Gå til innhold

Hmmm, skeptisk.


Anbefalte innlegg

Ole Kristian. 

Om du ikke har skjønt det, så handler tråden om tilstanden i elva, og ikke meg!  Jeg søker fleres oppfatninger av dette, og har fått mange. Så langt, ser det neimen ikke ut til at folk ellers heller har uavkortet bare positive erfaringer.

Det kommer både positive tilbakemeldinger og negative. Og slik skal og bør en diskusjon fungere.

 

Det mest negative her akkurat nå,er din evne til å dreie diskusjonen om meg! Kan du være snill, å holde deg til sak, så kan andre få komme til med meninger vedrørende temaet? 

 

Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

Ikke for å kaste innen brannfakkel her i tråden men jeg lurer litt på kondisjonen på fisken i Hemsil. Ingen av fiskene jeg tok i elven var særlig spreke. Noen av di duret litt med hode ned i bunn et par ganger eller stanget litt for så å gi seg. Motsvarende størrelse ville mange andre steder gitt en betydelig "bedre" fight. Noen andre av dere som opplever det samme? Jeg ble faktisk overrasket.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke på tide at absolutt alle hemmeligelver blir avslørt slik at det enorme fisketrykket kan fordeles på flere steder? Noen sier de heller drar andre steder enn til Hemsil og at disse ofte er minst like bra som Hemsil. Hvor er dette egentlig? 

 

Tenk på fisken!

 

Eirik

 

PS: Alle med snitt over 1 kilo sendes på PM til meg slik at jeg kan verifisere dem først!

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det er sagt. Jeg likte elva utrolig godt og kan se for meg hvordan det var før. Fikk litt Montana "mini" følelse. Jeg har vel også hatt mine meninger om dårlig miljø ol. Møtte "nesten" bare hyggelige folk der oppe. Den første jeg bumpet borti var fiskeHagen og da må det jo bli bra :-). Vi var 4 mann der oppe og siden 2 av oss var nye diskuterte vi mye tingene som har blitt tatt opp her. Jeg har hele tiden hørt hvor vanskelig og sær Hemsil ørreten er. Var så heldig å finne et par av disse som jeg brukte mesteparten av mitt besøk på, men de andre tok stort sett på første flyt.

 

Jeg vet ikke hvordan det var før men nå er dette en elv jeg ville tatt med nybegynnere så de fikk mye nærkontakt med kilosfisk. Ikke noe galt med det hvis det er dette folk vil ha. Men jeg ble litt overrasket selv.

 

Ps. I litt trass brukte jeg 2 stanglengder 4x som funket på de fleste (måtte opp på 3 stanglengder 5x på en fisk :-) )

Endret av Jon-Erlend Sundnes
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er saker... Men trur virkelig ikke at et par av de mest ivrige her kommer til å klare å bli enige. Det sendes stikk og kommentarer i begge retninger. Men ikke misforstå meg her - det er veldig underholdende syns jeg. Hvorvidt det tilfører tråden det helt store er en annen sak:). Men okke som så krydrer dere hverdagen min:).

 

Lurer bare litt på hvordan denne researchen skal være til nytte? Er det ikke like greit å bare sende en "bekymringsmelding" til de rette folkene da. Om det er elveeierlaget eller NINA veit ikke jeg. Akkurat nå blir det nesten mer som en god diskusjon i en barnehage - Han sa det, neeeeeeiiii. Det var det han som sa, og det er feil..... :). Når man samler info om folks oppfatning av en elv, eller elver så vil jo dette sprike. Det kommer vel klart frem her?? Trådstarter legger frem hva HAN MENER er medaljens bakside og hva han tror. Selv har jeg ikke opplevd det samme og vil jo da legge frem en annen versjon. Man kan allikevel ikke stille spørsmål om hvilken versjon som er mest troverdig når man spør om folks erfaringer. Hvis man da skal ta dette videre, hvordan skal man da legge det fram. Noen mener det er dårlig stilt, andre bra, noen midt på treet. Et godt utgangspunkt i mine øyne:).

