Gå til innhold

Hmmm, skeptisk.


Anbefalte innlegg

MEd ditt siste svar Ronny leser jeg mellom linjene at det er synd på deg. Du prøver  å ta opp et tema og møter motstand. ER det ikke lov å stille kritiske spørsmål i en diskusjon? Må alle være enige? Er det ikke lov å ha et annet syn på saken en deg uten at man vil dysse ned elvas situasjon? Har man ikke lov til å ha en annen oppfattning av situasjonen uten at man prøver å tillegge deg meniner, tanker og handlinger?

 

Det handler ikke om hva man ser og ikke vil se. Jeg uttaler meg på grunnlag av min og andre sin fangst og opplevelse av elva. Som nevnt tidligere tok jeg til orde i denne diskusjonen på bakgrunn av din krasse åpning som meg med mange flere ikke kjenner oss igjen i. (Ble faktisk gjort oppmerksom på tråden av en annen fisker langs elva som lurte på om det som stå her var sant)

Både lokale og tilreisende fiskere som bruker og har brukt mere tid i elva en deg.

Du sår tvil over folks interesse for å beholde et bra produkt og forventer å ikke få en reaksjon på det!!

Hadde ikke du reagert om noen hadde satt noe som står deg nært i et dårlig lys og du ikke hadde kjent deg igjen?

 

I mine siste to innlegg vegrer du å svare på det meste som står. Det vitner om liten interesse for å høre på andre part sitt syn på tingenes tilstand. En part som kanskje har større innsikt i tilstanden, elveeierlag og profitørers interesse for elva.

 

Det svir kanskje litt å få motstand i en diskusjon du trodde du skulle få massiv støtte.

Det svir kanskje litt når alle profilerte fiskere du annonserte ville dukke opp i debatten etter spinnerfallet enda ikke har dukket opp å støttet deg.

Det svir kanskje å se en ny generasjon fluefiskere dukke opp med capsen bakfram, instagram et tastetrykk unna som villig deler bort tips og triks og ikke minst hvor de fanget fisken.

Før var det jo tross allt bare gutta krutt langs elva her og dere var både hemmelighetsfulle og forsiktige med hva dere sa....

 

 

Du skrev som nevnt tidligere  at du ikke hadde tiltro til at Elveeierlag og proffitører ikke ville ta tak i evt problemer. Du henviste også til markedsføring hvor man ikke snakker negativt om sitt eget produkt.  Da bør du også vite at om man skal markedsføre ett produkt må man til en hver tid passe på å gjøre sitt ytterste for å opprettholde dette produktet.

I en liten fjellbygd med 2000 innbyggere og hovedfokus på vinterturisme merkes det godt om ett av de viktigste trekkplastrene på sommeren ikke er som det skal. Det går utover overnattingssteder, resturanter, sportsbutikker og matbutikker.

For å opprettholde ballansen for sommerturismen må elveeierlaget sørge for å ha ett produkt som oppfyller det de markedsfører.

Skal de fortsette å selge fiskekort, så de kan betale oppsyn, stamfiske, leie av grunn osv må de beholde et produkt som holder høy standard. Det gjør de ikke ved å lukke øyne og ikke følge med på elva og fiskens ve og vel!

 

At du og dine kumpaner sitter å klør dere i barten og mener elva har ett problem samsvarer heldigvis ikke med folk sin opplevelse av elva. Både Etablerte og ferske fiskere deler om seg av positive opplevelser denne sommeren.

 

 

Nei du Ronny jeg vet nok ikke mere en hva du skriver her og det antar jeg at vi kan stole på er rett?

 

Du forhørte deg med flere fiskekompiser før du startet tråden, du hadde/har ikke tiltro til at elveeierlag/ profitører vil høre på deg og du ville ha andres syn på saken før du evt tok det videre.

Med utgangspunkt i det du har skrevet så har du starter med kompis snakk, startet en tråd, diskutert og hvertfall inntil nylig IKKE vært i kontakt med de som styrer elva.

 

Kan du fortelle meg spesifikt hvilke meninger,tanker og handlinger jeg prøver å tillegge deg?

Alt jeg har skrevet her er basert på dine innlegg her i denne tråden, litt fra FB tråden samt egen reserach ang om dine "bekymringer" har blitt sendt til rette instans eller ei.

