Gå til innhold

"Fiskeprøven"


Anbefalte innlegg

Obligatorisk fiskeprøve ala jegerprøven for å kunne fiske med stang og håndsnøre i fersk og saltvann i hele landet?

Gjeldende for samtlige, fluefiskenerder, yrkesfiskere, fritidsfiskere, barn og feriefiskere?

For bl a å lære hvordan C/R skal utføres på korrekt måte? 

Seriøst?

 

At det må informeres om regler og ordninger der spesielle forhold tilsier det, f eks desinfisering, antall og str på fisk som kan taes, regler om C/R der det gjelder er så sin sak.  Men på generelt grunnlag overalt er tøys!

 

Å nekte din 5-årige datter å fiske med mark og dupp i vannet ved hytta fordi hun ikke har fiskeprøven blir i mine øyne galskap!

Endret av Arctic1827
  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unknown User

En stor anledning til at man har en jegeprøve er jo fordi det er et direkte dødelig våpen inne i bildet og fordi at man til dels skal unngå å skadeskyte dyr man jakter på. Selve jakten er jo også noe mer komplisert enn hva fiske er og da særlig med tanke på arter og at jegerne ikke skal skyte på hva som helst til hvilken tid som helst. I mine øyne handler fisket mest om sunt fornuft. Det er langt fra alle som bedriver c&r men blant de som gjør det så bør det leses på en del. Jeg tror også at vi som er ivrigst på c&r bør tenke til i større grad enn det vi gjør. Det gjelder også meg selv. Fiskesituasjonen fra gang til gang skiller seg så mye åt og man er hele tiden i forskjellig modus; frustrert, stresset, lugn, harmonisk, forbannet osv, og i mine øyne påvirker dette hvordan man håndterer fisken, om enn man er i situasjonen med de beste intensjoner. Jeg er enig med Arctic i at en generell fiskeprøve vore rimelig meningsløst da de fleste ser på oss som er de mest "ekstreme" som noen tullinger. Å prøve å presse vår hatt på dems hode er vel omtrent som å stille med en bibel i et ateistmøte.

Dog tror jeg på bedre og tydeligere informasjonspredning om for eks minstemål osv, men det er en svær, kostbar og vanskelig kamp.

Endret av swedeElvis
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bortkasta egentlig, det lar seg aldri håndheve. Skulle man ikke fått kjøpe fiskeutstyr feks da uten godkjent prøve? Eller skulle man måtte vise frem bevis når man kjøpte kort? Eller ved oppsyn i elva? 

Nå skal jeg ikke snakke for andre enn meg selv, men det skjer rett som det er jeg fisker noen timer i elver og vann uten å kjøpe kort (helt annen diskusjon) og hvor mange elver opplever man regelmessig oppsyn? I elvene jeg stort sett fisker (og det er ganske mange) er det en elv som har oppsyn. I andre elver kan man bli spurt av en eller annen grunneier hvert 10 år som spør "Har du fiskekort?" Ja svarer man og ingen ting blir sjekket. 

 

Det største problemet i dag er vel at folk rett og slett ikke gidder å sette seg inn i lover og regler. Det begynner å bli så mange meget aktive sportsfiskere i dette landet som egentlig ikke har noe interresse av friluftsliv/naturen rundt. Hadde de vært det hadde det jaggu meg ikke sett slik ut som det gjør langs godt besøkte elver og vann. 

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fiskeprøve synes jeg ikke noe om. Som blant annet Swede sier så tror jeg på informasjon i de elver der det er regler, som Hemsil, Rena og andre. Der er det nok en del og hente, sikkert særlig ang c&r.

 

For øvrig synes jeg det er en, i mine øyne, lei tendens til at det blir en litt nedlatende holdning her på forumet, i forhold til " de andre", altså de som kanskje ikke er så flinke til å sette ut fisk riktig, og de som driver annet fiske etc. Man må ikke glemme at fiske er en stor hobby for mange, men da på et helt annet nivå enn en del av oss andre. Jeg synes ikke det kan forventes kunnskap om verken det ene eller andre fra dem som fisker litt i ny og ne. For meg blir det i hvert fall feil å skulle pålegge folk å ta en prøve for å få lov til å fiske.

 

Jeg er rimelig interessert i fluefiske, og denne hobbyen har vært livredderen min noen år nå. Er sånn tålig opptatt av å oppføre meg greit i naturen, tar med meg søppel hjem, og prøver å stelle godt med fangsten. Men, og nå banner jeg sikkert dugelig i kirka for noen: det er tross alt bare fisk vi snakker om her. C & r driver jeg lite med, for meg er det en stor del av fiske å ta fangsten med hjem for å spise den.

