Gå til innhold

Hmmm, skeptisk.


Anbefalte innlegg

Lars, personlig så har jeg reist til Hemsedal for og fiske og ikke sitte på ræva på stol sekken og glane på fugler og andre folk.

Uansett om jeg har fått 1 eller 10 så fisker så fortsetter  jeg så lenge jeg ikke har blitt dritt lei for dagen.

Jeg har ikke mulighet til og reise dit på dagsturer eller ta en tur etter alle forhold så da fisker jeg når jeg er der.

Endret av Roger Johansen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informasjon er viktig tror jeg både med håndtering av fisk og regler. To ganger samme dag var det to forskjellige personer som var på vei til og fiske på vestsiden av Hjelmen, strekket på oversiden av pumpehuset. Unnskyldningen til han ene var at han TRODDE skiltet sto lengre

ned. Om dette er Gi f.... holdning , eller om de ikke har giddet og sette seg inn i reglene,  eller ikke fått utlevert info folder vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hvor skal man begynne med denne galskapen.

Vi er vel skjønt enige om at ja fisk med skader, sykdom osv kan forekomme om det er i denne elva eller om det er i en hvilken som helst annen elv. Forskjellen er at her skal det trekkes fram og spres ut! Er det for å skremme folk? Vil du ha det beste fisket for deg selv og la folk få tro at elva består av slips, soppinfisert og skadet fisk?

Hvorfor sendes ikke denne informasjonen til NINA som allerede har forsket på elva? De har da ingen egeninteresse av elva annet en å faktisk se hvordan C/R påvirker fisken i det lange løp? Et forskningsprosjekt som allerede er påbegynt. Ville de ikke tatt dine bekymringer seriøst?

Jeg tror også at elveeierlag og profittører ville tatt dine bekymringer seriøst om det var et utbredt problem? Har du i det heletatt vært i kontakt med noen som sitter i styre og stell i Dalen? Styreleder og div andre i styret er byttet ut før denne sesongen kanskje du møter mennesker som har en interesse for det du har å si som du ikke har kjennskap til?

Du sier at du legger ut dette for Å få en debatt og belyst temaet så du får informasjon og innspill.

Elva er allerede på folkemunne beskrevet som en elv fylt med slips, pelletsfora oppdrettsfisk som det bare er å taue inn osv. Din intensjon var å belyse et problem på generellbasis for alle elver som har krav om C/R. Det har ned t opp i fokus retta mot en spesiell elv noe som dukke topp allerede tidlig i tråden din. Erfaringer fra andre elver blir ikke nevnt her.

Sånn jeg ser det det eneste du oppnår med denne tråden er nok en gang å sette ei fantastisk elv i dårlig lys med noe jeg selv ikke kjenner meg igjen i.

Du sitter her å forteller at du får masse henvendelser både på tlf og pm fra folk med samme opplevelser som deg. Du må jo da tydeligvis kjenner mye flere fiskere i denne elva en oss som fisker her daglig!

Hvorfor kommer ikke denne infoen til oss?

Hvorfor opplever ikke vi det på samme måten?

Hvorfor kommer folk og skryter av kondisjonen på fisken i år?

Det er en hel del insisterer her som gjør meg skeptisk!

For å gå litt ut av tema,men for å vise hvorfor jeg er skeptisk og med fare for å bli sett på som en klovn skal du få noen eksempler av meg.

Jeg synsnjo det er litt mye rart her om vi går tilbake til ditt første innlegg blandt annet.

Du legger ut et bilde av en fisk tatt under vann og sier se på den store halefinna. Alle som har tatt bilde under vann vet at ting ser meget annerledes ut under vann. Man skal ha et meget bra kamera for å få et bra resultat. Bruker man feks et GoPro som har en kurvet linse blir alt helt for vrengt så det bildet klarer jeg ikke se som noen form for dokumentasjon.

Du legger ut bilde av en fisk på 61cm. Her kan jeg bomme!!

En standard tre håv er ca 57cm lang og 37cm innvendig. Så såfremt du ikke bruker en sjøørret variant er jo den fisken langt i fra 61cm.

Fisken begynner et stykke fra toppen av håven og rekker ikke ut hele håndtaket. Så om jeg ikke har bomma totalt her er dine mål ute å sykle.