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er meg du sikter til Larserikm så har jeg ikke skrevet en bokstav om vading eller behandling av fisk i det innlegget.

Det jeg skriver om er antall fisk, hver og en evt tar opp i løpet av en dag.

Så lenge det selges mange fiskekort et sted ,så blir det nødvendigvis mange forskjellige personligheter og meninger

om det og ta opp en eller 10 fisk om dagen hvis muligheten er der. Jeg nekter og tro at alle er enige om alt

i Rena også, hvis det ikke er regler om antall fisk pr dag der ? Hvis det ikke er regler om hvor mange man kan ta opp pr dag så gjør man ikke noe galt.

 

- Men, som Ronny skriver  har jeg sett mye rart ang vading og behandling av fisk. Men

er ikke feilfri selv heller.

Endret av Roger Johansen
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok mye rett i det du skriver Jon-Erlend,men jeg er ikke helt enig i den oppfatningen din.

Mulig dere ble guidet til fisk som ikke blir kastet på konstant hele sommeren samt den første dagen deres blåste det såpas at fisken så vel ikke fortomen i det ofte krusende vannet?

Husk også at du er er en rutinert og dyktig fisker som bruker mye tid på dette da blir fort det å fange en fisk lettere en for en nybegynner!

I perioder med lite fiskepress spes tidlig på sesongen opplever jeg ofte ett par flyt så tar fisken,men nå som elva har stabilisert seg på "normal" vannstand og er krystallklar klar igjen begynner man å merke hvor kresen fisken kan være. Her om dagen hadde jeg en fisk som tok flua 6 ganger, men spytta den ut igjen både kjappe og trege tilslag ble forsøkt, men nei den står fortsatt å vaker! :)

Hvordan dette var før har jeg ikke peiling på. Jeg innbiller meg hvertfall at på mine 7 år i elva har jeg utviklet meg som fisker og ikke motsatt at fisken har blitt gira på å hoppe på krok!

Det er jo lett at man vil ha det som før. Men hvordan var det før bortsett fra færre fiskere? Jeg tror personlig at bedre utstyr og ikke minst bedre fiskere gjør at det som kanskje før føltes som ekstremt kilent fiske nå har blitt en hel del enklere!

Jeg kan takke masse trivlige rutinerte fiskere som har tatt meg under vingene og lært meg elva å kjenne, fluevalg, fiksetekninker osv. Generasjonene før oss måtte lære mye selv. Vi har Internett og filmer som gir oss lærdom... Kan det ha noe med dette at kilent før og nå er forskjellig?

Som elva jeg nevnte i en tråd lengre opp her langt til fjells og bitte liten. Der reagerer fisken på tråkking på land og om fluesnøret blir lagt ned for hardt. Er det så kilent det var her før? Eller er det så enkelt som at fisken ville ha fluer med tynn kropp men alle fisket med fluer med tykkere kropp?

Her må de gamle rutinerte på banen og fortelle hvor kilent det egentlig var!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

OleKrs, vi spanderte vår tid ved helt forskjellige steder og egentlig over "hele" elva. Vi var på søkern etter både klekkinger og fisk. Vi er to helt forskjellige fiskere og vår "guide" har ikke særlig med fartstid i elva om enn han fortsatt er en god fluefisker. Da vi var fire stykker så splittet vi oss opp for å ikke være så mange på hvert sted. Jeg tror vi møtte elva som vem som helst som er ny der. Sen er det klart det er steder i elva som er mer eller mindre fisket i. Det merket vi jo raskt da det er veldig forskjellig trykk på de forskjellige stedene.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så folk ikke skal tro at det bare var å plukke fisk. Vi hadde nok et lite Norgesmesterskap i bomdrag. Jeg brukte totalt 7,5 time på å lure en fisk. Jeg har jo null erfaring fra elva men var heldig og hadde med lokalkjent mann. Stedene jeg fisket hadde nok ikke blitt fisket så mye ennå da vannstanden var på vei ned. Det var vel mest nede ved sirkuset jeg følte man kunne gå å plukke så mange kilos man orket. Hvis du møtte en kilen kar, var det bare å finne en ny som var mer villig og de var det nok av.

