Gå til innhold

Hmmm, skeptisk.


Anbefalte innlegg

Du fornekter deg jo ikke Ronny... Du liker å vri ting i den retningen som passer deg best... Det finnes en hel del mere relevante spørsmål du har snodd deg unna og ikke svart på... Med dette beviser du jo bare på hvilket lavmål du tidvis befinner deg.

Jeg kjenner at jeg ikke en gang gidder å besvare de dumme svarene du klarer å levere ovenfor.

At du klarer å hevde deg uvitende til rykter om elva, snakket osv er fantastisk... Allerede før jeg flytta hit så var det sitater som var kjent i tillegg til alt det positive man hørte...

Hva angår utsetting av fisk så har det vel aldri blit spilt med lukkede kort ang forvaltningsmodelllen av fluesona? Og hvor mange år siden var det det ble satt ut fisk i nedre del av elva? Det er vel ikke noe det har fortsatt med?

Det eneste stedet det har blitt satt jevnlig med fisk er i felles sonene og det har jo heller ikke vært en skjult agenda... Å sette ut fisk midt på dagen i sentrum av bygda er vel ikke det som kan kalles skjult?

Det vil vel være ganske naturlig at antall fisk øker når uttaket forsvinner gjør det ikke? Hvor mange fisk på 10 år pluss har du fått som er resultat av utsetting? Antar ytterst få... Du har hvertfall ikke nevnt noen i dette innlegget... Personlig har jeg fått null og jeg vet om en fisk som er fanget to ganger i sommer.... Kanskje flere ganger for alt jeg vet...

Oyvindlw:

Den som leter finner.., :) Aldri vært ansatt i det embedet foreligger ingen arb kontrakt eller lignende. Jeg gjorde det som en vennetjenest til en av oppsynsmennene et par helger en sommer når han var borte. Ikke lønnet ikke noe å vinne på det... Siden det nå har dukket opp kan jeg jo "legge alle kort på bordet" jeg har også vært med å ta ned skiltene langs elva en høst...;) Så tror jeg har en stor agenda bak mine innlegg på bakgrunn av det! :P Men jeg mener da å ha skrevet at jeg gjør mitt for å beholde det trivelig langs elva og stiller opp om det blir spurt om hjelp.... Da velger jeg å mene at et par helger oppsyn og å hjelpe med å skru ned noen skilt går under formen for hjelp eller dugnad! Hehe Og for å være ærlig tror jeg ingen i styret av elveeierlaget vet hvem jeg er en gang!

Men nå har vel Ronny fått enda mere vann på mølla si så om han ikke har følt på seieren før er det nok ikke langt unna at champagnen står i taket hos han!

Tar jeg ikke feil går telefonen hans varm når han nå må ringe hele klanen sin for å formidle at Ole-Kristian har en skjult agenda han er på oppdrag fra elveeierlaget! Men sorry der må du skuffes! Falsk alarm igjen ingen skjult agenda oppi dette. Her er det ingen som sitter bak å fører meg med info og innput til hva som skal sies eller ikke sies, her er det ingen ting å hverken tjene eller tape på diskutere her er det pur egeninteresse som gjelder!

Endret av OleKrS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke skapt denne tråden for moro skyld @Ksteinhaug.

Den har en misjon, om å belyse en bekymring i forhold til hva vi har opplevd i elva gjennom de siste sessongene og i år spesielt.

Kanskje til og med få til en debatt om temaet.

Debatt har det blitt, på godt og vondt. Og ikke bare har vi fått belyst temaet, vi har fått opp et fokus, som ikke bare kommer til å syntes i Hemsila. Alt i alt, godt fornøyd med utviklingen og resultatene av denne og andre tråder, som gjennom sommeren og tidlig høst har fått dette temaet satt på agendaen for ganske mange...  <<l

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er på tide å rett og slett bli enige om at det er best å inngå en form for “våpenhvile” i denne tråden. Slik jeg ser det fra mitt ståsted, så kan det være begått ting i Hemsila som ikke skulle ha vært gjort. (Ref. innlegg 223 av trådstarter med sitat av fra en av de beste konkurransefiskere jeg hadde kontakt med i forbindelse med jobb som kontrollør under den tid jeg var styremedlem i FFF på nittitallet.) Det som blir nevnt i dette sitatet om innkjøp av fisk fra fremmede vassdrag blir jo betegnet som faunakriminalitet i dag. Om det ble brukt denne betegnelsen da dette ble foretatt er jeg ikke sikker på. Men det jeg vet så langt, er at utsetting av ørret i regulerte vassdrag har veldig lite for seg. Demningene er jo et meget stort hinder for gytefisken.