 

 

Hvordan hadde en konstruktiv debatt sett ut? Alle hadde vært enige med deg? Alle hadde vært enige i at det må kort begrensning og færre fiskere til?

Men så dukker det plutselig opp flere med positive opplevelser og da blir ikke lengre diskusjonen konstruktiv. Fokuset er ikke lengre på oppdeling av kortsalg i partallsuker lengre, men hvem som har lengst erfaring i elva og rett til å mene noe.

 

Både denne og gamle tråder ligger åpent for alle å se. Igjen det er ingen ting her som ikke tåler å bli vist utad eller tatt opp i plenum. Kanskje man skal gå i seg selv å se hvordan man legger fram saken, hvordan man fremstår ovenfor de som jobber med og for elva. Kan det være en medførende grunn til at folk reagerer på dine innlegg som de gjør?

 

Nå er jeg litt usikker på hvor ditt fokus er så vi kan dra i samme retning, men jeg syns elva er et hyggelig sted som den er. Hvis ikke hadde jeg nok ikke brukt ca 90 dager i året langs elva.... Jeg vet også at elveeierlaget gjør sitt for å beholde elva som et bra sted og jeg bidrar med mitt samt stiller opp om det trengs og om de spør om hjelp. Stort mere får jeg ikke gjort annet en å videreformiddle tilbakemeldinger jeg hører langs elva.

 

1337:

 

Skal du komme med sånne dumme kommentarer så vær så snill og hold deg til fakta!!

Hvem er tatt på fersken med buksa nede? Og hva mener du med det?

 

Har du selv vært i elva og opplevd det samme som Ronny?

Hvordan kan det være et større problem en vi er klarover når det er et fåtall som har opplevd å få disse typene fisk? Ser vi helheten på antall fangede fisk, antall fisk i elva, sammen med antall fiskedøgn så er nok tallet meget meget lavt.

 

Er vel jaggu på tide å bli voksen selv? Så vidt jeg kan LESE er det hverken nektet for tynn fisk eller fisk med sopp i noen av diskusjonene. Men det er i tilleg til vedkjent at det eksisterer også bekreftet fra mange hold at det er det samme i andre elver både med og uten fiskepress! ;)

At bunnvegetasjonen er trukket tilbake og at det sammen med mindre avrenning fra landbruket påvirker insektsklekkinger er heller ikke benektet av noen så vidt jeg vet...

 

Ole-Kristian Strøm

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ganske fornøyelig at du er såpass engasjert at du ikke så at jeg skreiv "reagerer SOM OM".

Jeg lurte på om jeg skulle rive fra hverandre mye av det ulogiske og upresise du skriver eller om jeg skulle nøye meg med å konstatere at viljen til å se om problemet er eller kan bli større enn antatt fortsatt er fraværende. Jeg velger inntil videre det siste. Men jeg vil gjerne ha svar på noe jeg lurer på. Siden du har gjort deg til talsmann for elva, hvor stort er ditt erfaringsgrunnlag? Altså, hvor lenge har du fisket i elva?

Endret av 1337
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke være så snill å rive fra hverandre dette innlegget da 1337.

Det hadde jeg satt fryktelig stor pris på at du gjorde!

Hvor lenge jeg har fisket i elva kommer frem tidligere i tråden så sett deg ned å les så finner du ut det. Hva det har av relevanse for saken derimot skjønner jeg ikke. Om man har 5,10,15 eller 20 års erfaring gjør liten forskjell om man klarer å se om en fisk er frisk å fin eller ei. Den største forskjellen er vel at jo færre år man har fisket jo mindre kjangs er det for at man er en av de bittre markfiskerene om føler seg oversett og satt til siden pga fluesoner, man føler seg ikke satt til siden pga mye flere fiskere en hva det var før i tiden, man setter ikke fokuset på seg selv og sin evne til å se alt mye bedre en alle andre som ikke har fisket like lenge.

Takker for at du mener jeg har gjort meg til elvas talsmann forde jeg står opp og forteller hvordan livet langs elva er framfor å jatte med og legge ut som en situasjon som er blåst ut av proposjone.

I følge deg og trådstarter dreier tydeligvis det meste om antall års erfaring så jeg har vel lite å stille opp med jamført med dere Desverre. Kanskje du skal ta over stafettpinnen og tale for eller mot elvas sak for du har vel nok erfaring?