 

Her kunne jeg stå 2 meter ved siden av en fisk uten at den lot seg skremme. Litt som Montana hvor fisken stiller seg opp i strømmen på leggen din hvis du står der i 2min. Et tydelig tegn på at de er godt vant til vading og ikke lar seg skremme av det. Forskjellen på Hemsil og de kjente elvene i Montana er at det er større elver med sykt mye fisk så det er ikke så mange som har vært på krok i forhold til antall. Enkelte strekker i Hemsil vil jeg tro at all fisk har vært på krok minst et par ganger. Det kan jo ikke være bra.

 

Hvis målet er å få en elv der ørreten oppfører seg mer som vill naturlig fisk ser jeg ingen annen løsning en kortbegrensing.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde litt gøy av å lese flere eldre tråder om samme elva og det er fiskepresset og prisene på kort som går igjen, samt noe av det man er innom i denne tråden.

Er det noen konkrete forvaltningsmessige tiltak som er gjort de siste årene utover det å øke kortprisene?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner frustrasjonen din over deler av tråden veldig godt Håvard W.

 

Fokuset har underveis fått litt merkelige vendinger. Men jeg håper nå, at temaet kan få den tiltengte oppmerksomheten.

Det foreligger flere + enn -`er. Mange fler. Det er gjort fenomenale ting blandt de lokale i elva,det er det liten eller ingen tvil om. Problemet, slik jeg ser det, er at det er en tid for alt. Nye løsninger bør vurderes grunnet andre typer utfordringer enn tidligere. Tror jeg.

Og i den forbindelsen liker jeg debattens utvikling. For og mot, gode argumenter og gjennomtenkte innlegg.

 

Hva jeg personlig mener, med å samle innformasjon, før jeg skriver et brev til forskjellige innstanser, handler først og fremst om å tilføre innholdet så mye og saklig innformasjon som mulig. Derfor ønsker jeg en god debatt på temaet.

 

Takker så langt for mange gode innlegg og meningsutvekslinger. Engasjemanget er gledlig, for en som faktisk er mer begeistret for tørrfluefiske i denne elva, enn godt er. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ole Kristian.

Jeg skal prøve så godt jeg kan og lene blikket litt tilbake i tid.

 

Hemsila i begynnelsen av 90`(da jeg begynte å fiske der) Kunne sette deg som nybegynner på prøver,som fikk noen og enhver til å rive seg i håret. Det var brukbart med fisk da også, men i langt større grad forskjellige dimensjoner.

Fisken vaket i perioder, like mye da som nå. Men dette var nok først og fremst fordi det var noe å vake på. Aurivilliklekkingene var i dagens målestokk, som rene eventyr å regne. 

Og om man ville, og evnet, så kunne man lete og finne store fisker den gangen også. Og fant du en, kunne du tillate deg,å sette deg rolig ned, og beskue denne, legge slagplan og fiske den i ditt eget tempo. Og det måtte du. Den tålte kasting dårligere, noe som resulterte i lengre og lengre fortommer. Den var sær på fluer, netopp fordi den hadde så mange originaler å studere. Og et dårlig flyt, kunne resultere i plagsom stillhet i en god time, før noe mer skjedde. Tross innsekter i fleng. Men du hadde tid til å vente. Ingen stresset deg,for å komme til....

Og når en slik fisk tok, så var det på en måte slutt på moroa (for min del). Da gikk spenningsnivået litt vel høyt for min del. Kampene ble druge, og fisken kjempet for livet så lenge den orket. Og den orket mye..

Den gangen var det største problemet, at det fantes folk som tok for mye fisk med seg hjem. Og det var noen skrekkeksempler på dette. I tillegg, var det enormt med måke, som forsynte seg grådig av døgnfluene. Men disse ble fjærnet etter godt arbeid fra lokalmiljøet.

