Gå til innhold

Hmmm, skeptisk.


Anbefalte innlegg

Null stress med det Håvard W.

 

Jeg bare belyser det faktumet, at mine egne vurderinger er basert på lang fartstid i denne dalen, og nok ikke er tatt ut av lufta. Jeg sier ikke at man må ha lang erfaring for å mene noe. Og jeg legger heller ikke vekt på at det skal være slik. Jeg bare poengterer at de som har denne lange fartstiden på godt og vondt, i langt større grad uteblir fra dagens opplevelser. 

Det som bekymrer med hva "tiden" anngår, er at "glansnummerene" er innspill fra folk som ikke kjenner til "gamle dager".

Hverken mer eller mindre.

Det har blitt stilt spørsmål vedrørende mine motiver for trådens opprinnelse, og i den forbindelse, gjør jeg rede for grunnlaget mitt.

 

I "gamle dager" var nok fokuset og engasjemanget minst like stort som i dag. Og mye av dagens fiske i dalen er et rent resultat av meget godt arbeid fra lokale ildsjeler. Ingen tvil om det.

Men det er en ny tid,og nye utfordringer. Og med tråden ønsker jeg å belyse netopp dette. Er tiden inne for å gjøre nye grep, i forhold til de nye utfordringene? Eller skal man la det skure å gå? Jeg har ingen annen vinst med mitt engasjemang, enn kanskje å kunne glede meg med mitt fiske i dalen, også om 10-15 år. Samt skape debatt om hvorvidt det kan/skal være en tilgjengelig opplevelse for generasjonene som kommer. Og jeg har litt tungt for det, i forbindelse med at dette kan være grunnlag for en "negativ" holdning til dagens situasjon. Slik jeg ser saken, er det ingen som har noe å tape på at dette temaet tas opp. Ingen har noe å tape på at situasjoner forandres heller. Men jeg ser at flere er skeptiske. Hvorfor?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg begynte å fiske i Hemsila som ungdom, 40 år siden, så ble elva min absolutte favoritt.

En stor forskjell fra den gang er at elva hadde mer bunn-vegetasjon. Derav bedre grunnlag for insektliv.

Elva ble "gjødslet" av landbruket. Massve klekkinger og vak-bonanza.

Jeg tror at elva kan tåle mer avrenning fra landbruket, slik at det blir mer vegetasjon og derav bedre forhold for insektene.

Forhåpentligvis feitere ørreter som resultat.

For meg er elva fremdeles den ultimate elva. Den tåler mange fiskere.

Derimot tror jeg det er mange fiskere som ikke tåler å se andre fiskere.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gode refleksjoner, "Danielsson.

Og mye som Understreker det faktumet, somer nevnt av meg og flere. Vi opplever at fisken kunne holdt bedre kondisjon.

Hva mye fiskere anngår, handler ikke dette først og fremst om at man ikke tåler å møte de selv. Jeg er personlig godt over middels sosialt annlagt, og tar mer enn gjerne en prat med andre "fiske brødre". 

Men fiskepresset i dalen, er til tider latterlig høyt,og det er dette jeg undres på om kan være bra. Noe gjør fisken i dårligere forfatning i dalen, og jeg tror noe av utfordringene er tidvis enromt fisketrykk.

Men, jeg skal selvfølgelig ikke legge skjul på at det er et skår i gleden, at man blir pepret for å å ta opp plass, når man sitter å venter på fisk. Og om man velger å bytte plass, er det stort sett ikke mulig å komme til (I de mest trafikerte periodene).

Klart det tar mye av sjarmen og trivselen. 

For mye folk, er en ting. Men oppførsel og fremtoning er en annen. Om det blir for mange mennesker, med litt vel lite respekt for andre, skaper ikke dette en triveligere situasjon. 

Men dette har jeg valgt å ikke legge så stort fokus på, for det kommer i neste rekke i forhold til mine personlige bekymringer.

Og igjen, står jeg med spørsmålet om hvorfor det ikke skulle være tid for å gjøre nye grep? Hva har hvem å tape på det, om man ser på elva og fiskens fremtid?

Endret av Itte hackel
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som om den høye prisen har ført til ytterligere fiskepress, ut i fra en "Er det dyrt, må det være bra"-tankegang.

 

Da faller det meste av begrunnelsen for å akseptere høyre priser bort. Fiske blir ikke lenger så eksklusivt som prisen indikerer, og da er keiseren naken.....