Om ryktet jeg fikk nå på kvisten er sant så er det jo Selveste Erik Eikre som skjuler seg bak dette brukernavnet. Da kan jeg jo aller ydmykest si at nei jeg er ikke i nærheten av å ha din hverken erfaring eller kunnskap hva fisket angår,men jeg har fortsatt øya med meg og ser i hvilken forfatning fisken og elva er. Jeg ser hva som blir sagt og gjort langs elva og nei jeg er IKKE bekymret for at situasjonen er hverken kritisk, ute av kontroll eller på vei til å gå i grøfta....

Endret av OleKrS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fisket i Hemsil og kan derfor bare uttale meg på generelt grunnlag...

 

Dersom noen hadde uttrykt sine bekymringer om tilstanden i en av elvene jeg frekventerer, ville jeg nok blitt glad. Dette uavhenging av om jeg hadde de samme bekymringene eller ikke. Det ville jo bety at noen brenner for tilstanden i elven og ønsker at den skal være best mulig. Selv om jeg ikke selv var bekymret, kunne det jo være noe jeg hadde oversett.

 

Det siste jeg ville gjort, var å gå elven i forsvar. Hva skulle jeg tjene på det? Eller sagt på en annen måte: Hva er det å tape på å lytte til andre sine bekymringer?

 

Morten

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du nå gjorde en sambygding forbanna ved å trekke hans navn inn i debatten ved å anta hvem jeg er herr Strøm? Og har navn på motdebattant mye å si for argumentasjonen? Du har forresten ingenting med hvem jeg er eller ikke. Jeg er her under et nick av gode grunner og respekter det om du selv vil bli møtt med respekt!

Mangel på år på baken i elva kommer vel inn som en vesentlig del av oversikten over hvordan utviklingen har vært, eller? Har man ikke sett hvordan fisken så ut før så tror jeg sammenligningsgrunnlaget er noe spinkelt. Det jeg ser du kaller fisk i meget god kondisjon er såvidt jeg kan se av dine bilder et relativt godt stykke unna det jeg er vant til å kalle det samme. Deg om det. Meninger får du selvsagt lov til å ha. Men her er det presentert en bekymringsmelding hvor initiativtaker kun ønsker å ta feil, men er redd han ikke gjør det. Så hvorfor møte ham med en aggressiv holdning og ikke ta det på alvor? Tenk om han har mer rett enn du og andre tror? Hva er det å tape på å være litt mer objektiv i forhold til dette? Og hvem er det som har mest å tape her? Jo, elva! Og den ønsker vi alle det beste for, gjør vi ikke? Gjelder vel alle våre elver. Eller er elva bare et produkt hvor slitasje er akseptabelt?

Endret av 1337
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for at det har så mye med denne saken å gjøre, men det er mange som sier ting de aldri ville sagt dersom man ikke kunne skjule seg bak ett nick.

Min oppfatning er at skal man ytre seg, så får man ha baller nok til å stå for det også. Uansett om man er for eller mot i en diskusjon. Ser også tendensen til at "hylekor" slenger seg på for å støtte opp om sine kompiser og rakke ned på andre her. Skaff deg egne meninger, stå for det, eller hold kjeft. 

  • Lik 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for at det har så mye med denne saken å gjøre, men det er mange som sier ting de aldri ville sagt dersom man ikke kunne skjule seg bak ett nick.

Min oppfatning er at skal man ytre seg, så får man ha baller nok til å stå for det også. Uansett om man er for eller mot i en diskusjon. Ser også tendensen til at "hylekor" slenger seg på for å støtte opp om sine kompiser og rakke ned på andre her. Skaff deg egne meninger, stå for det, eller hold kjeft

 

JFLund er det jo mange som heter :P 

Man kan jo sette hvilket som helst vilkårlig navn, det har samme verdi som et nick? Det skal vel ikke gå så langt at man trenger legitimasjon for å registrere seg på et forum?

 

Og for min del, jeg har støttet opp mot trådstarter, ikke på grunn av hemsil, men veien det begynner å gå i Norge når det gjelder kommersialisering av fluefiske jeg ikke liker. Og jeg vet ikke hvem trådstarter er om jeg så hadde kjørt handlevogna i leggen på han på et kjøpesenter eller møtt han langs en fiskeelv. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har all forståelse for at man vegrer seg og syntes det er kjipt når det blir dyrere og dyrere å fiske. Spesielt med tanke på hva vi er vant til her i Norge. Når det er sagt så har jeg full forståelse for at når man kultiverer og legger til rette så vil man ha noe tilbake også. Alle vil ha noe for den tiden man legger ned i noe, uansett hva det måtte være. Men det man burde passe på er at det ikke blir ekskluderende for noen. Det er aldri positivt. Kan jo bare vise til Laksefiske og ikke minst Elgjakt. Ekskluderende så det holder. 