Der har du litt av grunnene til min skepsis og fundering.... Det kan jo være totalt skivebom,men som jeg skrev i et annet innlegg jeg er av det ærlige salget

så da kan jeg like så godt dele min skepsis som at du deler noe jeg mener er langt i fra normalen! :)

Du skriver også at du vet flere av dalens lokale fiskere trekker vekk fra elva og fisker andre steder? Meg bekjent er det EN som fremmer mye på blandt annet Facebook at han fisker i andre elver og har meninger om hjemme elva si,men jeg skal love deg at vedkommende fisker vel så mye i elva hjemme. Treffer han støtt og stadig, men har forteller det kanskje ikke i samme utstrakthet som han forteller når han er på andre plasser.

To av de tidligere konkurranse fiskerne fisker mindre en før pga familie og andre interesser,men de flykter ikke til andre elver soml du skriver her.

Mulig du kjenner flere lokale en meg,men de jeg kjenner flykter hvertfall ikke.

Og hvorfor er det relevant info om du skal belyse et potensielt problem ved C/R i landets elver ikke en spesifik elv.

Du legger jonut filmer på YouTube hvor du kjører slips i 6minutter så det kan ikke være så ille eller var det vare flaks at den fisken ikke ga seg etter 2min?

Sånn det var dagens off topic!

Ha en strålende dag! :)

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke tiltak foreslår dere for Hemsila?

 

Det virker som om håndtering av fisk er en del av problemet - skjal man kanskje lage mer informasjon om "hvordan håndtere fisken mest mulig skånsomt" for Hemsila og flere elver?

 

Finnes det en fasit, en infotekst eller lignende fra mattilsynet, fra NJFF eller noen andre som kan spres i større omfang enn i dag?

 

Et par forslag kan kanskje være :

Vadeforbud, eller vadebegresning.

Fiskefrie dager fordelt på de ulike strekkene

Kun mothakeløse kroker (om det ikke er allerede)

Kortbegrensning.

Ytterligere soneinndelig, med begrenset antall kort

Kvote (antall fanget og gjenutsatt fisk)

 

Neppe særlig realistisk noen av dem...

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par forslag kan kanskje være :

Vadeforbud, eller vadebegresning.

Fiskefrie dager fordelt på de ulike strekkene

Kun mothakeløse kroker (om det ikke er allerede)

Kortbegrensning.

Ytterligere soneinndelig, med begrenset antall kort

Kvote (antall fanget og gjenutsatt fisk)

 

Neppe særlig realistisk noen av dem...

 

 

Det er krav om mothakeløse kroker. Men jeg har funnet mye kroker som henger i busker og ligger i gresset. Jeg må si at 95% av alle jeg har funnet gjennom tiden har mothakere. Det er veldig bra oppsyn på fiske kort i elva, men har aldrig opplevd at de har skjekket fluene mine etter mothaker.

 

Veldig ofte står jeg å prater med folk jeg møter og på fotommen sitter det en flue med mothaker. Mange sier da et de presser ned mothakern først når de begynner å fiske...Mange andre her inne som gjør det?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Kristian.

 

Hvor ønsker du selv å begynne i denne "galskapen"?

 

Du tillegger meg meninger og handlinger, som ikke hører sannheten til! Og hvorfor fører du mer fokus på meg enn på sak? Jeg, lagt ut filmer på You tube? Dette er løgn! Nå får du komme deg ned fra den "rosa skya", forholde deg sakelig til trådens innhold, eller holde deg unna!

Håven til kompisen er 67 cm lang, fra ende til annen. Og bilder gir ikke bestandig helt korrekte gjengivninger. Man trenger ikke noen lang vitenskapelig avhandlig, for å se at dette er en fisk med dårlig kondisjon! Fisken er 61cm lang,og veier 1,5 kilo, enten du tror det eller ikke!

Jeg kjenner og kommuniserer med lokale gutter i dalen, så ikke bekymre deg for det. Dette er også årsaken, til at jeg lenge var bekymret over å starte tråden. Slikt kan i stor grad, oppfattes personlig, og det er ikke nødvendighvis ønskelig. Men av erfaring, vet jeg at skille mellom sak og personer fort kan flettes i hverandre. 