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

De som har lest innledningen i denne posten, har nok forstått hva tråden handler om. Tråden var ment som en åpen diskusjon, om flere av våre elver og intensjonene til "interesse organisasjonene", og utviklingen av situasjonen vedrørende fisk og elver i denne forbindelsen. 

De fleste har nok også fått med seg de heftigeste diskusjonene vedrørende trådstarters (min) troverdighet og motiver i denne forbindelsen.

Innledningsvis, kommenterte jeg en utvikling av vesentlig tynnere fisk, og fikk passet påskrevet av OleKrS. Hans påstander var at fisken i var av meget godkvalitet,og at det ikke var noe feil, hverken med fassongen eller tilstand. 

Like fullt, er dette bekreftet av den, som nok vet og kan mest om akkurat dette.

I en diskusjon om samme tema på FB, har vi fått bekreftet, at: " det er en god del gammel, lang og slank fisk. Og at dette har vert et problem de siste 3-4 årene".

 

Vi har samtidig, likevel, fått beskjed om at våre bekymringer er fullstendig blottlagt for grunnlag, og at vi aller helst burde fjærnet diskusjonstråden.....

Våre bekymringer er fortsatt å regne som direkte "sverting" av hemsil. Samt at vi har en skjult agenda gjennom personlige motiver. Dette blir i tråden på FB fremlagt av en repressentant fra "Ørretens Rike". I tillegg, som sagt, ønsker han at vi skal legge debatten død, da dette ikke fører frem noen retninger. I tillegg, blir jeg og fiskekompis Roy, forklart, at vi ikke er direkte velkommne til å fiske Hemsil i fremtiden, på bakgrunn av vårt engasjemang. 

 

Man kan jaggu undres på hvem`s motiver om hva, som er basert på "skjulte agendaer".........

 

Tråden er å finne på "Fluefiske Norge" på Face Book, for de som ikke har fått den med seg......

 

Ronny B. Pettersen

Endret av Itte hackel
  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke fått den med meg, så takk for tips :) 

At enkelte kommer med slike personangrep har man sett før, finnes vel noen tråder her på forumet også der samme person har kommet med ganske krasse svar og personangrep når det gjelder hemsil.

 

Og dere tok kjernen opp kjernen i et problem i den tråden. Folk er så sabla prkåte og har et stort behov for å vise seg frem at de gladelig blåser gode fiskeplasser bare for å få stjerne i boka. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm,....interessant, at vedkommende repressentant for "Ørretens Rike", nå har fjærnet alle personanngrep, faktabortforklaringer og selvskrevne trusler om at enkelte ikke lenger er ønsket som besøkende i Hemsila. Dette er utført, som følge av å ha slettet fler enn 50 av sine egne innlegg.... i tråden på FB.

Man kan undres hvorfor....  ;)

Men samtidig synd, at folk tilnærmer seg meningsfylte debatter med så mye sverting og påhopp, så man til slutt faktisk må fjærne slike innlegg igjen, for i det hele tatt å ha et ansikt utad i etterkant. 

Skremmende at de får holde på som de gjør.....

Ørretens Rike, fremstår nå i etterkant som et langt større problem enn før, for oss vanlige menneskers fremtidige glede i Norsk natur med fiskestang og kaffikjele. Signalene er tydelige, og det bør ikke herske noen tvil om at de er best tjent med å døyve ned negative tilbakemeldinger. Likevel,vil jeg få bemerke, at det er bekymrende i seg selv, hvordan min bekymring her, samt Roy og min bekymring i tråden på FB blir behandlet av "tilbyder" og hans "disipler". Måtte fanden forby fremtidig utvikling av slike fremrykk og igjen sette Norsk Natur på kartet, tilgjengelig for alle oss vanlige dødlige. Men gjerne med kortbegrensninger i de mest belastede områdene....

Endret av Itte hackel
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ofte slik når folk sier det de ikke tør stå for offentlig.  Det ødla debatten for oss som leste den først i dag. Men slik er det, og vi som har vært med i fluefiskegamet noen år og som kjenner til den del av den "offentlige" delen av fluefiskerne, er selvfølgelig ikke overrasket. 

