Gå til innhold

Tørt og vått


Anbefalte innlegg

Det var tørt da vi kom. Både teltet og fluene var tørre.

Elven har fin vannstand, det er sporadiske vak og vi spotter fisk her og der.

 

- Dry or die, sier Lærer'n.

Til utlending å være er han svært lite opptatt av matauk.

 

Mmmjo, tenker jeg, men dette er liksom min eneste lengre fisketur i år. Jeg gidder ikke sitte på rævva og vente på vak.

 

Men vi spotter fisk. Solen skinner. Det vaker jo av og til. Det vaker bare ikke nok. Vi ser fisken. De står en meter under vann.

 

Jeg husker at Svein Rødbergshagen anbefalte å bruke streamer egenlig når solm helst - da får man jo fisk!

Så jeg vipper ut en streamer i en dyphøl. 500g forvirret ørret henger seg på.

Det er litt nedtur. Streamere skal jo fange stor fisk. Bevares, en trinn halvkilos er fint i på myggfiske i marka. Nå er det jo bare en liten fisk som ble angrepet av en stor stygg streamer.

 

-Den hadde vært fin på tørt, sier Lærer'n lakonisk.

 

Så ser vi den. Øretten med stor Ø. Men vaker den? Nei. Den cruiser frem og tilbake, i grei bakhåndskastelengde ved en bratt elvebredd. Det er lett å få flyt over den, men det seiler døgniser over den og han bare overser (underser?) dem.

 

Føkk it, tenker jeg, frem med ei tung døgnflue nymfe og en indikator fra TMC. Glimrende greier, den klistrert seg lett på tippetknuten og er supersynlig.

 

Lærer'n er tydelig skeptisk og ord som oftest beskriver både nedsatt mental tilstand og uvanlige seksuelle preferanser hagler. Men han gjemmer seg bak en busk og spotter. Det skal han ha, han er en god medfisker.

 

Første kastet er heldigvis for kort. Jeg har lina tre andre fisk i dag, må kaste kortere!

Puste. Dette er luksusproblem. Fisken står enkelt til og jeg må kaste kortere enn vanlig.

 

Ser du den ennå?

- Ja, og der vaka den.

 

Eh ja.

 

Jeg ser den også nå. Nytt kast. Tre meter oppstrøms, indikatoren flyter rett mot den.

Jeg ser at fisken snur seg, den følger etter nymfa og der! går indikatoren under.

Dett er MER visuelt enn tørrfluefiske!

 

Fisken venter litt, så spoler den avgårde. Midt ut i elva, så 20 meter nedstrøms. Dette er ordentlig fisk.

 

Den viser seg å være 1,3 kilo, pent farget og i fin kondisjon. Elva holder 9-11 grader så den er frisk som bare det. Dette er årets fisk (hittil)

 

Neste dag:

Blindfiske med indikatore på et sted det har vaka tidligere på dagen. Ser ikke fisk. Jeg kaster oppstrøms, det vaker 5 meter nedenfor og tre meter nærmere meg.

Jeg trar inn tre meter snøre venter - og får en perfekt kilosfisk på samme måte.

 

Dette er de første to fiskene jeg har fått på nymfe.

 

Dagen etter regner det.

Nå er teltet og fluene våte. Og jeg har lært masse nytt.

post-708-0-33309200-1438330964_thumb.jpg

Endret av Larserikm
  • Lik 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...