 

Av flere årsaker, nevner jeg ikke andre  innvolverte personers navn i denne tråden, hverken kompiser eller andre, og det får du respektere etter beste evne. Ikke alle ønsker, gidder, liker, eller ser seg noen grunn til å bli sittende å debattere med folk, som er mer opptatt av personer enn sak.

 

Igjen velger du å vinkle saken over på mine motiver, og igjen skal jeg påpeke, at jeg har ingen som helst personlig interesse, enn at elva kan få vedvare i best mulig forfatning også i fremtiden.

 

Dine motiver derimot, kan man snart se seg nødt til å stille noen konkrete spørsmål ved. For å diskutere saken i tråden, virker lite interessant!

Man kan jo undres hva som kan være galt med å belyse situasjoner, som hverken du eller andre kan bortforklare. Og en ting får vi ha klart for oss. Du, jeg og andre som trives i elva. Grep som skaper bedre vilkår slår heldig ut for oss alle sammen. Og hva kan annsees som negativt i å åpne debatt som kanskje kan få frem gode poenger. Om folk bare får komme til midt oppe i all personlig "dekkild" fra "skyttergrava"?

Kan vi fortsette å føre en debatt om sak, eller har du tenkt å føre denne diskusjonen videre på bakgrunn av å sværte mine motiver?

Endret av Itte hackel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konkrete tiltak sett fra mine øyne, kan fort se slik ut:

 

* Årskort: Selges basert på bruk enten i oddetalls eller partalls uker. Med andre ord, kjøper man et årskort, som gir rom for fiske i uke 22 ,24, 26 osv. eller 21, 23, 25 og ditto. Lokale fiskere med adresse i dalen, bør ha fortrinn, og skal selvfølgelig ikke belastes med samme begrensninger..

* Ukeskort fjærnes helt...

* 2 dagers kortet fjærnes helt....

* Døgnkort selges i kvotert mengde, og i et anntall på maks, skal vi si 15 kort?

* Dagens gjeldende regler forøvrig opprettholdes.

 

Lokale tiltak:

* Følge opp de lokale fiskereglene, ikke bare sjekke at vedkommende har puttet klingende mynt i kassa....

* Minken kan/bør bekjempes videre..

* Organisert, videre bekjempe fisk av dårlig kvalitet.

Sikkert mer jeg kunne nevnt i denne sammenhengen. Men jeg vet at den lokale kunnskapen kanskje er av aller beste sort, bare man kunne fått fokuset dit det burde være....

 

Ronny.

Endret av Itte hackel
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til OleKrS

 

Som jeg sa tidligere så fisker jeg ikke i Hemsila så kanskje er jeg eksludert fra å si noe og jeg kan heller ikke si noe om egen erfaring fra den elva.  Men jeg har opplevd tilsvarende ting som Ronny andre steder hvor jeg fisker.  Nå skal det sies at jeg kjenner Ronny personlig og har hatt mange hyggelige og konstruktive samtaler med han.  

Det jeg finner veldig merkelig i ditt forsvar av elva Hemsila er at du totalt avfeier at Ronny med flere har hatt en opplevelse som de finner bekymringsfull.  I følge deg er alt rosenrødt og det er overhodet ingen problemer eller bekymringer å spore.

 

Da Ronny startet denne tråden var han generell, men måtte jo selvfølgelig snakke om sine erfaringer fra den elva han fisker i og har fisket i i ca 20 år. Det skinte fort mellom at han fisket i Hemsila  og at hans negative opplevelser var derfra.  Men det ble faktisk bragt på banen av andre enn Ronny, og ditt forsvar av Hemsilas fryd og gammen har jo ikke gjort fokus på Hemsila mindre i denne tråden.  Men jeg snakket faktisk med Ronny før han lagde denne tråden, og da diskuterte vi flere elver i dette landet hvor det er blitt gjort tilsvarende observasjoner.  Vi diskuterte mine erfaringer, Ronny sine, sammen med et par kompiser sine.  Og vi snakker da om 120-130 år med fluefiskeerfaring på disse 4 karene.  Flere av oss har hatt våre baser men noen har også fisket store deler av Norge og andre steder på kloden. Alle vi som har diskutert denne problematikken har også drevet med fiskestell og kultivering på et eller annet nivå.  Ingen av oss er verdensmestere og kan alt om kultivering og fiskestell, la det være sagt med en gang. Men i all beskjedenhet må jeg si at med et sånt erfaringsgrunnlag er det vel en liten smule sannsynlig at sånne skrullinger som oss klarer å se små tegn til forandring i fiskens ved og vel.  Det kan vel også hende at vi er i stand til å vurdere om en fisk er i god kondisjon eller om den er i dårlig forfatning. 

