Gå til innhold

26% nedgang blant norske laksefiskere


Anbefalte innlegg

Sier meg enig med Lars p sitt innlegg, og synes det i tillegg er alt for lenge mellom hver gang det skjer noe. Og laksen er uforutsigbar, og kan like gjerne bite på hos nybegynneren som kommer like bak. Fisket mye laks før men gikk lei av nevnte grunner. Ikke noe givende fiske i det hele tatt synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg tror de strenge kvotebegrensningene kan være en hovedårsak.

Blant laksefiskere har det alltid vært mange som fisker for å fylle fryseren, og den tida er over nå . . .

Selv når det knapt er oppgang av laks i elvene er det mange som ikke ser noen grunn til å begrense seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvotebegrensninger, kortbegresninger, utstyrsbegrensninger, regler for hvordan fisket skal utføres, kø, dyre kort, mange steder føler man seg ikke akkurat velkommen blant de lokale "gruppene" av fiskere, lang tid mellom hver kontakt med fisk (mange steder er det i hvert fall sånn, og stadig flere steder)

Er nok mange grunner til at laksefisket er på nedadgående kurve.

Fisket mye laks tidligere, men synes ikke lenger at "det er verd det" og samtidig føler jeg meg mye mer "hjemme" langs kysten, og savner egentlig ikke laksefisket til tross for at styrken til en stor laks kan være heftig på kroken.

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manglende regler(les forvaltning) er grunnen til at jeg vil "flytte på meg" til nye elver neste år..Hyggelig med en fisk eller to hjem, men opplevelsen vil alltid sitte i førersetet.

Tror ikke kvote-, kort, eller kvotebegrensninger er grunnen, men mer andre ting som trekker. Det er jo heller ikke sååå komplisert.

 

Kjørte gjennom området her jeg bor en søndag formiddag, og så ikke et menneske ute. I mine yngre år var "alle" ute hele tiden...tror det blir "mye skjermtid" og andre aktiviteter som trekker..bl.annet..

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok mindre laksefiske på MEG neste år enn i år. 20 turer i elva, og eneste jeg klarte å få på land, var 2 laks. En på 1 kg og en på 1,4, dette på ninjafiske, som minnet mere om markfiske enn fluefiske...

Vanskelige greier det der, skjønner meg ikke på den laksen haha

Du bor ved Norges beste tørrflueelv for laks. Neste år tenker du ørret, men fisker laks - litt større tørrfluer enn vanlig og vent med å fiske til midt i juli og utover så er det bare å stable laksen langs bredden...

Hurtigtutorial her: https://instagram.com/p/6yOqdcE9rC/

Kutt ned 26% til så begynner det å bli levelig for de gærneste av oss..

Ellers så er det mange bedrifter som arrangerte firmafiske og leide vald osv tidligere. Dette er det vesentlig mindre av etter at krav til faglig innhold osv kom. Jeg vet flere utleiere som tidligere var belagt 90% med "firmatid" nuh har utleie på kun 20% til firmaer. 

 

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne det vært en ide og sette ut settefisk i elver som ikke har migrerende villaks? Tenker å få ungdommen interessert i fiske og teknologi som kan være med og hjelpe norske lakseelver som ikke har en vill bestand?

"Norske lakseelver som ikke har en vill bestand" eller "migrerende villaks" høres ut som en contradiction in terms. Er det ikke laks der så kan det være gode/ naturlige grunner til det og sikkert andre arter der som ikke nødvendigvis har godt av slike inngrep. Tipper priser en del steder og sterke reguleringer + 1337 sitt poeng, fremstår som meningsfulle årsaker slik jeg ser det. Det er heller ikke til å stikke under en stol at en del mystifisering av laksefisket kan gjøre inngangsbilletten for høy. Endret av Øyvind Jensen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bor ved Norges beste tørrflueelv for laks. Neste år tenker du ørret, men fisker laks - litt større tørrfluer enn vanlig og vent med å fiske til midt i juli og utover så er det bare å stable laksen langs bredden...

Hurtigtutorial her: https://instagram.com/p/6yOqdcE9rC/

Kutt ned 26% til så begynner det å bli levelig for de gærneste av oss..

Ellers så er det mange bedrifter som arrangerte firmafiske og leide vald osv tidligere. Dette er det vesentlig mindre av etter at krav til faglig innhold osv kom. Jeg vet flere utleiere som tidligere var belagt 90% med "firmatid" nuh har utleie på kun 20% til firmaer.

Du skjønner det at du er nødt til å binde meg noen tube-bombere i vinter, samt dra meg med på tørrfluefiske på sensommeren 2016?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper nok ikke på rekrutteringen at nesten all omtale av laksefiske i artikler er negativt ladet. Forstår hvorfor det er slik, men det trekker nok ikke ungdommen akkurat.

 

Som en person som har tenkt å prøve laksefiske kan jeg støtte det som er skrevet overfor.

 

Gris dyre fiskekort, lang tid mellom fiskene, en del bomturer, nytt utstyr - for det meste - det har jeg i hvert fall lest om flere steder. I tillegg artikler om de galeste laksefiskere som har ikke problem å betale mange titusen kroner for noen dager av fiske... Det hjelper til at laksefiske kan oppfattes litt som idrett for de som ikke vet hva å gjøre med penger...

 

Sikkert mange fine elver hvor det kan fiskes gratis med bra resultater men på ganske åpenbare grunner skriver man ikke mye om disse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det kan være en trussel i seg selv at det blir mindre antall engasjerte laksefiskere. For da vil nok engasjementet rundt å verne villaksen også avta, tenker jeg.

Frafallet er nok størst blant dem unge, ja. Kanskje litt merkelig når flere elver tilbyr rimelige ungdomskort. Samtidig kan man se at unge medlemmer i foreninger som DNT er økende.. Så det er jo ikke bare det at ungdommene vil sitte inne foran skjermen.

Dessverre er laksefiske ganske kostbart i noen deler av landet. Men å finne gode lakseelver og vald man kan fiske på for en overkommelig pris er ikke vanskelig om man kan reise litt.

Tror jeg sier meg enig i at all negative omtale i media gjør at ungdom styrer litt unna før dem får fattet ordentlig interesse. - Det er liksom svindyrt, håpløst, gubbete, og fylt med kompliserte regler, før dem vet hva det hele egentlig dreier seg om.

Vi får uansett håpe rekruteringen snur nå som flere lakseelver har hatt gode år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...