 

Jeg personlig syns ørretens rike, fishspot og tilsvarende tilbydere ikke tilfører friluftslivet en dritt. Men det er nok dessverre slik folk vil ha det, og da er det bare å akseptere at det er veien å gå. Man ser jo det på alle sosiale medier, (facebook, forum etc) så har en god del av oss et ekstremt behov for å skryte, vise frem hvor vi fisker og ikke minst fortelle alle og enhver hvor stor fisk det er og hva som klekker etc. Og det er vel en grunn generelt at det er så populært med å sette stor fjøsfisk i vann, det er vel ene og alene for at folk skal skryte av at de får stor fisk? at det er fjøsfisk har ingen ting med saken å gjøre. Jeg personlig blir kvalm av store fisk med slitte finner og det som verre er. 

 

Jeg syns friluftslivsfolk og sportsfiskere er virkelig på feil retning. Nå blir det mer og mer stress for å få størst mulig fisk, bestige flest topper eller ha vandret flest mulig mil på en dag. Og det vi sitter igjen med er ekstrem slitasje og søppel langs kjente elver, fjelltopper etc. Friluftsfolk meg i ræva. 

 

Hilsen en som koser seg glugg ihjel i mindre gode elver, der kilosfiskene ikke står på rekke og rad, men jeg kan tusle langs elva, treffe kanskje en eller to andre fiskere løpet av noen dager. De man da ofte treffer er da enten noen lokale markfiskere man kan slå av en prat med, eller andre fluefiskere som også er "flyktninger" fra de større kjente elvene. Og de har stort sett samme syn som meg så det kan bli riktig så trivelig møte.

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronny setter pris på at du ytrer mine meninger,men hold deg da til fakta. Har ingen sted skrevet at det IKKE eksisterer tynn fisk i hemsil. Har vel skrevet at jeg har fått både tynn fisk og soppinfisert fisk etter mink angrep. MEN jeg har sagt at jeg ikke kjenner meg igjen i ditt bilde av situasjonen og hvor utbredt dette er! Jeg mener du ga et utrykk for at dette var et stort problem og at sansynligheten for å få denne type fisk er stor,mens jeg som bruker unormalt mange timer i denne elva knapt har fått fisker av den karakteren du snakker om.

Etter at disse diskusjonen har dukket opp har jeg også valgt å se på k-faktoren på fiskene jeg har fått for å få litt mere fakta på bordet ut i fra egen fangst. Største k-faktoren siste ukene har vært 1,36 og 1,34 og jeg har enda ikke vært under 1 på noen av fiskene fanget siden denne tråden startet. Det er jo et bevis for meg personlig hvertfall at elva er i god forfatning.

Gammel slank fisk vil dukke opp uansett og at det er et utsrakt problem som bør bekymres over ser jeg ikke. Denne og FB diskusjonen har blitt et tema langs elva og INGEN av de jeg har møtt av både tilreisende og faste fiskere har det inntrykket du har gitt av tilstanden.

Men du har fått i gang en snakkis og tilbakemeldingene fra folk er enstemmig om at det bør være mere tilgjengelig info langs elva og i form med kjøp av kort hvordan Fang og slipp praktiseres! Så den skal du få kudos for!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så om diskusjonen er aldri så gal da, er den i hvertfall god for noe...  <<l

Veldig godt fornøyd med alt som skjer i riktig retning jeg...... :)

 

Og igjen, får jeg jo egentlig bekreftet mine bekymringer om og rundt fisket, slik jeg ser det.

 

Jeg har ikke noe sted, yttret at det er stor sannsynlighet i at man får bare dårlig fisk i Hemsil.

Jeg har yttret bekymring for at vi ser at det er mer nå enn før.... 

Dette blir bekreftet, både av deg og andre, men jeg skal likevel ikke kunne yttre min bekymring, uten at det blir annsett som sverting og usakelig negativ omtale av Hemsil?

Endret av Itte hackel
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ser det i det historiske perspektiv. For 20 år siden var det da settefisk der det i dag er felles soner?

Tror ikke det, ergo vrient å få settefisk før. Nå kan det forekomme at en og annen slipper seg ned i fluesonene. Det er ikke mange sånne fisk som blir tatt pr år så ikke et stort problem vil jeg tro.

Antallet fisk nå og for 20 år siden? Og Antallet stor fisk?

Jeg tipper at det er flere og større snitt nå som det ikke er noe særlig uttak.