 

Derfor har jeg ikke noe problem med å godta at folk utøver hobbyen sin forskjellig, og det at noen fisk i elver med hardt fisketrykk får sopp, sår etter kroker og lignende, eventuelt dør etter dårlig behandling under c&r, det er en konsekvens av fisket i seg sjøl.

 

Det kan godt være et mål om å begrense det mest mulig, og da er informasjon veien å gå. Men siden folk er så forskjellige, noen fisker mye og har interesse og tid til å sette seg inn i ting mens andre fisker nå og da, så vil det være sånn. Det må vi godta synes jeg, selv om det faller noen tungt for brystet.

  • Lik 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg er enig med en evt. intensjon i et slikt tiltak, men uenig i tiltaket selv. I alle fall som en allmenn regel.

For det første ville det som andre i tråden ha påpekt være vanskelig å gjennomføre. Mer viktig er at det hadde virka ekstremt ekskluderende på de aller fleste fiskere (kanskje først og fremst unger, og det hadde vært veldig trist). Den viktigste innsigelsen min vil allikevel være at jeg ikke hadde likt å føle på for mye statlig regulering i villmarka. Jeg får litt assosiasjoner til USA der man må kjøpe inngangsbilletter til nasjonalparker og følge masse regler om hvor lenge man kan oppholde seg der osv. osv.

Noe av det flotte med villmark er at den er nettopp det: vill. Jeg syntes det bør være det primære. Og regler i villmarka bør begrenses til de som er absolutt nødvendige.

Chris McCandles (fra "Into the Wild") ble engang spurt om han hadde jaktlisens. Han svarte visstnok: "Hell no…how I feed myself is none of the government’s business. Fuck their stupid rules."

Kanskje litt ekstremt, men jeg skjønner hvor han kommer fra.

Når det er sagt, hadde det vært helt greit for meg å ha lisensordninger på elver med ekstremt fiskepress. De har etterhvert lite med villmark å gjøre, og står i stor fare for å ødelegges av fiskere som er lemfeldige med c&r, forsøpling, høsting osv.

Endret av josteinh
  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei slik ordning ville bremse opp den viktige rekruteringa av "dagens ungdom" - dei framtidige forvaltarane og kultivatorane av fisken og naturen. Nei, då er eg heller for ei ordning der fisking/friluftsliv/naturforvalting får ei større plass i skuleordninga. Del ut fiskestengene - og la folk prøve seg fram. Eg har sjølv gått i frå å vere ein 6 år gamal gut, som var gapte av sjokk når søskenbarnet mitt slapp ut den store fisken, til å verte ein ihuga fan av fang og slepp. Jo fleire som kan bidra til å dra opp 100 grams aure frå overbefolka vatn i Noreg, jo betre. 

Men eg er for ei meir effektiv og strengare handheving og regulering av vatn og vassdrag med omsyn til kvoter/minstemål/C&R osb. Folk som driv med stikking, ulovlege garn osb burde verte sanksjonert. Her slepp ein alt for lett unna. Personleg forstår eg heller ikkje  kvifor folk absolutt må da med seg villaks heim, og då særleg hofisk.

  • Lik 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det flotte med villmark er at den er nettopp det: vill. Jeg syntes det bør være det primære. Og regler i villmarka bør begrenses til de som er absolutt nødvendige.

Chris McCandles (fra "Into the Wild") ble engang spurt om han hadde jaktlisens. Han svarte visstnok: "Hell no…how I feed myself is none of the government’s business. Fuck their stupid rules."

Kanskje litt ekstremt, men jeg skjønner hvor han kommer fra.

 

 

Støttes!  <<l (Jeg har ved flere anledninger droppet jaktkortet med god samvittighet, men det er en annen diskusjon.)

 

Folk har fisket uten behov for noen fiskeprøve her i Norge siden steinalderen. Innførsel av noe slikt vil øke avstanden mellom menneskene og naturen. Nordmenn er ett av de folkeslagene som har nærmest forhold til naturen. Ingenting er så naturlig som å få "blod på nævvan" før du spiser middagen din, noe stadig færre får i dagens mer og mer urbaniserte verden, desverre. Nei la kommende generasjoner vokse opp med et naturlig og lekent forhold til fiske og naturen forøvrig! "Fiskeprøven" hører ikke hjemme her i Norge. 

 

I områder som krever strengere regler for fiske er bedre og bredere informasjon veien å gå. 

Endret av Øuar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig i at man ikke skal regulere villmarka for mye. Men mange av de mest besøkte områdene, kan virkelig ikke kalles "villmark" lenger.

Kan "overforbruk" som følge av feilaktig bruk forebygges? Og kunne et slikt "kurs" blitt utnyttet med tanke på forebygging av slike resultater?

Det er klart at dette er langt i overkant av gjennomførbart på generell basis. Og også relativt håpløst for vårt vidstrakte land. Menkunne det hatt noe for seg i forbindelse med områder som er hardt belastet?