 

Vil i den forbindelse nevne Glomma og Renaelva. Allerede tidlig nittitall var det krefter i sving for å få slutt på de bestemmelsene som strømprodusentene var blitt pålagt i forbindelse med reguleringen av nevnte vassdrag, og at pengene heller ble brukt på en annen måte som tjente fiskebestanden bedre, for eks. gjøre vandrings-veien lettere for fisken både opp og ned mellom standplasser og gyteplasser.

 

Men det har tatt lang tid. I følge Tore Qvenild som jeg snakket med senest i går, hvis jeg forsto ham rett, er det nå slutt på oppdrett på Evenstad for utsetting i Glomma og Rena. Muligens det blir klekket noe for utsettinger i noen vann for å ha litt PUT and TAKE, hva vet vel jeg. 

 

Etter et langt liv i tett kontakt med naturen, så synes jeg at  når det blir nevnt ting som det denne tråden handler om, viser at trådstarter har omtanke for Hemsila, dette som han påpeker var noe nytt for ham, og derfor startet han tråden. Kan ikke si at jeg kjenner ham så veldig godt, men har snakket med ham om å hjelpe yngre personer som kan trenge litt hjelp i startfasen for fluefiske. Kanskje han skulle skrevet til elvelaget først og uttrykt sin bekymring, men jeg er redd for at styret hadde reagert på samme måte som flere debattanter her har gjort. Mest trolig hadde han fått samme svaret som jeg fikk fra Sollia Fjellstyre da jeg siste halvdel av nittitallet påpekte hvordan røya i Atnasjøen stadig ble mindre i storlek. Jeg kom også med forslag om et par ting som kunne gjøres, men det var ikke nødvendig. Men jeg vet også at på tidlig sekstitall ble det fisket veldig hardt med garn og andre redskaper hvert fjerde år i området ved Savallen for å få større fisk i disse vatna.

 

Ha en riktig god høst alle debatanter.

 

Magne Fjellstad.
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noen gode poeng Magne, men jeg syns det er litt hårreisende å konkludere med hvordan elveeierlaget ville svart uten å ha prøvd... Jeg sendte de en Mail tidligere i sommer når denne tråden var på sitt heteste og det svaret jeg fikk fra lederen samsvarer ikke med din eller trådstarter sine konklusjoner. Jeg vet også om andre som har kontaktet elveeierlaget i etterkant av denne tråden som også har fått svar som ikke samsvarer med deres konklusjoner....

Endret av OleKrS
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har noen gode poeng Magne, men jeg syns det er litt hårreisende å konkludere med hvordan elveeierlaget ville svart uten å ha prøvd... Jeg sendte de en Mail tidligere i sommer når denne tråden var på sitt heteste og det svaret jeg fikk fra lederen samsvarer ikke med din eller trådstarter sine konklusjoner. Jeg vet også om andre som har kontaktet elveeierlaget i etterkant av denne tråden som også har fått svar som ikke samsvarer med deres konklusjoner....

Jeg vet ikke noe om hva svaret fra elveeierlaget ville blitt. Jeg bare henviser til egen erfaring, jamfør de to innleggene jeg har hatt i denne tråden, og den erfaringen jeg har ervervet meg opp gjennom årene vil tilsi at svaret ville blitt "SKYTTERGRAVSSTRID". Det er ikke mange ledere av foreninger og lag som liker å bli fortalt at måten de driver laget på kan ha ulemper. Husk på dette når dere kommer opp av "skyttergravene". Det kan hende at en blind høne også finner et korn, og som sagt, det er min erfaring, har du en annen erfaring, så er du rett og slett heldig.

 

Fortsatt en god høst.

 

Magne Fjellstad.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er synd man konkluderer uten å ha prøvd Magne og det har jeg vel uttrykt ganske klart lenge i denne tråden uten å få gehør for det. Folk er forskjellige så å skjære alle ledere over en kam er ganske håpløst. Det må da være bedre å prøve en å avstå fra å sende sine bekymringer til de som kan gjøre noe med det? Det skal godt gjøres om ting blir forandret om det ikke lagt fram til de rette personene.