 

Men tilbake til tråden og påstander osv.  Du sier at Ronny kun oppnår å stille ei fantastisk elv i et dårlig lys.  Det kan jeg ikke fatte og begripe at du klarer å lese ut av det Ronny har skrevet.  Jeg opplever at Ronny beskriver ei fantastisk elv som han elsker og gjerne vil fortsette å bruke og bevare som den perlen denne elva er.  Det er jo nettopp derfor han er bekymret når han får fisk i dårlig kondisjon og skadet.  Han vil rope et varsko så dette ikke eskalerer og får et større omfang enn det det har i dag, nettopp for å bevare elva som et eldorado med fantastiske fisker.  Men jeg opplever at du OleKrS i denne tråden/ debatten bare stikker hodet i sanden og avfeier alle bekymringer både i nåtid og fremtid. Om elva klarer seg helt perfekt og er fantastisk om 5 år er vel det flott. Og om det er pga elvas evne til å holde seg frisk selv er vel ingenting bedre.  Men om elva forringes og fisken lider om 5 år kanskje 10 år fordi ingen gjorde noe, fordi ingen sa fra, fordi ingen meldte fra, ja hva da ?

 

Så ser jeg usaklighetene kommer.  Nå skal Ronny sine mål trekkes i tvil pga en trehåv som du antar er 57 cm lang fordi det er en standard ørrethåv. Makan til usaklig innspill for å sverte trådstarters bilder og bevis. Til orientering så har jeg tre ørrethåver av forskjellig produsent i tre. en er 58 cm lang, en 61 cm og en 66 cm.  

 

Du skriver også at Ronny legger ut film på youtube hvor han kjører fisk (slips i 6 minutter)  For det første så er det ikke Ronny som har lagt ut noen film.  Den filmen du henviser til er tatt i 2013, det er ikke noe slips og Ronny sin deltakelse er at han håver fisken (den lå forøvrig i håven før 5 min, så du er ikke nøyaktig her, noe du mener Ronny ikke er med tommestokk). 

 

Sånn jeg opplever debatten fra utsiden så er spørsmålene i tråden slik:

 

1. Det er fanget underernært fisk i elva,  det har trådstarter dokumentert og det har OleKrS bekreftet ved å fortelle at det i fjor ble tatt ut flere tynne fisker.

 

2. Det er fanget fisk i elva med soppangrep,  det dokumenterer Ronny og OleKrS forteller at det blant annet har vært problem med mink.

 

3. Det er dokumentert fisk med skader fra kroker (eller annet)

 

4. Det er blitt fortalt om settefisk som befinner seg på feil sted i elva.

 

Det er jo dette det handler om og bare utfra dette er det da innlysende at en underernært fisk er en for mye, men det må påregnes. Men hva kan gjøres for å minimere dette så det ikke eskalerer?  Et innspill på sopp er at det er for mye mink i elva, ja da kan et tiltak være å redusere/utrydde minken langs elva. Skader på fisken kommer vel stort sett av uvettig håndtering av fisken og går direkte på fiskerene. Settefisk er et kapittel for seg som sikkert ikke den vanlige fluefisker har noen innvirkning på da dette har med et økonomisk motiv å gjøre.

 

Jeg klarer rett og slett ikke å se at ikke disse spørsmålene kun er stilt for å bevare elva og fisk i god forfatning.  Når trådstarters intensjon trekkes i tvil av elvas forsvarere (forsvar) på denne måten må jeg få stille meg både undrende og tvilende til hvilken intensjon forsvarersiden har i debatten.

 

For å sitere en annen klok mann her om dagen (skriver ikke navnet da jeg ikke trekker han inn i denne tråden)

 

En idrettsmann eller idrettskvinne som yter en topp prestasjon trenger restitusjon i form av hvile og næring før han eller henne kan yte på topp igjen.  Sånn er det med fiskene også, de kan ikke bare yte og yte uten hvile og mat.

