Gå til innhold

Synkeline til sommerfiske etter sjøørret


Tom Aage Aarnes

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg hadde egentlig parkert sjøørretutstyret i vente på kaldere vær, men med ruskevært som var i helga måtte jeg prøve meg ved telemarkskysten. Fiska på de vanlige grunne plassene hele lørdag kveld uten et eneste lugg:(. På søndag prøvde jeg utenfor en odde der det var dypere, og da sa det pang tre ganger. 2kg+ på den jeg mista. Problemet var mye vind og saktesynkende coastal- klump. Kom jo aldri ned på ønsket dybde. Så jeg er ute etter tips til synkeline eller synkeklump i ca. synk3. Stanga den skal sitte på er en lpxe 9'6 #7 4- delt. Ønsker primært tips fra folk som fisker mye i sjøen og har erfaringer med mange klumper og liner til dette fisket da jeg har vært gjennom mye liner selv. Men mine erfaringer begrenser seg til liner fra rein flyt til fast inermediate..

 

Tom Aage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airflo 40+ är helt ok. 10,5m klump och bra drag i dom. Finns från flyt till S8 tror jag. Men i vart fall till S7. Jag har den i Fast intermidiet, S3 och S5. Funkar fint på kusten. :)

Och Airflo har lite sträck i kärnan. Samt ridge teknologi. Längsgående rillor som ger mindre friktion. Helt ljudlöst. Fiskar stort sätt bara Airflo nu för tiden. Bra pris och bästa linorna på marknaden rent teknologimässigt. Men det förutsätter ju att man hittar en linprofil man gillar med. Och av PU som tål mer kemikalier än PVC. Samt att PU inte torkar ut så som PVC, så hållbart.

Endret av Lilja
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Airflo 40+ är helt ok. 10,5m klump och bra drag i dom. Finns från flyt till S8 tror jag. Men i vart fall till S7. Jag har den i Fast intermidiet, S3 och S5. Funkar fint på kusten. :)

Och Airflo har lite sträck i kärnan. Samt ridge teknologi. Längsgående rillor som ger mindre friktion. Helt ljudlöst. Fiskar stort sätt bara Airflo nu för tiden. Bra pris och bästa linorna på marknaden rent teknologimässigt. Men det förutsätter ju att man hittar en linprofil man gillar med. Och av PU som tål mer kemikalier än PVC. Samt att PU inte torkar ut så som PVC, så hållbart.

Jeg fisker stort sett Ridge clear i slow og fast. På søndag derimot blåste det så mye at jeg måtte frem med syveren og klump... Har brukt Coastal helliner før, men jeg liker Ridge delta clear meget godt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa professional og Snowbee xs countdown i synk 3. Virker veldig lovende det siste av de to ,, sa lina er like god som sine saktere synkende brødre .. De har jeg brukt veldig mye ..

Ok. Hvordan er disse vektmessig opp mot Airfo 40+? Vurdere en skyteklump i synk også til de mest vindfulle dagene. Eller er synkesnørene såpass tynne og tunge at de fungerer like godt i vind som en rein klump?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er nok litt lettere uten å ha veid dem, men jeg liker mye bedre å kaste med de enn klump. Jeg synes 40+ blir litt for mye klump å kaste med, og bruker helliner uansett vær og vind. Blir mye smak og behag selvfølgelig, men jeg bruker samme snørene i stiv kuling eller hva man skulle møte på av forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk tips om SA Frequency Sink Tip. Har bestillt den i synk 3.

 

 

Jeg har denne som jeg bruker til streamerfiske i ferskvann og jeg er hvertfall meget godt fornøyd med linen. 

 

Edit: Jeg leste feil, jeg har full sink linen, ikke sink tip. 

Endret av Sondre N
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste når du skal fiske i sjøen med hurtigsynk liner er, å velge en line som synker unisont. Det vil si at hele lina synker i samme hastighet. Det blåser ofte, og ofte mye, gjerne så går strømmen ikke samme vei som vinden. Alle disse faktorene og noen flere gir dårlig kontakt med flua, om du har en flytende skyteline, som er det verste. 

