken. Finnes ikke noe galt med snella så denne må være manipulert for å ødelegge virksomheten. Dessuten må jeg garantert være ute etter å ta noen personlig ettersom jeg er uenig når kamerater av selger påstår at det ikke finnes noe annet galt enn at de få knarrene som ga litt ujevn lyd for en tid tilbake er fjernet og knapt finnes. Ujevnt går i alle falle ikke snella! Og knirking? Nei, dette er sverting og ingenting annet! Slike kunder vil vi ikke ha. Mye bedre med de som ikke kommer igjen og aller best med de som er fornøyd uansett pris, knirking og ujevnheter.

Snella knirker og går ujevnt lell. Og svarene gjorde meg ikke mindre gretten.

Jeg forventet faktisk at produsent/selger ville hjelpe meg første gangen og i alle fall ikke gå rett i strupen på meg andre gangen.

 

Et produkt er tross alt et produkt og da har jeg som kjøper visse rettigheter selv om jeg fortsatt synes snella er den fineste å se på og en av de beste.

Endret av 1337
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder det å først gå til elveeierlaget med en slik bekymring som Ronny her fronter så kunne sikkert det vært riktig.  MEN det er et men. Jeg vet Ronny og kompis Roy har fisket i Hemsila i mange år, de kjenner mange i dalen og er lokalkjent på mange måter utover det mange andre brukere av elva er.  De har også fått se utviklingen av elva fra heller dårlig og frem til dagens situasjon samt hatt omgang med flere ildsjeler som har jobbet for å få denne elva til å bli en kjempeelv.  Det er faktisk ikke sånn at det bare er en person som skal ha æren der oppe i dalen.  Det er flere som har bidratt i så måte, men de har falt fra etterhvert og "forlatt åstedet".  Hvorfor, nei det er det ingen grunn til å spekulere i, men et faktum er vel at ideologi og økonomi ikke alltid er en god kombinasjon verken den ene eller andre veien.

Ronny og hans følge har også alltid besøkt en bestemt gård for å slå av en prat med selveste... når dem har vært der.  Men da dem får opplevelser som tilsier at kamerater av nevnte kan få særfordeler på grunn av bekjentskap osv blir kanskje tilliten svekket. Når så Ronny og Roy kommenterte dette veldig krast på fb. i forbindelse med en film fra Borgund var det dessverre ikke alle som fikk med seg budskapet, men tok det som direkte kritikk av de som medvirket i filmen.  Kjernen var vel at Ronny og Roy hadde fått en anelse ved sitt besøk om at det utover begrensede kortsalg ble gitt "kompisfordeler" og kort litt på sida.  Dette ble også bekreftet i den nevnte fb tråden at de involverte i filmen alltid skulle få fiske Borgund når det måtte være.  Dette sto før tråden ble slettet. 

Når da samme person som du mister tillit til skal motta bekymringsmeldinger og behandle dem har du kanskje svekket tillit til at dette blir tatt seriøst.  

For meg som står ved siden av og ser og leser har det for meg sett ut som et sammensurium av Ørretens Rike og Elveeierlaget.  For meg har Tor Grøthe stått frem som felles talsperson og skille har vært vanskelig å se.  Kanskje er jeg dum og trangsynt, men sånn fremstår det for meg.  Nå skjønner jeg jo at her er det flere kokker å interessenter å forholde seg til, men klare roller er det ikke slik jeg ser det.

 

Det som synes mest utrolig i denne tråden er at noen er helt uten bekymringer for elva, dens helsetilstand og fremtiden.  Jeg sitter med en følelse av at noen synes alt er helt perfekt i dag og at alt bare blir bedre og bedre helt uten bekymring.  

Det signaliseres fra tilbyder at det skal selges ennå mer kort og markedsføres stort i utlandet. Fortsatt ingen bekymring å spore.  Det er ei næringsfattig elv med komisk mye stor fisk, dette er selvfølgelig helt unaturlig og burde for den som tenker miljø, fiskevelferd og forvaltning være en spore til et aldri så lite snev av bekymring.