Ofte får man også svar ut i fra måten man legger ting frem på. Jeg har ikke så mye erfaring med å kontakte elveeierlag og foreninger ang drift av elver og vann,men har gjort mye det samme i forbindelse med skiaktivitet og jeg må jo si det at jeg har opplevd alt fra å bli " kappet hånden av" forde jeg har kommet med innspill til å bli invitert inn i varmen på møter for å komme med mine synspunkt og ideer. Ut i fra egne erfaringer så vil jeg fortsatt mene at man bør tørre å ta kontakt med rette instans og da evt risikere å havne i "skyttegravstrid" eller være heldige å få ett hyggelig svar eller en god dialog. Å starte sine bekymringer med å henge ut noen offentlig er hvertfall ikke veien å gå om man vil ha gehør eller få til en god dialog med de som kan gjøre noe med saken.....

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du svarer på noe av grunnlaget for konklusjonen selv OleKrs.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Du har noen gode poeng Magne, men jeg syns det er litt hårreisende å konkludere med hvordan elveeierlaget ville svart uten å ha prøvd... Jeg sendte de en Mail tidligere i sommer når denne tråden var på sitt heteste og det svaret jeg fikk fra lederen samsvarer ikke med din eller trådstarter sine konklusjoner. Jeg vet også om andre som har kontaktet elveeierlaget i etterkant av denne tråden som også har fått svar som ikke samsvarer med deres konklusjoner.... "

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jeg har tidligere svart deg, at du ikke vet noe om hvem som har gjort hva i denne forbindelsen... Med andre ord har du noen svært hårreisende konklusjoner selv.

Du har selv hatt kontakt med de, og fått vite at alt er i skjønneste orden. Det samme svaret er det nok også andre som har fått. Men vel vitende om at dette ikke er hele og fulle sannheten, valgte jeg altså å søke etter flere innspill.

Desverre, ble denne henvendelsen rettet pr.telefon, og blir vanskelig å "legge ut".

 

Men som følge av at elveeierlaget er klar over denne og flere tråder i dens kjølevann, syntes jeg det er litt betenkelig, at de lar blandt annet deg OleKrs, sitte i dette plenumet å føre deres sak, på denne måten, uten at de kommer på banen selv... Kan de være fornøyd med måten de fremstilles på?

 

Foreligger det svar i mailform på korrespondanse med elveeierlaget i denne saken, så kan den vel kanskje legges ut, slik at deres meninger kan belyse tråden og saken? Må da være fler som sitter på svar fra de, siden flere har vert i kontakt....

Endret av Ronny Bjørklund Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da Ronny her er det ikke så mye hårreisende konklusjoner ute å går. Selv om du liker å beskylde meg for det... Du har jo selv svart opptil flere ganger at du IKKE har vært i kontakt med dem og da som skrevet tidligere må jeg jo stole på det du sier. Ei heller når jeg var i kontakt med lederen i elveeierlaget hadde han hverken fått bekymringer fra deg eller andre ang elvas ve og vel eller hørt om denne diskusjonen. Da må det jo være en ganske så riktig konklusjon å komme med at du IKKE har vært i kontakt med dem? Når både du og han på det tidspunktet bekreftet og du også i etterkant bekreftet at det ikke hadde vært i kontakt med Elveeierlaget. Hvis det da er en hårreisende konklusjon så må jeg beklage at jeg legger til grunne egen kontakt og dine ord og da kommer fram til en konklusjon som for meg er ganske åpenlys!

Bare for å legge inn ditt eget sitat fra i går... Da kan vel ikke min konklusjon være så ille gæli eller er det fortsatt hårreisende?

Jeg har ikke hatt kontakt med elveeierutvalget OleKrs. Jeg forholder meg til det du skrev om at du både håpet og trodde at de kom med en uttalelse som kunne sette "en spiker i kista", for videre debatt.

Det skal bli interessant å se i hvilken kiste det spikres....

For å si det sånn så fikk jeg et meget hyggelig svar fra Lederen i elveeierlaget hvorpå han ikke kjente seg igjen i denne kritikken og lurte på hvor dette kom i fra da de ikke hadde fått noen henvendelser ang dette. Han ble da opplyst om denne tråden og skulle se på det og komme tilbake med innspill senere.