Det jeg vil frem til, var at fisken før var sky, og tålte dårlig, ting som ikke var naturlig. Vading var ikke enkelt. Gode flyt og presentasjon, var eneste utvei. Og det var aldrig feil med så gode imitasjoner som mulig.

Jeg brukte flere sessonger, før jeg knekte noen koder. Godt fiske i Hemsila for min del før, var å få en fin fisk annenhver dag. Og det gjorde jeg. 

Ikke uvanlig den gangen, at vi fisket utelukkende med 6x og jeg bruker samme materialene i dag. Men 4 og 5 x. Hendte vi var nede på 7x også, om ikke fisken bar preg av å være stor. 

Lange fortommer ble et begrep og er det fortsatt i  Hemsil. Det var nødvendig den gangen. Nå er det ikke det i like stor grad. 

Fisken er ikke utpreget sky for vading i like stor grad heller. Og en fisk som står å vaker er ikke lenger nødvendighvis selektiv, men i "matmodus" Og plukker like gjerne en Elkhair caddis, som en sirlig bundet No- hackel. (ikke bestandig :-) )

Mye annet kan også nevnes,men dette er nok deler av essensen, slik jeg opplevde det. 

Om jeg er bedre til å fiske i dag? Nei! Jeg hadde dette både som jobb, livsstil og lidenskap over en lang periode av livet. Jeg vil påstå jeg var bedre til det meste den gangen. Og godt er det. For da er man ikke utlært, og har mye nytt å lære fremover. Men å bruke Hemsila som "sensor" for kunnskap er nok ikke like spenstig og vanskelig som før. Kanskje like greit? Hvem vet.....

Men deler av den gamle sjarmen, er litt borte,slik jeg ser det. 

Endret av Itte hackel
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med både Ronny og Ole Kristian i denne tråden her.

Jeg så også en del bilder av forholdsvis slank fisk her tidlig i sesongen, og ble litt engstelig for ståa. Jeg har også fått syk fisk der oppe selv, men er det ikke Oter som herjer langs elva? Sårene den forårsaker på fisken blir fort infiserte.

Etter å hatt gleden av å fiske der oppe, og ikke minst treffe mange andre ivrige fluefiskere, noen helger nå har jeg beroliget meg selv med at kondisjonen på fisken er som den skal være. De jeg har snakket med mener i hvert fall det og det er også min egen erfaring. Det er helt naturlig at noen fisker eldes med åra og det er også noen fisker som har valgt meget utsatte stamplasser! Noen av disse har nok vært oppe veldig mange ganger i løpet av noen hektiske uker.

Når det gjelder vanskelighetsgraden på fisket så vil jeg tro at mye skyldes de endringene vi ser i mattilgangen/klekkingene der oppe? Elva er jo mye reinere nå enn tidligere bla som følge av endringer i jordbruket og gjødsling. Fisken er nok ikke like selektiv lengre som den en gang var.

Jeg velger å håpe og tro at det er naturens gang vi ser og at Ronny bare har hatt maks uflaks på sin tur! Måtte neste tur gi deg bare feite puddinger!

Ang oppførsel på fluefiskere så er situasjonen ganske annerledes. Mange folk eier ikke folkeskikk, og jeg tror vi bare må bli flinkere til å si fra til hverandre. Så hardt som det er nødvendig!

Jeg er på plass i elva igjen i morgen, og kommer til å fortsette og frekventere den elva så ofte jeg kan. Dere får skrike på meg om jeg blir for nærgående! :-)

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppi all bekymringen og negativiteten som kommer frem rundt elva her, så får man kanskje prise seg lykkelig over at man for en gangs skyld snakker om ei elv med for mye stor fisk ? ;-)

Om vi hadde flere elver med en slik bestand av fin fisk her på østlandet så ville det kanskje ikke vært noe fisketrykk å snakke om i denne elva.

  • Lik 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definnitiv et godt poeng Lars. :)

Og et godt forslag i forhold til trådens mål og mening. 

Personlig mener jeg at flere gode elver og vann, absolutt er den beste løsningen på sikt. <<l

Men slik jeg ser det, er det ikke sikkert Hemsila tåler å vente 5-10 år på at nye gode elver og vann etableres.....