I tillegg kommer det frem rapporter som slo fast for 14-15 år siden at det ikke var behov for å sette ut fisk i Hemsila.  Hvorfor fortsetter det da ?  Jeg ser ingen annen grunn til det enn at det er å tjene mer penger på bekostning av fisken.  I følge foreløpige opplysninger fra fylkesmannen er det heller ikke gitt tillatelse til å sette ut fisk i Hemsila siden begynnelsen av 2000 tallet.  Ei heller finnes det i følge den samme fylkesmannen rapporter fra det aktuelle settefiskanlegget om at det er levert fisk til Hemsila.  I min verden gir slike opplysninger stor grunn til uro og bekymring.  Spesielt ettersom talspersoner og elveeierlaget bekrefter massive utsettinger over hele 2000 tallet.  I egen tiltaksplan fra 2007 står det også at maksimal utnyttelse av visse strekninger er nådd.  Men selv etter dette har visstnok utnyttelsen økt (dette er noe jeg kun har muntlige betraktninger for å mene noe om).

 

Alle disse tingene ville jo normalt gi en aldri så liten bekymring.  Men det synes som om noen stoler helt og holdent på en person og setter hele sin lit til at den ene personen kan alt, vet alt og er alle andre helt overlegen når det gjelder fiskestell og kultivering.   Men det sitter folk i denne tråden, både på sidelinja og som deltar med navn og under nickname som faktisk sitter på en god del kunnskap. Det er folk som har jobbet med og interessert seg for kultivering og ørret som individ i flere tiår. Noen har skrevet særoppgaver om ørret og adferd, andre har yrker som gjør at dem faktisk jobber med slike spørsmål.  Det synes derfor ganske tøft av enkelte å totalt avvise enhver form for bekymring. 

Sjøl har jeg alltid hatt en viss form for bekymring for mine fine fiskeplasser. Har jeg eller mine fiskekompiser fått en skadet fisk, syk fisk eller unormalt slanke fisker har vi vært nysgjerrige på hvorfor og hvordan fordi vi er bekymret. Den helt fraværende bekymring fra enkelte i denne saken er vel så bekymringsfull som det faktum at det er tatt en og annen slank og skadet fisk.

 

Så litt om ørret generelt til slutt.  All fisk og forsåvidt levende organismer har iboende virus, sopp og bakterier som kan gi utbrudd under gitte forutsetninger.  En fiskestamme som over tid har fått etablere seg i et vann eller vassdrag blir til en viss grad immun mot visse typer sykdommer og parasitter.  Men blander du inn fisk fra andre vassdrag eller fiskettetheten blir for stor øker sjansen for å få sykdom på fisken. Dette fordi nye fisker fra andre vassdrag kan ha andre typer potensielle smittebærere med seg som den stedegne stammen ikke er resistent mot.  Derfor driver en faktisk litt russisk rullet når en driver å blander ulike stammer, selv om enkelte mener det bare er sunt å blande inn andre gener. Det er vel også en av grunnene til at det er så strengt med helseattester og søknader når en skal sette ut fisk.

Det er også mye større sjanse for sykdom i fiskebestander med stor tetthet.  I tynne bestander i høytliggende vann for eksempel er det mye mindre sykdom blant fisk enn det er i lavereliggende vann og vassdrag med stor fisketetthet.