En annen som tok kontakt med meg som også hadde tatt kontakt med elveeierlagets leder pr mail hadde fått et meget hyggelig svar hvor det ble skrevet at elveeierlaget ville komme tilbake med en uttalelse til de som hadde vist interesse rundt denne saken etter endt fiskesesong.

Ser at du har oppdatert med ett nytt spørsmål Ronny.

Hvorfor kan ikke jeg som en utenforstående person ytre mine meninger fritt i denne diskusjonen? Som en vanlig fisker i elva som betaler fiskekort på lik linje med deg og alle andre må jeg vel få ytre mine personlige syn? Og hvorfor skulle elveeierlaget ha interesse av å gi meg munnkurv som de knapt nok vet hvem er....? Hva angår måten de fremstilles på så er det vel DU som har gått ut og sagt at de ikke har noen interesse av slike bekymringer eller at de ikke er intressert i å høre på innspill.... Og siden du lurer så nei det var vel ikke godt motst måten du har framstil de i denne tråden fra starten av....

Endret av OleKrS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ganske skråsikker på hva Elveeierlaget har fått av innfo, uten at "de engang vet hvem du er". ;-)

De har mottatt henvendelse pr. telefon i forkant av dette. Jeg har ikke sagt noe om når!

 

Tilbake til saken.

Bekymringene for fisken og elva, har vert og er mange. Og i trådens lys, har det kommet frem ting, som belyser at bekymringene ikke er ubegrunnet.

Det har under samme periode, også blitt belyst saker på bakgrunn av samme bekymring. 

Andre har også opplevd tilsvarende ting, og kommet på banen med tilsvarende bekymringer.

 

Mye tyder på at det er grunn til å rope et varsko i denne forbindelsen. Samtidig, er det ingen tvil om at det er ønskelig å legge lokk på saken fra andre interesse grupper. Men, det er for sent!

Til det har saken blitt for interessant for mange... ;-)

Jeg avventer utspill fra andre aktører i saken, og håper det vil komme frem flere og mer nyanserte belysninger. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleKrs.

Er det flere av dere...? En som skriver og du som liker...? ;-)

 

Du har noen gode poeng Magne, men jeg syns det er litt hårreisende å konkludere med hvordan elveeierlaget ville svart uten å ha prøvd... Jeg sendte de en Mail tidligere i sommer når denne tråden var på sitt heteste og det svaret jeg fikk fra lederen samsvarer ikke med din eller trådstarter sine konklusjoner. Jeg vet også om andre som har kontaktet elveeierlaget i etterkant av denne tråden som også har fått svar som ikke samsvarer med deres konklusjoner.... 

Dette innlegget har blitt redigert av OleKrS: i dag, 11:29

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt Ronny. Jeg har valgt å stole på at det du ytrer i denne diskusjonen er sant og du har selv skrevet flerfoldige ganger at du ikke har vært i kontakt med de og når det også står svart på hvitt i mailen jeg får i retur at det er info og ytringer de ikke har fått så velger jeg også å tro at de også snakker sant.

Denne telefonen bør jo ha kommet rett i forkant av dette innlegget eller rett i etterkant av årets tur? Det var jo under årets tur dere hadde disse opplevelsene og fikk disse bekymringsfulle fiskene.? Hvorfor du da har hevdet at det ikke har vært noen form for kontakt og i dag plutselig har vært i kontakt med de på telefon fremstår noe rart for meg.

Lederen i elveeierlaget er ny for denne sesongen så kanskje på tide å ta kontakt med han framfor å sitte på nett og hyle ut om hvor galt alt er. Jeg velger hvertfall å være så "naiv" at når han skriver til meg at dette er ukjent for han så stemmer det. Hvorfor skulle han lyve om det på en sånn henvendelse?

Ditt varsko er nok hørt over hele fluefiske Norge så det skal du ikke bekymre deg over! Dette med å legge lokk på ting får stå for din regning da mye av sprøsmålene som dukket opp i den andre saken ang elva ble besvart med noen enkle tastetrykk inne på siden til elveeierlaget. Det vil nok også komme et svar fra hovedaktøren i elva som jeg også håper og tror ikke vil legge lokk på noe som helst.