Utviklingen man har sett på de siste 10 årene, stikker ut en kurs, mener jeg. Og denne tror jeg ikke vi har lyst til å se resultatet av om 5-10 år... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har forsøkt å lest det meste som er skrevet her og ser begge sider av saken, alle vi som har fisket her finner elva og dalen i seg selv enestående. Det er en grunn til at vi kommer igjen år etter år, de som ikke har fisket den burde ta seg en tur å prøve, ikke minst for å få ett inntrykk selv av hva vi andre snakker om. Det hjelper lite å mene noe om tilstanden og tilgjengeligheten hvis man ikke har vært her.

Jeg har fisket i elva siden 2008, en uke av gangen på forskjellige tider av sesongen. De 4 siste årene har jeg tatt flere turer i året og kan med hånden på hjertet si at jeg til dags dato aldri har fått en tynn, grovt skadet eller soppbefengt ørret. Ei heller ørret som har villig har blitt med inn i hoven uten en god fight først. De jeg har tatt har vært i god stand med topp kondisjon. Jeg har derimot sett utviklingen i antall store fisk, før kunne jeg gjerne få flere under halv-kiloen, men de siste årene kan jeg telle på to hender de ørret under halv-kiloen jeg har tatt. Antall over kiloen skulle jeg hatt mange hender for å telle.

Jeg liker å traske elva opp og ned samt fiske der ikke så mange andre fisker. Men når forholdene ikke er på min side, blir det ofte plasser det er lettere å komme. Her har jeg da sett enkelte fisk som har hatt merker etter å ha vært ute en vinternatt før. Ikke direkte skader, men tydelig at de har vært oppe før.

En ting det har blitt mer og mer av er mink. Før så jeg en eller to i året, nå ser jeg gjerne en til to om dagen. Dette er ikke bra, minken bryr seg katta om tilstanden på måltidet sitt.

Det har de senere årene også blitt adskillig flere mennesker enn det var før, men det er en naturlig følge av alderen vi lever i. Det er lett å skaffe seg informasjon på nettet om elver på øst-landet som huser storvokst ørret. Vi har dessverre ikke flere enn ca. 2. Rena og Hemsil. Når man så tenker på nedslagsfeltet for disse elvene så blir presset enormt når man markedsfører. Spesielt med tanke på hva som er gjort med denne elva. 

De som sier det er lett å få fisk i Hemsil fordi ørreten er i "spise" modus tror jeg bare er beskjedne. Jeg har sjelden vært borti særere og vanskeligere ørret enn her. Det handler mye om rett flyt, rett flue og ikke minst til rett tid.

Jeg kan ikke si at jeg er direkte bekymret, men jeg forstår og støtter ønske til Itte hackel om en debatt om saken. Samtidig har jeg hatt gleden av å treffe Ole-Kristian som viste seg som en trivelig kar med godt hjerte for og god forståelse av elva (selv om han er gjerrig på plassen sin). Så hans forslag om NINA er også noe som elveeierlaget burde ta tak i, noe de sikkert allerede har gjort.

Jeg har aldri vært med på kultivering og vet ikke hva som må til for å bevare det slik det er i dag, men kan jeg bidra så gjør jeg gjerne det. Frem til da så forsøker jeg etter beste evne å oppføre meg dannet og hyggelig ovenfor alle jeg måtte møte langs elva.

Off the hook!

Endret av JFLund
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du på da Itte hackel?

 

Hvis det er andre elver hvor man praktiserer C&R så har jeg litt erfaring fra elver i Bosnia som jeg har besøkt de siste 5 årene, der får fisken dessverre gjennomgå adskillig røffere behandling enn hva jeg har sett i Hemsil. Har også fisket litt i Rena, men kun tatt 20 fisk der så det er for tynt grunnlag.

Her hvor jeg bor har vi bare dårlig med elver, men vi har mange gode vann og fjellvann. Her er det futt og fart i ørreten frem til det blir varmt i vannet, som regel starten av Juli. Da lar vi heller hver å fiske. 