Med mere fisk vil vel også sannsynligheten for at det blir flere tynne,gammle svake fisker. Vil tippe det er en viss andel fisk i den kategorien som øker proporsjonalt med bestandens str...

Dette sammen med bedre utstyr, og mere fiske erfaring vil øke kjangsen for å komme i kontakt med fisk sammenlignet med tidligere vil jeg tippe!

Det vil også kunne øke kampen om maten noe som kan føre til at de litt "svakere" fiskene ikke får like mye næring hva vet vel jeg? Og da siden man er i kontakt med mere fisk vil da kjangsen for å treffe på disse svake,gammle tynningene øke?

Men disse fiskene finnes jo i andre vassdrag også enten det er stort press eller ei. Så tynn fisk finnes overalt.

Er virkelig problemet så mye større her en i Rena, Vanggrøfta, Borgund, Tisleia, Holselva osv? Fikses da tynn fisk i de elvene også. En salig blanding av populære elver med stort og lite fiskepress. Den tynne fisken som finnes i små ukjente vassdrag hvor det knapt fiskes? Hva med den? Er det like bekymringsverdig?

Ja Mink er det nok mere av nå en for 20 år siden og det er et problem det blir jobba med men helt klart burde vært jobba enda hardere med. Hadde jeg hatt jegerprøven og tillatelse til P løpe rundt med våpen skulle jeg gledelig tatt meg noen runder langs elva for å få bukt på problemet.

Hva angår krokskader på fisk vil jeg tippe det er et større problem nå en før. Det grunnet større fiskepress, flere fiskere og alt for liten info rundt korrekt fang og slipp kultur. Her kan helt klart infoen bli bedre det er vi alle enige om!

Så ut i fra mine tanker her og et K-Faktor snitt på godt over 1,1 under de siste tre ukers fiske vil jeg si at mitt personlige inntrykk fortsatt er i stor kontrast til dine bekymringer. (nei jeg er ikke så god at jeg har nappa opp alle fisker i elva,men har fanget mye fisk i denne perioden)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke dette en høyst legitim diskusjon som burde tåle dagens lys?

Uten at man skal tåkelegge, eller beskylde noen for å sverte en eller flere elver, eller trekke i tvil enkelpersoners motiv.

Er det ikke logisk at en fisk som krokes ofte bruker energi på dette og at det tar litt tid før den spiser igjen etter å ha blitt sår i kjeften?

Sånn sett så er det vel ikke helt unaturlig å tro at enkelte fisk mister vekt som en konsekvens av dette?

Jeg kunne aldri tenke meg å fiske på denne måten. For dyrt, for styrt, for mye folk...

Det er en retning tingene går i som jeg ikke liker, og som ikke hører hjemme i det jeg forbinder med mitt foretrukne fluefiske.

Og det er vel ikke til å stikke under en stol at det er et visst fiskepress i en del av disse elvene?

Krokskader forekommer vel. Har vel sett dette godt dokumentert.

Jeg synes debatten definitivt er sunn, og veldig viktig,

Og det som faktisk bekymrer meg mest er om nok fisk dokumenteres krokskadet, at det vil bety mer negativitet rundt C&R og dermed fluefisket som hobby.

Mvh Truls

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Her var det mye morsomt. Til dere mest ivrige fiskere i Hemsil;

Hvilken klasse på stanga bruker dere? Håper ingen her fisker målrettet

Mot fisk på over Kiloen med 4# eller mindre??? Da er det i så fall

Ikke rart om fisken blir slank og treig...

Geir

Hva er galt med å fiske kilosfisk på klasse 4?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4'er stang funker helt fint i hemsil... Det er fortomstykkelsen som avgjør hvor hardt man kan presse.

Hvor kommer ørreten man setter ut i fellessonene i hemsil fra?

Finnene på settefisk vil jo vokse ut igjen etterhvert, så man kan vel vanskelig vite hva som er hva... Fjøsfisk som har gått i jorddam har gjerne ikke synlig slitasje heller, og da blir det vanskelig å avgjøre.

Selv tror jeg de som styrer med hemsil ville tjent på mer åpenhet om hva inntektene fra kortsalg går til, for det blir man jo gjerne litt nysgjerrig på om man betaler 900kr for 2 døgns fiske.

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars settefisken i Hemsil er blank og settes ut i relativt god str så det er ingen problem å se om det er en settefisk eller ei. Husker ikke om fet er Valdres eller Hovet som leverer til Hemsil.