Det er flere liner å velge imellom. SA har gode liner for dette :)

  • Lik 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste når du skal fiske i sjøen med hurtigsynk liner er, å velge en line som synker unisont. Det vil si at hele lina synker i samme hastighet. Det blåser ofte, og ofte mye, gjerne så går strømmen ikke samme vei som vinden. Alle disse faktorene og noen flere gir dårlig kontakt med flua, om du har en flytende skyteline, som er det verste. 

Det er flere liner å velge imellom. SA har gode liner for dette :)

 

Enig i dette. Å ser nå at jeg kunne bestillt Frequensy i full sink fra skittfiske. nfisk som jeg bestillte fra hadde kun sink tip.

Nå har jeg hatt flere typer med sink tip og den dårligste av de var Coastal. Ble solgt med en gang. Det kan ha med at fast sink klumpen ikke sank fort nok. Et par trekk så var flua i overflaten igjen. Det var håpløst.

Hadde forty + synk 3 som var en meget god line. Om jeg ikke husker feil var runningline intermidiate og klumpdelen synk 3. Hadde den også i synk 5 men den ble sjeldent brukt.

Om den lina jeg har bestillt har flytende runningline blir den sikkert byttet ut i full sink etterhvert.

Tenk om Airflo hadde laget ridge clear i synk 3 eller synk 5. Det hadde vært gull.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det aller viktigste når du skal fiske i sjøen med hurtigsynk liner er, å velge en line som synker unisont. Det vil si at hele lina synker i samme hastighet. Det blåser ofte, og ofte mye, gjerne så går strømmen ikke samme vei som vinden. Alle disse faktorene og noen flere gir dårlig kontakt med flua, om du har en flytende skyteline, som er det verste. 

Det er flere liner å velge imellom. SA har gode liner for dette :)

Enig Tony. Jeg er ute etter ei helsynkende line og eller helsynkende skyteklump. Når det er mye vind og bølger liker jeg ikke flytende skyteliner. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i att flytande skjutlinor inte är grejen. Men problemet med många helsjunkande linor är att tjockaste delen av klunpen sjunker fortast.  Som resulterar i att linan "hänger" ned på mitten av klumpen utan att flugan kommer ned ordentligt. Idiellt sätt vill man ju ha en rät linje från flugan till spötoppen. Så om det är helsjunkande i samma densitet eller intermidiet runningline är inte så viktigt för mig. Det viktigaste är att få ned flugan och så få en så rät linje som möjligt mot spötoppen. Bla Airflo jobbar ju med "density compensation" i spetsen av sina sjunklinor så att den skall sjunka fortare även om diametern är tunnare. Det fungerar ju faktiskt skapligt bra. Intressant att se på hur olika sjunklinor sjunker. :)

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa professional har byttet navn ja, vet ikke om det er gjort noen andre endringer, men i utgangspunktet er det samme lina. Både den og snowbee lina synker ganske likt langs hele. Støtter ellers opp om Tony og lilja sine innlegg. Jevn linje ut mot fisken og lik synkegrad er å foretrekke synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sa professional har byttet navn ja, vet ikke om det er gjort noen andre endringer, men i utgangspunktet er det samme lina. Både den og snowbee lina synker ganske likt langs hele. Støtter ellers opp om Tony og lilja sine innlegg. Jevn linje ut mot fisken og lik synkegrad er å foretrekke synes jeg.

 

Var det jeg også kom fram til. Good stuff.

Fikk beskjed at nfisk ikke hadde den lina jeg bestillte så fikk i stedet den professional lina i synk 2 eller om det er 2,5 etter hva som står på SA sine sider om Frequency. Den skal vist synke 2-3 tommer pr sek som er innafor. Litt raskere en fast int.

Da slapp jeg å bestille fra skittfiske.

Endret av Jiggy
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...