 

Kjellemann

Endret av Kjell Karlsen
  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Itte Hackel, enig med dine tiltak, men i stedet for å ta ut underernært fisk/tynn fisk, vil det i elva være mulig å tilrettelegge så det i stedet blir færre slike, heller enn å måtte ta de ut? 

 

En annen ting man være å dele opp etter døgn i stedet for uker (  =samme resultat, men mulighet for jevnere fiskemuligheter)

 

Mvh Truls

Endret av THJ
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja takk, begge deler Truls. 

Det er forsåvidt mye fisk i elva, at jeg tror det bør startes med ganske friske uttak av aldersbetynget og avmagret fisk, slik at vedlikeholdet senere kan gjnnomføres rasjonelt. 

Som flere har nevnt, og jeg selv er enig i, er det en øvre grense over hvor mye fisk det faktisk er nødvendig mengde mat til.

 

Det er ikke til å legge skjul på, at elva er relativt full av fisk mellom 8 hekto og 1,3 kilo. Mine påstander, er at det er altfor mye av de. I den forbindelsen, burde kanskje så mye som 20 % av fisken tas ut som følge kvalitativt minstekrav.

 

Når denne prosessen er gjennomført, bør fiskepresset ned, slik at fisken får forutsetninger, til å få seg en "femmer" i ny og ned.

 

Lavere fiskepress og jevnere uttak av dårlig fisk, er slik jeg ser det, eneste utveien....

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være man skal la fluefiskere få lov å ta en større fisk i ny og ned. Ser at fiske skal opphøre når man dreper fisk i elva, da forstår jeg godt at folk som har betalt ganske mye i fiskekort velger å sette ut fisk istedet for å spise den. Hva med å kakke noen kilosfisker i året, det hadde nok neppe elva hatt plagsomt vondt av, og da før de blir tynne og stygge. Dette gjelder ikke bare hemsil, men veldig mange andre c&r elver.  Ser Vangrøfta blir nevnt her, jeg har ikke sett noe plagsomt tynn fisk oppi der enda, men det vil helt sikkert komme ditt også, selvom fisketrykket i Vangrøfta ikke er i nærheten av Hemsil.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill "Rampen" :-)

 

Utfordringen ved å la den gemene hop i Hemsila få ta ut "noen" fine fisker i året, er antall fiskere. Skal alle de som visiterer elva kunne ta ut fin fisk, så vil det ikke gå mange sessonger, før det kanskje vil oppleves som langt mellom fiskene igjen, for langt. Det finnes en sunn mellomting. Fisketrykket slik det er i dag, er nok langt over hva man kan sammenlikne noe annet Ørretfiske med i landet, basert på anntall fiskere kontra tilgjengelig areal. Noe som nok i vesentlig grad også skaper noen av de situasjonene enkelte av oss har erfaring med..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg hvor mange som hadde tatt ut fisk til mat av 100 fluefiskere, jeg personlig er ikke en som kakker fisk så sant det ikke er nødvendig. Nå vet ikke jeg hvor mye fisk det er der rundt kiloen +- noen hundre gram, men om man hadde tatt ut en del av disse, så ville vel annen idag mindre fisk vokst seg til, og de som ble igjen på kiloen +- noen hundre gram kanskje vokst seg enda større. Det har jo bare med næringstilgang etc å gjøre. 

 

Om alle fiskere hadde vettet i behold, og fulgte lover og regler, kunne man gitt sesongkortsfiskerne ta en eller to store fisk i året, nå vet jeg ikke hvor mange sesongkort som selges der, og hvor mange fisk det hadde blitt. Men å tynne ut bestanden hadde nok helt trolig vært en god ting for elva og fisken. Og resultatet hadde kanskje blitt enda større snitt på fisken, og mer småfisk som hadde vokst seg større. Tipper det er mye halvkilosfisker i elva også, de vokser vel de også bare de får mat nok :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt innspill, men noe som slo meg er at om en ønsker et uttak av fisk i elva si for eksempel 30 fisk (bare et tall ut av lufta) Da kan en kanskje innføre et fiskekort hvor en kjøper seg rett til å ta ut en fisk mellom 1-1,5 kg for eksempel.  Da kunne en legge ut 30 slike kort i året og kvotebegrensningen er under kontroll.