Ser man på andre land i Europa så har de kortpriser pr. dag som får Hemsil til å blekne. Ja, men det er utlandet og kan ikke sammenlignes? Kanskje ikke, men felles for utlandet og til eksempel Hemsedal, er at de er avhengig av turisme for å overleve. 

Hadde Hemsil vært så dårlig som man kan få inntrykk av i denne tråden her, og den på FB, så ville vel ikke elva solgt for +1 million i året og hatt ett godt rykte på seg, både innenlands og utenlands? 

Jeg har sett bildene til Ronny, jeg forstår bekymringen hans, personlig har jeg aldri fått syk/tynn/skadet ørret i Hemsil. Men det betyr ikke at det ikke er ett problem. Men igjen, jeg stiller meg undrende til at ikke elva har ett dårligere rykte dersom Ronny sine opplevelser var gjengs opplevelser i elva.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har all forståelse for at man vegrer seg og syntes det er kjipt når det blir dyrere og dyrere å fiske. Spesielt med tanke på hva vi er vant til her i Norge. Når det er sagt så har jeg full forståelse for at når man kultiverer og legger til rette så vil man ha noe tilbake også. Alle vil ha noe for den tiden man legger ned i noe, uansett hva det måtte være. Men det man burde passe på er at det ikke blir ekskluderende for noen.

Nå er jo det litt av spørsmålet her, da; Driver Ørretens Rike kultivering i nevneverdig grad i sine elver ?

Ikke såvidt meg bekjent, annet enn innføring av nye fiskeregler, fluesoner, og selvfølgelig oppjustering av kortpriser.

Man trenger ikke engang forlate kontoret sitt for å drive denne "kultiveringen".

Selv skulle jeg gjerne sett at de heller rettet fokus mot elver som med rett kultivering kunne blitt bra, ikke bare elver hvor alt står bra til fra før. Men da risikerer man at det fort kan gå mer penger ut enn inn en periode, og det er selvsagt ikke interessant.

I slike elver skulle jeg gladelig ha betalt mer enn normalt for å fiske, for det ville vært hyggelig å støtte aktiv, fornuftig kultivering.

Passe på at det ikke blir ekskluderende for noen, sier du ? Vil tro det er endel mark/slukfiskere rundt omkring som føler seg særdeles ekskludert, i takt med at fluesoner innføres i økende tempo ;-)

Sluk/markfiskerne i hemsil har forøvrig ikke så mye klage på, da jeg forstår det slik at det er vi som fisker i fluesonene som finansierer fisken som blir satt ut til dem.

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når noen omtaler et stykke natur som 'sitt produkt' da blinker det noen lamper hos meg i hvert fall, og jeg blir veldig skeptisk til hele opplegget.

Om ryktet til Hemsila er utelukkende veldig godt er jeg mer usikker på. Ting som går igjen utover selve prisen, er jo enormt fiskepress, køfiske og fisk som blir landet så ofte at at den vet hva som skjer og bare seiler med inn, og fisk man er på fornavn med. Det er også rykter.

Å diskutere forvaltning bør være en positiv ting.

Og sånn i farten så foretrekker jeg å vite hvem jeg diskuterer med.

Men det er min mening.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OleKrS.

 

Vet ikke jeg OleKrs, om hva som opptar deg mest, meg eller saken. 

Så langt har du vært vesentlig mer opptat av personskarakteristikker av meg, enn å forholde deg til mine meninger.

Jeg har forsåvidt ingen problem med uenigheter om saken, men jeg har minimal forståelse for de motanngrepene en slik bekymring får...

 

Fellesnevneren, for alle oss som benytter elva, er at vi liker å være i dalen og fiske elva. Enkelt og greit. Noen av oss, har likevel kanskje et sterkere forhold tilelva enn andre, og av den grunn, bryr vi oss, når vi ser ting vi ikke liker. Og dette blir spesielt aktuelt, når vi ser det flere ganger...