Jeg gleder meg uansett til en ny sesong langs en av landets beste elver med mye fin fisk og trivlige folk langs bredden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

<p>OleKrs.Er det flere av dere...? En som skriver og du som liker...? ;-) Du har noen gode poeng Magne, men jeg syns det er litt hårreisende å konkludere med hvordan elveeierlaget ville svart uten å ha prøvd... Jeg sendte de en Mail tidligere i sommer når denne tråden var på sitt heteste og det svaret jeg fikk fra lederen samsvarer ikke med din eller trådstarter sine konklusjoner. Jeg vet også om andre som har kontaktet elveeierlaget i etterkant av denne tråden som også har fått svar som ikke samsvarer med deres konklusjoner.... Dette innlegget har blitt redigert av OleKrS: i dag, 11:29

Hehe du prøver å fyre oppunder på en finurlig måte Ronny. Dette viser jo bare ditt lavmål oppi det hele. Men siden jeg hverken feier noe under tepper eller har skjulte agendaer så skal du få svaret....

Det er kun undertegnede som skriver,men jeg kan jo da ha vært så uheldig å kommet borti liker knappen siden jeg skriver på en iPad. Fantastisk med moderne teknologi altså! Kan bare trykke vilt på skjermen så skjer det ting hele tiden! Noe mere du vil vite om hvordan jeg skriver, finner info,tolker dine innlegg ell?

Men jeg må jo understreke at jeg var særs godt fornøyd med det innlegget så det fortjente en like ved en feiltagelse eller ei!,Såpas mye selvtillit må jeg kunne påberope meg at jeg er verdt en like i ny og ne selv om du kanskje ikke er enig idet.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleKrS, jeg har ikke for vane å nevne navn, men nå må jeg stille et spørsmål, så da er jeg nødt til å fortelle hvem jeg vil ha svar fra. DERFOR.

 

Hvor i mine innlegg tar jeg alle over en kam. Jeg har nevnt Sollia Fjellstyre og Grane fiskeforening i de innlegg jeg har skrevet i denne tråden. Og at jeg ville anta at Elvelaget ville påstå at alt var i skjønneste orden. Er det å ta alle over en kam, ser jeg gjerne at du begrunner hvorfor du mener det. Dessuten synes jeg at du driver vel mye med sjikane overfor de du er uenig med.

 

De to første er erfaring fra langt tilbake, Elvelaget er nevnt i forbindelse med denne tråden, og er nevnt for at de har ansvaret for at alt går rett for seg. Og du OleKrS er vel innflytter til Hemsedal slik jeg har forstått det. Leder av Elvelaget tolker deg som fastboende med de retter og forpliktelser som innbyggerne har i forhold til utenbygds. Og innebygdsboende blir behandlet litt annerledes enn utenbygds. Skal ikke si hvor det er mest utbredt, det får du finne ut selv. Derfor er det en annen tone innen området, enn det er for utenbygdsboende. Derfor er det så vanskelig for utenbygdsboende å nå fram med kritikk.

 

Fortsatt god høst.

 

Magne Fjellstad

Endret av Magne Fjellstad
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt korrekt Magne du har kunn nevnt et par styrer/foreninger, men jeg valgte å tolke det som at du mener det er vanskelig å nå fram på generel basis. Jeg beklager om du mener det er en feil tolkning,men det kommer jo fram at du har hatt dårlige erfaringer og også mener det kunne vært tilfelle ved en evt tilnærming til elveeierlaget her oppe. Da har jeg tolket det dit hen at du mener det overlag er vanskelig å slippe til...

Du har helt rett i at jeg er en tilflyttere til Dalen som har bodd her de siste 7 årene. At det skal påvirke svaret jeg får har jeg mine tvil om. Den andre personen som har tatt kontakt med elveeierlaget har ingen tilknytning til Dalen annet en å fiske i elva noen uker i løpet av sommeren. Også han fikk et hyggelig og informativt svar. Igjen vil jeg mene at om man tar kontakt på en hyggelig måte, legger fram sin bekymring/ undring på en saklig måte bør man også forvente å få et ryddig og hyggelig svar i retur. Om man ikke prøver vil man jo aldri finne ut av det og å starte med å henge ut elveeierlaget på den måten det er gjort her (tidlig i trådens gang ble det sådd tvil til elveeierlagets intensjoner og interesse for denne typen bekymring) er vel heller ikke veien å gå for å få en dialog og meningsutveksling?

