Gå til innhold

Ting jeg har lært av fluefiske


Lars Erik Marcussen

Anbefalte innlegg

Dette er en list over ting jeg har lært gjennom snart 25 år som fluefisker. Det handler ikke om selve fluefiske, men ting jeg har lært om verden og meg selv ved å fiske med flue.

Det kan være at storheter som John Gierach eller andre har skrevet noe som ligner noen av disse punktene, men hadde jeg ikke fisket med flue, hadde jeg aldri lest John Girachs, så det teller likevel.

 

- Alle som sier at størrelsen ikke er viktig, tar feil på en eller annen måte.

- Det er fullt mulig å tilbringe en hel dag i stillhet og faktisk ikke tenke på de store tingene, men fokusere intenst på noen veldig marginale ting som temperatur, klekking og hvorfor jeg alltid må pisse når ørreten vaker.

- Det er fullt mulig å ha knakende gode venner som man stoler 100% på mellom april og september, men ikke hører fra mellom oktober og mars.

- Å forsøke å omvende en fundamentalist er nytteløst og tar opp altfor mye tid.

- Det er bullshit at menn ikke kan mange farger eller vet lite om mønstre.

- Å flette hår er egentlig ikke så vanskelig når man har vokst opp med Torill Kolbu's insanely vanskelige hekla fluer på 90-tallet.

- Det er alltid mulig å kødde ting til litt mer.

- Let i den mest usannsynlige lomma først.

- Man får det man betaler for, men man kan alltids kjøpe ting brukt av dem som er dumme nok til å alltid måtte ha det nyeste nye.

- Det er viktig å ha noe å glede seg til.

- Ikke få myggmiddel i øynene.

- "Suksess" er et veldig relativt begrep.

- Kun de færreste klarer å kombinere de tingene de elsker mest her i verden og jeg misunner disse menneskene intenst.

- Innsekter er veldig fascinerende. Men som sagt, ikke få mygmiddel i øynene.

- Brun sprit hjelper ikke mot kulden , men du verden så godt det hjelper i kulden.

- Noen ting er hellige og alle har en ting / et rituale / en tro som man ikke under noen omstendigheter kødder med. Hvis du på død og liv må kødde med det, finn deg en annen venn.

- Det er smart å omgi seg med folk som er litt annerledes, f.eks folk som er keivhendte eller som liker andre Twistbiter. (Men ikke meitefiskere. De er superkjedelige.)

- Noen mennesker tar seg selv altfor høytidelig.

- Aldri si "Det der gidder jeg ihvertfall ikke å prøve".

- Pulverkaffe funker kun under svært spesifikke omstendigheter.

- Noen ganger er det greit å la anledningen gå fra seg.

- Det spiller ingen rolle hvor store andre forskjeller er hvis man har en sterk felles interesse.

- Det finnes viktigere ting her i livet.

- GoreTex er verdens åttende under.

- Latin er ikke et dødt språk.

 

 

  • Lik 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...