I den forbindelsen, er det skremmende, at man møter såvidt mye "jord veps" akrobatikk om og rundt temaet. For faktumet er, at om dette er en utvikling i startfasen (noe jeg håper det ikke er) så har vi alle fordeler av at dette belyses, og sjekkes grundig. Om det (som jeg håper) er ren tilfeldighet, så skal jeg være første til å beskrive min følte glede. hhhart

 

Tiden er inne for å selv åpne litt for andres meninger OleKrS! Hvem tror du har noen glede av en tråd om noen år, som heter " Hva var det jeg sa"?...... hhhandjob

 

Forøvrig, kan du og jeg sitte å spalte hverandres ord og meninger i fillebiter, uten at vi kommer noen vei. Du vet hvor jeg står, og jeg vet det jeg trenger om dine meninger. Dine meninger er på lik linje med alle andres like mye verdt, men å bruke såvidt mye engasjemang som du gjør, på å ta en sjanse på at alt er ok, fårstår jeg ikke meningen med! Har du personlig noe å tape på at en vurdering utføres, eller har du noe å vinne, på å sitte i riktig fang? 

Noe må det være, for alle andre motiver, faller mellom to stoler.

Jeg gjentar. Ingen har noe å tape på en vurdering av utfordringen/problemet/bekymringen! Alle har kun å vinne, bortsett fra noen få selvfølgelig. Og du,er ikke en av de ;)  Erego, så er det andre motiver, som følger i dine

fotspor.... ???

For som sagt igjen, må det være noe som tynger, da man er såvidt uenig i en sak, som faktisk er positiv for elva og området...

 

Husk bare at om jeg har rett, skjer utviklingen i skrivende stund. Har du rett, skjer det ingenting....  oooops

 

 

Ronny B. Pettersen

Endret av Itte hackel
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Etter mitt syn så er det flere som går rett i skyttergrava i stedet for å prøve å se en sak fra flere sider. Det å bare fyre løs på fiskere som påpeker mulige ting som kanskje ikke er helt etter de intensjoner som er for et vatn eller ei elv synes jeg blir bare bomskudd, i stedet for å heller snakkes om det som kan tyde på at uheldige ting er på gang. Det er bedre å prøve å forstå den tvil andre personer har i forhold til å begynne å benekte at noe kan være galt. Mange av innleggene i denne tråden til å begynne med var jo drøftinger angående bilder som var lagt ut. De er nok slettet, i hvertfall finner jeg de ikke igjen.

 

Når første innlegg fra en lokal person kom, så var det spørsmål om når trådstarter fisket der, hvor mange år han hadde fisket og om han forsto hvordan ei elv skulle forvaltes. Dermed var bråket i gang, i stedet for å heller stille spørsmålet om hva trådstarter eventuelt ville gjøre for å få vekk problemene.

 

Jeg vil i forbindelse med dette innlegget ta fram noe som hendte meg oppe på Majavatn i1967. Jeg frekventerte nemlig til Børgefjellområdet fra 1964 til 2003. Dette året fikk jeg en ørret på bare 25 cm som var kjønnsmoden. Dessverre var den kroket på en slik måte at jeg måtte avlive den. Jeg tok opp dette med formannen i fiskeforeningen for Grane, han tjenestegjorde ved Majavatn st. Han svarte at “en søring” ikke skulle komme og fortelle  hvordan de skulle forvalte områdene sine.  Men allerede i 1973 måtte de endre på fiskereglene , det var stort sett bare småfisk å få i garna til de fastboende.

 

Det som tidligere var minste maskevidde ble nå endret til største maskevidde, og det ble også diskutert om alle skulle få bruke både garn og oter. Det siste ble heldigvis ikke noe av, men da jeg og to andre kom opp i august 73 kom han bort til oss og sa følgende, sitat: “ Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle få råd om forvaltning av en “søring. Men jeg har lært at det lønner seg å snakke med andre om problemene”. Dette har vi på Østlandet allerede vært igjennom var svaret jeg ga ham.

 

Magne Fjellstad

 

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo det litt av spørsmålet her, da; Driver Ørretens Rike kultivering i nevneverdig grad i sine elver ?

Ikke såvidt meg bekjent, annet enn innføring av nye fiskeregler, fluesoner, og selvfølgelig oppjustering av kortpriser.

Man trenger ikke engang forlate kontoret sitt for å drive denne "kultiveringen".

