Gå til innhold

Lefty and the Princible 3.


Tom Syversen

Anbefalte innlegg

Veldig fornuftig forklart.

Ser han kaster litt med halve stanga, er det noe vi kan ha nytte av å gjøre hjemme?

Har aldri prøvd det, men har det noe for seg, ved at man må være nøyere med bevegelsen, aksellerasjon og stopp f.eks?

Eller har det ikke noe å si i forhold til 'vanlig' kasting?

Noen meninger rundt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johnny S

Har selv stor sans for lefty Kreh, men endel fluekastere har kritisert Lefty, for det er visst noen feil i disse prinsippene. Men selv om det er feil med prinsippene til lefty, så fungerer kastinga, merkelig nok, helt utmerket. Hva som er feil har sikkert Tom Syversen oversikt over.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv stor sans for lefty Kreh, men endel fluekastere har kritisert Lefty, for det er visst noen feil i disse prinsippene. Men selv om det er feil med prinsippene til lefty, så fungerer kastinga, merkelig nok, helt utmerket. Hva som er feil har sikkert Tom Syversen oversikt over.

Kunne vært artig å høre hva som er feil i prinsippene.

Håper noen skriver noen ord om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornuftig forklart.

Ser han kaster litt med halve stanga, er det noe vi kan ha nytte av å gjøre hjemme?

Har aldri prøvd det, men har det noe for seg, ved at man må være nøyere med bevegelsen, aksellerasjon og stopp f.eks?

Eller har det ikke noe å si i forhold til 'vanlig' kasting?

Noen meninger rundt det?

Alltid nyttig å prøve ting man ikke har prøvd før.

Å kaste med halve stanga er vanskeligere enn å kaste med hele stanga fordi du har ikke den samme

armen som hjelper deg og forsinker det hele.

Timingen blir mye mer krevende,og alt går mye fortere for seg.

Gøy å leke med egentlig,og ikke minst lærerikt.

Vi hadde en kastekonkurranse med pilkestikke og fluesnøre i Letohallen for noen år siden.

Det var skikkelig gøy.Jeg husker at Erik Eikre var et råskinn med den pilkestikka. <<l

Det er mulig å kaste langt med det også,men det er et stress uten like,og er ikke det samme som

et behagelig og nydelig fluekast som bare flyter helt grasiøst gjennom luften og rett og slett kan sees på

som kunst.

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haaper jeg er like oppegaaende naar jeg er 89. Utrolig fyr, gamle Lefty. Alltid hoeflig og har alltid en historie paa lager. Si hva man vil om prinsippene, men at han har bidratt til sporten er det ingen tvil om.

Samme her Tore.

Fullstendig enig,alt handler om å få ting til å fungere.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Jeg har alltid synes at denne fyren er en slitsom Amerikaner.

Talk to mutch, no actions. Han skravler jo høl i hue på folk.

I de fleste instruksjonsvideoene hans er det 90% preik

og 10% handling. Og han maser og maser.....

"Talk too much, no action"? Snakker om århundrets singling i glass her. Håper det var ironisk ment!?!?

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid synes at denne fyren er en slitsom Amerikaner.

Talk to mutch, no actions. Han skravler jo høl i hue på folk.

I de fleste instruksjonsvideoene hans er det 90% preik

og 10% handling. Og han maser og maser.....

Poenget er at du må ta deg tid til å høre da vet du Eplekjekken.

Ta deg en tur på Holmendammen så skal jeg vise deg 90% handling

og 10% preik.

Make my day.......

  • Lik 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

All ære til Lefty. Men det er samme f... Åsen du kaster bare line går ut. Stivt håndledd eller skikkelig aktivt håndledd. En dritt, det funker.

Bare se på teknikken til de som pælmer langt. Typisk norsk ser ut til å pælme Sena og stang flatt bakover, Steve rajeff stopper armen kl 12.

Funker begge deler. Noen klarer å pælme langt med en rolig avslappende teknikk og bevegelse, andre dæljer til med full kraft. Begge deler funker. Hva som funker for den enkelte er noe annet. Kaster du lengst så funker det du gjør. Lander flua der du vil så gjør du det riktig.

Er noe av dette feil? Nei. Er det en fasit? Nei.

Geir

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...