Endret av Itte hackel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns at man ikke skal gjøre noe som har vært rent og enkelt i alle år til noe komplisert. Er mot tiltak som gjør at den kjente dørstokkmila blir lengre enn det den allerede er. Er derimot for tiltak som regulerer fiske må en slik måte at det blir bærekraftig i mange år så barna våre får samme gleden vi hadde da vi vokste opp. For å sitere en guide her i området som jeg hjelper av og til: folk har fiska med kroker tilført hjortehår i 100 år, hvorfor sitter du og prøver å få hacklet til å ligge 90grader fra stammen? Keep it simple stupid

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uenig i at man ikke skal regulere villmarka for mye. Men mange av de mest besøkte områdene, kan virkelig ikke kalles "villmark" lenger.

Kan "overforbruk" som følge av feilaktig bruk forebygges? Og kunne et slikt "kurs" blitt utnyttet med tanke på forebygging av slike resultater?

Det er klart at dette er langt i overkant av gjennomførbart på generell basis. Og også relativt håpløst for vårt vidstrakte land. Menkunne det hatt noe for seg i forbindelse med områder som er hardt belastet?

 

Det største problemet i "villmarkene" som ikke kan kalles villmark er vel kanskje søppel? Nordpå har jeg ihvertfall til gode å besøke fjellområder og villmarker som er "overforbrukt" mtp stangfiske, kun rovfiske med garn som til tider kan være problematisk i fjellvann. Søppel derimot flyter ofte og der er nok de som kjører inn på skuter vinterstid de største synderne (i tillegg til ATV på sommeren selvfølgelig). Informasjonsskilt ved parkeringsplassene i innkomstområdene der det oppfordres til å ta med seg litt mer søppel hjem fra villmarka i tillegg til sitt eget hadde nok vært en god ide.

Endret av Øuar
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en tid det har vært nedgang i fiskere i landet og utallige vann blir fyllt opp av tusenbrødre. Skal vi da sette en stopper for den positive trenden vi ser med bra rekruttering av nye fiskere? Fiske og spesielt fluefiske blir mere og mere populært la oss nesten kalle det en trend! Jeg er stygt redd for at fiskeprøver vil skremme bort fiskere og rekrutteringen vil forsvinne og enda flere vann og vassdrag vil bli fylt opp med småfisk!

Og hvordan skal dette håndheves? Hvor mange plasser i landet er det aktivt oppsyn som kan ta seg av dette?

Jeg stemmer ja til bedre Informasjon ved kjøp av fiskekort og mere opplag langs elver og vann hvor håndtering av fisk osv blir beskrevet på en fornuftig måte! Også må ikke minst vi som allerede har denne lidenskapen tørre å dele kunnskapen vår til nye fiskere så de får lære framfor å bli sett ned på forde de gjør noe feil!

Heldigvis er Norge et land med dype røtter i friluftsliv og fangst så sannsynligheten for sånne drastiske tiltak er vel relativt liten?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å forstå maset med at man må rekrutere flere fiskere, er det ikke nok fiskere nå a? Om våren finner man knapt en jomfrulig holme for å fiske sjøørret (iallfall i Oslofjorden), når sommeren kommer finner man jaggu ikke mange jomfrulige elver heller. 

 

At vann og vassdrag blir fylt opp av tusenbrødrere, løses nok enklest med andre faktorer enn en neve sportsfiskere. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt ening med rampen her. Syns det er alt for mange fiskere som det er. Prøv heller å dreie unge vekk fra fiske og friluftsliv generelt. Det rushet jeg kjenner når jeg har en stor fisk på kroken kan de heller få ved å bedrive andre aktiviteter... Kanskje de av kjedsomhet ender på en kriminell løpebane- da kan de jo få rush av å stikke fra politiet

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rampen var dette et seriøst innlegg? Jeg håper virkelig dette var et dårlig forsøk på ironi!

I en hverdag hvor flere og flere får et passivt liv med tv-spill, datamaskiner, strenge regel for hvordan en lekeplass skal utformes så man ikke detter ned å slår seg håper jeg virkelig flere kommer seg ut og får oppleve det enkle friluftsliv!

Skal min generasjon være den siste som får se tilbake på minner fra barndomen hvor man trasker langs et lite vann Eller bekk med ei markstang og vipper opp små abbor og ørret sammen med bestefar eller pappa?

Ja til flere fiskere med capsen bakfram og en laidback holdning og JA til mere informasjon ang håndtering av fisk og ikke minst oppfordringer om å rydde etter seg!!

Rampen jeg håper virkelig det var en spøk og at du kan gi meg en hi five om vi skulle møtes og si: der lurte jeg deg OleK!!