I tillegg kan fiskens motstandsdyktighet mot sykdom og reproduksjonsevne reduseres betraktelig ved mye stress. Ikke nødvendigvis den ene eller fjerde gangen den sitter på ei flue.  Men rett og slett miljøstress.  Dette kan komme av stadig revirhevding, kamp om maten, lite mat og mye trafikk ferdsel i og langs standplassene.  Typisk er da at det blir for mange individer på liten plass.  Da påvirkes ørretens hormonsystem i negativ retning.  I forbindelse med kronisk (langvarig) ytre påvirkning og miljøstress vil fisken skille ut cortisol.  Dette er motsatsen til anabole sterioider som bygger opp muskler.  Cortisol setter da i gang en nedbrytningsprosess som frigjør fisken for ekstra energi som den har oppspart til krisesituasjoner.  Fisken får da mindre energi til å takle faresitusjoner og de naturlige overlevelsesmekanismene svekkes.  Når ørreten er stresset og utvikler cortisol i blodet kan den bruke lang tid på å restituere seg. Det kan gå timer, dager og uker.  Og om fisken da til stadighet utsettes for slikt miljøstress vil den aldri klare å restituere seg og brytes sakte ned. Fiskens motstandskraft svekkes og den blir mer mottakelig for sykdom og kan få en svekket kjønnsutvikling. 

Kan henvise blant annet til Tore Qvenild sin bok om emnet; Ørret og Ørretfiske.

 

Så med alle opplysninger om fisketetthet, næringsgrunnlag, utsettingspolitikk og ikke minst tettheten av fiskere ville jeg absolutt tatt trådstarters bekymring alvorlig.  Tenk litt lenger frem enn nesetippen i dag og ikke slå dere til ro med at alt er så bra. All forvaltning av fisk og vilt er tveegget og før eller siden mister en balansen. Hva da om en ikke har tenkt scenarioet i forkant? Hva da om ikke tiltakene og signalene er fanget opp i forkant? 

 

Kjellemann

Endret av Kjell Karlsen
  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forbindels med innledende artikkel i denne tråden, har motargumentene, blitt mange, basert på mer eller mindre saklig bakgrunn.

Personfokuset har blitt relativt mer viktig for enkelte enn saken. Og i den forbindelse, kan man jo undres om grunnlag og kunnskap, er godt nok, til å i det hele tatt, gjøre seg selv til talsmann for både elva og elveeierlag OleKrs.

 

Det virker jo som om grunnlaget for bekymring, er helt uten grunn, og at de eneste som virkelig kan noe om dette, er de som hevder at tilstanden i elva, er for frisk å regne.....

 

Dersom man ikke evner å se at noe er fundamentalt galt med utviklingen i elva, samt enda galere med hvordan bekymringer blir møtt, syntes jeg det i seg selv, gir grunnlag for ytterligere bekymringer!

 

Du står selvfølgelig i din fulle rett til å mene som du gjør, men du må innse, at det gjør vi andre, fra "hylekoret" også!

 

Noe du derimot ikke forstår,og nok ikke kommer til å klare å forstå, ei heller er nok reflektert til å kunne ta innover deg, er at om du har rett, kan det i værste fall innebære at situasjonen for fisken i elva er slik den skal være. 

 

Men om det skulle være et snev av fakta i det som "hylekoret" her inne belyser og er enige om. Samt det som belyses i bloggen til Lars&Lars, og i tillegg, beskrives senest i en artikkel i siste utgave av jakt & fiske, har det minste snev av fakta og realisme over seg. Ja,da kan det virke som om noe er galt.

 

Jeg hevder da, at det er vesentlig viktig, på bakgrunn av signalene som nå  begynner å bli mange, at man skyver egen stolthet til side, for sunn fornuft, og kanskje velger å akseptere, at ting ikke er på langt nær i den balansen man påstår det er!

 

Når de som (igjen begynner å bli mange) på bakgrunn, av at man som bekymrede "kunder", opplever den ekstremt elendige behandlingen man får av selvutnevnte talsmenn for elveeierlaget(for det er vel strengt tatt i allefall slik det oppfattes). Kan man saktens undres om  det foreligger ydmykhet og selvinnsikt nok, til at dette problemet blir tatt på alvor!!