 

Men du tenkte kanskje på noe annet?

 

En ting til, jeg har i år sett to kamerater dra opp hver sin hunnfisk på ca. 1,5kg, begge disse burde veid nærmere 2 kilo da lengde var rundt 57cm. Dette var dog tidlig i sesongen. Om det var gammel fisk eller gytefisk er jeg usikker på.

Endret av JFLund
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I hemsil, som i endel andre elver, er det først litt utpå sesongen "småfisken" begynner å vise seg (min erfaring) . . . Usikker på hva dette skyldes, men vet om flere elver hvor det er slik.

Besøker man hemsil nå og utover, så er det nok fullt mulig å få halvkilosfisker og mindre.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte faktisk forbi og stoppa innom Hemsila på flere plasser i dag. Noen få pene fisk som viste seg de på de plassene jeg stoppa, men ellers en del vaking av småfisk. Det er virkelig vakkert, men samtidig litt sånn grådig rart i Hemsedal  ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke på noe spesielt Jan Fredrik. Bare tenkte på dette med sky/vanskelig fisk. Og at de er så sterke.

Selv har jeg lite annet å sammenlikne med, da jeg stort sett har fisket Hemsila gjennom hele mitt fluefiskende liv. Og det er jammen stor forskjell på før og nå.. 

Jeg har vert noen dags turer i Rena, og opplever fisken der vesentlig trassigere. I vesentlig bedre hold også. Og hadde jeg likt området, hadde jeg fisket mye mer der.

Hallingdalselva også, byr på langt sprekere fisk, og med helt annen kondisjon. Fisket den mye før. Kanskje tiden er inne for å se nærmere på den igjen... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, sammenligner jeg med ørret på samme størrelsen her hjemme i samme vanntemp. så er de ikke så langt unna, unntaket er fjellørret, de er sprekere men også vesentlig feitere. Men, de sølvblanke ørretene man av og til får i Hemsil virker adskillig sprekere enn de gullbarrene. Fikk en på rundt 800 i år som jeg trodde var nærmere 2 kilo etter utrasene å bedømme.

 

Fisken i Hemsil er nok ikke like sky lenger, der er jeg enig, men den er ikke lettere å få på kroken for det er min erfaring. Håper du har hatt maksimal uflaks Itte hackel, ikke for å være ufin, men det håper jeg virkelig. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så med andre ord, er det de fisken som man sjelden får, som er sprekest? Da er vi ikke så uenige likevel da.. ;)

Påstanden om uflaks er ikke ufin den Jan Fredrik. Den er ærlig talt en ønsketenking, som jeg svært gjerne skulle slått meg til ro med.. :)

Håper selv jeg tar feil, men tror ikke det.

Ulempen, er at flere av oss som har ferdes langs denne elva, mer eller mindre over lang tid, har samme uroen.

Da tenker jeg ikke på de som har fisket her i 6-8 år, men de som har fisket 15 år før dette også, eller enda mer..

 

Jeg skal ikke gjøre dette til en debatt om hvem som har fisket lengst eller kan mest, for det handler dette virkelig ikke om. Men jeg vil likevel påstå, at grunnlaget for å vurdere, ikke blir dårligere med lang erfaring fra samme området.

Og jeg er ganske sikker, på at mange, som har fisket elva over lang tid, nok kjenner igjen flere av sakene jeg har belyst. Faktumet, er at færre og færre av de er å se langs elva lenger.  Ikke uten grunn det heller, desverre..... :(

Endret av Itte hackel
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører hva du sier Ronny, men når du hele tiden poengterer at du og de du har snakket med har årevis med erfaringer fra en elv så blir det indirekte å si at det ikke er nødvendig å uttale seg med mindre man har fisket i ei elv i 20 år pluss... Hadde dere fokus på saken når dere satt langs elva for 20 år siden, eller husker dere kun de gode stunder???

Jeg liker at du samler inn folks meninger, men la en mening være en mening da.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...