Du skal få velge å kalle det sjikane. Jeg mener da det er i min fulle rett å uttale meg i denne saken. At jeg er hard i meldingene mine får man tåle og jeg er vel ikke alene om det. Når i tillegg essensielle spørsmål fra meg og andre konsekvent forblir ubesvart så kan du vel velge å syntes jeg er en mopp som hever stemmen et par hakk. Jeg vet det ikke faller i god jord hos alle. Jeg har fått tilsendt private meldinger med klar melding om at jeg bare skal holde kjeft å nikke med,men heldigvis er flertallet av tilbakemeldinger positive både fra kjente og ukjente som ikke kjenner seg igjen i omtalen av elva.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For fremtiden håper jeg at det blir opprettet ei skikkelig hjemmeside for hemsila, hvor info som kan tenkes å interessere de som fisker der publiseres.

Såpass syntes jeg man må kunne forvente, når man snakker om norges mest kjente/populære ørretelv, og sikkert også norges dyreste ørretelv å fiske i.

Da tenker jeg ikke på info om hva som klekker og hvor det tas mest fisk, men info om hva som blir gjort forvaltningsmessig.

De fleste som fisker i elva har kanskje hørt rykter og løsprat om utsetting av fisk, men for meg har det ikke vært mer enn det.

Har ikke sett noen har satt ut fisk jeg, og ikke har noen involverte i elveeierlaget fortalt meg det, så hva skal man tro ?

Slik info vil jeg ihvertfall tro er av interesse for de som fisker i elva, så hvorfor ikke legge ut driftsplaner og hva som faktisk blir gjort årlig ?

Er man helt åpne om dette så slipper man rykter som ikke har noe med virkeligheten å gjøre.

  • Lik 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jeg være enig med deg Lars! Jeg savner den tiden hjemmesiden til Elveeierlaget ble opdatert med info osv. Det er også der jeg begynte å tilegne med min info ang elva og hva som er gjort. De siste årene har det deverre kun vært oppdatert med dato for åpning og stenging av elva. Utsettingene har du nok ikke set om du har vært i fluesonene nei. Det har som nevnt skjedd i felles sonene tidlig på sesongen. Men jeg har sitti å spist lunsj ved elva i sentrum og opplevd det et par ganger at de har kommet å satt ut fisk.

Jaggu er jeg ikke bare uenig her inne.... Fortjener kanskje en like denne!

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lillevann.

 

Kort oppsumert, har tråden utviklet seg som de fleste andre tilnærminger vedrørende kritiske synspunkter ovenfor Hemsila.  pppunch

Underveis i tråden er det belyst og bekreftet flere av trådens opprinnelige bekymringer, men dette finner man snart ikke igjen, inne mellom alle innlegg, som er tiltengt å fjærne saken fra opprinnelsen og å skape personlige intriger.  Således har noen lykktes mer enn høyst ønskelig. p-off

Jeg håper likevel, at du ved en annledning, tar deg tid til å lese gjennom. Det er tidvis interessant noe av det som belyses. ;)

Endret av Ronny Bjørklund Pettersen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja meningene dine har du all rett til å ha, men det blir litt vel mye fokus på person i en del av innleggene dine Olekrs.

At saken diskuteres er bare bra!

 

Jeg skal være den første til å inrømme at det kanskje har gått litt på beksotning av person innimellom THJ!

 

Men når man ikke kjenner seg igjen i karakteristikken av elvas ve og vel så føler jeg det må være lov å si i fra. Det blir desverre ikke tatt godt i mot ikke bare fra meg,men flere med positive opplevelser møter en vegg og får spørsmål i retur om hva de har å sammenligne med, hvor mange års erfaring osv. Dette tolkes fra min side hvertfall som en form for hersketeknikk for å vise at her er det ikke rom for å være uenig med meg! Det har også ført til at en del av de som sitter med positive opplevelser har valgt å trekke seg ut fra debatten og også ikke delta i det heletatt. Det er også gjentatte ganger utelatt å svare på konkrete spørsmål fra flere deltagere i diskusjoen. Det blir besvart med at man ikke forstår hvor de vil eller at de repeterer seg selv når de på ny prøver å legge fram sine spørsål for trådstarter. En sånn oppførsel gidder jeg ikke sitte stille å se på. Skal det føres en debatt må det være rom for de som ikke er enige med trådstarter å få komme med sine innspill også uten å bli høvla over.

