Gå til innhold

Hvilket myggmiddel?


Verre_enn_minken

Anbefalte innlegg

Bruk en av dem som inneholder DEET opp mot maks konsentrasjon tillatt i Norge, altså 20 %. Mygga sin roll-on er allerede nevnt og funker bra. Den inneholder 19%.

 

Har kjøpt 100 % DEET i Norge for noen år siden, men det har kanskje kommet nye regler?

 

Fikk myggmiddel i kontakt med vadejakka, og ytterstoffet krøllet seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle produduktene med 20% DEET (N,N-dietyl-meta-toulid) funker bra. Mygga som nevt bruker jeg fast og det virker bra. PIC-x-100 bør du styre unna, og dette produktet er ikke tillatt i EU/EØS. Vil fort herpe fluesnører og annet også da DEET er et løsemiddel.

Til opplysninger 20% grensa for DEET fjernet fra norsk regelverk. Produkter med høyere konsentrasjon kan bli å finne på markedet om ikke så lenge dersom de blir godkjent i EU.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DEET ødelegger også fluesnøre. 

Jeg prøver så godt jeg kan å ikke få det på fingrene, men gjør det alltid da jeg klær meg i trynet og vifter bort mygg.

 

Har fått anbefalte denne av flere (inneholder ikke DEET):

http://www.fjellsport.no/care-plus-anti-insect-sensitive-icaridin-roll-on-50-ml.html

 

Har testet den enkelte ganger, den funka OK. Men ikke like godt som Mygga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nevnt før, men det meste av lovlige preparater fungerer godt nok mot myggen... Sjøl bruker jeg mygga, myggolf og autan, men kunne sikkert også kjøpt meg en pose med sitronsyre i pulverform og blanda det med litt vann. De heftigere og ulovlige midlene, blir kun brukt når knotten herjer som verst. Jeg har ødelagt briller, lakken på ei stang og sikkert opptil flere punkter på fluesnører og div. Midler med 100% d®eet må altså brukes og påføres med forsiktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merk at det er stor forskjell på den "gamle" og "nye" Djungelolje. Virkestoffet i den nye Djungeloljen er også DEET med innehold på 20 %. I den gamle typen var det bare 10 % DEET, men den inneholdt 2-ethyl-1,3-hexanediol. 2-ethyl-1,3-hexanediol er guffent, og er kjent for hudirritasjon og kan føre til fødselsskader/fosterskader. Og er derfor selvfølgelig forbudt i insektsmiddel nå.

 

Et alternativ er også Mygga sin Natural med PMD. Denne kommer også bra ut i tester. PMD er p.mentan-3,8-diol og er såvidt jeg vet ikke like skadelig for hud/menneske. Men er desto mer skadelig for organismer som lever i vann.

 

http://www.testfakta.se/tester/kropp-och-h%C3%A4lsa/myggmedlet-som-%C3%A4r-b%C3%A4st-i-test

  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Care plus-produktene inneholder Icaridin, et aktivt stoff som er relativt vanlig å bruke som et alternativ til DEET. Om det er spesielt bedre for helsa vet jeg ikke noe om, men skal se om jeg finner noe dokumentasjon. For ordens skyld; DEET er ikke noe miljøproblem. Relativt lite blir sluppet ut i miljøet og stoffet er relativt lett nedbrytbart.

 

M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.walmart.com/ip/3M-Ultrathon-Insect-Repellent-Lotion/21014972

Etter at min bedre halvdel kom hjem fra Amerika med denne her for et par år siden har jeg ikke sett meg tilbake. Riktig nok 30% DEET men hverken jeg eller klærne mine ser ut til å ta skade av det, selv etter en ukes bruk. Ser ikke noe grunn til å bruke noe med mer deet i, for med dette middelet er mygg og knott rett og slett ikke et tema lengre.

Jeg kjøper det på ebay. Enkelt og billig.

Endret av Emil
  • Lik 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette er vel testet ganske grundig før. US 622 stiften er den beste for vanlig bruk. Inneholder 20%DEET. Liten og hendig er den også. Funker selvfølgelig ikke like bra som Pic X-100, men det er sjelden det er så ekstremt at man må bruke den. Skal sies at x'en berga noe fisking for meg i Kautotraktene i fjor. Da var det ganske intenst!!

Endret av Terje S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...