Gå til innhold

Med fluestang på E6 (Norge) i august.


Kiddiboy

Anbefalte innlegg

Hei alle fluefiskere!

 

Jeg og noen venner skal på ferie 10. august og destinasjonen er en rorbu i Å, Lofoten. Istedet for å fly setter jeg meg i bilen og bruker noen dager på vei nordover. (Bor i Ski utenfor Oslo). Tenkte å dele strekningen på E6 opp i 3 etapper, og i den anledning ønsker jeg å campe i nærheten av steder som kan tilby bra fluefiske. Da jeg er en relativt fersk flueentusiast har jeg ikke mye kjennskap til fisket utenfor nærområdet der jeg bor og hytta i Hemsedal. 

 

Har sett litt på kartet og funnet noen foreløpige muligheter som ser bra ut:

 

Første destinasjon: Renaelva eller Tya & Nea (en liten avstikker fra E6), ørret og harr

Andre destinasjon: Øvre Namsen eventuelt sideelver, ørret

Tredje destinasjon: Saltelva eventuelt sideelver, sjøørret,laks

 

Jeg har vadebukse/sko, #5 og #7 stenger samt sneller og fluer både for ørret, sjøørret og laks. (Har ikke tohåndsstang).

Ønsker å unngå plasser der det er nødvendig å leie båt for å oppleve bra fiske. Vil helst fiske fra land med muligheter for å vade.

 

Er dette et greit utgangspunkt eller kan jeg her gå i fella og oppleve bomturer med de forutsetningene jeg har? Er det andre steder jeg heller bør se på enn de jeg har funnet så langt?

 

Noen som har erfaringer med ørret og sjøørretfiske i Lofoten?

 

Setter VELDIG STOR pris på alle bidrag!

 

Tight lines!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tya er riktig nok 3, 4 uker bak skjema men 10 august er dyktig seint. Er veldig lite vann på den tiden. Men det sprutet danica i helga og det var forholdsvis mye vann. Med værmeldinga som er for tia fremover er det kanskje ikke umulig at det er fiskbart likevel. Går an å forhøre seg når det nærmer seg

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin elv til fluefiske. Den er jo og beryktet for å huse noen beist av noen sjøørret! Lakseførende strekning er vel rundt 6,5 mil.. Så er nok av plasser å fiske på.. Ønsker du å overnatte i hytte anbefaler jeg nordnes camp, som ligger et steinkast fra elva. Her får du også kjøpt fiskekort, desinfisert osv. Tatt mye fisk på valdet rett ved nordnes i år.

Det lengste valdet er vel Øvre Saltdal. Her tror jeg det er cirka 17km fiskestrekning på begge sider av elva. Ønsker du å telte kan jeg gi deg et par tips om du sender meg melding privat. 

 

Litt sein oppgang på ørreten der i år. Men er nok skjedd ting innen du reiser :)

 

http://www.saltdalselva.no/

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fin elv til fluefiske. Den er jo og beryktet for å huse noen beist av noen sjøørret! Lakseførende strekning er vel rundt 6,5 mil.. Så er nok av plasser å fiske på.. Ønsker du å overnatte i hytte anbefaler jeg nordnes camp, som ligger et steinkast fra elva. Her får du også kjøpt fiskekort, desinfisert osv. Tatt mye fisk på valdet rett ved nordnes i år.

Det lengste valdet er vel Øvre Saltdal. Her tror jeg det er cirka 17km fiskestrekning på begge sider av elva. Ønsker du å telte kan jeg gi deg et par tips om du sender meg melding privat. 

 

Litt sein oppgang på ørreten der i år. Men er nok skjedd ting innen du reiser :)

 

http://www.saltdalselva.no/

Tusen takk for flotte tips! PM er sendt når det gjelder telting.  <<l

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tya er riktig nok 3, 4 uker bak skjema men 10 august er dyktig seint. Er veldig lite vann på den tiden. Men det sprutet danica i helga og det var forholdsvis mye vann. Med værmeldinga som er for tia fremover er det kanskje ikke umulig at det er fiskbart likevel. Går an å forhøre seg når det nærmer seg

Øvre namsen er bra greier har jeg hørt!

Muligens satse på Renaelva istedetfor Tya & Nea da før turen går videre til Namsen. Jeg forhører meg litt igjen når tiden nærmer seg om status og vannstand i elvene. Takker! <<l  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barduelva er kjent som fin plass, ikke fisket der selv, men har fryktelig lyst. Sikkert noen som kan fortelle om forholdene der

Takk for tipset Espen, men dette blir nok litt for langt nord for oss denne gangen da vi skal ta ferge fra Bodø over til Å.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...