Endret av OleKrS
  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

He,he, det har blitt noen gode innlegg her også. 

Ingen tvil om at dette er fullstendig umulig å få gjennom. Men det er en interessant tanke.

 

Jeg tipper, at om man har litt interesse fra før, eller er nysjerrig, så ville ikke et slikt tiltak begrenset noen.

Snarere tvert i mot. Det ville kunnet forberede nye, på en positiv måte i form av å ta vare på naturen slik den er og bør være.

Kurs/prøver, har i allefall ikke skremt jegerne fra å starte et sted. Og det har vel aldri vært så mange unge og damer, som tar jegerprøven som nå. Fordelen, er vel at man kunne silt litt i hvem som skal benytte seg av naturen og hvorfor...

Ikke alle er skapt for å ha et naturlig og sundt forhold til naturen og dens ve og vel. Og om man hadde det, så er ikke veien så lang slikdet er i dag. Men færre og færre benytter seg av den. Hvorfor? Kanskje en mulighet for opplæring, kunne skapt større forståelse og interesse? For ikke alle har en far eller en bestefar i dag, som drar seg med og flere og flere får et anstrengt forhold til det naturlige element, netopp som følge av liten kunnskap... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal det være en spøk? 

 

Jeg forstår ikke maset med å rekrutere fluefiskere, det har allerede blitt så altfor mange syns jeg. Heldigvis er vi mennesker flokkdyr så inntil videre går det nesten ann å finne jomfrulige elver innen 5 timers kjøring. Dog ikke de beste elvene, men elver som er bra nok :) 

 

Hvor du får det fra at jeg ikke syns unga skal fiske abbor, hork eller ørret samme bestefaren sin og sitte igjen med fiskeminner fra barndommen, det vet ikke jeg. 

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En fiskeprøve i Norge er nok en fjern tanke.  Men aldri si aldri, skulle ikke forundre meg om vi en dag fikk det tredd ned over hodet av et EU direktiv.  Nå er ikke dette noe som er utstrakt i EU, men så vidt meg bekjent så må man i Tyskland gjennomføre kurs og avlegge en fiskeprøve for å få lov til å fiske i ferskvann.  Dette kurset og prøven tar for seg fiskehåndtering, fredningstider, adferd, og generell forståelse for mekanismene i ferskvann.

 

 

Kjellemann

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde og håper fortsatt virkelig ikke sånne holdninger eksisterer Rampen!

Hvorfor skal ikke flere få ta del i fiske og natur opplevelser? Om det er med fluestang eller sluk/markstang er vel totalt uinteressant?

Det er vel pr dags dato to elver på det sentrale østlandet som har mye folk langs sine bredder ellers er det relativt langt mellom folk langs norske elver og vann! Så jo la oss få flere fiskere! På tide at de nye generasjonene fiskere slipper til og lærer å sette pris på naturen!

Som nevnt lengre opp av noen andre bør fiske og friluftsliv inn i skolen! Naturfag og kropsøvning er fag man kan inkludere disse temaene så lærdommen kommer tidlig og man har mulighet til å lære riktig ferdsel i naturen og håndtering av fisk før man går ut av videregående!

Er ikke det rekruttering av fiskere? Det var som liten gutt jeg fikk min fiskeinteresse takket være en veldig fiske interessert familie, men du vil jo ikke ha rekruttering?

Og det vil vel også være med å bremse barndomsminner om man skal ta en fiskeprøve? Ser jo at du som de fleste andre er i mot det, men det var hovedsakelig i forhold til ditt synspunkt på rekruttering jeg forsto det som at det også vil bety at færre barn som får oppleve fiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det pr dags dato bare to sentrale elver på østlandet som har mye folk langs sine bredder? Vil ikke tro du flytter deg mye i løpet av en fiskesesong. 

 

Hvorfor jeg syns det er for mange fluefiskere har jeg vel svart på to ganger, gjelder vel til en vis grad friluftsliv også, nesten uansett hvor langt man trasker med sekken på østlandet så ser du nesten alltid folk eller graverende spor etter folk. 

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er flink til å bevege meg utenfor allfarvei da ikke vet jeg... Fisker mest ved en av de to elvene men beveger meg en hel del rundt i vann og elver ellers i denne delen av landet og har ingen større følelse av at det er for mye folk i naturen. Treffer stort sett lite folk på turene mine vekk herifra så ja til rekruttering!

Helt enig i at man alt for ofte ser tydelige spor etter menneskelig ferdsel i form av søppel og uvøren bruk av naturen! Men det kan vel bekjempes ved tidlig innføring i friluftsliv og holdninger?

Men siden vi mennesker er flokkdyr er det overraskende lett å finne urørte naturperler med bra fiske nært områder som ellers er trafikkert av horder med mennesker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...