Selv skulle jeg gjerne sett at de heller rettet fokus mot elver som med rett kultivering kunne blitt bra, ikke bare elver hvor alt står bra til fra før. Men da risikerer man at det fort kan gå mer penger ut enn inn en periode, og det er selvsagt ikke interessant.

I slike elver skulle jeg gladelig ha betalt mer enn normalt for å fiske, for det ville vært hyggelig å støtte aktiv, fornuftig kultivering.

Passe på at det ikke blir ekskluderende for noen, sier du ? Vil tro det er endel mark/slukfiskere rundt omkring som føler seg særdeles ekskludert, i takt med at fluesoner innføres i økende tempo ;-)

Sluk/markfiskerne i hemsil har forøvrig ikke så mye klage på, da jeg forstår det slik at det er vi som fisker i fluesonene som finansierer fisken som blir satt ut til dem.

 

 

Lars, jeg var/er av den oppfatning at elva var mer eller mindre ødelagt på 80 tallet og at grunneiere den gang tok tak samt innførte regler. Mulig jeg har blitt fortalt feil, men hvis det er tilfelle at elva var ødelagt så er jo den jobb som er gjort i ettertid en medvirkende årsak til at den er som den er i dag. Regler er en del av kultivering, eller handler kultivering kun om å utsette ny ørret eller ta opp gammel? Er alt så svart/hvitt?

Når jeg snakket om ekskluderende så mente jeg i forhold til kostnad for å fiske og ikke hvilken redskap. For der står man som regel fritt til å velge selv, men blir det for dyrt er jeg redd det bare er de pengesterke som står igjen.

Ja til flere elver er jeg med på. :)

Jeg sier ikke at denne diskusjonen ikke er sunn, jeg ønsker den hjertelig velkommen da jeg elsker dalen og elva i sin helhet og vil den kun det beste. Men dette fora her, hvor saken først ble tatt opp, er det vel få av de som forvalter elva som frekventerer og da blir jo litt av vitsen borte. 

 

Forøvrig bra innlegg Magne. :)

Endret av JFLund
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JFL.

 

Du skriver: "Lars, jeg var/er av den oppfatning at elva var mer eller mindre ødelagt på 80 tallet og at grunneiere den gang tok tak samt innførte regler. Mulig jeg har blitt fortalt feil, men hvis det er tilfelle at elva var ødelagt så er jo den jobb som er gjort i ettertid en medvirkende årsak til at den er som den er i dag. Regler er en del av kultivering, eller handler kultivering kun om å utsette ny ørret eller ta opp gammel? Er alt så svart/hvitt?"

 

Elva var nok utsatt for endel kraftig rovfiske i den perioden du beskriver, vil jeg tro. Og det ble vel i den forbindelsen tilført regler, først og fremst i forhold til minstemål. Og dette ble ikke slik jeg husker det, innført før i tidlig 90`.

(Skal ikke være for påståelig på dette)

Men som du nevner JFL, så er definnitivt regler, og begrensninger i form av uttak en viktig del av kultiveringen. Ingen tvil om, at man har sett en positiv utvikling i Hemsil, grunnet nye og tilpassede regler, utviklet i sammsvar med elvas utvikling.

 

Men det er en tid for alt. Og nå syntes jeg, personlig, at jeg ser en side av utviklingen, som det er en tid for å gjøre noe med. Kall det gjærne "gullmedaljen`s bakside". Elva har nå såvidt mye og stor fisk, at det neppe kan få vært bærekraftig. Mange vil hevde, at dette er bare gromt og positivt, men det er altså ikke det. All historie av naturlig art, vitner om naturlig begrensning, dersom enkelte arter får for stort "overtak". For mye hare? -Harepest.....  For mye rev? Reveskabb.....

Nå er situasjonen i Hemsil mer komplekst enn som så. Men prinsippielt, kan det ende litt på samme måten.

 

Siden store deler av det regelverket man har her i dag ble pressentert. Jeg er litt usikker, men tipper overgangen mellom 90`-00`.

Har de fleste nytt godt av en utvikling, i retning av mer stor fisk. 

Men samtidig som elva blir mer og mer populær, mer fisk har nådd sin "topp", og mattilgangen i form av innsekter blir dårligere og dårligere som følge av senket biomasse og vekstgrunnlag for viktige innsektsgrupper, som har dannet store deler av næringsgrunnlaget, "møter utviklingen seg selv i døra"

Kort fortalt, store mengder fisk har nådd sin topp i str. Fiskepresset er høyt og forventes høyere. Og mattilgangen blir dårligere og dårligere. Med andre ord, et vassdrag i urovekkende ubalanse!!