 

Det nevnes til stadighet, at alle disse bekymringene burde vert tatt opp med elveeierlaget, og ikke i diverse tråder i forskjellige plenum. Men for å være helt ærlig med deg OleKrS. På den måten, hadde man ikke fått over 700 innleg i en tråd på FB på under 14 dager. 

På den måten, hadde man heller ikke fått langt over 500 innlegg i en debatt vedrørende temaet her på FFS. 

Jeg velger å se på det som svært opplysende det som skjer, og andre alternativ, hadde aldrig skapt tilsvarende fokus.

 

Likevel, vil jeg i denne forbindelsen, bare til innformasjon, få nevne, at ikke alle du har kontakt med OleKrS, gir deg riktig innformasjon i forbindelse med hvem som har kontaktet hvem o.s.v.... Det kan nok fort komme både den ene og andre belysningen fremover i dette kjølevannet....

 

Det som likevel, fremstår som usedvanlig irriterende i denne sammenhengen, er at du til enhver tid evner å se på disse bekymringene/belysningene som noe negativt. Og som følge av det, fyker ut på galeien i et regelrett korstog mot alt og alle som ikke er enig med deg. Forøvrig, samme retorikken som tilsvarende diskusjoner har blitt møtt med i flere sammenhenger av din "stjærne på himmelen" i form av Tor Grøthe.

 

Og ved å fjærne debatter bort fra sakene som omtales, føre rettede personanngrep opp mot de som har egne meninger, så fjærner man også fokuset på det som er viktig i denne saken.

 

Noe som forteller meg, at man enten ikke evner, eller vil forstå, at ting faktisk kan gå virkelig galt på sikt. 

For meg, kan det faktisk virke som om du er mer opptatt av å ha rett, enn å klare å forstå hva dette handler om OleKrS!

 

Ingen her, har noen gang svertet Hemsil! Men har stilt kritiske spørsmål om utviklingen i forhold til om det som har skjedd og skjer, virkelig er til det beste for fisken i elva og elva i seg selv.

 

Det er måten man blir møtt med slike spørsmål på, som skaper alle disse idiotiske sidesprangene, som ender opp i ufinheter.

Og som gjør at det viktige temaet, forsvinner i mengden av talentløse kromspring for å unngå ytterligere belysning.

 

Hva beklagelser anngår, så er definnitivt du en av de jeg siktet til ja, da jeg personlig mener, at du nærmest til enhver tid, går på enkeltpersoner og ikke sak.

 

Og igjen vil jeg få påpeke at sakens kjærne ikke er å sværte Hemsila på noen måte. Derimot, vil jeg påstå at det å IKKE ta slike saker på alvor, nærmest er for sværting av elva å regne.

For det å forsvare at alt er på stell, er å regne som å like det slik det er....

Og det handler i beste fall, om ren uvitenhet!

 

Hverken Olekrs eller de andre som ikke er enig i alt du sier, Ronny, har sagt at alt er såre vel! Men vi er ikke enig med deg! Vi har ikke opplevd dette du har. Vi har ment at du har vært uheldig og at dette ikke er den oppfatningen av elva vi ser/har.

Men samtidig har vi sagt at de som styrer med elva ser utviklingen og gjør nødvendig tiltak!

 

Videre må jeg si at ditt siste innlegg er meget mot person og OFF TOPIC! Hva kan dette gjøre for elva at du bryr deg om Olekrs?

Jeg har i flere innlegg, tidliger, stilt spørsmål om hva som kan gjøres for elva etc..... (se på de om dere gidder)

Ingen svar rundt dette om elvas ve og vel er besvart? ??? Hvorfor ikke?? Fordi andre ting er viktigere?

 

Nok en gang.

Hva mener du (dere) må gjøres? Og, igjen, klarer ikke de som har fått elva opp til den stand den var/er, å løse dette???

 

Kjetil Bjørnerud

Endret av Aurevilli
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...