Inntektene går til å lønne to oppsynsmenn, innkjøp av settefisk til felles soner og vann, leie av mark fra grunneiere osv. Mener hele lista står på fiskeihemsedal.no

Nå stempler jeg ut for ei uke så er spent på hva som har dukket opp her når jeg er tilbake!

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars settefisken i Hemsil er blank og settes ut i relativt god str så det er ingen problem å se om det er en settefisk eller ei. Husker ikke om fet er Valdres eller Hovet som leverer til Hemsil.

Inntektene går til å lønne to oppsynsmenn, innkjøp av settefisk til felles soner og vann, leie av mark fra grunneiere osv. Mener hele lista står på fiskeihemsedal.no

Takk for info . . . Fant omsider driftplanen på fiskeihemsedal.no, og selv om det var for perioden 2007-2011 så var det interessant lesning.
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen OleKrS.

Jeg ser du har mange spørsmål, og skal prøve å besvare så mange som mulig, så godt jeg kan.

 

1. For 20 år siden var det da settefisk der det i dag er felles soner? 

Tror ikke det, ergo vrient å få settefisk før. Nå kan det forekomme at en og annen slipper seg ned i fluesonene. Det er ikke mange sånne fisk som blir tatt pr år så ikke et stort problem vil jeg tro. 

 

Svar: Å joda. Det ble satt ut fisk i "felles sonene da også. Den gangen kalt "krokodiller" og de fikk sjelden lang fatstid. Ikke unormalt, at noen kjørte rundt og satte ut. Noen andre, kjørte rett etter og tok ut dritten! Og på den måten bidro til å holde "originalfisken" så lenge som vi fikk. Nå er den likevel vannet vesentlig ut.

 

2. Antallet fisk nå og for 20 år siden? Og Antallet stor fisk? 

 

Svar: Var nok kanskje mer fisk på elva før. Lavere snitt, men nok flere av de som var større enn i dag. Ikke vanlig, men heller supersjeldent med fisk mellom 1,8 og 2,5 kilo... Snitt på kanskje rundt 7-8 hekto...

 

3.Med mere fisk vil vel også sannsynligheten for at det blir flere tynne,gammle svake fisker. Vil tippe det er en viss andel fisk i den kategorien som øker proporsjonalt med bestandens str...?

 

Svar: Klart det gjør. Og er en del av det jeg har ytret bekymring om. Uten noen form for kultivering i form av uttak av disse slitne gamle "slipsa", som har tjent dalen i mange nok år, vil ikke ny fisk komme til på de beste plassene og videre kunne utvikle seg slik de burde...

 

4.Dette sammen med bedre utstyr, og mere fiske erfaring vil øke kjangsen for å komme i kontakt med fisk sammenlignet med tidligere vil jeg tippe! ..

 

Svar: Nja..., skeptisk.Tror neppe utstyret den gangen, var så mye dårligere enn nå. Og endel av de som fisket elva "i gamle dager" var kanskje vel så dyktige som nå. Men grunnet interaktiv markedsføring, time for time, så får langt flere tatt del i det beste fiske til enhver tid i dag. Man ser jo utviklingen i anntall mennesker øke sammen med døgnflueklekkingene utover dagen. ;-)

 

5.Med mere fisk vil vel også sannsynligheten for at det blir flere tynne,gammle svake fisker. Vil tippe det er en viss andel fisk i den kategorien som øker proporsjonalt med bestandens str...

Dette sammen med bedre utstyr, og mere fiske erfaring vil øke kjangsen for å komme i kontakt med fisk sammenlignet med tidligere vil jeg tippe! 
Det vil også kunne øke kampen om maten noe som kan føre til at de litt "svakere" fiskene ikke får like mye næring hva vet vel jeg? 

 

Svar: Nei,hva vet vel noen av oss om dette? Kanskje derfor det kan være greit å være litt bekymret, å heller stille et spørsmål formye enn å tie frem problemer?

 

6.Er virkelig problemet så mye større her en i Rena, Vanggrøfta, Borgund, Tisleia, Holselva osv? 