 

Det heter seg at det er en tid for alt. Jeg hevder at Hemsil, for allerede noen år tilbake, nådde sitt aller ytterste for hva den kan bli som fiske elv, med dagens regler og "forvaltning". Og uten en form for "forvaltning" i form av regelforandringer, så vil det ikke bli bedre. Snarere tvert i mot!

 

I tillegg, er det gjort rede for enormt med Mink. Dette kan enkelt gjøres noe med. Fellefangst i dugnadsform. Og da tenker jeg ikke på i form av noe en tilreisende fisker skal bruke tid på....

 

Kortbegrensninger, kommer man ikke utenom, desverre! Og i en tid, hvor interaktiv markedsføring, nesten kan styre fiskepress i så lett tilgjengelige vassdrag, time for time, er det ikke bare å pøse ut fiskekort. Enkelt å greit!! 

Og når det i tillegg, fremtidsmessig, er vesentlige markedførings planer, er det ikke tvil om at dette bærer gale veien, for ffisken og elva....

Og jeg kaller ikke denne utviklingen for noen god forvaltning. Missforstå meg rett. Det er gjort vanvittig mye bra i dalen. Og spesielt gjennom 90`tallet. Den gangen var motivene å få elva opp til sitt aller beste. Men når grensen var nådd, er jeg redd for at andre interesser hadde forankret seg såpass, at alternative løsninger til det beste for fisken og elva mistet fokus.....

 

 

Ronny B. Pettersen

Endret av Itte hackel
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Ja snart er det bare å selge alt fiskeutstyret man har og finne seg en ny hobby, jeg liker å være ute nye friluftslivet og slike ting. Flere og flere fjøsfisker forsøpler naturen vår. Og den leken der vil jeg ikke være med å leke altså. Finner jeg oppdrettsfisk i "mine elver" da er det helt slutt for min del. 

  • Lik 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At en og annen settefisk overlever, vokser seg stor og slipper seg nedover er vel vanskelig å kontrollere uansett hva man gjør. Jeg personlig har aldri fått settefisk i Hemsil. Men igjen, det betyr ikke at det ikke finnes. Men, trenger de i det hele tatt å sette ut settefisk i elva?

Uansett, hvis man ikke liker kultiveringen som gjøres i Hemsil, så trenger man heller ikke fiske der. Fisker man der, så har vi i det minste rett til å si i fra og da er Elveeierlaget rette instans. Så får vi se om Hr. Nilssen får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også trodd at utsetting av fisk i hemsil var noe man hadde sluttet med for flere år siden, men har skjønt at så ikke er tilfelle.

Liker ikke tanken på at det er vi som fisker i fluesonen som finansierer denne fjøsfisken heller . . .

Hva i all verden skal kunne forhindre at disse forflytter seg opp eller nedstrøms i elva ?

Tipper denne artikkelen fra Lars Nilssen blir dårlig mottatt i enkelte kretser ;-)

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på denne trådens innhold, har det i dag blitt publisert en artikkel skrevet av Lars&Lars, som igjen belyser tilsvarende bekymringer som min tråd handler om. 

Jeg har gjentatte ganger skrevet at jeg håper at jeg har feil vedrørende mine bekymringer, men også flere ganger nevnt at jeg ikke tror det.

Denne artikkelen er selvfølgelig ingen fasitt for at mine bekymringer er riktige. Men er i allefall nok en bekymring, basert på tilsvarende grunnlag.

I forbindelse med trådens innhold har jeg blitt kritiskt konfrontert vedrørende mine motiver, vedrørende min saklighet, og også vedrørende min troverdighet.

Så kan man jo da i lys av fleres engasjemang, stille spørsmål tilbake. Om ikke de kritiske spørsmålene er berettiget.