 

Kjellemann

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et dumt innspill, men noe som slo meg er at om en ønsker et uttak av fisk i elva si for eksempel 30 fisk (bare et tall ut av lufta) Da kan en kanskje innføre et fiskekort hvor en kjøper seg rett til å ta ut en fisk mellom 1-1,5 kg for eksempel.  Da kunne en legge ut 30 slike kort i året og kvotebegrensningen er under kontroll.

 

Kjellemann

 

Ja er overhode ikke noe problem i heltatt, antar man har ganske god kontroll på bestanden av stor fisk i den elva. Eventuelt lagt til at noen av døgnkortene skal det tas ut stor fisk. Da har man også kontroll, og om man får helt angst å drepe en ørret til mat en gang i mellom bør man finne seg en ny hobby.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen tvil om at du har rett "Rampen".

 

Bare for å formidle gullmedaljens forside også, så tror jeg faktisk at det er svært få om noen elver, som huser en slik bestand med flott fisk som Hemsil. Og jeg er helt klart av en slik oppfattelse, at om man ønsker at det skal være slik også fremover, så må fokuset flyttes litt fra dagens situasjon.

Som du skriver, så kunne nok dette vært en god vei å gå, ved å la fiskerene ta ut noen matfisker. Og om 100 mann gjorde det, ville nok elva tålt dette helt greit en sessong eller to uten andre resultat enn positive. 

Men, 100 mann x (årskort 3.300,-) blir 330.000,- I fjor ble det solgt kort for 1,4 - 1,5 mill....... ???

Med andre ord, kan det fort bli litt voldsom med et slikt kultiverings tiltak...

Endret av Itte hackel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her Blir vi aldri Enige usaklige eller ei!

Mye innspill kommer med hvordan elvas ve og vel skal kunne forbedres osv!

Først vil jeg nok en gang få presisere Ronny og Kell jeg har ingen personlig gevinst av hvordan elva fremstår. Jeg er en helt vanlig fluefisker bosatt i dalen som betaler fiskekort på lik linje med alle andre, men nok tilbringer mere tid langs elva en de fleste per år!

At jeg forde jeg ikke kjenner meg igjen i måten saken blir fremstilt på får beskjed om at jeg både svever på rosa skyer og prøver å dekke over elvas tilstand.

Det rusmiddelet som får en til å sveve på rosa skyer fikk jeg aldri utdelt så der er det nok en grov skivebom ute å går!

At man ved å legge ut denne infoen i et formum i håp om å finne en løsning på et evt problem har jeg vist min mening om og heller ikke fått svar på det jeg har spurt om!

Hvorfor blir ikke sånn informasjon sendt til NINA på Lillehammer hvor det sitter folk som faktisk kan ta tak i dette, sjekke elva og fisken sin tilstand og komme med innspill ang hvilke grep som bør tas? Det må da være mye bedre å få det fra de som faktisk kan dette en masse ivrige fiskere med egne meninger om kortsalg, uttak av fisk, økonomisk gevinst osv?

Som du nevner Ronny å gi hvem som helst mulighet til uttak ved kjøp at et spesielt fiskekort er fort å be om trøbbel! Skal problemer løses så må det inn folk som kan dette og vet hvilke grep som skal taes! Det kan ikke løses ved hjelp av tilfeldige fiskere. Igjen hvorfor ytres ikke din bekymring til NINA eller de som har vært med å forvalte elva fra starten av?

Men igjen jeg ser ikke problemet som så stort som det ble blåst ut her! Og tynn fisk, skadet fisk osv finnes i alle vassdrag C/R eller ei!

At jeg prøver å sverte og sette tvil ved trådstarters dokumentasjon og agenda kan være rett det! Og jeg mener nå at det kan være en personlig gevinst å skremme folk for å få et mindre tilsig av nye fiskere eller er jeg helt på jordet?

Tidlig i tråden svarte trådstarter at det var helt irrelevant hvor fisken ble tatt. Plutselig var det ikke det lenge og en av plassene i elva som er kjent for stor fisk ble nevnt som en plass hvor to settefisk ble tatt... Er ikke det rart? Først irrelevant så helt ok å nevne? Det er vel ingen som vil fiske der om det er en plass med "ufisk"?