 

Svar: He, he. Hvordan i helsike, skal jeg kunne vite det? Har nesten utelukkende fisket og gjort meg kjent i Hemsila. Men jeg vil tro at andre elver med tilsvarende fiskepress nok vitner til slankere fisk ettersom trykket øker. Men hva har det med saken å gjøre, at det er like slank fisk andre steder. Vi har til og med hatt fiskedød i elver her på østlandet, som følge av giftutslipp. Betyr det at det da er greit med giftutslipp andre steder også? Gjør jo ikke det.....

 

7. Den tynne fisken som finnes i små ukjente vassdrag hvor det knapt fiskes? Hva med den? Er det like bekymringsverdig? 

 

Svar: Nei, egentlig ikke. Fisken der lever sett ut fra forutsetningene et helt normalt og vanlig liv til stedet å være. Og jeg annser det absolutt ikke like bekymringsverdig, som det jeg ser i Hemsil, og vil få se ennå mer av i tiden som kommer.

Og under fiske i vassdrag kejnt for småfallen og tynn fisk, vil jeg tro prisen på døgnfisket ville vært vesentlig lavere enn 450;- Den sistnevnte prisen stiller vesentlige krav både direkte til området, men også til tilbyder.....

 

8.Ja Mink er det nok mere av nå en for 20 år siden og det er et problem det blir jobba med men helt klart burde vært jobba enda hardere med. Hadde jeg hatt jegerprøven og tillatelse til P løpe rundt med våpen skulle jeg gledelig tatt meg noen runder langs elva for å få bukt på problemet. 

 

Svar: Så bør de med annsvaret for kultiveringen, jobbe mer med dette da. Enkelt og greit. Er man så klar over et problem, uten å løse det, så er vel en bekymrende mening berettiget uten noe mer diskusjon?

 

9.Så ut i fra mine tanker her og et K-Faktor snitt på godt over 1,1 under de siste tre ukers fiske vil jeg si at mitt personlige inntrykk fortsatt er i stor kontrast til dine bekymringer. (nei jeg er ikke så god at jeg har nappa opp alle fisker i elva,men har fanget mye fisk i denne perioden)

 

Svar: I stor kontrast til mine bekymringer? Det er jo egentlig ikke det. Jeg har da neimen ikke sagt at vi fikk bare dårlig fisk. Men at vi fikk og har fått i senere tid mer dårlig fisk enn før. Forskjellen på de to tingene er vesentlig i mine øyne. Men likevel, en god grunn til å belyse det "lille" problemet og kanskje gjøre noe med det før det blir større?

 

10.Hva angår krokskader på fisk vil jeg tippe det er et større problem nå en før. Det grunnet større fiskepress, flere fiskere og alt for liten info rundt korrekt fang og slipp kultur. Her kan helt klart infoen bli bedre det er vi alle enige om! 

 

Svar: Dette er jo egentlig bare en ren bekreftelse på deler av mine bekymringer, som omhandler økt fiskepress....

 

For meg, kan det nesten se ut som om vi er mer enige enn du aner OleKrS. ;-) Forskjellen kan virke til at jeg ser på disse "utingene" som noe som kan forbedres og du mener de samme "utingene" ikke er så mye å bry seg om. Hva om det blir et problem om det ikke taes tak i? Hva da? Så igjen spørr jeg. Hva kan være skadelig, med å belyse utfordringer man ser, når vi atpå til, er enige i at de faktisk? Det er dette, som fremstår så ubegripelig for meg. Små problem, små oppdrag. Like greit å ta oppdragene da de er små?

Hvorfor vente til det virkelig kan by på trøbbel?

Endret av Itte hackel
  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ronny!

 

Nå har jeg fulgt med denne tråden her fra begynnelsen. Og jeg har forstått at du er opptatt av Hemsils ve og vel det har kommet klart frem flere ganger. Det er veldig bra at du har fokus på dette det. Tror alle som har vært der og som fisker der også ønsker å kunne gjøre det i fremtiden.

 

Det jeg stiller meg litt undrende til er måten du gjør det på. Nevnte det vel også i et tidligere innlegg. Hvorfor ikke gå direkte til elveeierlaget med dine bekymringer? Hadde ikke det vært en mer seriøs måte å gjøre det på? Sendt et brev eller mail til dem. Du kunne heller lagt ut kopi av brevet/mailen her etterpå. Jeg er overbevist om at du hadde fått den samme diskusjonen her etterpå. Du hadde fått frem folks meninger, slik du var ute etter. Du ønsket jo å samle sammen dette og ta det med deg videre til de rette folkene. Når sant skal sies så har jeg fortsatt litt problemer med å se hvilken informasjon man kan hente ut av dette.  En er positiv og ser ikke noen faremomenter, en er negativ og er redd for at elven er på vei ut i elendigheten. Gir dette informasjon? Du hadde forhåpentligvis også sluppet lange tråder med drittslenging og useriøse kommenterer begge veier. Mulig det hadde kommet, men da var i hvert fall henvendelsen sendt og i mine øyne fremstått mye mer seriøs.