For i lyset av dagens artikkel, skrevet av Lars&Lars, har det blitt meg fortalt at en av dalens hovedpersoner, yttret følgende;

 

Jeg siterer:

"Så har Lars og Lars skjønt at vi her oppe i dalen ikke lenger har behov for å prosituere oss for deres eget markeringsbehov. Uttrykksikonet smile Interessant vinkling fra Lars og Lars. Alle vet at Hemsedal i alle årtider har satt ut større fisk frem til slutten av 90'talet. Etter dette har det i alle årtider blitt satt ut 2 og 3-somrig fisk, pluss noen 3 åringer i blå sone i Hemsil de senere åra. Noen få år, med kollaps i settefiskanlegget i Hol, har det kun blitt satt ut 2-somrig fisk. I nedre del av fluesona, fra Eikredammen til Ulsåk, har det ikke blitt satt ut fisk siden slutten av 90'talet. Kravene til utsetting har blitt strengere med åra, og derfor har fiskeforreningen fanget Hemsil ørret, og stryket denne, for så å sette små fisk tilbake i elva. Dette for at den stedegne stammen på et tidspunkt skulle få muligheten til å vokse seg større fortere. Fisken på bildet er nok en slik fisk, den fremstår som helt vill, har nok de riktige genene, og den formerer seg nok godt i vassdraget. Alderen på denne fisken er vanskelig å anslå, men et sted mellom 11-15 år ville jeg antatt. Gøy å se at forvaltningen på stedegne stammer fungerer så utmerket. Det er vel dette vi kan kalle for en retta, og meget vellykka fiskeforvaltning! Til dere som ikke fisker i Hemsil, og kun er ute etter negativ fokus, hold dere unna Hemsil, og tullete kommentarer på min FB. Side. Diskuter saklig.

 
 
 
 
Endret av Ronny Bjørklund Pettersen
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Med tanke på denne trådens innhold, har det i dag blitt publisert en artikkel skrevet av Lars&Lars, som igjen belyser tilsvarende bekymringer som min tråd handler om. 

Jeg har gjentatte ganger skrevet at jeg håper at jeg har feil vedrørende mine bekymringer, men også flere ganger nevnt at jeg ikke tror det.

Denne artikkelen er selvfølgelig ingen fasitt for at mine bekymringer er riktige. Men er i allefall nok en bekymring, basert på tilsvarende grunnlag.

I forbindelse med trådens innhold har jeg blitt kritiskt konfrontert vedrørende mine motiver, vedrørende min saklighet, og også vedrørende min troverdighet.

Så kan man jo da i lys av fleres engasjemang, stille spørsmål tilbake. Om ikke de kritiske spørsmålene er berettiget.

For i lyset av dagens artikkel, skrevet av Lars&Lars, har en av dalens hovedpersoner, yttret følgende.

 

Som han skriver:

 

"

  • Så har Lars og Lars skjønt at vi her oppe i dalen ikke lenger har behov for å prosituere oss for deres eget markeringsbehov. Uttrykksikonet smile Interessant vinkling fra Lars og Lars. Alle vet at Hemsedal i alle årtider har satt ut større fisk frem til slutten av 90'talet. Etter dette har det i alle årtider blitt satt ut 2 og 3-somrig fisk, pluss noen 3 åringer i blå sone i Hemsil de senere åra. Noen få år, med kollaps i settefiskanlegget i Hol, har det kun blitt satt ut 2-somrig fisk. I nedre del av fluesona, fra Eikredammen til Ulsåk, har det ikke blitt satt ut fisk siden slutten av 90'talet. Kravene til utsetting har blitt strengere med åra, og derfor har fiskeforreningen fanget Hemsil ørret, og stryket denne, for så å sette små fisk tilbake i elva. Dette for at den stedegne stammen på et tidspunkt skulle få muligheten til å vokse seg større fortere. Fisken på bildet er nok en slik fisk, den fremstår som helt vill, har nok de riktige genene, og den formerer seg nok godt i vassdraget. Alderen på denne fisken er vanskelig å anslå, men et sted mellom 11-15 år ville jeg antatt. Gøy å se at forvaltningen på stedegne stammer fungerer så utmerket. Det er vel dette vi kan kalle for en retta, og meget vellykka fiskeforvaltning! Til dere som ikke fisker i Hemsil, og kun er ute etter negativ fokus, hold dere unna Hemsil, og tullete kommentarer på min FB. Side. Diskuter saklig.

     
     
 
 

 

sjarmerende folk oppi dalen der :P

 

Uansett, dette er ikke en diskusjon om Hemsil, dette er en diskusjon hvordan vi skal forvalte vår natur. Det som skremmer meg aller mest både i denne tråden og den om OFA settefisken, er at vi beveger oss bort fra naturen mer og mer. 

Endret av Rampen
  • Lik 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...