 

Når det så kommer en ny diskusjon på Facebook som senere blir flyttett inn hit hvor det jamres over slag under beltestedet osv er det flere som tråkker over streken. Noen har kommet til å snakke negativt om trådstarter som selv har dratt inn to utenforstående som IKKE har noe med hverken den ene eller andre saken å gjøre og også henger ut Proffitør og Elveeierlag som ikke er her inne og kan forsvare seg får jeg nok. Når jeg da velger å si i fra løsnes det ikke bare kuler men store kanoner. Nok en gang et bevis på at man ikke har lov til å si i mot, her er det kun en som har rett til å uttale seg negativt. Da blir det fort vanskelig å føre en diskusjon uten at det ender opp med å dreies inn på person.

 

Ser det blir nevnt PM her oppe også. Joda jeg prøvde å føre en dialog på pm pga et innlegg jeg syns var direkte usmakelig, og hadde lite med saken å gjøre. Desverre møter man samme nonchalante holdning der uten vilje til å se at man selv kanskje trekker strikken noget langt så da havnet vi tilbake i det åpne plenum.

 

Igår tok jo også ting en fantastisk vending når noe som har blitt hevdet fra første stund plutselig ikke lenger er sannheten eller det det sannheten? ... Ref: Kontakt med elveeierlag.

Det topper seg jo også med flere totalt meningsløse innlegg igår fra trådstarter hvor det gjøres forsøk på å få meg irritert/uthengt på en meget bemerkelsesverdig måte. For meg så beviste det bare hvilke nivå ting faktisk foregår på...

 

Nei da jeg skal ikke forsvare meg eller legge skylda over på noen andre. Jeg står for mine uttalelser i denne debatten,men det er pokkern meg på tide at noen andre tar seg en real titt i speilet og tenker over hvordan man selv fremstår det er desverre kanskje ikke så lett når man har noen kompiser som står å klapper en på skuldern og gir tommelen opp for måten det diskuteres på.

 

Ellers så må jeg jo si meg enig i at diskusjonen har vært positiv i den forstand at jeg har gjort meg mere nøye med å undersøke fisken før jeg setter den ut og ut i fra det står jeg fortsatt på mitt om at ting overdramatiseres en hel del.

 

Ole-Kristian Strøm

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste innlegget ditt OleKrs, belyser din egentlige agenda i denne tråden. Fra dag en, har du brukt samtlige av dine innlegg, til å fjærne saken fra opprinnelige bekymringer til å handle om personkarakteristikk!

Alt fra bekymringen i form av skrevet ord, til bildene som er lagt ut som dokumentasjon, for våre bekymringer om fisken og elva, er blitt forsøkt gjort om til "sverting" av elva, området og enkeltpersoner. I denne tråden, har du ikke funnet noe av det, annet enn akurat det som står. En bekymring for utviklingen....

 

Folk med tilsvarende meninger som strider med dine, har blitt utsatt for dine spissfindige personskarakteristikker! Og tilegnes titler som medlemmer at "hylekoret"

Om du ikke forstår det faktumet, at en slik bekymringsmelding har alt å vinne på å bli tatt seriøst, så la det stå for din egen regning. Du har fått frem budskapet ditt om at du er uenig. Ikke gjør dette til et "personlig korstog" mot alt og alle som ikke er komfortable med "gladhistorien i Hemsila" Vær så snill å respekter videre fremdrift i tråden uten mer av dette!

Trådens mål og mening, har et viktig budskap og det burde vert rom for en annen vinkling fra starten av.

Jeg siterer ett tidligere innlegg i tråden:

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

"Mulig svar til første post i denne tråden:

"Det er virkelig synd at dere har hatt en slik opplevelse! Dere har nok hatt ekstremt mye uflaks. Men om det er flere som har opplevd det samme så vær snille og send oss opplysninger om dette så lover vi å se på saken. Ingen er tjent med slike tilfeller og vi vil gjøre hva vi kan for at slike hendelser kan unngås i fremtiden. Vår fremste prioritet er selvfølgelig fiskens og elvas ve og vel og det regner vi som selvsagt at også gjelder brukerne. Bildene viser at det er ekstremt viktig at man behandler fisken med den største varsomhet. Vi oppfordrer derfor til at man vasker hendene fri for alle kjemikalier fra for eksempel flytemiddel, fjerner kroken med stor forsiktighet og holder fisken mest mulig under vann.