For de som ikke skjønte det! Poenget mitt her er send dine bekymringer til de som jobber med dette la de undersøke elva og komme med en statusrapport! Ingen av oss på dette forumet kan gjøre noe med disse "problemene" annet en å håndtere fisken så skånsomt som mulig og minimere unødvendig vading! Tar vi disse grepene så har vi gjort vårt og kan fiske med god samvittighet mens de som jobber med forvaltning og forskning får ta seg av alt det andre!

Håper å se masse fornøyde fiskere langs elva de siste 2mnd av sesongen i Dalen!

/OleK

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må da være legitimt å diskutere en slik sak blandt andre fluefiskere? Dette er jo som itte hackle har sagt, egentlig ikke en diskusjon om hemsil. Det er jo ikke nevt av han engang, og det er nå engang slik at Hemsil er elva som har vært under høyt fisketrykk og c&r lengst, og der man muligens ser baksiden av folks lek med naturen. 

 

Og skulle man ikke få diskutere slike ting, ja hva rakkern gjør man med et diskusjonsfora? Er da et lyspunkt at det diskuteres noe annet enn diverse fluestenger og annet fiskeutstyr?

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleK.

 

Igjen, tillegger du meg meninger og utsagn, som ikke har rot i fakta. Jeg forstår ditt engasjemang vedrørende denne perlen av ei elv, men du forstår ikke mitt. Vi ønsker begge det samme, men har forskjellige meninger om hva som er problemet, og hva som må til.

Jeg mener å se utfordringer for elva og fisken. Du mener altså at dette ikke stemmer, tross i at jeg dokumenterer mine påstander med bilder.  Hva har man å tape ved å være litt nysjerrig på andres vurderinger? 

Slik jeg kan velge å se det, så kan jeg ganske godt, klare å argumentere for følgende påstand. Jeg bryr meg om elvas fremtid,men du, virker til å gi fullstendig blaffen.... Nå sier jeg ikke at det er slik, men igjen, det handler om å bry seg. Det føler jeg definnitivt at jeg gjør, eller så hadde jeg ikke ment noe om dette, surret videre og glemt alt sammen. Det klarer jeg ikke. Til det, står området meg for nært.

 

Jeg forstå uten videre proklamering, at du og jeg nok har relativt forskjellige meninger om saken, og det er bra. For jeg i motsetning, til deg, mener at noe er galt. Og prøver å belyse dette så godt jeg kan. Klarer jeg det ikke, skal jeg i allefall ha for å ha prøvd. Tar jeg feil, ville ingenting glede meg mer. Men om det derimot, skulle vise seg at noe er galt, og ikke noe blir gjort, skal jeg nok i en eller annen sammenheng, forsiktig hviske, "hva var det jeg sa", når det svir som mest. Ikke i ren skadefryd, men i ren frustrasjon!

Hva om man behandler slike tilbakemeldinger, med at noe faktisk kan være galt, litt seriøst? Hva får det gått utover? Ingen ting. Hva om man neglisjerer slike tilbakemeldinger og noe faktisk er galt. Hva da?

Om du mot formodning, syntes det er rart, at man velger å diskutere ting i et diskusjons forum, vil jeg påstå at det er tatt noen feilaktige vurderinger allerede der.

Jeg ønsker å belyse dette, i håp om å få til en diskusjon, som ikke under noen omstendigheter skal kaste skygge over Hemsil. Snarere tvert imot. Jeg ønsker å belyse noe jeg annser som et problem for fremtiden. Og ønsker mest mulig innspill, på godt og vondt, som jeg kan ta med meg i videre arbeid i forbindelse med mine bekymringer.

Jeg er også av den oppfattelsen, av at dette forumet har såvidt mange og dyktige personer på mange felt, at det trolig vil komme mange og gode innspill i denne tråden før det blir rolig. Noe det også allerede har gjort. Jeg håper på så mange og gode argumenter som mulig, både for og mot allerede fåreslåtte løsninger. Samt forslag til nye, som kan bidra til å skape ytterligere innformasjon som skriftlig kan formidles videre til respektive innstanser som virkelig er i stand til å se nærmere på dette. 

Så ja, jeg kommer til å føre mine bekymringer videre. Jeg vil bare orientere meg litt med andre som ferdes i elva også, før jeg gjør noe mer. Det kalles reasearch og kan annbefales.... 