 

Og en annen ting som jeg ikke kan skjønne at dreier seg direkte om fiskens tilstand er kortpriser. Gang på gang så kommer du inn på dette, seinest i ditt siste innlegg. Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor du hele tiden skal dra inn det. Er det feil at folk tjener penger på noe de eier. Hadde jeg eid deler av Hemsil så hadde ikke jeg takket nei til inntekter. Mulig jeg er liten i tankegangen, men men.

 

Kan du ikke heller sende et brev til elveeierlaget da? Legg ut kopi av det her og hold oss oppdatert på videre gang:)

 

Mvh Håvard

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Håvard.

 

Jeg ser hva du skriver, og forstår hva du mener. Men jeg skal innrømme, at jeg hadde håpet på en god debatt om temaet, som kunne belyst både de ene og andre synspunktene. 

Nå som før, er det ikke mulig å tilnærme seg litt diskusjon rundt disse elvene, uten at det blir som det blir, begge veier. 

Et brev til elveierlaget, kunne selvfølgelig vert en tanke. Men syntes du en slik tråd som dette ikke bør publiseres på et forum om fluefiske?

Og kan man ikke mene noe om dette temaet i et plenum? I så fall hvorfor ikke?

Ja, man kan selvfølgelig annse tråden som et useriøst forsøk, på å belyse noe man mener noe om. Man kan også på lik linje forholde seg til det som en seriøs hevendelse til flere, som visiterer elva i året, for å få høre om andres opplevelser. Mange har delt sine opplevelser. Noen har opplevd noe av det samme, noen det stikk motsatte og noen fornekter alt. Slik er det i alle debatter, så hva er verre med denne enn andre?

Tror neppe du finner ett eneste sted, hvor jeg nevner at det er feil å tjene penger. Jeg bruker prisen for fiske som et argument for hvorfor jeg syntes man kan og bør kunne forvente mer og bedre kultiverings tiltak, for å sikre fremtidig fiske på en bedre måte. 

Jeg har påpekt flere bekymringsfulle saker, samt lagt ved flere bilder som grunnlag for hva jeg mener. 

Utfra ditt spørsmål vedrørende min seriøsitet i forhold til innholdet i denne tråden, så er jeg overbevist om at dersom denne tråden er å annse som useriøs, så vil det i fremtiden, være usedvanlig krevende å starte seriøse tråder her inne..... :(

 

Ronny

  • Lik 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får heller ikke helt tak på hvorfor det skal være noe galt i å diskutere ståa i elver hvor aktører som feks Ørretens Rike er involvert, kontra hvilke som helst andre steder vi fisker.

Det er da høyst aktuelt å diskutere forvaltning av vassdragene våre, enten det er her eller der?

For meg som fluefisker er det ihvertfall et interessant tema.

  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

 

Jeg sier ikke noe på at det blir debatt og diskusjon rundt et slikt tema. Det kan jo faktisk føre til noe positivt, men som tidligere sagt så undrer jeg meg på måten det legges frem på og hvordan dette skal føre frem.

 

Min oppfatning er at dette blir noe useriøst, ift hva det kunne ha vært. Jeg forstår også at du er av en annen oppfatning, og det er greit. Sier ikke at det er deg alene som gjør at dette, i mine øyne, fremstår useriøst - så det er sagt. Det er mange som har meninger og at det kan føre til uenigheter skjønner jeg. Dette er et tema som fenger.

 

Men hva tenker du å gjøre videre med de forskjellige opplevelsene og inntrykkene folk har av elva? Disse opplevelsene/inntrykkene bør jo formidles videre til de rette personene. Dette nevnte du vel selv også tidligere i tråden? Hvis ikke mener jeg jo at man kun har skapt en frisk debatt, diskusjon og tidvis krangel om du vil, som ikke fører til noe.

 

Det er kun mine tanker, om det er riktig er en annen sak..

 

Mvh Håvard  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...