Vennlig hilsen xxxxxxxxx"

Men slik gikk det altså ikke og det syns jeg er leit. Bekymringsmeldingen i første post kunne vel blitt håndtert på en mer fornuftig måte enn den har blitt gjort?"

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Med dette vil jeg få takke for mange og gode innspill fra mange engasjerte mennesker i tråden. Dette kunne blitt en god tråd om utfordringer som alle vil unngå, spesielt  i Hemsila, men også alle andre steder. 

Samtidig, vil jeg få beklage at debatten har tatt en uønsket retning, i forhold til saken. Både av andre og meg selv. Jeg skal være den første til å ta selvkritikk, for ikke å ha klart "å la være".

 

La det for all del, ikke overlyse det saken handler om, og det kommer tydlig frem i aller første innlegget i tråden. Les den og gjør dere opp en mening selv. 

 

Les gjerne hele tråden også, for å få et overblikk om hva som har skjedd...så langt.

Jeg er sikker på at det blir vesentlig belysning i denne og tilsvarende saker fremover, og det annser jeg være både viktig og bra.

 

Husk.....

Vi har ikke eierett på vår natur, som gir oss rom for å bruke den opp, eller ødelegge den og dens fremtid. Vi har den til forvaring, slik at også neste generasjoner skal kunne høste..........

Endret av Ronny Bjørklund Pettersen
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en har fisket et sted mer eller mindre i 20 år, kanskje ført fiskedagbøker med notater etc fra før pc alderen inntok fisket, hatt personlig omgang med flere av de som har stått på og kultivert elva, og da ytrer sin bekymring for endringer basert på disse erfaringen er det neimen ikke rart det blir spurt om hvor lenge andre har fisket der.  Synes ikke dette er noe rart i det hele tatt.

Trådstarter baserer sine observasjoner på ca 20 år, da synes det rart at en som har fisket der 5-6-7 år skal ha sett og observert de samme endringene i ei elv.  Ingen tar fra noen rett til å mene eller ytre seg, men en kan heller ikke slå ihjel andre sine erfaringer og observasjoner som startet 10-15 år før en selv i det hele tatt var på stedet. 

 

Jeg har selv fisket noen tiår i ei anna elv på Østlandet. Og det er der like håpløst å diskutere hvordan endringene i elva har påvirket den med en som har vært der de siste 10 årene.  Han kan fortelle noe om endring fra han kom dit, men han kan ikke fortelle noe om hvordan mudringen forandret elveløpet på 60 og 70 tallet, han kan ikke si noe om hvordan vandringen av gytefisk endret seg med reguleringen på 70 og 80 tallet, og han kan heller ikke si hvordan fisket og elva ble berørt av storflom i 1995. 

Dette handler jo ikke om at ingen skal kunne uttale seg eller kunne si noe.  Det handler om at en rett og slett umulig kan ha det samme grunnlaget for å sammenligne og føre statistikk etter. Verre er det ikke.

 

Dette med å henvende seg til elveeierlaget først blir vel litt som å henvende seg til bukken med havresekken.  Grunneiere og Ørretens rike skal selge et produkt akkurat som hvilken som helst annen selger for et produkt.  Du vil aldri få en selger til å innrømme feil med sitt produkt i offentligheten.  

 

Så er det en ting jeg lurer på av helt personlig interesse.  JFL sa i et innlegg her tidligere at de sølvblanke fiskene i Hemsila var de desidert sprekeste.  Mye sprekere enn "gullbarrene".  Så vidt jeg husker var det vist blitt tatt en sølvblank fisk på 800 gr. som utfra sprekhet burde vært 2 kilo (mulig jeg husker feil men jeg forsto det slik).  Så spør Lars i et annet innlegg om hvordan han kjenner igjen settefisk.  OleKrS svarer da at settefisken den er sølvblank.

Da lurer jeg på - Er settefisken sølvblank og har da JFL fått flere settefisk ? Eller er det blandet enda flere stammer så det er både sølvblank stedegen fisk og sølvblank settefisk ? Eller er det sånn at stedegne "gullbarrer" ikke er så spreke som de burde være ? 

Dette er ikke noe å lage en svær sak av i saken, jeg er bare nysgjerrig da jeg ikke får helt tak i det.  Og om det er en enkel forklaring jeg ikke har sett så tar jeg det på egen uvitenhet.

 

Kjellemann

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...