 

Nå håper jeg at tråden kan få staket ut den kursen den var tiltenkt, slik at saken kan belyses fra flere sider enn din og min.

Om du likevel ønsker å holde debatten på et personlig nivå, og ikke kan holde deg til sak, får vi ta det på PM. Ufinheter, eller personlige "påhopp" på PM, vil umiddelbart bli formidlet i åpent plenum!

 

M.v.h. Ronny B. Pettersen

Endret av Itte hackel
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor blir ikke sånn informasjon sendt til NINA på Lillehammer hvor det sitter folk som faktisk kan ta tak i dette, sjekke elva og fisken sin tilstand og komme med innspill ang hvilke grep som bør tas?

Relevante forskere ved NINA er helt sikkert klar over at det er et økende antall fisk med lav K-faktor i elva, eller "jagere" om du vil. Det er ikke mange dagene siden en av dem fortalte meg nettopp det i en samtale om et annet vassdrag.

 

Elva er ganske næringsfattig og ørreten begrenses av det. Elva blir helt sikkert ikke mer næringsrik av all vadingen.

 

Personlig tror jeg at fiskeforeninga bør gjøre som de har gjort, nemlig utfisking av gammel og/eller skada fisk. Jeg vet de har vurdert kortbegrensinger. Den debatten er neppe død enda.

 

For selv om du opplever det meste som greit i elva, er det en kjensgjerning at det er ganske mange andre, med lang fartstid i Hemsila, som har helt andre erfaringer.

Endret av VV
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er jo som itte hackle har sagt, egentlig ikke en diskusjon om hemsil. Det er jo ikke nevt av han engang, og det er nå engang slik at Hemsil er elva som har vært under høyt fisketrykk og c&r lengst, og der man muligens ser baksiden av folks lek med naturen.

Hemsila har kombinasjonen av maksmaal og ingen kortbegrensinger, kombinert emd gode gyteforhold og relativt daarlige næringsforhold.

 

Den er altsaa ikke sammenlignbar med hverken Rena eller Vangrøfta. Skal man sammenligne med et strekke kan vi se paa Kvennan. Mye krokskadd harr over tid. Det gikk en stund. Naa er det vel kortbegrensinger der.

 

For øvrig er jeg overbevist om at vi ville sett langt færre skadde fisk, hvis flere fiskere hadde utført C&R riktig.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VV.

 

Du er inne på noe vesentlig. Det er mange, som kjenner denne elva vesentlig mye bedre enn mange andre. Og vesentlig mye bedre enn meg. Og det er ikke uavkortet positiv omtale alle kommer med. Jeg kjenner flere, som av tidligere nevnte årsaker ikke besøker dalen lenger. Synd, for flere av de er profiler, med langt mer fartstid og erfaring en mange av oss andre tilsammen.... Noen er også medlemmer på dette forumet, og jeg er sikker på at når de er klare med spinnerfallet og får karret seg hjem, vil det komme flere innspill. Forhåpentlighvis begge veier.

Det som er litt synd,er at mange kvier seg for å delta i en slik debatt og spesielt denne. Mye følelser og meninger i sving. Men tiden er inne for å legge følelsene til side, og rasjonelt annse at dette er lånte resursjer, som skal videre til generasjoner etter dette.

Jeg skal personlig innrømme, at jeg er redd saken står mellom ideologi og økonomi...

Ofte ender det opp i et spørsmål om det ene eller det andre. Jeg er helt overbevist, om at det ene kan fremme det andre.

Litt lavere inntjening,over mye lengre tid, kan fort gi et positivt regnestykke, enten man bruker kalkulator eller sunn fornuft :-) 

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars, personlig så har jeg reist til Hemsedal for og fiske og ikke sitte på ræva på stol sekken og glane på fugler og andre folk.

Uansett om jeg har fått 1 eller 10 så fisker så fortsetter jeg så lenge jeg ikke har blitt dritt lei for dagen.

Jeg har ikke mulighet til og reise dit på dagsturer eller ta en tur etter alle forhold så da fisker jeg når jeg er der.

Ser den, og det er helt ok, det... Men der har man vel litt av svaret på hvorfor det svømmer endel fisk rundt som har fått litt medfart, også.

Sikkert flere enn deg som tenker på samme måte, og det er jo ikke forbudt.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...